Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit pilaavat lapsiensa terveyden syöttämällä heille moskaa.

Vierailija
10.04.2008 |

Kotona hoidettavat lapset syövät päiväkotilapsia huonommin

10.04.2008 16:27

Kotihoidossa olevat pikkulapset syövät huonommin kuin päivähoidossa käyvät. Vielä julkaisemattoman tutkimuksen mukaan kotihoidossa olevat kolmevuotiaat syövät enemmän sokeria kuin päivähoitolapset ja saavat ruoastaan myös huonompilaatuisia rasvoja.

Kansanterveyslaitoksen tutkimuksessa tarkkailtiin pienten lasten ravinnonsaantia ja syömistottumuksia. Siinä havaittiin, että suomalaislasten tyypillisiä ongelmia ovat muun muassa liika sokeri ja liian vähäinen D-vitamiinin saanti.

STT

[provoilu]Tässä se taas nähtiin. Hehkutetaan, kuinka lapsen parhaaksi jäädään kotiin hoitamaan lasta ja sitten ei edes viitsitä kunnon ruokaa lapsille antaa. Terveys pilalla jo pikkulapsena. Ei ihme, että päiväkotilapset pärjäävät paremmin, kun on kunnolliset vanhemmat, jotka eivät lunssi kotona syöttämässä moskaa.[/provoilu]

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on tosi monipuolista arkiruokaa. Taitaa tässäkin vana olla eroja eri kuntien välillä!!!

Hedelmiä eivät taida niin usein syödä, pojan mukaan joskus mandariineja ja omenia. Usein syövät tosin porkkanoita jälkkäriksi tai välipalaksi ja se on ainakin hyvä juttu. Raasteita on paljon.

En kyllä oikein jaksa uskoa tuohonkaan että jokainen kotonaoleva vanhempi aina jaksaisi valmistaa kaksi monipuolista pääruokaa joka päivä ja etteivätkö lapset söisi lihottavia välipaloja. Mitenköhän sitten suomalaislapset ovat yhä lihavampia?

Vierailija
22/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mulla on työssäkäyvänä kovempi paine saada päivällinen, iltapala ja viikonlopun ruokailut tosi terveellisiksi, kun päiväkodissa ruoka on mitä se on... Eineksiä, kiisseleitä... Kotona ei ikinä tuollaista, välipalat hedelmää tai kasvista, ruoka monipuolista ja laadukkaista aineksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta se on tosi monipuolista arkiruokaa. Taitaa tässäkin vana olla eroja eri kuntien välillä!!!

Hedelmiä eivät taida niin usein syödä, pojan mukaan joskus mandariineja ja omenia. Usein syövät tosin porkkanoita jälkkäriksi tai välipalaksi ja se on ainakin hyvä juttu. Raasteita on paljon.

En kyllä oikein jaksa uskoa tuohonkaan että jokainen kotonaoleva vanhempi aina jaksaisi valmistaa kaksi monipuolista pääruokaa joka päivä ja etteivätkö lapset söisi lihottavia välipaloja. Mitenköhän sitten suomalaislapset ovat yhä lihavampia?

Ei jokainen varmaan, mutta kyllä paljon löytyy äitejä, jotka ovat nimenomaan lastensa parhaaksi kotona. En minä voi lapsilleni ainakaan lihottavaa ja epäterveellistä ruokaa tarjota päivittäin. Kokisin olevani todella huono äiti. Kotona pystyn tarkkailemaan mitä lapset syövät, päiväkodissa pitää maistaa, mutta siinä se. Ja välipalalla on sitten kauhea nälkä ja ahmitaan kaiken maailman herkkuja. Tottakai päivään voi vähän jotain epäterveellistäkin sisällyttää esim. jälkiruuaksi ja kotona ollessa tiesi tasan tarkkaan mitä lapsi päivän aikana söi. Meillä kotihoidetut lapset tosi hoikkiksia, nuorin on ollut päiväkodissa melko pienestä ja on vähän pulleahko, liekö sattumaa...

23

Vierailija
24/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se syökö lapset sitä kunnolla ja mitä he syövät sen lisäksi, onkin eri juttu.

