Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia/ajatuksia äidin imetysdietistä ja ruoka-rotaatiosta

16.04.2008 |

Meillä kohta vuoden vanha poika, joka ensimmäisistä viikoista lähtien ollut vatsavaivainen. Vauva oli alusta lähtien hyvin levoton ja kärsi silmin nähtävästi vatsavaivoista. Yöt ja päivät nukuttiin todella huonosti. Joskus ei laisinkaan. Pulauttelu oli runsasta ja jossain vaiheessa tajusin, että vatsa oli vuorotellen ripulilla tai ummetuksella. Kiinteiden aloitus 5kk iässä ei ainakaan helpottanut tilannetta. Lääkärit ja neuvola oli sitä mieltä, että vauva on vain niin vilkas, ettei malta nukkua ja muuta vastaavaa.

Jätin maitotuotteet itse pois käytöstä, kun vauva oli 8kk vanha. Yöt ja päiväunet paranivat hyvin pian. Elämä alkoi helpottumaan ja saatiin päiviin ja öihin rytmiä. Vatsaoireet eivät kuitenkaan aivan poistuneet ja jätin ruokavaliostamme pois vuoronperään muitakin ruoka-aineita. Lopulta ajauduimme sellaiseen tilanteeseen, että ruokavalio pieneni ja pieneni. Syömme tällä hetkellä (siis molemmat) perunaa, porsasta, mustikkaa, vadelmaa, aprikoosia ja riisiä. En ole aivan varma ovatko nämäkään " turvallisia" . Yritän nyt rotaatiolla lisätä varovaisesti ruoka-aineita takaisin listaan. Jokaiseen uuteen ruokaan poika reagoi ripulilla ja sen jälkeen ummetuksella, yöt ovat itkuisia ja levottomia. Äidinmaidonkorviketta olemme testanneet (almiron pepti 2), mutta sekin aiheuttaa oireita.

Olo tuntuu toivottomalta, kun en tiedä teenkö kokeiluillani hallaa pojalle ja mikä olisi oikea tapa edetä tämän asian suhteen. Voiko olla niin, että pojan vatsa on vain niin arka, että uusi tai aiemmin käytetty ruoka-aine saa vatsan reagoimaan näin hurjasti vai voiko tosiaan olla, että poika olisi näille aineille allerginen? Miten suhtaudutte siihen, että äitikin syö vain samoja ruoka-aineita eikä mitään muuta? Vitamiinilisää käytämme, mutta se tuskin korvaa kaikkea tarvitsemiamme vitamiineja ja hivenaineita.

Kaikista kommenteista kiitollinen myttö

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelisin tuossa vaiheessa lopettelemaan imetystä, jotta saataisiin selvennettyä tuoruoka tilanne. Tai siis niin minä ainakin tekisin. Lapsella on kuitenkin jo sen verran ikää. Sitten ensin selvittämään mikä korvike sopii. Ei kuulosta kovin hyvältä että äiti joutuu olemaan noin kovalla dieetillä.

Mitä ravinnelisää käytätte? Kannataa katsoa että valmiste ei sisällä mitään yli määräisiä aineita. Esim Yliopiston Apteekin Vitamiini ja kivännäisaine on aika lailla puhdasta tavaraa jota jopa meidän tosi pahasti allerginen poika käyttää eikä oireile. Meidän pojalla käytössä vain hirvenliha, kesäkurpitsa ja riisi. Korvikkeena Neocate.

Sitten kannattaa hommata kunnon maitohappobakteeri valmiste. Meidän pojalle suositeltiin Antioksidanttiklinikalta Bifidobacterium Infantista tai DDS Junioiria. Kumpaakin saa Luontaistuotekaupasta. Meillä auttoi juuri tuo Bifidobacterium ihan älyttömästi ja parissa päivässä alkoi yöt sujumaan kun vatsa rauhoittui.

Tämä allergikon kanssa eläminen ei ole kyllä yhtään helppoa ja yllätyksiä tulee aina vastaan kun niitä vähiten odottaa. Esim. mahataudit ja flunssat voivat tiputtaa ruoka aineita hetkessä pois ihan rytinällä.

Ja ehdottomasti kannatta mennä jonkun tosi hyvän allergologin vastaan otolle. Me ollaan saatu sieltä kaikista eniten apua.

Meidän poika on tosiaan jo 1v2kk, eikä ruokalista ole vielä tuon kummoisempi.

Tsemppiä tulevaan!

Vierailija
2/4 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri ruokia kuin mitä syötän vauvalle, sillä jos vauva saa sekä ruoan että maidon muodossa suuria määriä samoja ruokia, niin saattaa allergisoitua niille. Esimerkiksi kun jätimme kotimaiset viljat pois, minä aloin syödä tattaripuuroa ja vauvalle syötän niin hirssipuuroa.

suosittelen myös allergialääkärin luokse menemistä. Ilman lääkärillä käyntiä ei kannata jättää ruokavaliosta pois tärkeitä ruoka-aineita. Teidän ruokavalio on varsin suppea tällä hetkellä.

Oletko muuten ajatellut, että lapsi saattaa olla allerginen jollekin mausteelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermione, mitä mieltä olit Antioksidanttiklinikasta? Saitteko sieltä apua? Kokeilemme tuota Bifidobacterium Infantista. Tällä hetkellä meillä on käytössä Gefiluksen maitohappobakteeri. Vitamiineista meillä käytössä myös Yliopiston Apteekin " vitkiv" sekä kalsiumlisä Kalcipos (joka sisältää apuaineina kyllä kaikenlaista!). Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin oireet pahenivat juuri tuon kalkkilisän jälkeen... täytyykin tutkia enemmän.

Sagaliini, aloin itsekin epäilemään sitä, ettei tämä molempien tismalleen samanlainen dietti ole kaikilta osin ihan loppuun mietitty. Meillä varattu allergologi viikon päähän, joten toivottavasti sieltä myös apua ja neuvoa tulossa.

Mausteita itsekin olen miettinyt ja nyt minulla on ollut kuukauden päivät käytössä vain suola. Ja öljynä auringonkukkaöljy.

Tsemppiä myös teille!

myttö

Vierailija
4/4 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ehdottomasti suosittelen Antioksidanttiklinikkaa. Poika saa myös tuon Bifidobacteriumin lisäksi Symbioflor 1 tippoja (hyviä kolibakteereita) ja sen jälkeen ollaan koko ajan menty parempaan suuntaan. Ja sieltä saa täydelliset ruokavalio ohjeet tulevaa varten.

Olisin ollut hyvin onnellinen jos oltaisiin löydetty tuo klinikka jo paljon aikaisemmin. Oltaisiin paljolta säästytty.

Joo ja kannattaa olla tarkkana niiden lisäaineiden kanssa. Meillä ainakin tuntuu poika reagoivan niihin tosi pahasti.

Ja ne maitohappobakteerit ovat erityisen tärkeitä näille pikku allergikoille.

Gefiluksesta ei ollut meidän pojalle mitään hyötyä, vasta tuo Bifidobacterium tehosi. Jos luontaistuote kaupasta ei sitä löydy, niin pyydä tilaamaan sitä sinne. Se maksaa yli 40e purkki mutta mua ei haittaa ainakaan maksaa siitä niin paljon kun se on niin tehokasta.

Aurinkoista kevättä teille ja toivottavasti pääsette hieman helpommalla tässä allergia asiassa kuin me. Ja jos haluat vielä kysyä jotain niin huhuile mua täällä, vastaan ja autan mielelläni :)

Terveisin Hermione ja pojankoltiainen 1v2kk