Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niistä makeutusaineista!auttakee!!

15.04.2008 |

Niin elikkä mikkä ne oli kiellettyjä?

tällasista haluaisin tietää:

SORBITOLI

ISOMALTI

MANITOLI

ASESULFAAMI K

Mulla on flunssa ja näitä on kurkkupastilleissa,

olen syöny niitä kun en ole ajatellutkaan että esim. mynthonit vois sisältää jotaki vaarallista!

mulle ei esikon odotusaikana mainittu mitään mistään makeutusaineista eikä tämän uudenkaan aikana ole puhuttu mitään, täällä törmäsin tällaseen juttuuun..

Ja sitte vielä että onko se kovin tarkaa että syökö niitä vai ei??

Simppu p06 & rv11+0

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kiellettyjä..

Vierailija
2/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...opetella ne elintarvikekooditkin noista kielletyistä makeutusaineista, sillä olen viime aikoina huomannut, että joissakin tuotteissa makeutusaineet on mainittu pelkällä E-koodilla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanelisokeri:

...opetella ne elintarvikekooditkin noista kielletyistä makeutusaineista, sillä olen viime aikoina huomannut, että joissakin tuotteissa makeutusaineet on mainittu pelkällä E-koodilla...

No joo... tai sitten kannattaa mennä kuplaan pumpulin sekaan siksi aikaa kunnes vauva syntyy ;)

maalaisjärjellä pärjää näissäkin asioissa pitkälle, tuskinpa noista kielletyistäkään makeutusaineista pienissä määrissä on mitään haittaa... Puhutaan nyt parista esim. karkista tms. Eri asia on jos nämä raskausajan mielihalut kohdistuu johonkin tuotteeseen, jossa näitä kiellettyjä aineita on...

Vierailija
4/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

olen ymmärtänyt, että esim. makeutusaineita pitäisi syödä kilokaupalla, että niistä olisi sikiölle todellista vaaraa. Korjatkaa toki jos olen väärässä!

Eri asia on esim. aineet, missä voi olla pöpö (listeriavaara tuorejuustoissa yms.) jolloin pienikin määrä voi olla vaarallinen.

Yksi hyvä ohje on itse asiassa tällä sivustolla kohdassa odotus & synnytys --> odottajan ravinto: Syö " vaihtelevasti erilaisia ruokia ja elintarvikkeita, näin vältät myös mahdolliset ravinnon haitta-aineet."

--> olen ymmärtänyt tämän niin, että kunhan ei syö mitään samaa koko ajan, välttää syömästä liikaa mitään. :)

Mukavia kevätodotuspäiviä,

T. Arkamamma

Vierailija
5/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Maria!

...en itse kehdannut heittää tuota " mene pumpuliin" -kommenttia, mutta saat täältä kannustustaputukset!

:)

Vierailija
6/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No joo... tai sitten kannattaa mennä kuplaan pumpulin sekaan siksi aikaa kunnes vauva syntyy ;)

maalaisjärjellä pärjää näissäkin asioissa pitkälle, tuskinpa noista kielletyistäkään makeutusaineista pienissä määrissä on mitään haittaa... Puhutaan nyt parista esim. karkista tms. Eri asia on jos nämä raskausajan mielihalut kohdistuu johonkin tuotteeseen, jossa näitä kiellettyjä aineita on...

[/quote]

Maria80:

En syö itsekään makeutusaineilla tärveltyjä, muutenkin pahalta maistuvia tököttejä, miksi syöttäisin niitä lapselleni? Kyse ei ollut mitenkään hysterisoida makeutusaineita, vaan kehotin lukemaan tarkkaan etiketit, mikäli haluaa todella niitä makeutusaineita välttää.

Juokaa vaikka 10l kahvia päivittäin ja litrakaupalla kirkkaita viinoja koko raskausaikanne, sekä polttakaa omalla " kohtuudellanne" tupakkaa, ihan sama. Itselläni on nollatoleranssi makeutusaineisiin, olin sitten raskaana tai en. En kuitenkaan jaksa alkaa ilkkumaan täällä siitä, mitä muut kirjoittavat.

T. Neljättään odottava Kanelisokeri rv 32+4 (voin sanoa, että näiden kaikkien neljän lapsen odotusaikoihin on liittynyt vaikka ja mitä suositusta...aikojen saatossa)

Vierailija
7/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joskus tuntuu vaan että näistä ruuista tehdään kauhea polemiikki, ihan turhaan! Vanha hyvä sanonta on että kohtuus kaikessa! Itse odotan myös neljättä, kahvia en ole pystynyt juomaan kuppiakaan kohta kuukauden päiviin, alkoholiin tai tupakkaan ei nyt tulisi mieleenikään koskea (näistä en ole sitä mieltä että kohtuus kaikessa, poikkeus vahvistaa säännön ;)). Mutta aika hurjaa verrata makeutusaineita viinaan ja tupakkaan... Light tuotteita meillä käytetään vanhimman pojan vuoksi, hällä diabetes ja häneltä jäisi viikonloppu namit ja limut juomatta ilman näitä...