Ja meillä kyllä syödään takuulla terveellisemmin, kun syövät kotona laitettua!

Vierailija
25/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa perheissä syödään epäterveellisesti. Meillä syödään paljon terveellisimmin kuin päiväkodeissa. Onneksi meidän lapset eivät ole päiväkodissa eivätkä tule niihin koskaan menemään...

Vierailija
26/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha kuvitellakaan muuta.

Vierailija
27/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kalakeitossa on perunaa ja kalaa, ei muuta. Jauhelihakeitossa saattaa ollaa muutama pieni porkkanakuutio. Perunan kanssa on lihapullia ja salaattia, eivätkä lapset syö niitä salaatteja. Kotona on mahdollisuus ruokkia lapsi ruokaympyrän mukaisesti, eli PUOLET pitäisi olla kasviksia! Ei päiväkodeissa ole. Lapsille syötetään tasan sitä perunaa.

Ja tuo on sangen helppoa kuitenkin, ostat parsakaalia ja kukkakaalia ja keittelet niitä, tai kesäkurpitsaa. Ja pakastinvihanneksia sulatat mikrossa laiskoina päivinä.

Vierailija
28/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

on joltain todellisuus pahemman kerran hukassa. mietipä vielä toisen kerran ihan järjen kanssa, kumpi on terveellisempää ruokaa:

a) kuukausia lasipurkissa huoneenlämmössä säilötty mössö, jossa yli puolet lisättyä tärkkelystä ja vettä

b) juuri tuoreista (luomu)kasviksista ja tuoreesta (luomu)lihasta valmistettu sose, jossa vitamiinien lisäksi kasvisten luonnolliset, tärkeät entsyymit ovat tallella, ja joka syödään tuoreeltaan - ei lisättyä tärkkelystä sakeutusaineena, vaan pelkkää ravintorikasta tavaraa

Oli sen verran ärsyttävään sävyyn kirjoitettu vastaus, että koppasin tuosta käsilaukusta vierestäni (luomu)lastenruokapurkin, josta luin, jotta se sisältää 42% kasviksia, 22% pastaa ja 10% lihaa. Mikä minun laskuoppini mukaan on 74%. Lisäksi ruoassa on riisijauhoa, vehnäjauhoa, juustoa ja timjamia. " Yli puolet lisättyä tärkkelystä ja vettä" taitaa siis olla HIEMAN liioiteltu ilmaus.

Tämän (luomu)ruoan ravintoarvot on painettu luettavakseni purkin kylkeen, jotta voin halutessani perehtyä niihin. Valmistuspäivää tuohon purkkiin ei ole printattu, joten en osaa sanoa, kuinka kauan se on tuolla purkissa mössönä ollut säilöttynä.

Sinun (luomu)ruokasi ravintoarvoista en osaa sanoa tuon taivaallista. En myöskään ole selvillä itse tekemäni ruoan ravintoarvoista. Olen joskus ihan pohdiskellut, että mitä kasviksia kannattaisi käyttää ja missä suhteessa, jotta tulos olisi tosiaan hyvä. Vauvoille tarkoitettujen valmisruokien kohdalla tämä asia on mietitty minulle valmiiksi.

Meillä purkkiruokaa käytetään lähinnä reissussa ja kylässä. Teen itse ruokaa lähinnä rahansäästömielessä - en niinkään siksi, että kuvittelisin itse tekeväni ravintoarvoiltaan parempaa evästä kuin lastenruokatehdas.

Sen sijaan tuoreempaa se on, ja toivottavasti lapsen mielestä paremman makuistakin. (en osaa sanoa onko, kun molempia syö hyvällä ruokahalulla)

Vierailija
29/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä stressaan jo etukäteen miten ruokkia lapset monipuolisesti ja hyvin, odotan esikoista ja kokkaaminen ei ole mun vahvuuteni. Tosin vihanneksia ja hedelmiä jääkappi on pullollaan, sokeriherkkuja tosi harvoin.

