Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu aihe: Kannattaako laittaa lapsi aiemmin kouluun?

Vierailija
02.12.2008 |

Tyttäremme on aina ollut ikäisiään edellä. Hänellä on todella hyvä muisti ja uusien asioiden oppiminen käy nopeasti.

Hän osaa lukea auttavasti (emme ole opettamalla opettaneet, vain vastailleet kysymyksiin) ja laskea yhteen sekä vähennyslaskuja. Hän on sosiaalisesti kehittynyt ja pärjää hyvin vanhempienkin lasten seurassa.

Melkein kaikki taidot on ikäisiään pidemmällä. (älkää pelätkö, emme mainosta tätä ystäviemme seurassa, vain täällä vauviksella)

Mies on sitä mieltä että tyttö pitäisi laittaa ensi syksynä eskariin ja sitten kouluun. Itse taas epäröin. Minua vaivaa se, että tyttö olisi sitten jatkossa mahdollisesti altavastaajan roolissa. Vaikka nyt ala-aste menisikin hyvin, olisi yläasteella ja lukiossa aina muita vuoden nuorempi. Saisi kortin myöhemmin, pääsisi diskoihin ja baareihin myöhemmin ja jos entä jos kehitys jossain vaiheessa tasaantuisikin?? Sitten saisi taistella pysyäkseen muiden tahdissa.

Toisaalta ekat vuodet ala-asteella voivat olla tylsiä, sillä omaa nyt jo käytännössä ekan luokan oppimäärän. (tiedän että se on muutakin kuin matikkaa ja äikkää)

Mutta jos olisi ikäistensä kanssa, saisi varmasti helpommin parempia numeroita ja koulunkäynti voisi sitä kautta olla mielekästä.

Mitäs mieltä on av-raati? Ja ennen kaikkea onko jollain hyviä/huonoja kokemuksia lapsen laittamisesta kouluun aiemmin?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöhempään aikaan vuodesta syntyneitäkin. Ja toisesta päästä oli jopa eräs "8-vuotiaana" koulunsa alottanut, ei kuitenkaan heikkolahjainen (joulukuussa syntynyt tyttö). Mielestäni lapsilla on oikeus olla lapsia mahdollisimman pitkään sillä aikuinen ehtii olla sitten lopun ikänsä.

Vierailija
22/27 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitäpaitsi, lähes kaikki ekalle menevät osaavat lukea!"

Itse olen ollut monta vuotta alkuopettajana, eikä todellakaan kaikki osaa lukea kun koulu alkaa. Tänä syksynä aloittaessani 1lk opettajana, luokan oppilaista 2 osasi lukea sujuvasti, 5 auttavasti ja joukossa oli 3 oppilasta jotka eivät osanneet edes kaikkia kirjaimia.

Tällä hetkelläkin on vielä 3 oppilasta, joille äänteiden yhdistely tuottaa vaikeuksia.

Terv. 1lk ope, alkuperäiseen viestiin kantaa ottamatta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hänellä edessä 50 vuotta työelämää. Viihtyyköhän samassa ammatissa koko ajan, siinä mikä miellytti eniten 14-vuotiaana.

Toinen tytär on syntynyt joulukuussa ja olisimme hänet laittaneet suoraan toiselle luokalle, mutta se ei kuulemma käynyt päinsä, joten hän aloitti koulun ensimmäiseltä ja suoritti kevätlukukauden aikana myös toisen luokan (yhdistelmäluokassa oli), joten hän aloitti kolmannen luokan 7-vuotiaana.

14-vuotiaana hän muutti 100 km:n päähän kotoa voidakseen opiskella haluamaansa ammattiin, asui oppilaitoksen asuntolassa ja valmistui 17 -vuotiaana, siitä asti on ollut töissä, seurustelee ja elää omaa elämäänsä nyt 18 -vuotiaana. Rippikoulun hän kävi 13-vuotiaana luokkatovereidensa kanssa.

Vierailija
24/27 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keväällä syntynyt tyttö, meni kouluun vuotta aiemmin ja olen ollut todella tyytyväinen. Lapsi ei osannut lukea vielä silloin sujuvasti, mutta oli todella paljon ikäisiään edellä monella tavalla. Kävi kaikki mahdolliset kypsyystestit ja kaikkien tulos oli sama eli täysin koulukypsä. Koska lapseni ei oikein saanut mitään haasteita päivähoidossa, hän piti hoitoa tylsänä. Hoitajan ehdotuksesta lapsi pantiin vuotta liian aikaisin eskariin ja se oli todella hyvä päätös. Koulu on mennyt oikein hyvin, kavereita on paljon ja hän on aina ollut luokkansa pisimpiä. Se,että alkoholin käyttö alkaisi vuotta aiemmin on minua todella tyhmä väite. Ei se ole tietystä iästä kiinni. Alakoulussa päivät ovat niin lyhyitä, että leikkiin jää runsaasti aikaa.

Vierailija
25/27 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen meni kuusivuotiaana kouluun, koska minä olin niin päättänyt. Eskaria kävi puoli vuotta. Nyt sitten jos jotain ongelmaa on, niin yritän olla ajattelematta, että johtuu juuri koulunaloituksen aikaistamisesta.

Poika on tyytyväinen ja kai minäkin erinomaisuuteeni.

Mitähän se ap kysyi. Kukaan ei suositellut tai kannustanut koulunkäynnin aloituksen varhaistamiseen. Koulupsykologi toki antoi toki puoltavan lausunnon.

Poika on nyt toisella. Lapsen ei tarvinnut aluksi huolehtia yksin kouluun menosta, vaan olin kotona seuraamassa koulutaipaleen alkua. Nyt en ole enää niin selvillä.

Vierailija
26/27 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastentarhanopettaja, ja itse työssä todella varovainen kouluunmenon aikaistamisen suhteen. Ne taidot, jotka koulun ensimmäisinä vuosina ovat pääroolissa, ovat aika monelle helppoja. Moni lapsi osaa laskea ja lukea. Tärkeämpää on kuitenkin sosiaalinen kasvaminen ja henkiset taidot: itsetunto ja toisten huomioonottaminen. Vaikka lapsi olisi näissä taidoissa vahva, on niissä silti paljon kehittämistä aina tämän ikäisillä lapsilla. Ei lapsuus kuitenkaan ole niin kovin pitkä, lapsen on hyvä kasvaa ikänsä mukaisesti ja saada olla ihan lapsi tarpeeksi kauan. On myös itsetuntoa vahvistavaa saada kasvaa oman ikäpolvensa kanssa.

Opiskeluissa ystäväni oli hypännyt kouluun vuotta aiemmin. Hän piti sitä myöhemmin itse huonona ratkaisuna. Hän koki olleensa ujo, kaikista pienin. Myöhemmin opiskellessaan lastentarhanopettajaksi, hän kertoi ajatelleensa, että itsetuntonsa olisi ehkä kasvanut paremmaksi alakoulun aikana, jos hän olisi saanut olla ikäistensä parissa.

Aikaistaminen voi toki mennä hienostikin, mutta mihin oikeastaan on kiire?

Vierailija
27/27 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaa 6-luokkalaisia ja 7-luokkalaisia niin on se 6-luokkalaisten elämä aika erilaista. Yläkoululaisilla on jo mielessä tupakka ja alkoholi ja salaa käydään välitunnilla polttamassa tupakkaa kun se on niin coolia. Ja kun yksi tekee niin muut perässä etteivät leimaudu nynnyiksi.

keväällä syntynyt tyttö, meni kouluun vuotta aiemmin ja olen ollut todella tyytyväinen. Lapsi ei osannut lukea vielä silloin sujuvasti, mutta oli todella paljon ikäisiään edellä monella tavalla. Kävi kaikki mahdolliset kypsyystestit ja kaikkien tulos oli sama eli täysin koulukypsä. Koska lapseni ei oikein saanut mitään haasteita päivähoidossa, hän piti hoitoa tylsänä. Hoitajan ehdotuksesta lapsi pantiin vuotta liian aikaisin eskariin ja se oli todella hyvä päätös. Koulu on mennyt oikein hyvin, kavereita on paljon ja hän on aina ollut luokkansa pisimpiä. Se,että alkoholin käyttö alkaisi vuotta aiemmin on minua todella tyhmä väite. Ei se ole tietystä iästä kiinni. Alakoulussa päivät ovat niin lyhyitä, että leikkiin jää runsaasti aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi