Gestaatiodiabetes ja kotiutus sairaalasta?!
Onko täällä ketään, jolla olisi ollut raskausajan diabetes ja joka olisi kotiutunut suht nopesti? Odotan kolmatta ja nyt löytyi sitten sokerinrasituksessa yksi patologinen arvo. Olin nytkin suunnitellut vahvasti polikliinistä synnytystä eli 6-12 tuntia synnytyksestä kotiin vauvan kanssa. Tiedän, että vauvan sokereitakin seurataan nyt tarkemmin synnytyksen jälkeen ja että ne voivat heitellä. Mikä on ollut vähimmäispäivä, mitä on sairaalassa pitänyt seurannassa olla? Ajattelen ennenkaikkea molempien turvallisuutta, mutta silti haluaisin mahdollisimman nopeasti kotiin. Ekalla kerralla olin 2.5vrk, enkä nukkunut osastolla yhtään ja olin muutenkin aivan sekaisin! Toisella kerralla synnytin polikliinisesti ja vointi oli mitä mainioin sekä fyysisesti että psyykkisesti. Kiitos paljon vastanneille!
Kommentit (2)
Oma kokemukseni TYKSistä. Siellä mitataan diabetesäidin vauvalta rutiinisti verensokeria muistaakseni 2 vrk. En enää muista millä väliajoilla... olisko 1h 6h 12h 24h jne. Harventuen joka tapauksessa.
Sun kannattaa etukäteen jutella asiasta sairaalassa, kysellä mikä on käytäntö. MUlla on yks raskausdiabeteksestä kärsinyt ystävä synnyttänyt lapsensa nin, että pääsi seuraavana päivänä jonkun sokerimittauksen jälestä kotiin kun lupasi tulla seuraavana päivänä verinäytteelle. Niin ja tietty arvojen siihen saakka on pitänyt olla OK. Toisin sanoen, aika varmasti pääsee aika nopeastikin kotiinkin, jos vaan pystyy sitten käyttämään verikokeilla ja seurannassa.
Omasta kokemuksesta tiedän kyllä myös, että jos lapsen verensokereissa on jotain ongelmaa niin ne ongelmat kyl sit alkaa heti pian synnytyksen jälkeen ja sitten vauvan matka käy glukoositippaan teholle. Kannattaa siis pitää dieetistä kiinni loppuun asti niin ongelmiltä välttyy.
Kyrk@ & Tiitiäiset rv 35+3
eli kun on äidillä havaittu tuo, niin lapsen verensokerit tulee olla 3 perättäistä kertaa vähintään 3, meillä se on ollut siitä kiiinni. Mennyt yleensä 3 päivää, niin maito on noussut kunnolla ja lapsi oppinut kunnolla imemään. Se auttaa vaivaan.