Miksi päiväkodissa on jo 5 kk:tta jyllännyt vatsatautia?
Kertokaas nyt muut päiväkotilasten vanhemmat, onko tuo enää normaalia? Syksyllä rumba alkoi ja on jatkunut tähän päivään saakka. Eskariryhmästä taas puolet poissa oksentelun ja ripulin kourissa. Onhan noita viruksia vaikka minkälaisia mutta ihan oikeesti, miten voi olla että kuukaudesta toiseen lapset sairastuvat uudelleen ja uudelleen. Hygieniassa jotakin vialla, ruoassa, lapset tuodaan liian aikaisin takaisin hoitoon??? En ymmärrä tätä! Eihän tuo toki ole henkeä uhkaava tauti mutta kyllä inhottavimmasta päästä ja varsinkin meillä esikoinen on joka kerta todella sairas ja oksentelee ihan tolkuttomia määriä.
Kommentit (20)
asiasta. Kukaan muu ei ainakaan ole ääneen sanonut mitään. Kyllähän joka talvi tauteja kiertää mutta ei kai tätä tahtia kuitenkaan että lähes joka viikko joku / jotkut ovat taudin kourissa. Onneksi joka kerta ei ole meille rantautunut mutta inhottavaa koko ajan olla varpaillaan että joko se taas alkaa kun lapsi yöllä yskii tai vääntelehtii sängyssään. Ap
Kerran kun olin lapsiani viemässä hoitoon, eräs vanhempi kertoi juuri hoitajalle kuinka lapsi oli illalla oksentanut ja ripuloinut, mutta yö oli ollut suht rauhallinen niin päättivät sitten tuoda hoitoon.
Juuri näin ne pöpöt leviää, koska taatusti tuokin lapsi vielä tartutti. Murr!
Onhan 5 kk:ssa ne muksut ehtineet saada jo vastustuskyvyn sille taudille. Mä uskon että kyse on hygieniasta yleensä tai sitten lapsille syötetään jotain pilaantunutta/vanhentunutta ruokaa josta sitten tulee aina uusi ruokamyrkytys.
MUTTA, siellä pk:ssa niiden pitäisi säännöllisin väliajoin tehdä perusteellisempi siivous, pestä lelut ja desinfioida wc -tilat. Ihan sosiaali- ja terveysministeriökin suosittaa tuota. Joten onkohan siivoukset tehty ihan viimesilleen hyvin? Tarttuu ne taudit lelujen, ovenkahvojen ym välitykselläkin!
tuollakin olevan. Viime viikollakin yksi poika haettiin kesken päivän kun oksensi ruokapöytään. Seuraavana aamuna sama poika oli taas hoidossa...hoh hoijaa.... Ja ainakin meillä vatsataudin yhteydessä ripulointi saattaa alkaa vasta vuorokauden päästä ykäämisen lopettamisen jälkeen joten se yksi oireeton päivä tulisi kyllä olla kotona.
Voi olla, että sama tai eri tauti kiertää, tiedä näistä.
Tuli vaan mieleen, että aina ei lapsen oksentaminen illalla meinaa sitä, että sillä olis vatsatauti.
Toki siitä oksentamisesta täytyy kertoa koska olis aika outoa jos vanhemmat ei kerro ja lapsi sitten puhuu ja pulputtaa jäis varmaan aika outo kuva hoitopaikkaan.
Olemme itse kerran vieneet kuopuksen tarhaan vaikka oksensi illalla, mutta se johtui kovasta yskimisestä. Tietenkin vointia seurattiin aamuun asti, mutta ei pahaa oloa ei ripulia vain hyvä ruokahalu. Eli hoitoon. Älkää vetäkö johtopäätöksiä varsinkaan jos kuulette jonkun keskustelun puolella korvalla ja siitäkin vain puolet.
joten tartunnan voi saada sitten aina uudestaan. Lisäksi voi olla liikkeellä eri pöpöjä. Varmasti lapset tuodaan myös liian varhain hoitoon, eli jos vielä ripuloi ja ei ole kunnolla parantunut voi tartuttaminen jatkua, toisaalta myös ennen kuin on oksentanutkaan, on mahdollista tartuttaa tautia eteenpäin.
Meillä lapset kotihoidossa, mutta sairasteltu on ihan hirveästi syksystä saakka. Tänä talvenahan ei kovia paukkupakkasia saatu ollenkaan (ainakaan täällä etelässä) ja on ollut tosi märkää.
OKSENTANUT JA RIPULOINUT illalla, mutta yö oli ollut SUHT rauhallinen...
Eli jos lapsi oksentaa ja ripuloi kyllä minä sen johtopäätöksen teen, että lapsen paikka ei ole silloin päiväkodissa!!!
