Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä jotkut kuvittelevat, että voisin jäädä kotihoidon tuelle?

Vierailija
02.12.2008 |

Tuli vaan tuosta kotihoidontuki-ketjusta mieleen...

Puolison nettotulot 1400€.

Tuosta kun vielä vähennetään elatusmaksut sekä työmatkakulut, jäljelle jää 950€.

Asumismenot (nyt jo lyhennysvapaata) 550€.

Lisäksi tietty puhelinlaskut (3 henkeä), netti, sähkölaskut ja muu normaali eläminen.

Perheessä 2 aikuista, vauva ja kaksi teini-ikäistä (etä)lasta, joille myös ostetaan asioita ja tuetaan harrastuksia.

Eli vähän todellisuutta niille, jotka kuvittelevat, että kyseessä on pelkkä arvokysymys jääkö kotiin vai ei! Kaikilla ei ole hyväpalkkaista miestä maksamassa kuluja!

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä hymyilyttäneet nämä arvovalintakeksustelut.

Vierailija
2/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla on surkea palkka ja entisiä elätettäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän sitä menoista hiukan karsii vaikka vuoden ajaksi, jos perheessä on vaikka 1-2 ihan pientä lasta. Jos elätettävänä on useampi teini-ikäinen siinä samalla tai asuntolaina otettu jo kymmenen vuotta aiemmin, ei niitä menoja niin vain jäädytetä vuosikausiksi.

Vierailija
4/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi vaikka asunut kaksiossa ja/tai ottanut pidemmän lainan KUNNES on varaa maksaa isompaa.

Kyllä se on kuule arvovalinta.

Vierailija
5/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on se palkasta tämäkin asunto maksettava

Vierailija
6/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kateeksi käy, kun en itse osaa esittää noin älykkäitä, aikuismaisia ja hyvin perusteltuja argumentteja.

jolla on surkea palkka ja entisiä elätettäviä.

Vierailija
7/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu että kaikilla tuntemillani hoitovapaalla olevilla on todella hyvin tienaavat miehet. On isot talot, kaksi autoa, viimeisimmät pelit ja vehkeet, matkat ja vaatteet. Ja vaimo voi olla kotona vuodesta toiseen.

Meillä ei. Minä olen meistä se paremmin tienaava, joten nyt kun olen kotona, olemme aivan liemessä. Ainoa, millä voin olla kotona, on se, että olen etukäteen säästänyt rahaa tätä varten.

En siis laittanut sitä lainan maksamiseen vaan hoitovapaata varten.

Ilman niitä vuosien säästöjä tämä ei olisi mahdollista. Ei sitten millään arvomaailmalla.

Vierailija
8/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitanut asiat päin persettä. Meillä myös pienehköt tulot ja isohkot asumismenot, joten olen säästänyt vuosien varrella palkasta noin 10 000 euroa, jotta voin jäädä hoitovapaalle. Joten asioita voi hoitaa ennakkoonkin.

Vierailija
9/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ON kaksio, 50 neliötä, joka mielestäni ei ole kovinkaan iso kolmelle/välillä viidelle ihmiselle! Enpäs tiedä missä paljoa halvemmin voisimme asua?

ap

Kannattiko ostaa niin iso asunto, ettei siihen ole varaa? Jos olisi vaikka asunut kaksiossa ja/tai ottanut pidemmän lainan KUNNES on varaa maksaa isompaa.

Kyllä se on kuule arvovalinta.

Vierailija
10/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaalle jos vaimo tienaa paremmin

Vierailija
11/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei. Minä olen meistä se paremmin tienaava, joten nyt kun olen kotona, olemme aivan liemessä. Ainoa, millä voin olla kotona, on se, että olen etukäteen säästänyt rahaa tätä varten.

Vierailija
12/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha-asioitaan "päin persettä". Jos sitä rahaa ei riitä kymmeniä tuhansia euroja säästettäväksi, silloin on pakko tehdä töitä. Eikä sitä kenenkään pitäisi ihmetellä.

Vierailija
13/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahoilla pitkälle pötkittäisi. Onneksi jäin työttömäksi kun projektityö päättyi äitiysloman aikana, niin voin vähän aikaa nauttia ansiosidonnaisesta.

ap

hoitovapaalle jos vaimo tienaa paremmin

Vierailija
14/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

950-550= 400€

Siihen päälle lapsilisä ja kotihoidontuki.

Kyllä monet elävät tuollaisella rahasummalla.

Arvokysymyshän se tosiaan vain on! Monet rahoittavat hoitovapaata viikonlopputyöllä tms. Jos oikeasti haluaa hoitaa lapset kotona, niin pitää vain löytää keino siihen.

Vierailija
15/56 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en sitten näkisi koululaisiani viikonloppuisin ollenkaan, ja haluan ajatella heitäkin. Käymällä töissä olen viikonloppuisin kotona, koska minulla on arkityö.

Vierailija
16/56 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsia viisi. Ja hyvin pärjätään.

Vierailija
17/56 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia 3. Kaksi koululaista ja vauva. Vuokra 750€, autolaina 300€ + puhelin, sähkö, netti, vakuutukset... Säästöjä ei ole. Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos vain tarpeeksi haluaa olla kotona, on siihen mahdollisuus!

Vierailija
18/56 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"avustuksia" vaikka väittävät tulevansa omillaan toimeen, ovat hyvin hanakoita väittämään, että kyse on vain valinnoista.

Vierailija
19/56 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi joku ei voisi muka jäädä hoitovapaalle jos kerran lapsi on pieni. Kun sitten tuli kaksi lasta pienellä ikäerolla ja tosiasiat eteen, niin johan mielipide muuttui. Kyse ei meillä ollut siitä että emme olisi voineet luopua jostain (luovuimme kaikesta kotihoidon tuella, myös perusasioista). Mutta tarpeeksi monta vuotta kituuttaen sillä rahalla ja meillä myöskin miehen nettotulot noin 1700 euroa mutta autolainat sekä iso vuokra eivät todellakaan riittäneet. Lapset alkoivat sairastella ja usein sairaalamaksuja kolahti monen sadan edestä kuukaudessa plus lääkkeet..

Meillä ei törsätty mihinkään turhaan mutta siinä vaiheessa kun tilanne meni siihen että äidiltä oli lainattava vaippa-rahaa, todettiin että nyt ei tule enää mitään.

Kyllä kahden työssäkäyvän tulot ovat sellaiset että niillä saa PERUSasiat. Ei me edelleenkään törsätä ja tiukkaa on välillä, jokainen tietää mitä maksaa tänä päivänä bensa, sähkö, vesi ja asuminen. Samoin ruoka on kallista ja kaikki erityisruokavaliolla olevat eivät saa mitään tukea.. Sairastaminen on kallista julkisellakin puolella, sillä polimaksut ovat paljon. Jos on 3 päivää kuussa sairaalahoidossa, lasku on aika iso!!

Itse aloin voida paremmin kun menin töihin, kun talousvaikeudet helpottivat niin se vaikutti suoraan lastemme hyvinvointiin.

Vierailija
20/56 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja väittävät että pärjäävät, saavat isovanhemmilta lapsilleen haalarit, kengät, vaatteita, leluja, huonekaluja, käyttörahaa jne. Kyllä kait sitä pärjää kotihoidon tuella jos ei tarvitse ostaa lapsilleen mitään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi