Apua kaivataan 2-v pojan kanssa, joka aina ruokalun paatteeksi kaataa lautasensa ja maitomukinsa! Mikaan puhe ei auta eika jaahy toimi..
Muutenkin tosi tottelematon ja kiusaa vauvaa. Mikä neuvoksi?
jos vie jäähylle sohvalee istumaan, niin tulee sieltä pois samantien joka kerta kun nostaa uudestaan takaisin. Jos pitää sohvalla väkisin niin lapsi huutaa täyttä kurkkua.. lupaa ettei enää tee tuhmaa temppua, mutta tekee hetken päästä kuitenkin uudestaan. Mikä auttaa noin pienelle? siis 2v.
Kommentit (5)
Huh, kyllä noiden pikkuisten kanssa saa olla keksimässä konsteja jos jonkinlaisia. Tuli mieleeni että jos sen lautasen ja mukin korjaisi pois pöydästä ennenkuin lapsi ehtii niitä kaatamaan? Vaikka jos alkaa menettää kiinnostustaan sapuskaa kohtaan niin siinä vaiheessa?
Mut ei ole helppoa. Me vasta harjoitellaan sitä että ei saa läpsiä ja raapia ja ammattilaisen ohjeena sain että pitää aina yrittää vaan ennakoida ja pistää lapsi heti lattialle/siirtää pois jos alkaa osoittaa merkkejä läpsimisestä. Ei tarvitse edes kummemmin selitellä alle 3-vuotiaalle kuulemma vaan siirtää vain pois jos tekee jotain ei-toivottua. Ja mulle sanottiin myös ettei alle 3-vuotias vielä ymmärrä noita jäähy-juttuja mutta ymmärtää kyllä jos vaikka kannetaan toiseen huoneeseen pois.
tsemppiä!
Meillä 2,5-vuotias poika, joka kanssa kaatelee maitolaseja ja sotkee ruualla. Nyt on minusta alkanut vähän jäämään tuo tapa pois. Meillä poika syö paljon itekseen, kun tuntui ainakin jossain vaiheessa, että syöminen sujuu paremmin silleen. Mutta sitten kun ei oo enää nälkä, niin ruokailu muuttuu sotkemiseksi. Siinä vaiheessa pitäis olla pistämässä peli poikki. Omaa laiskuuttani en useinkaan ole siinä samassa tarkkailemassa tilannetta ja sotku on valmis. Toisaalta meilläkin on pieni vauva, joka usein juuri silloin esikoisen ruokailuaikaan on imemässä rintaa. Niin valvominen jää pikkasen liian vähälle. Jos kaiki ollaan yhessä syömässä, niin silloin tepsii aika hyvin se, että ottaa maitolasin pois, jos poika meinaa sen kaataa tai vaikka lotrata siellä kättään. Kysyn rauhallisesti mutta selkeästi, juotko vielä, yleensä sen jälkeen jatkaa ruokailuaan tai sitten ilmoittaa mahan olevan täysi.
Mä oon välillä kokeillut jäähypenkkiä. Ajoittain toimii aika hyvin. Mutta oon kokenut sen lähinnä sellaiseksi rauhoitumispaikaksi. Vielä en tuota 2,5-vuotiasta tiukasti yritä saada siinä pysymään, jos se tilanne tuntuu toivottamalta. Vaan sitten luovitaan muulla tavalla: keskeytän hänen tekemisesnsä, jos on tekemässä jotain pahaa, sanon, että noin ei saa tehdä. Jos tuntuu kaipaavan huomiota, koetan rauhoittaa hetken pelkästään hänelle. Välillä yritän pukea hänen tuntojaan sanoiksi " sinua taitaa harmittaa kun... ja siksi teet noin" jne. Pissahätä saa välillä aikaan myös hermostumista ja tavaroiden heittelyä. Toisaalta väsymys ja alhainen verensokerikin sekoittavat tilannetta: väsymys-ärtymyshuutoa alkaa olla ilmassa ja jalat ei kanna (ei jaksa nousta rappusia kun ollan tulossa ulkoa sisälle tmv.).
Mä oon joskus miettinyt, että tuleekohan pojasta ihan kieltoja noudattelematon rasavilli. Mutta olen sitten lukenut, että alle 2-vuotias ei osaa vielä noudattaa kieltoja, vaan vanhemman pitää vaan nostaa lapsi pois pahan teosta kun samalla kieltää tekemästä. Sitten 2-3 vuoden vaiheessa on syytä harjoitella kieltojen noudattamista, vaikka se ei oikein vielä luonnistukaan. Ja 3-vuotias alkaa jo sitten väitellen noudattaaankin niitä.
Mutta siis. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa antaa rauhallista " laatuaikaa" kaksivuotiaalle: Ladata hellyysakut täyteen, niin vähän aikaa saattaa eina sitten mennä helpommin ;) Tsemppiä!
samasta asiasta meidän kaksivuotiaan kanssa. Heittelee ruokaa koko ajan lattialle esim. leipää, hedelmiä jne. ei onneksi lautaselta...ja että kun raivostuttaa. Tänäänkin on ollut ihan mahdoton päivä. Tänään poika katsoi Maisaa ja annoin omasta piirakasta palasia suuhun ja kun ei hänelle enään maistunutkaan, heitti sen lattialle. Sammutin Maisan ja kielsin topakasti ja sanoin, että nostat sen palan lattialta, ennen ei Maisaa tule. Poika itkasi pienet itkut ja sitten pohti vähän aikaa ja hissukseen hinautu lattialle ja poimi palasen pois lattialta. Kyllä nää pikkuiset jo aika paljon ymmärtää. Meillä toimii parhaiten ehkä kielto ja siitä joku seuraus esim. lelut hyllylle jne.
Meidän poika on 1,8v ja ainokainen, ettei huomiosta tarvitse " kilpailla" . Ja tätä on jatkunu jo jonkin kuukauden. Mulla on oikeesti jo mennyt hermo asian kans. Aina kun poika juo jotain, niin saa luututa lattian! Ei tästä tuu mitään!
Ruoka lentää lattialle tai ruokalapun kuoruun, juomat lirutetaan suusta pois ja juomat kaadetaan lattialle...
Emmä tiiä, pitäskö mun antaa sille yks hörppy usein, vai mitä, kun se ite juo, juo hetken ja ottaa suun täyteen juomaa, ja puottaa se sitten vaatteita myöten lattialle. Ja jos se juo normaalista mukista, mitä nyt on yritetty opettaa, niin loput juomat on oikeen kiva kaataa suoraan lattialle!
Pienenä ties millon ei enää ruokaa kun se alko tuleen suusta heti ulos. Sitten se oppi sanoon että ei, kun ei halunnut enää. Luulis pojan olevan nälkänen joskus, kun välillä tuntuu, ettei se syö mitään. Jos se alkaa kovasti sotkeen ruoalla syömisen aikana, niin sitä tulee nostettua poika pois syömästä samalla kun kieltää syömästä.
Jos tuosta tahallisesta sotkemisesta neuvolassa puhuis, kuitattasko se " normaalina ruokaan tutustumisena" .
että kaipaa huomiota. Eli saa sitä nopeasti ja varmasti tottelemattomuudella ja kiusaamisella. Anna paljon syliä, hellyyttä, kahdenkeskistä huomiota ilman vauvaa! Niin tuttua! Ajan kanssa helpottaa!