Rytmihäiriöt ja suunnaton ahdistus :(
Minulla alkoivat rytmihäiriöt muutama viikko sitten. Magnesium kuitenkin auttoi, jo noin viikossa häiriöt vähenivät huomattavasti ja kahdessa viikossa hävisivät kokonaan. Söin normaalin annoksen, ja nyt otan tabletin enää joka toinen päivä.
Rytmihäiriöitä tuli todella tiheään tahtiin ja ne olivat pelottavia, tuntuu uskomattomalta ettei niistä tarvitsekaan enää kärsiä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan!
Mindy79 rv 22+4
Kommentit (9)
on esim. Multi-Tabsin raskausajalle tarkoitetussa monivitamiinivalmisteessa. Monien vitamiinien ja hivenaineiden tarvehan kasvaa raskausaikana jonkin verran. Apteekissa kyllä tiedetään mitä valmisteita voi käyttää turvallisesti odotusaikana.
Heippa!
Alan olla epätoivonen asian kanssa. Kuukausi sitten oli lääkärin vastaanotto rytmihäiriöiden vuoksi. Lähete laitettiin sisätautipolille tuolloin, mutta kutsua ei ole kuulunut vielä. Lääkäri meinasi että hyvänlaatuisia rytmihäiriöitä olisivat. Kuukausi sitten rytmihäiriöt olivat usean kerran viikossa, silleen että säikäytti. Pikkuhiljaa ovat tulleet päivittäisiksi ja nyt jopa joka tuntisiksi. Yöllä herään siihen että " unohdan" hengittää. kyljen vaihto saa sydämen rytmin sekasin, kävely saa pulssin 200. Olen peloissani.
Kokeita on otettu päivystysluontoisesti, mutta tuloksia ei ole saatu vielä.
Kaiken kattaa voimattomuus käsissä ja puutuminen, myös rintaan, käteen ja kainaloon pistää.
Ennenkuin kaikki tämä alkoi, olin hyvin voiva. Jaksoin lapsieni kanssa ja olin energinen. Nyt olen varjo vaan siitä. :( Tuntuu että tulen hulluksi:(
Onko kenelläkään kokemusta tälläisesta?
Kiitos todella jos joku kehtaa vastata!
Hyvä että olet päässyt tutkimuksiin, useinhan rytmihäiriöt on vaarattomia, ja saat sitten ainakin mielenrauhan :)
Minulla rytmihäiriöt ovat olleet varma merkki raskaudesta jo ennen plustestiä sekä esikoisesta että nyt toisesta. Tutkittu on ja mitään vikaa ei ole löytynyt. Ensimmäiset kolme raskauskuukautta tuntui että joka toinen lyönti jää välistä... Saatu filmillekin ja ovat ihan hyvälaatuisia lisälyöntejä. todella epämukavan tuntuisia vain.
Sairastan paniikkihäiriötä ja se yhdistettynä rytmäreihin aiheutti myös fyysisiä oireita eli puutumista, huimausta yms.
Rytmihäiriöt aiheutti myös todella kovaa väsymystä ja tietenkin huolta. Nyt kun sama toistui tässä raskaudessa en enää osannut niin huolestua, otettiin taas filmiä, kilpirauhaskokeet, verenkuvat yms. ja kaikki ok.
Nyt on puoliväli ohitettu ja alkavat taas helpottamaan.
Minulla on matala verenpaine, matala hb ja luonnostaankin aika korkea pulssi, joka nyt sitten raskauden myötä on noussut noin sataan. Siis LEPOpulssi :) Liikkuminen saa sydämen hakkaamaan vieläkin lujempaa mutta liikuntaa ei minulta missään nimessä ole kielletty, usein liikkumisen jälkeen olo on todella hyvä.
En tiedä onko tästä sulle mitään apua, mutta minulle lääkäri sanoi että hän on tavannut useita joilla rytmihäiriöt nousevat pintaan raskauden aikana. Tosiaan useimmitenhan ne on hyvälaatuisia, ilkeän tuntuisia vain, mutta tosi hyvä kun pääset tutkimuksiin, voihan olla että olo helpottuu kun saat tiedon ettei mitään vakavaa! Tai näin ainakin itselläni..
Tsemppiä ja onnellista odotusta!
Nazuli 23+6
useita beetasalpaajia voi turvallisesti käyttää raskauden aikana. Itselläni oli käytössä Seloken zoc joka auttoi hyvin, oireet aika lailla samanlaisia kuin sulla, ja tunnistan nuo " hengitysjutut" yöllä.
...ja yleensa nuorilla naisilla harmittomia. Itsellani on ollut seka muljahduksia joissa tuntuu etta lyonti jaa " valiin" etta tihealyontisyyskohtauksia varmaan n. 10 vuotta, ja raskaanaollessani olivat pahimmillaan (en ole siis talla hetkella raskaana). Magnesium saattaa joillakin auttaa, seka riittava kaliumin saanti (esim. banaaneista, pavuista). Lisaksi rytmihairiot tuppaavat pahenemaan mita enemman niita tarkkailee.
Tosi on etta ne pitaa tutkia (ainakin jos sydantasi ei ole viime aikoina tutkittu muuten, eika sinulla ole olemassaolevaa diagnoosia hyvanlaatuisista rytmihairioista), ja jos pulssisi on oikeasti kirjaimellisesti 200 ja olet viela raskaana niin sinuna marssisin suoraan paivystykseen, siella voivat tehda pikaisesti sydanfilmin ja katsoa mita siella nakyy. Myos jos lepopulssisi on jatkuvasti yli 100 (takykardian eli tihealyontisyydeen maaritelma) niin sekin antaisi aihetta minusta tutkimukseen. Jos se on sinulle taloudellisesti mahdollista eika aihetta lahtea paivystykseen ole, voisit myos saada pikaisen sydanfilmin yksityisella, ei varmaankaan olisi ihan kohtuuttoman kallistakaan.
Tsemppia, mita todennakoisimmin taustalla ei ole mitaan vakavaa, mutta kannattaa kuitenkin vaatia tutkimaan asia ihan oman mielenrauhasi vuoksi.
...eli siis luin huonosti ap:n viestin, naytatkin olleen jo paivystyksessa. Ottivatko sydanfilmia (EKG)? Jos ottivat ja sinulla oli rytmihairioita sen aikana, niin voinet olla kohtuullisen rauhallinen jos eivat todenneet mitaan erityista siella nakyneen.
Yksi mika rytmihairioiden osalta on mielestani tarkeaa on etta kun ne on kerran tutkittu (EKG, ultra, rasitus-EKG) niin niita EI saisi jaada miettimaan enaa sen jalkeen. Monille huoli rytmihairioiden vaarallisuudesta tuntuu jaavan " paalle" , ja se sinallaan rajoittaa lopulta elamaa enemman kuin itse rytmihairiot sinansa. Lisaksi kuten sanottu jos yritat unohtaa koko rytmihairiot ja elaa normaalia elamaa, ne (tai ainakin niiden kokeminen) jaavat vahemmalle (jos kyseessa ovat siis hyvanlaatuiset rytmihairiot).
Mieleeni tuli myos etta takykardiakohtaukset voivat myos olla paniikkikohtauksia, eli siis sydan hakkaa koska olet paniikin vallassa. Tuollainen yoheraily saattaa kuulua myos paniikkikohtaukseen. Olisiko mitenkaan mahdollista etta sinulla olisi puhjennut paniikkihairio?
on psyykkistä.
Itselläni oli hirveitä rytmihäiriöitä, henkeä ahdisti, puutui kädet, jalat..
Tämä oli viime syksynä, en ollut raskaana. Sain lähetteen psykiatrille, vaivat loppuivat siihen kuin seinään! Siis ekan käynnin jälkeen.
Masennus itselläni oli todettu jo aikaisemmin, mutta ilman lääkkeitä olin kokeillut olla vajaa vuoden kun nuo oireet alkoivat.
Lääkitys aloitettiin uudelleen ja kävin psykiatrin luona b-lausuntoa varten.. Psykoterapiaa varten. En itse ole edelleenkään löytänyt psykoterapeuttia, mutta olen sopinut oman psykiatrini kanssa että etsin kun itsestäni tuntuu siltä. En kiirehdi asian kanssa. Ajallisesti tuntuu tällä hetkellä etten pysty repeämään kahdesti viikossa hommaan.
Mutta oli syy mikä tahansa, sinun tilanteessa. Toivottavasti se selviää pian!! Itseäni rassasi eniten juuri se kun ei tiennyt mistä oli kyse.
Helpotus oli valtava kun sai asialle nimen!
Kävin tosiaan neuvola lääkärin lähetteellä labrassa jossa otettiin kilpirauhaskokeet, verenkuva, tulehdusarvot, EKG ja sappi+maksa kokeet.
Ekg:ssä hoitaja totesi vaan että tulikohan tähän nyt sikiön sykkeet mukaan :o Jäin ihmettelemään tokaisua, mutten tajunnut kysyä mitään. ja tämä siis perjantaina.. Eli koko viikonlopun olen pyöritellyt tuota mielessäni.
Ikinä aiemmin en ole saanut paniikkikohtauksia, kunnes ekan kerran huolestuin pahasti nukkumaan mennessä kunnon muljahduksia ja kävin asiaa miettimään niin olin pyörtyä siihen paikkaan. Vapisin ja hyperventiloin. Olin varma että kuolen siihen paikkaan. Sen yön vatsa oli kuralla ja en tiennyt silloin vielä mistä oli kyse.
Kaikkein oudointa on että aiemmin ei ole ollut mitään tälläistä. Ei ollut tressiä tms. Nyt olenkin kärsinyt viimeisen 2kk:n aikana paniikkihäiriöistä :(
Lääkitystä ei ole mihinkään vielä. Oli tämä sitten fyysistä tai psyykkistä niin tarvitsen apua, sillä odotuksen ilo on kadonnut täysin. Masennus nostaa päätään. 3kk sitten ei olisi voinut uskoakkaan että keväästä tulisi tälläistä.
Teidän vastaukset lohduttivat sen verran että nukuin melko hyvin yöni:)
Kiitos paljon!
L rv 28+1
Mulla tuppaa olemaan taipumusta rytmihäiriöihin. Nyt raskausaikana huomasin, että rytmihäiriöitä alkoi olla taas tiuhempaan.
Aloin syömään magnesiumia, TwinLabin valmistetta. Rytmihäiriöitä ei ole esiintynyt vähään aikaan ollenkaan. Huomasin sitten vaan tällä viikolla lukiessani tarkemmin purkin kyljen etikettiä, että valmistetta EI SUOSITELLA RASKAANA OLEVILLE TAI IMETTÄVILLE.. No just joo.. En tiedä kyllä miksi?? Lopetin sitten sen valmisteen käytön säikähdettyäni tekstiä.. Varmaan joku muu valmiste sitten käy!!