Mun äiti oli kotona ja teki upeaa työtä meidän lasten kanssa. Neuvolassa, koulussa ja hammaslääkärissä aina ihailtiin kuinka terveitä ja hyväkuntoisia olemme. Ruoka oli terveellistä, monipuolista ja hyvää. Liikuntaa, askartelua, leikkejä yms. lisäksi. Nukkumaan mentiin ennen ilta kahdeksaa ja virkeänä herättiin aikaisin aamulla uuteen päivään. Koulumenestys oli myös hyvä. Äidillä oli ammattimaiset otteet tuli eteen mitä tahansa lasten kanssa. Joo, tällaista fiilistelyä, olen vain tosi ylpeä äidistäni :)

Vierailija
30/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä nyt oo mitään merkitystä, onko koti-äiti vai työ-isä vai minkä tittelin nyt tahtookaan siihen liittää. Ja tutkimus huomasi tämän -> mitä enemmän lapsi on kotona, sitä epäterveellisemmin hän syö.

Ja kyllä mäkin tunnustan tunkevani lapseeni vanukasta ja keksejä. Niin tein koti-äitinä kuin nyt työ-äitinäkin. Mutta minustapa vanukkaat ja keksit välipaloina eivät ole lainkaan yhtä epäterveellisiä kuin mäkkiateriat ja lihikset jotka on käyneet mielessä näin töihin paluun jälkeen iltaruuaksi...

Vierailija
31/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotiäitinä. Lapsemme on moniallerginen mutta ruoka-aineita on jo tosi paljon (noin 30). Kerran vuodessa ravitsemusterapeutti laskee ruokapäiväkirjojen mukaan lapsen saaman energian, vitamiinit sun muut. Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, eineksiä emme pysty edes käyttämään allergioiden vuoksi. No, olen kuitenkin yllättynyt siitä miten " vähällä" vaivalla lapsi saa tarvitsemansa tästä parjatusta kotiäidin kokkaamasta ruuasta. Luulen, että moni kotiäiti todella panostaa lastensa ruokavalioon ja haluaa tarjota heille parasta. Tietysti on niitäkin jotka antavat sitä kaupan einesruokaa tai purkkeja jatkuvasti.

Itse en ymmärrä mitä ihmeen hienoa on siinä päiväkodin/koulun ruuassa. Meidän kaupungissa ruoka kuljetetaan keskuskeittiöltä laatikoissa päiväkoteihin ja kouluihin. Se ruoka on siis voinut " seistä" valmiina jo pitkän aikaa ja suuri osa ruuasta on todellakin niitä eineksiä. Ei nyky säästötoimilla keittiöissä ehditä tekemään lihapullia/muutakaan itse. Tämän huomaa siitäkin kun koululaisemme jolla on allergioita saa joka päivä eri ruokaa kuin muut koska hän ei voi syödä mausteisia einesmurkinoita...Jos lihapullat väsättäisiin keittiöllä itse niin eikö niistä sitten voisi tehdä myös allergiselle sopivia? Kyllä koulu ja päiväkotiruoka on silti parempaa ja terveellisempää kuin esim jatkuva hampurilaisella käynti tai vanukkaiden syönti ;).

Vierailija
32/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan sama miten kauan ruoka on purkissä/säilyketölkissä, sillä se säilyy siellä. On eri asia valmistaa itse vaikka porkkanasosetta kotona ja laittaa se tupperi-purkkiin pöydänkulmalle, mitä esim. Piltit ---> säilyvyys ei todellakaan ole sama.

Esimerkiksi säilyketölkit säilyvät " loputtomiin" , mutta niihin printataan parasta ennen päiväys, joka on " vain" esim. parin vuoden päässä valmistushetkestä.

Esimerkiksi armeijassa moni on syönyt ikivanhoja säilykkeitä, jotka ovat ihan hyviä olleet:)

Vierailija
33/46 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 lasta päiväkodissa ja 1 lapsi kotona, enkä osaa laittaa kotonaolevalle lapselle niin monipuolista ruokaa kuin mitä saisi päiväkodissa. Rahatkaan ei riitä.

Minulle vertailuksi riittää se, kun katson päiväkodin ruokalistaa, suurin osa ruoista on sellaisia, joita en ikinä itse keksisi laittaa.

Vierailija
34/46 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite en aina jaksa kokata, vaan ostan valmista. herkkujaki meillä syödään joka päivä.

