Synnytyksen käynnistys sektion jälkeen?
Odotan toista lastani raskausviikolla 41+1 ja edellinen syntyi kiireellisellä sektiolla -04 (yllätyksenä todetun) eteisistukan takia. Nyt on alkanut mietityttämään, että tekevätkö naistenklinikalla sektion jälkeen käynnistystä vai onko vaarana joutua uuteen sektioon?
Kävin synnytystapa-arviossa raskausviikolla 36+5 ja silloin lääkäri antoi luvan alatiesynnytykseen, mutta käynnistyksestä ei ollut silloin mitään puhetta.. kun ei arvannut ettei tämä pikkuinen meinaa lähteä sieltä itsekseen tulemaan.
Sektio oli ihan ok kokemus, mutta kuitenkin haluaisin mielummin alatiesynntykseen... Kertokaa omia kokemuksianne!!!
Kommentit (5)
Minulla ensimmäinen synnytys käynnistettiin.Se päättyi lopulta kiireelliseen sektioon. Myös toinen synnytykseni käynnistettiin, puolikkaalla sytotec-tabletilla. Silloin lääkäri sanoi että ei uskalla laittaa enempää sytoteciä, koska minulla oli ollut aikaisemmin lievää kiputuntemusta sektio haavassa. Tabletit voivat aiheuttaa niin voimakkaita supistuksia, jota leikkaushaava ei välttämättä kestä, jos siihen on jäänyt ohkaisempi kohta. Tabletti aiheutti lieviä supistuksia ja seuraavana yönä " syntyi" limatulppa. Aamulla lähdin synnytys osastolle, jossa kalvot puhkaistiin. Siitä ei tapahtunut mitään, joten seuraavaksi annettiin oksitosiini tippaa ja supistukset alkoivat. N.12h synnytys osastolle saapumisen jälkeen vauva syntyi alakautta.
Eli kyllä käynnistävät, mutta ovat hieman varovaisempia:)
ilonella3 30+4
Sain lääkäriajan äippäpolille perjantaille. Täytyy toivoa, että ennen sitä lähtee tulemaan itsekseen eikä tarvitse käynnistellä.
Tämä odottaminen vaan käy hermoille ;o)
Hupsista heijaa, kun laittelin sitten saman kysymyksen eri sanajärjestyksellä samalle päivälle! No, onneksi löysin muutaman vastauksen täältä. Mulla pelottaa tuo edellisessä raskaudessa ollut istukan osittainen irtoaminen ja sen vuoksi haluaisin käynnistellä jo vähän ennen laskettua aikaa. Siihen luultavasti ei pystytä, eli hermot riekaleena loppuun asti...
Noora ja Taimi 35+6
...voin kertoa, että kyllä synnytys voidaan käynnistää aiemmasta sektiosta huolimatta.
Eli minulla esikoinen syntyi aikoinaan kiireellisellä sektiolla, ja kakkosta sit jouduttiin käynnistelemään, ku vesien menosta oli vuorokausi aikaa. Alotettiin muistaakseni 1/4 tabl. Cytotecillä, seuraavat 1/4 siitä neljän tunnin kuluttua, ja kun ei edelleenkään tapahtunut mitään, laitettiin puolikas tabletti kohdunsuulle taas neljän tunnin kuluttua. Siitä sit supistukset alkaski ja melkosella rytinällä mentiin...
Näin minun kohdallani, voi tietysti olla eroavaisuuksia eri sairaanhoitopiirien/sairaaloiden välillä, ja lääkäreilläkin eriäviä mielipiteitä.
Mulla noiden synnytysten väli oli vähä reilu 1,5 vuotta.
olen vähän samassa tilanteessa eli edellinen syntyi sektiolla ja nyt ollaan menossa viikolla 41+4. Minulle sanottiin synnytystapa arviossa että käynnistystä ei mielellään tehdä. Eli jotain kalvoja voidaan puhkaista mutta ihan kaikkea lääkitystä ei aleta antamaan tuon arven takia. Eli kyllä ne yrittää jollain tavalla käynnistää mutta jos ei ala mitään tapahtua niin joudutaan sitten hyvin usein leikkaukseen taas. Tarkkaan en minäkään tiedä ennen kuin torstaina. Silloin minulla on yliaikaiskontrolli ja kerrotaan tarkemmin mitä on tehtävissä jos ei ala syntyä. Toivotaan nyt että kuitenkin itsekseen alkaisi sieltä tulla!