Montako tuntia vuorokaudesta imetetään 2-kuista vauvaa...
Meilläkin 2 kuinen vauveli on tankannut melkein syntymästä saakka. Päivällä nukkuu tosi hyvin päikkärit ja illat noin 18-24 menee melkein pelkästään syödessä. Pari kertaa olen "joutunut" antamaan tuttelia kun itsellä on meinannut usko loppua ;). Viimeksi eilen. Vauva joi maitoa vielä yhdeltä yöllä niin päätin kylmästi taas keittää pullon ja antaa tuttelia. Alkoi jo omassa päässä siristä ja huipata.
Meillä on myös 6-vuotias, jota pitää myös hoitaa, antaa iltapalaa ja lukea iltasatu. Onneksi mies auttaa vuorollaan tässä.
Vaikeinta iltatankkaamisessa oli yhdessä vaiheessa kun rinnat oli tosi kipeät. Silloin piti pari kertaa myös turvautua tutteliin. Ihan hyvin imetys on kuitenkin jatkunut edelleen täysimetyksenä.Olen päättänyt yrittää jaksaa iltatankkaamiset, jos en, kaapissa on korviketta. Ihan hyvä myös, että vauva osaa juoda pullosta ja huolii korviketta. Vähän katsoi mua eilen taas epäilevästi, mutta 80 milliä meni hujauksessa alas . Sitä ennen olin imettänyt siis 6 tuntia! Taukoja oli taas todella vähän. Suurin osa on varmaan lupsuttelua, mutta tuttiakaan ei suostu syömään.
Kommentit (7)
Niin minulla oli tarkoitus myös mainita tuo kantoliina. Siitä saattaa olla myös apua. Meidän nuorin on nyt kirjoittaessa liinassa ja homma hoituu hyvin.:)
Tissillä asuttiin vaihtelevasti melkeinpä koko ilta klo 16-22 välillä, 10-15 minuutin torkkuja lukuunottamatta. Meillä ei auttanut mikään muu kuin aika ja välillä häädin isin kanssa vauvan illalla vaunulenkille jotta sain vähän edes huilia. Meillä kyllä nuo iltatankkaukset jaksoi senkin voimalla, että alkuyön neiti nukkuikin sitten jo pienestä pitäen ainakin 3-5h pätkän ja se jos mikä oli mannaa :)
Niinpä niin... Päivät nyt vielä menee, kun pojan saa rattaisiin pihalle nukkumaan (saattaa hyvällä tuurilla kuten tänään nukkua jopa 3h siellä), mutta illat...
Nytkin tuleva ilta jo pelottaa. Vauva nukahtaa rinnalle, mutta havahtuu hereille kun lasken sylistä. Röyhtäilee rinnassa kiinni, puklailee välillä liikoja pois ja jatkaa taas imemistä... Tai siis heruttelee maidon makua suuhun ja torkkuilee.
Kokeiltu on kapalot, unipussit, peittoon käärimiset ym. Tutille yökkää, pullon kanssa juominen on todella hankalaa... Lusikasta/hörppyytämällä menee vaan henkeen...
Esim. eilen imetin klo 18:30-24 niin, että iltaan mahtui kaksi 15min taukoa. Esikoinen 1v6kk odottaa vuoroaan vieressä, kun äidin kaikki aika menee vauva rinnalla... ;( Täytyy kyllä sanoa, että omat keinot ja jaksaminen alkaa olla käytetty. Pisimmillään olen jaksanut " huudattaa" (kanniskella vauvaa pitkin asuntoa ilman, että annan rinnan suuhun) vauvaa 45min -- sitten tulee jo itselläki itku...
Yöt menee vastaavasti siten, että vauva nukkuu enemmän tai vähemmän rinnassa kiinni koko yön. Olisiko sitten niin, että yölläki mun pitäis jaksaa nousta imettämään istualleen sohvalle olkkariin tai jotain?
Tai siis se kait se mun asia on, että miten mä saisi vauvan nukahtamaan ilman, että rinta on suussa?
Miten minä alan rakentamaan rytmiä vauvalle?
Mulla hajoaa kohta pää. Muuten tämä rytmittömyys kai olisi ihan sama (pystyn esim. nukkumaan/torkkumaan vaikka vauva on rinnalla), mutta se, että kaiken ajan, mitä vauva on valveilla hän vain " syö" ...
Kirjoituski taitaa olla aika epäselvä, mut jos joku löytäis sen mun punaisen langan...
Kiitos,
Luuk@
Meidän vauvalla on vähän samaa, tosin kyllä tuo nukkuu toisinaan jopa 3tuntia illalla jos oikein onnistaa. Sinuna ottaisin vanhimman mukaan siihen toiseen kainaloon. Näin me teemme meillä ja isompi lukee joskus satuja vauvalle ja äidille ja toisinaan äiti lukee lapsille. Toisinaan isompi köllöttää vauvan kanssa imetys tyynyllä ja me lauleskelemme tai juttelemme.
Kun tisuttelulle/nukkumiselle ei meinaa tulla loppua alan vaihtaa vauvan vaippaa yhdessä isomman kanssa kun varsinaista syöttöä on mennyt n.30 tiheällä imulla. Silloin usein tulee röyhtyjä ja isompi haluaa hoitaa vauvaa sylissään sekä on innokas laittamaan valot päälle vessaan kun mennään peppupesulle sekä veden juoksemaan kun otan vaipan pois ja sitten taas sulkemaan raanan, valon ja oven ja tuomaan uuden vaipan.
Tietty ekan ja tokan lapsen kanssa kävin samoja tuntemuksia läpi kuin sinulla nyt, no on kuitenkin luonnollista että kun perheessä on enemmän lapsia äiti vaan täytyy jakaa ja äidin on vaan totuttava ettei voi olla samallatavalla vain yhdelle enää kuin yhden ainoan lapsen kanssa. Näin minä aikanaan ainakin itsekseni opin.
esikoisesta muistat. Toivottavasti on isä tai joku muu apu laittamassa esikoista nukkumaan edes joskus?
Itse tuollaisen maratonimetyksen jälkeen otin kylmästi tuttelit kehiin ja kyllä helpotti:) Tyyppi veti pullollisen ja nukkui kuin tukki. Sinä aikana sai itse olla rauhassa ja kerätä voimia seuraavaan imetykseen. Näin tapahtui muutaman kerran, ja kyllä se itselle teki tosi hyvää. Meillä imetys sujui muuten hienosti ja loppui vasta, kun lapsi oli 11kk.
Täällä ei tietysti tähän saisi neuvoa, mutta meillä ainakin se toi äidille syvän mielenrauhan.
Toinen juttu tietysti on, miksei lapsi huoli pulloa tai tuttia. Onko eri tuttimallit pulloonkin jo koetettu?
Juu, kokeiltu on nyt pulloista ainu, mam ja avent. Yökkää, yökkää ja yökkää... Ainulla saan tarjottua ehkä ~20ml, ennenko menee ihan häneksi koko homma ja muilla ei sit mene mitään...
Mä imetin esikoista 5kk osittain ja olin ajatellu, et kakkonenki saa pullosta sen, mitä multa ei riitä... Maito kyllä tällä kertaa riittää itseltäki (vaikka lypsettynä ei tule juuri mitään ulos), paino nousee kohisten, mut nuo illat vie multa järjen...
Miten se voiki olla, et koko valveillaoloaika menee rinta suussa... Onko se ihan tavallista? Mitään ei jaksa juuri seurailla, ei " seurustele" ... Eikä ole juuri tyynnyteltävissä muuten kuin rinnalla... Edes kävelyttäminen ei tunnu auttavan. Ja olishan se jo kiva kohta saada ne ekat kunnon hymytki... :P
Kuulostaa kakkoseltamme. Hänellekään ei tutti/tuttipullo maistunut, ja illalla saattoi mennä kevyesti 4-5 tuntia tississä kiinni. Välillä tyttö söi vähän, välillä taas parahti huutamaan, kun maitoa herahti ja hän olisi vain halunnut lupsutella, ei syödä.
Kuulostaa kamalalta, mutta joskus mä vain annoin vauvan huutaa. Otin likan olkapäälleni tai kantoliinaan ja hoidin ne asiat, jotka oli pakko saada hoidetuksi. Mitään ihmeempää rytmiä ei aluksi ollut, mutta siinä parikuisesta lähtien laitoin tytön vaunuihin nukkumaan aina samaan aikaan päivästä. Näin saatiin edes yksi parin, kolmen tunnin unijakso kohdalleen.
Mulla ei ole mitään vinkkiä antaa, mutta ehkä teillä käy niin kuin meilläkin: aika auttaa!