Vierailija
35/46 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ei hoidossa tekisi. Päiväkotiruokailussa on sekin hyvä puoli, että lapset näkevät mallia, eli kun muutkin syövät kasviksia ja kaikki maistavat, ei viitsi nirsoilla kuten kotona.

Purkkiruokia ei meillä syödä, miksi ihmeessä, kun on aikaa laittaa kotiruokaakin. Muita hyviä puolia kotiruoassa on se, että tiedän tasan tarkkaan mistä aineksista ruoat teen. Suurkeittiöissä käytetään kuitenkin puolivalmisteita ja esim. kastikkeissa valmiita seoksia jne.

Vierailija
36/46 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin, kun terveellisen ruuan tekemiseen ja laittamiseen ei mene edes kovin kauaa aikaa. Eikä se aina vaadi niin kauheesti vaivaakaan. Opettelu vaatii tosin vähän äidiltäkin aikaa ja vaivaa mutta eikös se kannata tehdäkin lasten edun vuoksi?! Ja ihan vaikka monen kotiäidin omaksikin eduksi... Se " pelkkä" 3 vuotta kotona oleminen kun ei aina takaa lapselle ihan niitä kaikkien parhaimpia olosuhteita ellei sen eteenkin tehdä vähän töitä!

Vierailija
37/46 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on tutkittu, niin sitten niissä puitteissa menee pääosin just noin.

Yksittäistapaukset ovat sitten oma lukunsa, niinkuin tässä ketjussa jo on kirjoitettu.

Tutkimuksessahan taidettiin puhua nimenomaan sokerin määrästä ja rasvan laadusta. Jos päiväkodeissa on eineksiä, niin niissähän usein on sitä pahinta, eli keinotekoisesti kovetettua kasvirasvaa. Itse käytän ruuanlaitossa vain kylmäpuristettua kasviöljyä, eli meidän perheen yksittäistapauksessa ainakin tämä asia on kunnossa. ;-)

Meilläkään ei arkena syödä mitään jälkiruokia, eikä välipalallakaan ole kiisseleitä tai rahkaa kuin noin 2-4 krt kuussa. Välipalaksi on yleensä vain hedelmää, meidän ateriarytmissä se riittää hyvin.

Monipuolisuus on sitten se missä kyllä laitoksille häviämme, sillä meilläkin usein kaksi peräkkäistä ateriaa samaa ruokaa (esim. päivällinen ja seuraavan päivän lounas). Teen tietenkin aina ison satsin, sillä en ole koskaan ollut innokas ruuanlaittaja. Ennen lapsia en tehnyt ruokaa juuri koskaan, yliopiston ravintolassa oli hyvät sapuskat ja monenlaisia salaatteja aina.

Mielestäni joka aterialle ai tarvita mitään

salaattia

, vaan ihan hyvin paloitellut kasvikset, höyrytetyt vihannekset tai jopa ne pakastevihannekset ajavat asiansa. Varsinaisen salaatin väännän vain muutaman kerran viikossa. Periaatteenani kumminkin on, että joka aterialla jotain kasvista.

Kotiäitinä seitsemättä vuotta, neljä lasta.

Vierailija
38/46 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ensimmäisessä keskustelussa äiti kertoo, ettei " Kalle" sitten syö muuta kun makaroonia ja makkaraa. Puuroa ei koskaan, eikä kyllä salaattejakaan. Kas kummaa kun lapsi aloittaa hoidon niin syö sitä mitä lautasella on ja vielä mielellään.

Vierailija
39/46 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta väitän, että siinä laitoskeittiöruoassa olisi myös paljon parannettavaa.

Vierailija
40/46 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä siellä päiväkodissakin herkutellaan, synttäritä viettään ja jotkut tuo hirveitä määriä hekkuja. Välipalaksi on usein pullaa, jäätelöä, pannaria, suklaakiisseliä tms. Lounas ja aamupala ovat tietysti terveellisiä ja monipuolisia.

Itsekin syön terveellisemmin nyt töissä ollessa kuin kotona ollessa, vaikka kyllä meillä itsethtyä ruokaa ueimmiten kotona syödään. Niitä naposteltavia on vaan helpompi nappailla kotosalla ollessa.