Mitä avuksi yskään?
Mitään kun ei oikeastaan saisi käyttää raskausaikana yskänkään hoitoon? Yskäni alkoi vajaa viikko sitten sillä että teki kipeetä kun nielaisi ja sen jälkeen kurkku on vaan siitä kipeentynyt. Ja sitten saan vähemmän mukavia yskänkohtauksia.. Lääkäriin en nyt viitsisi pelkän yskän takia lähteä, kun kuumettakaan ei nosta minuun ja sitten pystyyykö lääkärikään mitään määräämään? Mynthonneita on tullut otettua useampia ja meinaa jo hieman vaivata laksatiiviset vaivat:(...
Kommentit (7)
Mm. Cocillana on sallittu yskänlääke (reseptillä). Harvoinhan yskä on muuta kuin tosi ikävää, mutta itselläni murtui kylkiluu kamalan yskänkohtauksen seurauksena vajaa 2 kk sitten. Ei ole vieläkään luutunut kunnolla, liekö raskaus vaikuttanut siihen, mutta jatkossa suhtaudun yskään vakavasti. Vaikka kylkiluu itsekseen joskus paranee, oli 10 ekaa päivää painajaismaisen tuskallisia, sen jälkeen lähinnä ärsyttävän tuskallisia ja tekemistä rajoittavia.
Toclase Expectorant-yskänlääke on sellainen, jota saa käyttää.
Tosin kyseinen lääke on apteekeista parhaillaan loppu, koska lääkevalmistaja ei ole sitä pystynyt toimittamaan.
Sain onneksi kaverilta melkein täyden pullon.
Otan silti vain minimiannoksen sitä ja max 2 krt/päivässä.
Nyt saa yöt nukuttua, kun ei tarvitse koko ajan yskiä.
Vatsalihakset ovat jo ihan loppu.
Hei,
mulla oli 3 viikon yskä joka on ollut nyt noin viikon poissa. Kävin lääkärissä ja sain ohjeet ottaa Resilaria ohjeen mukaan tarvittaessa (reseptivapaa yskänlääke), höyryhengitystä ja Panadolia 750-1000mg 2-3 krt vuorokaudessa. Jos nenä on tukossa, Nasolinia saa ottaa jos on ihan pakko (lääkäri sanoi että se on OK, mutta farmaseutti käski silti varomaan).
Huomasin myös että sauna auttaa (höyryhengityksen tapaan) ja kanakeitto (amerikkalaiset ovat sitä mieltä että kanan rasvassa on jotain flunssaa helpottavaa...?). + tietenkin c-vitamiinia, kuumaa hunajateetä ja mehua (esim. ruusunmarjakeitossa on paljon c-vitamiinia). Ja lepoa.
Parane pian!
T. Arkamamma
Mulle myös lääkäri sanoi, että Resilaria (reseptivapaa) voi tilapäisesti käyttää. Samoin limaa irroittavista yskänlääkkeistä Kvillaa. Sekin siis reseptivapaa.
Mulla kun ei yleensä muunlaista yskää tulekaan, kuin sellaista hillitöntä kurkun kutinaa, josta seuraa aivan kamala yskän puuska. Xylitol Sisut ovat ainoat, jotka mulla ikinä tohon kutinaan on auttaneet. Ei mitkään yskänlääkkeet ole auttaneet.
minä kävin eilen lääkärissä pahan yskän takia,sain cocillaanaa,tulehdusarvo oli 26 ja diagnoosi keuhkoputkentulehdus...koko viime yön yskin ja tänä pääsin toiselle lääkärille,joka jo epäili jo keuhkokuumetta(voi olla myös kuumeeton,mutta itselläni nousi kuume illalla),no sit lääkäri kirjoitti antibiotti kuurin,tulehdusarvo oli noussut,tänään jo 36,sairaslomaa sain ensi viikon tiistaihin asti...
lääkäri sanoi että jos äiti voi huonosti vauvakin voi huonosti...turhaan en lääkkeitä syö,mutt haluan tämän keuhkoputkentulehduksen pois ennen kuin keuhkokuumeeksi nousee.
rv 16+0
Mulle neuvottiin neuvolassa että pitäis höyryhengittää 3-4 kertaa päivässä..Pahentaa yskimistä hetkellisesti, mutta irrottaa limaa pikkuhiljaa. Yskänlääkettä ei tosiaankaan saa käyttää. Ajattelin kyllä itse kammeta lääkärille kohtapuoliin, yskä jatkunut jo 6 viikkoa ja masunahkat on ihan sikakipeät yskimisestä..
Annie ja pötkylä rv35