Poikani 16-vuotias tyttöystävä raskaana => abortti. Pitääkö minun kertoa hänen äidilleen?
Näin on nyt päässyt käymään ja poikani kertoi asiasta eilen isälleen ja hän taas minulle. Poika ja tyttöystävä ovat päätyneet aborttiin ja abortti tehdään ensi viikolla. Tyttöystävä ei halua kertoa äidilleen, joka on vakaumuksellinen abortinvastustaja. Tyttö pelkää, että äiti joko pakottaa pitämään lapsen tai heittää ulos kotoa abortin jälkeen. Juttelin tänään tytön kanssa kahden kesken asiasta ja eri vaihtoehdoista. Pakko myöntää, että olen helpottunut heidän päätöksestään teettää abortti, mutta kävin tytön kanssa läpi myös muita vaihtoehtoja mahdollisimman realistisesti ja kantaa ottamatta. Lupasin tukemme, jos kuitenkin päätyvät muuhun vaihtoehtoon.
Raskaus on onneksi vielä sen verran alussa, että abortti voidaan tehdä lääkkeellisenä. Tyttö on fiksu ja kunnianhimoinen, eikä katso vielä olevansa valmis äidiksi ja haluaa käydä rauhassa koulunsa ja yrittää päästä opiskelemaan jo pienestä haaveilemaansa ammattiin ja vasta opiskeluiden jälkeen voisi harkita perheen perustamista. Oma poikani ei myöskään ole läheskään valmis isäksi. Puhuin silti siitäkin, että vaikka lapsi haittaisikin ja hidastaisi opintoja, se ei tee niitä mahdottomiksi ja käytin esimerkkinä Anni Sinnemäkeä. Onneksi tyttö kuitenkin haluaa abortin.
Tyttö on syönyt pillereitä, mutta ilmeisesti vatsatauti teki tepposet. Hän ei osannut ajatella, että ehkäisyteho voisi hävitä vatsataudin seurauksena, vaikka ei oksennellutkaan.
Itse haluaisin vastaavassa tilanteessa ilman muuta tietää tyttäreni abortista ja olla hänen tukenaan, mutta nyt en ole yhtään varma,olisiko vähemmän väärin kertoa tytön äidille vai ei. Ja ennen vai jälkeen abortin? Tyttöä rohkaisin itse kertomaan, mutta en usko, että sitä tekee. Tytön äidille abortin vastustus on ilmeisesti aika tärkeää, hän on mm. ottanut vanhempainilloissa puheeksi sen, mitä koulussa abortista opetetaan ja pitänyt tapaa vääränä. Itse hän on saanut esikoisensa nuorena ja luulen, että se on yksi tärkeä syy, miksi hänen tyttärensä ei halua nuorena äidiksi. On kuitenkin vaikea uskoa, että äiti ei näin vaikeassa asiassa tukisi lastaan, jos hän siitä tietäisi.
Kommentit (54)
Ja pieneksi mistutukseksi lainaus tältä sivulta.
6 Alkiosta muodostuu sikiö: pää, aivot ja vartalo, jossa on pienet alut käsille ja jaloille. Kehittyvä sydän lyö jo. Sikiö on kahvipavun kokoinen.
valisteta miten sekisn kanssa ollaan lapsi on ala-ikäinen Suomessa ja minusta on velvollisuus ilmoittaa tytön vanhemmille asiasta, entäs jos abortti asiassa tulee komplikaatiota ja myöhemmässä vaiheessa ei saakkaan lapsia ja ei välttämäti ole sun pojan kanssa enää yksissä???kenenkä vastuu?!vanhempien ainakin nyt kun he on lapsia!
Samperi että sitä pitää olla tyhmä ja hypätä sänkyyn heti kun luulee olevan aikuinen kun ei sitten osaakkaan huolehtia ehkäisystä!!!
Vastuuta hei nyt ja kerrot kyllä tytön vanhemmille, missä mennään.
Ja sen jälkeen on päätös tytön mutta tieto pitää olla sen tytön vanhemmalla!!!
Raskaudenkeskeytyksen komplikaatiot
Lääkkeelliseen keskeytykseen liittyvät komplikaatiot
Kun raskausviikkoja on alle yhdeksän, keskeytyksen kokee kivuliaaksi yli 90 % potilaista, yli puolet tarvitsee kipulääkityksen. Opiaatteja joudutaan antamaan 10¿30 %:lle. Oksentelua esiintyy noin 15¿35 %:lla ja ripulia 10¿20 %:lla. Raskausviikoilla 9¿12 näitä haittavaikutuksia esiintyy noin 50¿98 %:lla .
Kivun hoitoon sopivia lääkkeitä ovat parasetamoli, tulehduskipulääkkeet ja opioidit. Toisen raskauskolmanneksen keskeytyksessä kivunhoitoon voidaan käyttää myös epiduraalipuudutusta.
Runsas verenvuoto komplisoi alle 1 %:a lääkkeellisistä keskeytyksistä. Näissä tapauksissa saatetaan joutua verensiirtoihin tai kaavintaan.
Antibioottihoidon vaativa infektio tai epäily siitä esiintyy noin 3¿6 %:ssa tapauksista.
Raskaudenkeskeytykseen liittyy myös kuolleisuutta .
Kirurgiseen keskeytykseen liittyvät komplikaatiot
Kirurgisen keskeytyksen komplikaatiot voidaan jakaa välittömiin ja myöhempiin
Välittömiä komplikaatiota ovat muun muassa runsas verinen vuoto, kohdun puhkaiseminen (¿perforaatio¿) ja kohdunkaulan vaurio. Myöhempiä komplikaatiota ovat kohdun epätäydellinen tyhjeneminen (¿residua¿) ja infektio.
