Onko korkeasta hemoglobiinista haittaa?
Mulle on kerrottu, ettei korkea hemoglobiini liity tukostaipumukseen, mutta onhan se veri kauhean paksua ja jankkia silloin, kun hemoglobiini on korkea. Pääseekö veri kunnolla istukkaan?
t. vielä kuumeilijoiden puolella oleva Kauralastu
Kommentit (3)
Itselläni on koko elämäni ollut korkea hb. Korkeimmillaan 165..
Esikoista aloin odottamaan, hb oli 150. Loppu raskaudesta oli 125. Itse rautaa söin kyllä siitä lähtien kun hb laski n 130..
Vaikka tuo 130 on hyvä! Niin alkoi kyllä itsellä tuntua :)
Nyt hb oli tässä raskaudessa alussa 145. Nyt menossa rv 29 ja hb n 125.
Rautaa olen ottanut, pienen annoksen päivässä. Joka päivä en välttämättä muista ottaa :)
Muuten, ei raskaana, on suositeltu minulle monesti verenluovutusta.
Että hyvillä näkymin selviää ilman rautalääkitystä raskauden aikana. Oma hb on yleensä 150-160 ja minulla jo alkuraskaudessa laski 40 pykälää eli 120. Jos ei siitä paljoa enempää laskisi, säästyisi raudalta koska sitä en halua syödäkään ellei olisi ihan, ihan pakko. Ekassa raskaudessa kävi alimmillaan 117.
No en osaa ottaa mitään lääketieteellistä kantaa. Itselläni kolme tervettä lasta ja nejäs tulossa. Raskaudet ja synnytykset ovat olleet helppoja. Hb on mulla normaalisti 150 hujakoilla (viimeksi 152). Raskauksissa on hetkellisesti laskenut n 130 tasolle, mutta kivunnut äkkiä takaisin päälle 140. Eipä ole tarvinnut rautaa erikseen syödä..