Tämäkin vanhempi jatkoi vielä hoitajalle että soittakaa hänelle jos ripulointi ja oksentelu jatkuu, niin sitten hakevat kotiin.
t:6
Vierailija:
Onhan 5 kk:ssa ne muksut ehtineet saada jo vastustuskyvyn sille taudille. Mä uskon että kyse on hygieniasta yleensä tai sitten lapsille syötetään jotain pilaantunutta/vanhentunutta ruokaa josta sitten tulee aina uusi ruokamyrkytys.
Kyllä minä vaatisin selvityksen siitä mitän vatsatautien ehkäisemiseksi on päiväkodissa tehty. Onhan käsidesi ahkerassa käytössä, lelut pestään tarpeeksi usein (ja vaikka otetaan pois vaikeimmin puhdistettavat), siivousta tehostettu ja niitä pintoja, joihin lapset koskevat, puhdistetaan monta kertaa päivässä jne.
saa. Lähinnä olen miettinyt tätä asiaa siksi että tuttavien lasten päiväkodeissa ei ole moista epidemiaa ollut eikä myöskään niissä päiväkodeissa joissa ystäviäni on töissä. Olisikohan ihan hölmö juttu kysyä päivähoidon johtajalta tästä asiasta? Siis sitä että onko tällä paikkakunnalla myös muissa päiväkodeissa sama tilanne? Ap
Vierailija:
saa. Lähinnä olen miettinyt tätä asiaa siksi että tuttavien lasten päiväkodeissa ei ole moista epidemiaa ollut eikä myöskään niissä päiväkodeissa joissa ystäviäni on töissä. Olisikohan ihan hölmö juttu kysyä päivähoidon johtajalta tästä asiasta? Siis sitä että onko tällä paikkakunnalla myös muissa päiväkodeissa sama tilanne? Ap
Ja käsidesi pitäisi viimeistään epidemiatilanteissa olla käytössä, pitäisihän sen henkilökunnan jo nykyään tietää. Ehdota vaikka että koulun/neuvolan th tulisi päiväkotiin pitämään koulutusta henkilökunnalle hygieniasta. Ja miksei lapsillekin.
15
sitten sinne on pesiytynyt resistenssi,vastustuskykyinen kanta. olethan ollut yhteydessä alueen terveydenhoitajaan ja hygieniahoitajaan. Ktl saa ohjeita epidemian varalle ja ohjeita. Onko kenestäkään lapsesta otettu ulostenäytteitä, jotta teidettäisiin mikä siellä jyllää?
ole keneltäkään otettu mitään näytteitä. Laitoshuoltajat vaan hymyillen sanovat että osastolta toiselle liikkuu taudit ja lisää tulee vielä ennen kesälomia!!! En voi välttyä ajatukselta että jossakin nyt oiotaan ja kunnolla. Tämän ketjun perusteella pystyn tekemään ainakin sen johtopäätöksen että muualla ei tälläistä ole koska kukaan ei ole kertonut vastaavaa olevan omien lasten päiväkodeissa. Me asumme Kanta-Hämeessä.
meidän tarhassa vatsatauti jyllännyt alkutalvesta saakka ja oma laseni sairastanut kyseisen taudin neljä kertaa. Minä kysyin sitten suoraan päiväkodin johtajalta asiasta eli olisiko asialle mahdollista tehdä tarhan puolelta jotain. He ottivat asiasta selvää ja kunnan terveystarkastaja kävikin tarhassa neuvomassa ja valistamassa henkilökuntaa. Kunnon desinfiointi leluille ja pinnoille. Saas nyt nähdä miten onnistuu.
Eli rohkeasti puheeksi asia, niin toivottavasti teilläkin asia saadaan kuntoon!
Mutta tuo käsidesin puuttuminen on pöyristyttävää!!!
Pinnat, ovien kahvit ym. syyniin, jos pyyhkeet käytössä ne vaihdettaisiin paperisiin ja juomamukit kerttiksiin.
Siinä joitakin asioita mitä kannattaisi kysyä ja suositella.
Lapsi ehti sairastaa kaksi kertaa, syyskaudella oli enimmäkseen flunssaa. Ennen joulua taisi olla vähän vatsatautiakin, mutta ainakaan meidän lapsi ei silloin sairastanut. Nyt sitten taas podetaan flunssaa.
Niin no, ja täit on sitten nyt ajankohtainen ongelma.
Ei niille vatsataudeille näköjään juuri vastustuskykyä synny kun kaikki hoitajatkin sairasti sitä useampaan kertaan. Pientä sijaisrumbaakin siis tulee just tuossa vatsatautiaikaan.
Jossain siellä mättää, joko keittiön tai hygieniahuollon puolella.