Kuinka yleistä että toinen nimi kutsumanimenä? Tytölle tulossa kolme nimeä ja kutsuma nimi tulisi siihen toiseksi
Omassa suvussa paljon näitä ihmisiä joilla toinen nimi kutsumanimenä eli on ilmeisesti kuitenkin suht yleistä? Minkäköhänlaisia hankaluuksia siitä tulee vai tuleeko?
Kommentit (13)
Lapselle tulee kaikki virallinen posti väärällä nimellä. Neuvolassa ja lääkärissä kutsuvat sitkeästi väärällä nimellä, joka ikinen kerta. Joka paikassa saa aina oikaista että lasta kutsutaankin eri nimellä.
Voin vain kuvitella että aikanaan sitten koulussa jokaiselle uudelle opettajalle saa erikseen selittää että ei kun käytössä on se toinen nimi.
Vierailija:
Lapselle tulee kaikki virallinen posti väärällä nimellä. Neuvolassa ja lääkärissä kutsuvat sitkeästi väärällä nimellä, joka ikinen kerta. Joka paikassa saa aina oikaista että lasta kutsutaankin eri nimellä.
Voin vain kuvitella että aikanaan sitten koulussa jokaiselle uudelle opettajalle saa erikseen selittää että ei kun käytössä on se toinen nimi.
Meillä tytöllä on 3 nimeä, joista kutsumanimi on se viimeinen.
Ainoa mikä estää vaihtamasta ihan heti on se että joutuisin hakemaan lapselle uuden passin ja olemme pian lähdössä lomamatkalle. Mennään siis vielä ensi kesä vanhalla nimellä ja passilla, ja syksyllä kyllä sitten vaihdetaan nimet.
t: se eka jota asia häiritsee
Mä yritin miehelle silloin selittää kun mietittiin tytölle nimeä että olisi paljon helpompaa kun kutsumanimi olisi ensimmäisenä niin ei sit postit tule väärällä nimellä yms. Tyttö on vasta 10kk ikäinen ja aina kun ollaan käyty lääkärissä niin lääkäri kutsuu aina sillä ensimmäisellä nimellä mikä ei ole kutusmanimi, (vaikka ollaan siellä sanottu että toinen nimi on se kutsumanimi) mua ärsyttää tämä mutta mieheni halusi välttämättä sen kutsumanimen vasta toiseksi nimeksi silloin kun nimi annettiin.
Mieheni käytti viimeeksi tyttöä lääkärissä ja sanoi sit sieltä tullessa että häntäkin ärsytti se että kutsuttiin väärällä nimellä, sanoin vaan siihen että mitäs minä sanoin aikoinaan.
Olen myös harkinnut että jos me vaihettaisiin nimi niin että eka nimi olisi myös se kutsumanimi.
T: kantapään kautta oppinut
Vierailija:
8: no eihän ne voi lääkärissä ym millään tietää et mikä on lapsen kutsumanimi. Vaikka sen sinne kuin sanois niin eihän sitä voi aina muistaa ja papereista ehtiä katsomaan
Joskus on apteekissa ym. kutsuttu etunimellä mutta esim. koulussa ei ikinä ole ollut tätä ongelmaa. Kyllä ne opettajat nopeasti oppivat oikean kutsumanimen.
Pojalleni kuitenkin halusin kutsumanimen ensimmäiseksi, ettei tulisi mitään epäselvyyksiä, ja aika hankalaa olikin toisen nimen keksiminen pitkähkön nimen perään.
Siis tarkoitan sitä että joskus kun itsekin täytän joitain virallisia papereita niin niissä pyydetään alleviivaamaan kutsumanimi niin miksi esim. tk:ssakin ei voisi olla kutumanimelle omaa saraketta ja sit kuitenkin se koko nimi näkyisi myös jossakin.
Kuitenkin jokaisella on ne omat nimimieltymykset jotka välttämättä haluaa lapselleen ja jos ne nimet ei sovi yhteen kuin siinä tietyssä järjestyksessä niin aika paha sitä on mennä vääntämään aivan ihmeellinen nimiyhdistelmä, joka sitten kuulostaa ihan ihmeelliseltä eikä soinnu mitenkään yhteen.
Kyse on juuri siitä että nimet ei mitenkään soinnu siinä järjestyksessä että kutsumanimi olisi ensimmäisenä...
ei mitenkään suuresti ole häirinnyt. koulussa opettajat sanoi oikein, lääkärissä miltei aina sanotaan väärin. ja aika monessa tilanteessa saa asiaa korjata. joskus tympii kyllä kun joutuu korjailemaan enkä koskaan laittaisi lapseni kutsumanimeksi toista nimeä.
Kaikki ovat oppineet esim poikamme nimen hyvin. Tulee mullekkin mainospostia väärällä sukunimellä ja sekin vielä väärin kirjoitettuna ja silti oikeat nimet käytössä, ei se sitä ratkaise.
en kanssa ymmärrä oikein tota, että laitetaan tarkoituksella kutsumanimi muualle kuin ensimmäiseksi.. eri asia sitten, jos lapsi itse alkaakin käyttää toista nimeään, tai esim. kaksi-osaisen nimen toista nimeä..
mieheni toinen nimi on myös kutsumanimensä ja se on aikas ärsyttävää, että puolet kaikista korteista ja virallisista jutuista tulee " väärällä" nimellä. lisäksi tää ensimmäinen nimi on monen sukupolven perinne, eli meille tulee sitten isänsäkin väärän nimen posteja jne..
sukunimessäkin on jo tarpeeksi tavaamista ja ihan tavallisissa etunimissäkin, en jaksais sen lisäxi selittää, että kutsumanimenä onkin joku toinen :P
Meillä on sekä miehellä että mulla toinen nimi kutsumanimenä. Jos noin on, on parempi oppia suhtautumaan siihen, että välillä kutsutaan " väärällä" nimellä. Ei siitä mitään ongelmaa ole ollut, jos ei itse ota hirveää stressiä. Se korjaaminen on aika pieni vaiva kuitenkin.
Ja musta on vaan kiva, kun kaikki tyrkyt mainospostit ja lehtimyyjät kutsuvat väärällä nimellä. Kutsumanimellä tuollaisissa puhutteleminen on musta ärsyttävää, eikä se tunnu siltä, että pääsevät " liian iholle" , kun kerran eivät edes tiedä mikä mun nimeni on:)
Eipä se ole suuremmin haitannut. Lääkärissä on voitu kutsua väärällä nimellä ja mainosposti tulee väärällä nimellä, mutta ei ne mitään varsinaisia hankaluuksia ole...