Anteeksi, kanelisokeri, vielä kerran jos pahoitin mielesi, mutta joskus vaan täälläkin mielialat ottaa ylimääräisiä voltteja, kun vouhotetaan tällaisista pikkuasioista, kun maailmassa(+raskaudessa) on paljon muitakin asioita, joista pitäisi OIKEASTI olla huolissaan...

Ja melkoisen stressin siitä saa, jos kaupassakin kaikki purkin ja purnukat käy tarkkaan läpi saati sitten kylässä/ravintolassa/kahvilassa yms. , että mitäköhän tämäkin nyt mahtaa sisältää. Ja stressihän taas tekee enemmän varmasti vauvalle hallaa kuin mitkään maailman makeutusaineet.

Ja toisekseen eihän sitä tiedä vaikka 10 vuoden päästä taas suositeltaisiin näitä syklamaatteja (vaimitänenytoli), jokunen vuosihan sitten niitä suositeltiinkin esim. aspartaamin sijaan (joka taas nyt on parempi vaihtoehto...).

Mutta nyt menen pois kiusaamasta ihmisiä näillä kommenteilla...

Vierailija
8/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

myös minä pyydän anteeksi, en tarkoittanut pahoittaa kenenkään mieltä. Olen yhä samaa mieltä kuin Maria. Raskauteen liittyy niin monia haasteita, että kaikkeen pitää yrittää jaksaa suhtautua mahdollisimman maalaisjärjellä (tämäkin yhtään kaupunkilaisjärkeä väheksymättä!), varsinkin ruokaan.

Yhä vain mukavia kevätpäiviä toivotellen,

Arkamamma

Vierailija
9/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Eipä se mitään, enemmän minua ärsytti tuo Arkamamman " hyvä hyvä" kommentti siinä peesaamassa.

Kun en tosiaankaan kirjoitustani tarkoittanut miksikään hysteeriseksi raskausajan makeutusaine kiihkoiluksi, vaan ihan tiedoksi kaikille, jotka niitä makeutusaineita haluavat välttää, olivat sitten raskaana tai eivät.

Mitä tulee viinaan, tupakkaan yms. viittaukseni meni nousseen verenpaineen piikkiin, ketutti niin paljon, että heitin mukaan ääripäitä. :)

Mutta oikeasti, kun ei noista aineista tiedä, miten suuret määrät ovat haitaksi sikiölle, ne kun eivät ole alkuunkaan samat kuin aikuisten sietämät määrät niin, että ehkäpä kuitenkin kannattaa välttää niitä kiellettyjä makeutusaineita kokonaan, jos ne kerran ovat kiellettyjen listalla.

Noissa Dr Öetkenin marjavanukkaissa näytti olevan ainakin Syklamaattia, sekin pienellä kirjoitettuna purkin kyljessä ja niitä tuli edellisessä raskaudessa syötyä ennen kuin aloin ihmetellä miten ne maistuvat niin omituisilta. Kun syö aitoa sokeria, niin huomaa kyllä jos on tungettu jotakin muuta makeutukseksi.

Tuon kahvinkin kanssa on ihan outo juttu. Kun odotin 90-luvulla esikoistani, kahvi oli kielletty kokonaan, nyt sitä saa sentään juoda peräti kupillisen päivässä. Onneksi, sillä kuolisin silkasta kahvin puutoksesta luultavasti migreeniin, jollei sitä saisi juoda lainkaan.

Maksalaatikkoakin sai syödä tuolloin ihan kohtuudella, nyt on sekin kielletty :O Kaikki muuttuu...

Sorppa sinullekin, Maria80, että kuohahdin :)

Kanelisokeri

Vierailija
10/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nou haard fiilinks ja tolleen ;)

Pistetään koko kouhahdus molemmin puolin näiden hormonien piikkiin, eikös? :)

Muuten tuosta maksalaatikosta, mulle terkka sanoi neuvolassa, että sitä saiskin nyt taas syödä, kuten maksamakkaraa ja -pateeta. Mutta siis ilmeisesti kuitenkin kohtuudella vieläkin... Mun edellisessä (ja sitä edellisessäkin raskaudessa?) se oli vielä kielletyiden listalla... Pysy nyt sitten näiden suositusten perässä...

Hyvää kevään odotusta sinne! :)

Vierailija
11/13 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Suurperheiden pinossa tavataan :p

Hyvää odotusaikaa sinullekin! :)

Vierailija
12/13 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...minäkin saan anteeksi.

On syy miksi mun nimimerkki on arkamamma. On tosi rankkaa uskaltaa olla raskaana sillon kun on huonoa onnea ollut matkassa tosi paljon. Mietityttää tosi paljon mistä kannattaa olla huolissaan ja mistä ei.

Kaikkea hyvää teidän odotuksiin,

T. Arkis

Vierailija
13/13 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ihan perusjugurttia, jota luulin sokerilla makeutetuksi. Siinä olikin osaksi makeutusaineita, taisi olla Valion.

Totta puhuen en ole koskaan katsonutkaan kurkkupastillien sisältöä. Lähinnä katson limpparit ym., millä ne on makeutettu. Esim. Lidlin light-kokiksessa on syklamaattia, mutta pepsimaxissa ei. Uusi light-kokis on makeutettu sukraloosilla ja sekin on odottajalle turvallinen, näin on sanonut valmistaja.

Tytteli-83