Kotiäidit pilaavat lapsiensa terveyden syöttämällä heille moskaa.
Kotona hoidettavat lapset syövät päiväkotilapsia huonommin
10.04.2008 16:27
Kotihoidossa olevat pikkulapset syövät huonommin kuin päivähoidossa käyvät. Vielä julkaisemattoman tutkimuksen mukaan kotihoidossa olevat kolmevuotiaat syövät enemmän sokeria kuin päivähoitolapset ja saavat ruoastaan myös huonompilaatuisia rasvoja.
Kansanterveyslaitoksen tutkimuksessa tarkkailtiin pienten lasten ravinnonsaantia ja syömistottumuksia. Siinä havaittiin, että suomalaislasten tyypillisiä ongelmia ovat muun muassa liika sokeri ja liian vähäinen D-vitamiinin saanti.
STT
[provoilu]Tässä se taas nähtiin. Hehkutetaan, kuinka lapsen parhaaksi jäädään kotiin hoitamaan lasta ja sitten ei edes viitsitä kunnon ruokaa lapsille antaa. Terveys pilalla jo pikkulapsena. Ei ihme, että päiväkotilapset pärjäävät paremmin, kun on kunnolliset vanhemmat, jotka eivät lunssi kotona syöttämässä moskaa.[/provoilu]
Kommentit (46)
Entä ne työäidit jotka antaa herkkuja sit vaan iltaisin?
Hehhe. Eipä vaan pääse koko päivää herkkuja antamaan.
Ja varmaan monipuolisempaa ruokaa päiväkodissa, en minä ainakaan jaksanut värkätä sellaista määrää erilaista sapuskaa joka päivälle kahdelle aterialle. Meidänkin ovat pk-uransa aloitettuaan oppineet syömään monipuolisemmin, vaik kuin yritin monipuolisesti syöttää kotonakin.
Kun lapset olivat kotihoidossa, söimme usein esim. iltapäivisin keksejä. Koska MUN teki mieli ja koska laiskotutti:(((. Emme nyt joka päivä kuitenkaan, mutta usein.
Nyt lapset ovat päiväkodissa ja syövät kyllä paljon terveellisemmin. Eihän pk:ssa edes tarjota mitään karkkia tai keksejä tai jätskejä.
Lisäksi usein ruoka pk:ssa on tietysti monipuolisempaa kuin monen mamman " einekset" !!!
Tuo ei provoiluksi merkitty kohta on STT:n uutinen tutkimuksesta. Kyse ei ole siitä, että ei olisi tutkittu, mitä päiväkotilapset illalla syövät vaan siitä, että kokonaisuudessaan kotihoidetut lapset saavat epäterveellisempää ruokaa.
Ap
Vierailija:
Entä ne työäidit jotka antaa herkkuja sit vaan iltaisin?
Hehhe. Eipä vaan pääse koko päivää herkkuja antamaan.
Ja varmaan monipuolisempaa ruokaa päiväkodissa, en minä ainakaan jaksanut värkätä sellaista määrää erilaista sapuskaa joka päivälle kahdelle aterialle. Meidänkin ovat pk-uransa aloitettuaan oppineet syömään monipuolisemmin, vaik kuin yritin monipuolisesti syöttää kotonakin.
Ja yhtä hyvää ja terveellistä saavat lapseni kotona kuin koulussa tahi hoidossa saavat. EI SAA YLEISTÄÄ! Tiedän itsekin kotiäitejä, jotka syöttävät järkkyä paskaa lapsilleen ja tiedän niitä kotiäitejä, jotka katsovat tarkkaan mitä lapsilleen syöttävät. JA: tämä pätee työssäkäyviin vanhempiin myös. Sekä koti-isiin ja työiseihin myös.
Päiväkodissa annetaan tosi paljon valmisruokaa, olen itse asian nähnyt.
Esim. makaroonilaatikko tulee Saarioiseten laatikossa, keittiössä vain lämmitetään, ruuaksi on valmis lihapullia/kalapullia/kanapullia, pinaattilättyjä, verilättyjä yms. Kaikki nämä siis einestä!
Osa kastikkeista on myös tehty valmiskastikejauhoista.
Itse olen äitiyslomalla tällähetkellä. Meillä ei osteta mitään puolivalmista, saatika esim. makaroonilaatikkoa valmiina! Syödään kaksi eri lämmintä ateriaa päivässä, joka ruualla salaattia. Päiväkodissa salaattikin on monesti kurkkuraastetta tai tomaattia pelkästään.
Välipalana on usein kiisseliä, päiväkodissa se on todella makeaa (sokeria!) Itse en lisää sokeria laisinkaan, vaan teen kiisselin laimeaan mehuun (jossa toki sokeria vähän).
Varmasti saa kotona ja päiväkodissa lapset vatsat täyteen ja tarvittavat ravintoaineet, mutta sitä en usko että olisi ehdoton totuus että päiväkodissa ruoka olisi terveellisempää.
