Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikani 16-vuotias tyttöystävä raskaana => abortti. Pitääkö minun kertoa hänen äidilleen?

Vierailija
13.04.2008 |

Näin on nyt päässyt käymään ja poikani kertoi asiasta eilen isälleen ja hän taas minulle. Poika ja tyttöystävä ovat päätyneet aborttiin ja abortti tehdään ensi viikolla. Tyttöystävä ei halua kertoa äidilleen, joka on vakaumuksellinen abortinvastustaja. Tyttö pelkää, että äiti joko pakottaa pitämään lapsen tai heittää ulos kotoa abortin jälkeen. Juttelin tänään tytön kanssa kahden kesken asiasta ja eri vaihtoehdoista. Pakko myöntää, että olen helpottunut heidän päätöksestään teettää abortti, mutta kävin tytön kanssa läpi myös muita vaihtoehtoja mahdollisimman realistisesti ja kantaa ottamatta. Lupasin tukemme, jos kuitenkin päätyvät muuhun vaihtoehtoon.

Raskaus on onneksi vielä sen verran alussa, että abortti voidaan tehdä lääkkeellisenä. Tyttö on fiksu ja kunnianhimoinen, eikä katso vielä olevansa valmis äidiksi ja haluaa käydä rauhassa koulunsa ja yrittää päästä opiskelemaan jo pienestä haaveilemaansa ammattiin ja vasta opiskeluiden jälkeen voisi harkita perheen perustamista. Oma poikani ei myöskään ole läheskään valmis isäksi. Puhuin silti siitäkin, että vaikka lapsi haittaisikin ja hidastaisi opintoja, se ei tee niitä mahdottomiksi ja käytin esimerkkinä Anni Sinnemäkeä. Onneksi tyttö kuitenkin haluaa abortin.

Tyttö on syönyt pillereitä, mutta ilmeisesti vatsatauti teki tepposet. Hän ei osannut ajatella, että ehkäisyteho voisi hävitä vatsataudin seurauksena, vaikka ei oksennellutkaan.

Itse haluaisin vastaavassa tilanteessa ilman muuta tietää tyttäreni abortista ja olla hänen tukenaan, mutta nyt en ole yhtään varma,olisiko vähemmän väärin kertoa tytön äidille vai ei. Ja ennen vai jälkeen abortin? Tyttöä rohkaisin itse kertomaan, mutta en usko, että sitä tekee. Tytön äidille abortin vastustus on ilmeisesti aika tärkeää, hän on mm. ottanut vanhempainilloissa puheeksi sen, mitä koulussa abortista opetetaan ja pitänyt tapaa vääränä. Itse hän on saanut esikoisensa nuorena ja luulen, että se on yksi tärkeä syy, miksi hänen tyttärensä ei halua nuorena äidiksi. On kuitenkin vaikea uskoa, että äiti ei näin vaikeassa asiassa tukisi lastaan, jos hän siitä tietäisi.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lapsenlapsesi? Voisit edes harkita antavasi tukea vauvan hoitoon etkä vain huokaista helpotuksesta kun lapsenlapsesi elämä lopetetaan.

Vierailija
22/54 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei isovanhemmat voi pakottaa ketään äidiksi jos hän ei halua.

Itse olen tehnyt abortin ja ei minua olisi kyllä miehen äiti pystynyt millään pakottaan pitään lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö oli uskovaisesta perheestä, 16v ja raskaana. Tyttö ja poikani kääntyivät minun puoleeni, kertoivat asiasta ja sen että haluavat teettää abortin.

Tuin heitä, kuuntelin heitä, en yrittänyt kääntää päätä keskustelimme eri vaihtoehdoista ja nuoret pysyivät kannassaan. Tyttö ei kai koskaan voinut kertoa vanhemmilleen. Myös abortin jälkeen olin tukena ja olkapäänä, kuuntelijana.

Ja jos joku kysyy, niin tälla parilla oli kondomi revennyt

Vierailija
24/54 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimoiselle nuorelle äitiys on takaisku teini-iässä. Vaikeuttaa koko loppuelämää. Jos pari eroaa niin poika joutuu maksaa elareita ja tyttö on jo nuorena yksinhuoltaja mikä vaikeuttaa opiskeluihin ja myös parinvalintaan. Luonnollisesti nuoren äidin on vaikea opiskella vaikka hänellä olisi kumppanikin. Lukio tuosta ainakin kärsisi.

Myöskin 16-vuotias on minusta liian nuori synnyttämään ja myös liian nuori äidiksi. Voihan sitä aina leikkiä ajatuksella millaista olisi jos pitäisin lapsen, mutta luulen, että siitä ei seuraa mitään hyvää jos on yhtään suurempia tavoitteita elämässään kuin äitiys.

Vierailija
25/54 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini 16v on vielä lapsi ja lapsella ei saisi olla lasta missään nimessä vaikka äiti tai isovanhemmat siitä suurimman osan ajasta pitäisivät huolta. Noin nuorelle varmasti henkisesti raskasta ja kun teini-iässä ei olla vielä muutenkaan selvillä mitä tulevaisuudelta varmasti haluaa.

Vierailija
26/54 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostaa ei saa suuntaan eikä toiseen.

Vierailija:

lapsenlapsesi? Voisit edes harkita antavasi tukea vauvan hoitoon etkä vain huokaista helpotuksesta kun lapsenlapsesi elämä lopetetaan.

Vierailija
27/54 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään vaihtoehto, että mummo hoitaa lapsen.

Vierailija
28/54 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään vaihtoehto että mummo hoitaa lapsen, kyllä äidin on oltava täysin kykenevä itse hoitamaan lapsen, mitä 16v. ei todellakaan ole.

Vierailija
29/54 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsen 16 vuotiaana ja todellakin olin lapsellinen ja ajattelin kuin lapsi vaikka silloin hoidin lasta hyvin. mutta nyt kun muistaa miten ajattelin..

Vierailija
30/54 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetät luottamuksen. Ole tyytyväinen,että kertoivat sinulle, se jo merkitsee että luottavat sinuun.

Vierailija
31/54 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olet osasyyllinen siihen. Raskautta ja synnytystä osataan Suomessa seurata hyvin.

Vierailija
32/54 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sinä olet osasyyllinen siihen. Raskautta ja synnytystä osataan Suomessa seurata hyvin.

Vittu mitä pellejä täällä taas kitisee.

Vierailija
33/54 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin kyllä lapsille, että jos tyttö päättää lapsen pitää, me autamme minkä voimme. Mutta kerroin myös, että silti he olisivat lapsen vanhemmat ja päävastuussa lapsesta ja heidän elämänsä muuttuisi lopullisesti. Että vanhemmuus on ihanaa, mutta siihen kuuluu myös paljon raskaita ja pahoja hetkiä. Minä kannatan aborttioikeutta jo periaatteessakin ja kun se kerran on, niin päätöksen pitää olla raskaana olevan naisen oma, vapaa ja informoitu päätös. En missään nimessä koe oikeudekseni painostaa tätä tyttöä mihinkään, se olisi väkivaltaa. Mutta kuten sanoin, olen huojentunut, että he ovat päätyneet aborttiin.

Ap

Vierailija
34/54 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia tyttö varmasti uskalsi kertoa sinulle.

Vierailija
35/54 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen raskauskuukausi

5.¿8. raskausviikko

Viidennellä raskausviikolla kohdun sisältöä aletaan varsinaisesti kutsua alkioksi. Sen solut järjestäytyvät ja erilaistuvat kolmeksi alkiokerrokseksi, jolloin pyöreähkö solujoukko muuttuu muodoltaan pitkulaiseksi ja saa vähitellen nisäkkäiden ominaispiirteitä.

Kahden millimetrin pituisen alkion pintakerroksesta kehittyvät, aivot, selkäydin, hermoradat, iho, karvat, tali- ja hikirauhaset. Keskikerroksesta muodostuvat luu-, lihas- ja sidekudokset, verenkiertoelimistö, sukurauhaset sekä munuaiset. Sisäkerroksesta rakentuvat ruoansulatuselimistö ja keuhkot.

Kuudennen raskausviikon lopulla alkio on neliviikkoinen ja vasta noin kuusimillinen, mutta tarkimmilla ultraäänilaitteilla voidaan jo havaita, että sen alkeellinen sydän sykkii 140¿150 kertaa minuutissa. Pää ja selkänikamapylväs, tuleva selkäranka, erottuvat nyt selvästi, ja alkio on voimakkaasti vatsapuolelle käyristynyt. Myös käsien ja pari päivää myöhemmin jalkojen aiheet alkavat työntyä esiin.

Vastedes tulokkaan pituusmitta voidaan määrittää ultraäänitutkimuksessa entistä tarkemmin, ja se ilmaistaan yleensä päälaki-pakaramittana. Kahdeksannen raskausviikon lopulla kohdun asukas on noin 17-millinen ja painaa noin 1,5 grammaa.

Käsien ja jalkojen silmumaiset alut ovat muutamassa viikossa levinneet lastamaisiksi, kehittyvät edelleen, venyvät pituutta, ja sormet alkavat muotoutua hieman aiemmin kuin jalkaterät ja varpaat. Selkäydin saa verhokseen nikamat, ja kylkiluiden aiheet kasvavat ja yhtyvät lopulta rintakehän keskialueella. Alkio saa yhä enemmän ihmismäisiä piirteitä. Sen kasvoissa kaikki on jo periaatteessa kohdallaan, vaikkakin nenä on vielä leveä, tummat silmät ovat suuret ja loitolla toisistaan.

Vierailija
36/54 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseksi tai edes sikiöksi on vielä pitkä ja kuoppainen matka, josta läheskään kaikki alkiot eivät selviä. Jos alkiota haluaa lapsena pitää, on syytä pian siirtyä myös järjestämään hautajaiset jokaisten kuukautisten ja siemensyöksyjen jälkeen.

Vierailija
37/54 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksin pitäisi kuulua kuvioihin vasta siinä vaiheessa kun on riittävän kypsä ottamaan vastaan seuraukset eli lapsen?

Vierailija
38/54 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, olispa kauheeta jos poikani olisi 16 pamauttanut jonkun paksuksi.

Abortti vain kun mmolemmat ihan pentuja vaikka aborttia vastustankin.

Eri juttu jos edes isä olisi vanhempi ja pystyisi lapsensa elättämään.

Molemmat vanhemmat saavat vielä lapsilisää!

Vierailija
39/54 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran seksiä harrastaa pitää kantaa myös vastuu seurauksista.

Jokainen on ollut joskus se nuppineulan kokoinen ihmiselämän alku, sama elämä siinä tapetaan. Ilman muuta äidille pitää kertoa, tuli mitä tuli. Muuten tyttö saa kantaa häpeää ja valhetta koko elämänsä ajan.

Anni Sinnemäkikin sai lapsensa 16-vuotiaana.

Vierailija
40/54 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienen ihmisen elämän lopettamiseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän