* ELOKUISTEN viikko 16 *
Tässä linkki edelliseen pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12855770&p=3&mpage=3&tmod…
Räntää ja vettä ja ja mitä muuta lie tulee taas taivaalta.. Tylsää.
Palaan myöhemmin, pikkumies tarvitsee aamupuuronsa.
Västis
Kommentit (32)
meilläkun on nyt enempi vähempi karjuttu öisin,unissaan karjuun mutta yleensä vaatii pienen pyllylle taputtelun että rauhoittuu,joten olen itse herännyt n. kymmenen kertaa yössä tässä parin viime viikon aikana.
viime yö oli luksusta =) vesipullon annoin joskus alkuyön tunteina, sitten joskus 06 maissa maitoa ja nukkui 10 asti kuin tatti =)
ihanaa!olen niin virkeänä taas =) jee!
mä luulen että hampeja tulee on niin kiukkua täynnä ja jyystää kaikkea ja hermo menee jne..annoin pronaxenia yötä vasten,ja nyt oli ainakin rauhallista.kokeilen ensi yöksikin.supot ei meillä auta kamalan hyvin.
Poika heräsi tänään puoli kahdesan maissa aamulla 11 tunnin unien jälkeen. Lähdettiin porukalla ulos, vauva rattaissa, mutta kappas.. ei nukahtanutkaan, vaikka ulkoiltiin kympista yhteentoista. Kotona sai ruoan ja tissiä.. ei nukahtanut.. Sitten vauva seurasi minun ja esikoisen syömistä ja nukahti vasta vähän vaille 12. Uskomatonta, mutta mukavaa, jos rytmi alkaisi siirtymään tällaiseksi. Huominen on tosin uusi päivä, joten silloin ehkä saattaakin simahtaa jo parin tunnin jälkeen heräämisestä. Nyt jännään, onko unet taas vain 40 minuttia vai jopa vähän enemmän..
Västis ihmeissään
Neitiniiskunen: uskallat antaa pronaxenia? Minäkin jo sitä suunnittlin, mutta maanantaina lekuri sanoi ehdottoman ein. Ei ennen vuoden ikää. Meillä auttoi muuten buranan supot selvästi panadoleja paremmin. Ja olen kuullut jonkun käyttäneen hätätapauksessa molempia päällekkäin, siis buranaa ja panadolia. Ja meillä Luukas on jo siis yli 10 kg, silti ei pronaxenille.
Meillä on vihdoin kolme hammasta! Yläien ollut jo kolmisen viikkoa ihan valkoinen, mutta taisikin olla niin turvoksissa, ettei veri kunnolla kiertänyt, hammas tuli meinaan valkoista osaa alempaa läpi. Ja on ihan verinen hampaan molemmin puolin. Mutta ei huutanu yöllä, kun oli buranaa saanu korvien takia. Päivät pyrin aina taikinoimaan ilman lääkkeitä, kun yöksi meneekin sitten aikamoinen arsenaali: antibiootti, suolaliuostipat nenään, ventoline babyhalerilla hengitettynä ja vielä se buranasuppo. Ja makkarissa vielä ilmankostutin, niin hyvin on taas nukuttu ;)
Jospa tästä taas parannutaan ja alkaa " normaali" elämä, mitä se sitten lieneekään. Kun saisi itsensä vielä kuntoon. Hyviä vointeja kaikille!
emma ja Luukas 8kk
kyllä mä olen pronaxenia antanut kun sitä lastenklinikalta lääkäri meille määräsi.ja toinen " guru" keskoslääkäri oli myös saman asian kannalla.eikai se niin myrkkyä ole kun joskus käyttää.yksi lääkäri kyllä aiemmin sanoi ettei sitä määrää kun lähes yksivuotiaille vasta.
mutta näin " hädässä" annan.
sitä meille määrättiin yhden kamalan flunssan yhdeydessä kun pikkumies oli jo itkenyt 3vkr putkeen tuossa aika tasan 7kk iässä.
nyt siis tuohon äärimmäiseen hammassärkyyn sitä annan jos tuntuu että jo viikon öitä itketty,aion nyt parina tulevaa yötä vastenkin sitä antaa.
lääkäri sanoi meille silloin kun oli oikein kipeä että pronaxenia ja suppoja voi myös antaa yhtäaikaa.pronaxenia kaksi kertaa vuorokaudessa ja suppoja n.6t välein.
nyt syömään...oli täällä muitakin kun pronaxenia oli käyttänyt,en muista nimimerkkejä...
Meidän Sämpylällä oli korvatulehdus puolivuotiaana, ja silloin lääkäri määräsi Pronaxenia kovaan kipuun. NOh, ei auttanut yhtään, joten hädissäni lykkäsin Panadolia parina yönä lisukkeeksi, ja vasta silloin poju rauhoittui. Eli näin humanistina olen vain luottanut lääkäriin ja reseptiin, hm?
Vitsit, mikä ilma! Jahka saadaan nämä riivinkäiset yöunille, lähden tyttöjen kanssa kävelylle juoruamaan ja reippailemaan...
Kevätaurinkoa rinnassaan
Vitanova
Siis miten ihminen voiki olla näin väsynyt...voitte vaan arvata että viime yö meni TAAS ihan plörinäksi.. ;( lopulta sitte kumpiki yliväsyneenä nukahettiin viime yönä vierekkäin..mutta en kyllä montaa hetkeä unessa ollut...mua jo ihan pelottaa mennä illalla nukkumaan ku ei tiedä mitä taas se yö on...en kyllä tiedä mikä toista vaivaa...itkee vaan, ei tissikään enää auta..siis tällasta itkua on taas ollu tää päiväki! ehkei sitte vika ollukkaan vaan viljoissa...
Tuli tänään lähete sinne osastolle..siinä oli että " unen ja valverytmin muutos" siis häh!!!!!!! hitto vieköön mää olen kaks poikaa jo oikeille rytmille laittanu niin kyllä tiedän ettei tää ole sellasta! Huoh! Oikein ärsytti ku hoitaja sanoi ku sinne soitin että hyvää se tekee että ootte kotona ite yön ja saatte kunnon yöunet (joo varmaan! mää tiedän että mää en nuku lainkaa ku tiedän toisen olevan siellä YKSIN!) Miehellä napsahti kunnolla ja hän soittiki sinne sitte vielä enkä kyllä tiedä mitä sitte juttelivat...mutta luulempa että meillä jää tällainen " unikoulu" kyllä väliin!! Mää en todellakaan kaipaa mitään unikoulua saati sitte Jooel vaan jotaki tietoa mikä toista vaivaa?!? Tuli vaan mieleen että mitähän se lääkäri on lähetteeseen kirjannut ku tuollasta puhui se hoitaja..tunnen kyllä itteni melkoiseksi huippuvanhemmaksi että!! Siis olenhan minä väsynyt mutta lapsen hyvinvointi on mulle tuhat kertaa tärkeämpää kuin omat yöuneni, ei me lasta lääkäriin viety sen vuoksi että me saatais nukkua!! heh heh. kuulemma me voidaan jättää vauva osastolle ja lähteä nukkumaan tai sitte ollaan siellä niin että hän illalla nukahtaa...ei kiitos! että tällasta..en kyllä enää tiedä mistään mitään...
Pronaxenista: me saatiin resepti silloin 7kk iässä just näitten huonojen öiden takia ja siitä oli iso apu..1,6ml sitä vaan kerralla annan. olen siis antanu sen " kuurin" jälkeen ehkä kaks kertaa ja sen jälkeen on yön nukkunukki...eli taitaa kipeä olla pikkumies..Kaverille tuota määrättiin ku vauva oli vain 2kk ku tippui hoitopöydältä...annosta en tiedä
Käytiin tänään Jooelin kans eka kerran siellä Pilateksessa...ihan kivaa oli, perjantaina meen uudelleen...melkosta sähellystähän se vauvan kans oli mutta kiva ohjaaja kanteli poikaa aina välillä ku mää harjoittelin...eipä mulla onnistu itekseen menot lainkaan joten täytyy tälleen sitte sovitella onneksi ohjaaja oli myötämielinen vaikka sanoiki että paremmin onnistuis ilman vauvaa (yllättäen :D)
nyt en jaksa enempää...
nani ja Jooel 8kk+6pv
Ihmeellinen päivä vauvalla, ihan kuin olisi jo vähän isompikin.. Heräsi siis puoli kasin maissa yli 11 tunnin unilta ja jaksoi valvoa yli 4,5 tuntia ennen melkein kahden tunnin unia (vaikka piti käydä vähän hyssyttelemässä välillä) ja sitten valvoi yli 5 tuntia ennen kuin nukahti puoli kasilta yöunille.. Tuosta vaan poika itse päätti pysytellä hereillä. Nyt jännään, onko tämä vain sattumaa, vai jatkuuko moinen.
Nani: Voi Jooelia. Toivottavasti syy itkuihin löytyy. Kipuitku on kyllä ihan eri juttu ja eihän kipeää lasta voi toisten hoitoon jättää.. Kummia ovat siellä sairaalassa, kun eivät puhetta ymmärrä. Meillä muuten esikoisneiti päätti ollakin menemättä mummolaan, joten onkin perjantaina kotona. Nyt sitten vielä katson, että mitä tuolla ukolla on suunnitteilla, että toteutuuko omat menoni.. JOtenkin kommunikointi tuon miehen kanssa on ollut viime aikoina sen verran.. töksähtelevää tms. että sen kanssa en meinaa välillä jaksaa lypsää joka ikiseen kysymykseen vastausta tuhat vuotta.. :/ Välillä kyllä tekisi mieli lähettää koko ukko sohvalle (tai autotalliin) nukkumaan seuraavaksi vuodeksi.
Metsästelin uusia reseptejä netistä. Alkaa kovin jauhaa taas samaa tuo ruokalista. Jotain onneksi löytyikin. Ihanaa, että kesä tulee ja pääsee grillaamaan! Saa nähdä, miten tuo vauvan kanssa onnistuu, kun meillä minä hoidan ne grillaamiset. Nytkin on vauva koko ajan menossa kaikkeen kiinnostavaan, kuten takkaan, telkkariin, uuniin tms. päin ja ylös koettaa kiivetä niitä sorkkimaan. Ja nauraa vaan, kun kieltää. Kun hakee pois, niin saa välillä sellaiset raivarit, että heittää koko pienen kroppansa ihan mutkalle ja sitten huutaaaaa. Hassuja noi pienet ihmiset.Sitten kun ovat vähän isompia ja tekevät yhä samaa, niin eivät enää ole hassuja vaan ärsyttäviä.. ;)
Västis
Tosi hyvä tietää! Siis siitä pronaxenista. Taitaa taas tuokin riippua paljon lääkäristä. Oisin sitä tuossa jo kuukausi sitten antanut, mutten uskaltanut, kun se on jauhepohjainen ja oli sakkautunut sinne pohjalle, enkä tienny onko kunnossa. Nyt laitan taas vakavaan harkintaan, Luukaksella on yläien ihan kamalan näkönen, sen tulehtuneen korvan lisäksi. Eli hammas on tullut ikenestä läpi, sen edessä on semmonen palkeenkieli tai miten sitä kuvailis, ien on revenny. Mahtaa olla meinaan kipeä! Huutaa tuolla nytkin puuron syönnissä, täytynee ehdottaa kohta miehelle velliä. Ostin varoiksi juuri tuon hampaan takia.
Se on niin ahdistavaa, kun näkee että toisella on kipuja. Antaisi vaikka toisen kätensä, ettei pieneen sattuisi. Vaikka aika sissejä nuo mukulat on, Luukaskin leikkii välillä ihan tyytyväisenä. (Isosiskonsa sitten taas ei, roikkuu mun lahkeessa koko ajan, tai kärttää videoita.) Luukas muuten istuu tosi napakasti, heijasteita ei juuri ole, joten pyörähtää välillä naamalleen, ja auta armias jos olet laittanut herran liian lähelle vaikka pöydän jalkaa, saattaa olla kohta ihme vinkurassa, josta ei pääse ite pois ja huutaa hulluna! Reppana.
Voimia meille äideille näiden ihanuuksiemme hoitamisessa!
emma ja Luukas 8kk
kyllä tekee varmasti oman olon todella avuttomaksi =(
ja kun ei tiedä mikä toista oikein vaivaa.
tekisivät nyt jotain tutkimuksia asian selvittämiseksi.
oliko Jooelilla mitään tutkittu. allergiatestejä ei nyt kovin herkästi oteta kun ne ei oo luotettavia pienillä. mutta kyllä niitten nyt jotakin tarttis tehdä.
ei se sitten tunnu mitään takaisinvirtausta olevan,eli refluksia?
sekin on tosi salakavala ja jää usein huomaamatta,mutta se polte ja paha maku vauvan suussa on todella ilkeää.
vaiva on aika yleinen loppujenlopuksi.just tuli vähän aikaa sitten jossain ohjelmassa vauvojen refluksista. no tää on tätä mun arvailua.
onko Jooelilla ultrattu paikkoja?
mun ystäväperheen pikkuinen on ollut masuvaivainen ihan syntymästään asti,ja hänellä on monta kertaa masua ultrattu,ja näkee sieltä että kaikki on rakenteellisesti oikein!
kunpa nyt saisitte asianmukaista apua,ja oikeinlaista suhtautumista.
tosi tökeröt tollainen päivärytmin muutos -viesti..huuuh,kun ei ollenkaan siitä ole kyse.
mä lähden poikien kanssa juhlamekkoa itselleni katsomaan..katotaan mikä show saadaan kaupassa aikaan.esikoinen juoksee pisin kauppaa ja pikkumies nakertaa maissinaksua vaunuissa ja lopulta huutaa pää punaisena kun äitillä kestää =) (tästä lähdetään) =)
meillä on ystävien häät kesäkuussa ja nyt aion olla ajoissa asialla.en kestä sitä monen päivän veuhtomista ja paniikkia yhden hameen takia,vaan toivon että nyt se löydän heti ensimmäisestä kaupasta.
neitiniiskunen ja pojat 5v ja kohta 8kk
Poika on yrittänyt kääntää kelloaan yksiin päikkäreihin.. Mutta eilen ei onnistnut, joten nukahti päiväunille liian myöhään. Ja sitten heräsi tänään liian aikaisin.. tylsää. Nyt taas menee päivärytmi ihan eri tavalla. Alkaa kyllästyttää noi miehen opiskelut, kun vievät niin paljon aikaa. Onneksi loppuvat taas kesällä.
Huhtikuunvauvalle tsemppiä allergiakokeiluihin. Aika monia olette kuitenkin jo ehtineet kokeilla.
Meillä oli joku aika sitten tosi levottomat yöt. Eilen sitten hoksasin, että vauvallehan on tullut ylös kakkoshampaat. Ykköset puuttuvat yhä, vaikka ien pullottaakin kovasti. Myös alas odotan kakkosia, kun ovat varmasti aika lähellä. Yöhihhulointia on siis taas luvassa.
Västis ja poika
Voi älytön, että kiehuttaa. Taidan olla mielipiteineni välillä vähän jäykkä. Nyt oltiin hammashoitajainfossa, joka meidän neuvolassa on ryhmäinfona. Siellä puhuttiin kuinka imetys pitäisi lopettaa vuoden ikään mennessä ja erityisesti yöimetys, kun se on niiiiiiiiiiin haitallista hampaille.. Murrrr.. Kyllä yksityisesti sitten esitinkin eriävän mielipiteeni. Voi ärsytys, että ärsyttää. Ihan kuin maito muuttuisi täysin sokerilitkuksi ja just saman tien, kun vauva täyttää yhden.. Eiköhän tärkeämpää ole se, että vauva ei saa kariestartuntaa.. Meillä itse koin esikoisen kanssa, että se tutin lutkutus oli haitallisempaa kuin imetys, jota jatkoin lähes 2-vuotiaaksi. Ja nyt taas perusteluna yöimetyksen lopettamiseen mm. se, että äidin unet helpottavat. Just joo.. Meillä kyllä se on ihan lapsesta kiinni, että miten heräilee, syö tai ei. Ihan yhtä paljon minua rasittaa imettäminen kuin muukin hyssyttely. Voi kiehutus. Ja nyt ärsyttää sekin, miten voin suivaantua tuollaisesta asiasta. Kun itse kuitenkin teen, miten haluan.
Onneksi sentään ulkona on viime aikoina ollut oikein nautittavat säät. Ollaan päästy haravoimaan ja rakentamaan hiekkalaatikkoa pihalle.
Västis kouhuksissaan..
pikkumies simahti juuri,meillä kun tämä myöhäinen rytmi =)
meillä on myös mummilat ja mummulat molempien puolelta aktiivisesti läsnä,joten juurikin sen takia tuo hoitoon laitto on helppoa.
miehen vanhemmat asuvat 120km päässä,mutta paljon kuitenkin ollaan tekemisissä,ja aina kun sinne mennään ollaan siellä koko viikonloppu.ja mummu on junalla tullut meille välillä ihan muuten vaan,ettei ikävä lapsenlapsia kohtaan kasva liian isoksi.
omat vanhempani asuva 200m päässä.he ovat aarteita kyllä.isäni käy meillä melkein joka päivä,ja ovatkin esikon kanssa olleet alusta asti kuin paita ja peppu.pikkumiestä en isäni hoiviin vielä osaa antaa kyllä hetkoseksikaan,ehkä sitten joku päivä vähäksi aikaa =)
äitini on pikkumiehen kanssa pari tuntia aamuisin kaksi kertaa viikossa,kun käyn jumpalla.
meillä on kyllä oikein kultakimpaleita nämä isovanhemmat!!!ja oikein hyvät välit,ja ovat oikein mielellään lasten kanssa kun tarve vaatii.
voi huhtikuunvauvan pikkuista.pienet on eväät,siis ruokavalio,toki silläkin on kasvettu.
kyllä ne lääkärit ja terkat välillä töksäyttävät mitä töksäyttävät.suodatinta saa pitää päällä =) harmi vaan kun jotkut ottavat itseensä,ja pahoittavat tietenkin mielensä,tai orjallisesti pyrkivät noudattamaan mitä siellä on sanottu.
meille menee pikkupurkki lihasosetta koko päivän aikana.
vaihtelevasti sitten yosaa puolpurkkia,ehkä kasvispurkki ja vähän hedelmää...
mutta pari-kolme pikkupurkkia on koko päivän ruokasaldo mitä se sitten onkin,ja n.5-6dl maitoa.
odotan 8kk neuvolaa,mutta vielä saan kuukauden odottaa,meillä se venahti pitkälle..
nyt telkkaa miehen kanssa ja sitten nukkumaan.