Minulla (työssäkäyvällä) ainakin on tosi suppea repertuaari, aina pyöritetään samoja ruokalajeja.
Kotihoidossa olevien päivän ruokalistaa päiväkodin HOITOPÄIVÄN ruokaan? Näin mitä todennäköisimmin. Se sitten lienee eri juttu, mitä ne pk-lapset syövät illalla kotona, työstä väsyneiden ja kiireisten vanhempien kanssa.
Ei siinä mitään, voihan se olla toki niinkin, että on koko päivien ruokailuja verrattu. Mutta aina alkavat tuollaiset " uutiset" epäilyttää: mitä on oikein tutkittu, millä otannalla ja mitä eri asioita on verrattu toisiinsa.
Mielenkiintoista, toivottavasti Ktl:n sivuilta selviää lisää tuon tutkimuksen toteuttamistavasta.
Meillä kyllä ei. Päiväkodissa tulee varmasti välipaloissa ym. enemmän sokeria kuin meillä kotiäitivuosina (kotona välipalana hedelmiä, tuoreita kasviksia, joskus leipää tai luonnonjogurttia+marjoja).
Myös päiväruokina meillä on kotona musta selvästi terveellisempää ruokaa kuin päiväkodissa. Just iltaruoaksi esim. isot salaatit, jossa erilaisia salaatinlehtiä, hedelmiä, kalaa ja pähkinää.
..mm. omenaa ja ruisleipää! Miettikää miten terveellistä ja tuosta on aikaa jotain 50 vuotta...hoitolapset syövät varmasti hyvin myös nykypäivinä :).
Mutta kyllä kotona tuli syötyä enemmän sokeria, kun oli aina se jälkiruoka ja ruokajuomana mehua. Päiväkodissa ei niin ole.
Jos sokeria ei lasketa, niin meillä syötiin ihan yhtä terveellisesti.
ihan varmasti lapset syö paremmin päikkärissä kuin monessa kodissa (ei tosin kaikissa)... mun mielestä laitosruoka on aika terveellistä, ei kyllä aina kauheen maukasta.. mutta esim vanhainkodissa jossa olen töissä, sieltä viedään ruoka myös päikkäriin, niin on se kyllä terveellistä kun ei voida laittaa paljon sokeria, suolaa, rasvaa jne kun ne vanhuksethan on niin rajotteisia...
mun mielestä täähän on hyvä uutinen, lapset saa jossaa hyvää ruokaa..
en nyt tiedä onko tää kuitenkaan mikään tekosyy viedä lapsia hoitoon, koska kotona on sitten toisia plussia elämässä. lähinnä äidit ja isät (älkää aina puhuko vaan kotiäideistä, ettekö tunne koti-isiä..) voisivat tsempata vähän ruoanlaitossa...
että päivähoitolapsilta mukaan lasketaan vain se, mitä hoitopaikan listalla on?
Mitenkäs se nyt sitten vastaa todellista päivän ruokaa. Sitä että syökö lapsi oikeasti sen listan mukaisesti ja mitä hän syö sen lisäksi päivän aikana??
Vierailija:
Jos tarkoitat purkkiruoilla Pilttejä ym., niin ne ovat tutkituinta ja suunnilleen terveellisintä ruokaa maailmassa.
Ei lisä- tai säilöntäaineita ym.
on joltain todellisuus pahemman kerran hukassa. mietipä vielä toisen kerran ihan järjen kanssa, kumpi on terveellisempää ruokaa:
a) kuukausia lasipurkissa huoneenlämmössä säilötty mössö, jossa yli puolet lisättyä tärkkelystä ja vettä
b) juuri tuoreista (luomu)kasviksista ja tuoreesta (luomu)lihasta valmistettu sose, jossa vitamiinien lisäksi kasvisten luonnolliset, tärkeät entsyymit ovat tallella, ja joka syödään tuoreeltaan - ei lisättyä tärkkelystä sakeutusaineena, vaan pelkkää ravintorikasta tavaraa
En ole mikään superäiti, eikä meillä aina syöty mitään ruoka-aineympyrän mukaista ruokaa. Käytän kuitenkin paljon kokojyvätuotteita, välttelen sokerisia esim. jugurtteja ja meillä syödään paljon hedelmiä. Päiväkodissa lapset syövät paljon epäterveellisemmin kuin ollessaan kotihoidossa. Varsinkin kun välttelevät päiväkodissa pääruokia ja keskittyvät syömään herkkuvälipaloja. Ei meillä ainakaan koskaan kotiäitivuosina syöty mitään ylimääräisiä välipaloja. Viisi ateriaa oli päivässä ja yritin tehdä niistä mahdollisimman terveellisiä. Joskus kyllä syötiin vaan makaronia ja tonnikalaa tms., mutta ne oli poikkeuspäiviä.
Tosin meillä syödään terveellistä kotiruokaa.
Mutta tiedän tapauksia, jossa lapsille syötetään purkkiruokaa ja välipalaksi vanukkaita kun lapsi niin tykkää niistä. Ja eihän lapselle voi sanoa EI!