Komplikaatioiden esiintyvyys lisääntyy raskauden edetessä. Raskausviikoilla 7¿8 merkittävän komplikaation riski on 0. 3 % ja viikoilla 11¿12 0. 8 % .
Välittömistä komplikaatioista tavallisin on runsas vuoto. Verensiirtoihin joudutaan harvoin, alle 0. 1 %:ssa tapauksista .
Kohdun puhkeaman esiintyvyydeksi on ilmoitettu 0. 2¿1. 7 sataa keskeytystä kohti .
Kohdun puhkeama saattaa johtaa verenvuotoon tai vatsaontelon elinten vaurioitumiseen, jolloin joudutaan leikkaushoitoon. Nämä vakavaan komplikaatioon johtavat puhkeamat ovat harvinaisia: niiden esiintyvyys on alle 0. 1 sataa keskeytystä kohti .
Anestesiaan liittyvät komplikaatiot ovat harvinaisia.
Raskausmateriaalin epätäydellinen poisto, ns. residuan jääminen kohtuun, aiheuttaa kliinisenä oireina pitkittynyttä veristä vuotoa, alavatsakipua ja kuumetta, jolloin toimenpide joudutaan uusimaan.
Uusintakaavintaan joutuu 2¿3 % kirurgisessa toimenpiteessä olleista 6.
Kohdun tulehduksia tai antibioottihoidon vaatineita tulehdusepäilyjä esiintyy noin 4¿9 %:lla .
Raskauden jatkuminen keskeytyksen jälkeen
Kohdunsisäisen raskauden jatkuminen on mahdollista sekä kirurgisen että lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen.
Raskaus jatkuu alle 1 %:ssa tapauksista.
Kirurgisessa keskeytyksessä tavallisimmat syyt ovat raskauden kesto alle seitsemän viikkoa, kohtuontelon anomaliat ja suorittajan kokemattomuus.
ole ansainnut luottamusta lapseensa, niin se on hänen häpeänsä, ei kenenkään muun.
Minä aborttia vastustava äiti olen valmis sellaiseen omien lasteni kohdalla. Tosin aiheesta ei ole vielä tarvinnut keskustella kun vanhin on vasta 6-vuotias.
tämä äiti on kyllä säälittävä, kun ei ole saanut tyttäreensä sellaisia välejä, että tytär voisi kertoa kaiken äidilleen.
mahdollinen ulosheittäjä niin kertoisin. Siis jos olisi kyse tavallisista kärjistyneistä väleistä ja epäluuloista äidin ja teinin välillä. Mutta jos on jonkun sortin fundamentalisti, niin ei.
Tarviiko tuota nyt kysyäkään? Ei ole sinun asiasi kertoa millään muotoa.
Ja usko pois, on olemassa todellakin äitejä jotka eivät pysty kannustamaan ja tukemaan tuollaisessa tilanteessa!!
Lisäksi poikasi ja tyttöystävä ovat uskoutuneet sinulle ja miehellesi. MIELETÖN luottamuksen osoitus!!
Tuon ikäinen lapsi joka pystyy puhumaan poikaystävänsä äidille tuollaisesta asiasta, harvinaista!!!!
Kunnioita ihmeessä heidän toivetta ÄLÄKÄ mene puhumaan asiasta!!!
Poikasi ei varmaan antaisi sinulle anteeksi asiaa, saati hänen tyttöystäväsi.
Ole heidän luottamuksen arvoinen!!
Mä olen itse ollut samassa tilanteessa 16 vuotiaana ja oli helpotus kun pystyin kertomaan ja keskustelemaan luottamuksellisesti poikaystäväni äidin kanssa. Oman äitini kanssa olisi tullut ongelmia varmasti. Poikaystäväni kanssa ollaan jo erottu ajat sitten, mutta hänen äidistään sain ikuisen ystävän. t:Onnellinen 31 vuotias, 5 vuotiaan tytön äiti.
kuluttua alkavat yrittää vauvaa. Ja sitten joku vahingossa lipsauttaa tytön äidin kuullen jotain tästä nyt tulevasta abortista?
Jos siis asiasta tietävät tyttö ja poika ja pojan vanhemmat, niin miksi kukaan parin yhdessä pysyessäkään kymmenen vuoden kuluttua alkaisi kertailemaan vanhoja tytön äidille?
Kaikki äidit eivät tosiaankaan ole lapsiaan rakastavia ja tukevia. Jos heidän sitten pitää saada tietoonsa jotain, mikä mahdollisesti raivostuttaa heitä, niin parempi se on tulla tietoon vasta sitten, kun lapsi ei enää asu kotona, eikä ole tällaisesta äidistä riippuvainen.
Vierailija:
kuluttua alkavat yrittää vauvaa. Ja sitten joku vahingossa lipsauttaa tytön äidin kuullen jotain tästä nyt tulevasta abortista?
on tärkeää myös ap:n ja tytön&pojan välillä. tytön oma asia on, salaako hän sen äidiltään. oo onnellinen, että sulle kerrottiin. ja ole luottamuksen arvoinen. jos joskus joku asian lipsauttaa, voit kertoa että tiesit, mutta lupasit olla kertomatta ja yritin auttaa kaikin puolin.
jos joku tuntuu käyttävän aborttia lähinnä ehkäisykeinona, joskus huolestuttaa, jos jonkun elämä on hakoteillä ja on pelko, että ajautuu hukkateille ja joskus tuntee potilaan puolesta helpotusta. Alkursakauden aborteissa ei murhata pientä ihmistä tms. vaan poistetaan alkio. Alkio, jollaisia abortoituu ihan itsestäänkin koko ajan, kaukana mistään pienestä ihmisestä.
Vierailija: