Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aina ollut niin, että äitiyslomasijainen (ope) jää ilman kesän palkkaa? (ov)

Vierailija
09.04.2008 |

Vain onko kyse jostain lama-ajan säästötoimenpiteestä, joka on jäänyt päälle? Mua suoraan sanottuna nyppii tämä asetelma! Siis se, että minä jään ilman kesän palkkaa, koska viranhaltija palaa töihin kesäksi. Ja se myös nyppii, että viranhaltija ei saa pitää kesälomiaan hyvällä omallatunnolla eli hän saa osakseen katkeruutta ja syyttäviä ajatuksia.

Mun mielestä asetelman taustalla on yhteiskuntamme naisviha. Eli nainen tekee väärin joka tapauksessa ja nainen usutetaan naisen kimppuun. Esimieheni ihan suoraan kahdenkeskisessä keskustelussa sälytti kesän palkattomuuteni viranhaltijan niskaan, vaikka ongelma on kyllä ihan muualla.

Kolleegani, virkamiehet sitten opettajanhuoneessa ihmettelevät että enkö jatka syksyllä, kun sanon työsuhteeni päättyvän 31.5. Sitten täytyy selittää, että kyllä jatkan (näin esimiehen kanssa on suullisesti sovittu) mutta viranhaltija palaa kesäksi töihin. Nämä pian eläkkeelle jäävät naisopettajat sitten päivittelevät asiaa siinä edessäni.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki opettajalle kertyy äitiyspäivärahakaudelta lomaa, mutta hoitovapaalta ei kuten ei muillekaan ammattiryhmille. Miten siis perustelette tilanteen, että hoitovapaalla oleva tulee kesäksi töihin jatkaakseen syksyllä taas hoitovapaataan. Ei hän ole yhtään kesälomaa ansainnut, eikä siis mielestäni ole millään tavoin oikeutettu ottamaan palkkaa tuolta ajalta. Ja sinä joka käskit minun ja muiden sijaisten vaan hankkia sen vakiviran, niin voi että kuinka paljon sitä haluaisinkin. Valitettavasti vaan ne paikat on kiven alla ainakin omassa aineryhmässäni jossa työttömienkin määrä on hirmuinen... OAJ:n jäsen olen, mutta ei järjestö minun etujani aja.

Vierailija
22/34 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesäkuukausiksi? varmasti jotain hommaa olisi. kuukauden sitten maatkoon kotonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koksi. Miksi opettajan pitäisi menettää lomansa?

Vierailija
24/34 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sinunkin työsuhteesi päättyy 31.5. Miksi sinulle maksettaisiin palkkaa työsuhteen päättymisen jälkeiseltä ajalta? Lomaetusi on kuitenkin sama kuin kaikilla muiden alojen työntekijöillä. Onko se oikein vai väärin, on toinen juttu.

Vierailija
25/34 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että jatkan samassa työssä taas elokussa. Eikä alallani ole valinnanvaraa. Samaa paikkaa kärkkyy kymmeniä päteviä sijaisia, joille - samoin kuin minulle tällaiset pätkät ovat ainut edellytys saada JOSKUS pysyvä työsuhde. Kunta käyttää meitä ja meidän huonoa työtilannettamme hyväkseen. Siitä tässä on kyse eikä mistään muusta.

Ja itse olen ainakin OAJ:n jäsen ja maksan samaa jäsenmaksua kuin viranhaltijatkin palkkakuukausilta. Eli kyllä järjestön pitäisi minukin asiaani ajaa, vai mitä?

Opettajan pitkää kesälomaahan perustellaan juuri sillä, että talvikautena on niin paljon töitä opetustuntien ohella. Minä teen sen saman työn, mutta en saa siitä samaa korvausta.

Jos palkkani jakaa 12 kuukaudelle, kuukausipalkkani on useita satoja euroja alhaisempi kuin samaa työtä tekevän viranhaltijan (jos ei oteta lisiä yms. huomioon).

ap

Vierailija
26/34 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niissä kunnissa missä näin ei tehdä, on moraalinen pahe olla lukuvuoden poissa ja tulla kesäksi töihin, eli syödä sijaisen palkka. Sitä ei yleisesti ottaen katsota hyvällä.

se on kuitenkin viranhaltijan oikeus, syy ei ole hänen, vaan järjestelmän, joka kyllä on mätä. Ei muiltakaan aloilta voi tulla töihin aina lomaksi, koska se ei kerry virkavapaalla.

Vierailija
27/34 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa pitkä " lause" . Yrittäkää kestää. Ü

Vierailija
28/34 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli: kun olet äi-lomalla, lomat kertyvät kuten kaikissa muissakin ammateissa. Mutta opettajat joutuvat pitämään lomansa aina kesällä tiettyyn laskennalliseen aikaan. Muilla loma laitetaan ennen äi-lomaa ja sen jälkeen. Meillä näin ei ole.

Kun viranhaltija tulee " tulee töihin" kesällä, hän saa lakisääteisen palkkansa. Se, ettei sijainen saa palkkaa, on kunnan asia. He säästävät. JOs viranhaltija ei tulisi töihin, tuskin sijainenkaan saisi palkkaa kesältä. Tai saa sen laskennallisesti esim. juhannukseen saakka.

Tämä siis järjestelmän/ kunnan vika.

Vierailija
29/34 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta kyse onkin esim. kohdallani tilanteesta, jossa olen tehnyt sijaisuutta nyt syksystä 2006. Viime kesänä viranhaltija tuli takaisin, sen ymmärsin koska hän tavallaan piti äitiyslomallaan kertyneen loman. Mutta tänä kesänä hän tekee samoin vaikka onkin nyt hoitovapaalla, jolta ei siis normaalistikaan kerry lomaa! Eli nyt kyllä tekee mielestäni väärin...

Vierailija
30/34 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 oli siis 28...

Vierailija
31/34 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole sen hoitovapaalla olijan päätettävissä suurimmassa osassa kunnista, että ottaako hän sen kesän palkan vai ei. Monessa kunnassa SIJAINEN EI SAISI SITÄ KUMMINKAAN. Joten syy ei ole siinä viranhaltijassa, vaan työnantajassa. Olen kanssasi samaa mieltä, että tällainen menettely on väärin, mutta viranhaltija on väärä kohde vihallesi, Oaj ja työnantaja oikea!!!

Vierailija
32/34 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti useammassa kunnassa olekaan, mutta meidän kunnassa on. Kunta maksaa joko viranhaltijalle tai sijaiselle, ei molemmille. Tämä ollut periaatteena jo pitkään. Osa viranhaltijoista on luovuttanut palkan sijaiselle, osa laittanut puoliksi ja osa vetää omaan pussiin...

T. 28 eli 33

Vierailija
33/34 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tämän ajan tuo käytäntö on ollut ja nimenomaan ainakin meidän kunnassa kyse on siitä, että viranhaltija haluaa tulla töihin kesäksi. Jos ei tulisi, sijaiselle maksettaisiin palkka siinä suhteessa kuin on töissä ollut eli koko lukuvuoden ollut saisi koko kesän ja jos vaikka olisi tullut tammikuussa niin saisi suhteessa loma-aikaa (noin kesäkuun loppuun) jne.

Meinasin tuolilta tipahtaa kun vastaan tuli ensimmäinen viranhaltija, joka sanoi, että " olisin virkavapaalla kesäkuun loppuun asti, että jaettaisiin kesän palkka sijaisen kanssa" ...

Vierailija
34/34 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion todellekin palata töihin kesällä 2009. En pelkästään siksi, että se on mahdollista vaan myös siksi, että nyt tulevana kesänä en pysty pitämään koko kesälomaani, koska minun täytyy jäädä äitiyslomalle ennen lomani loppumista. En voi itse päättää kesälomani ajankohdasta ts. pitää sitä pois ennen äitiyslomani alkamista kuten järkevintä olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän