Jos olen viime kuussa laittanut 15pvä sossuun laput toimeentulotukea varten, koska voin tässä kuussa laittaa laput
Onko se aina tasan kuukauden välein kun sen hakemuksen voi laittaa? Viimeksi maksoivat vuokran ja vähän tililleni, lasketaanko se heidän maksama vuokra nyt tuloiksi sitten tässä kuussa ja en saa enää vuokraan rahaa? Vai maksavatko tässäkin kuussa vuokran kun tulot samat? Vuokra pitäisi vain maksaa hieman aiemmin kuin loppukuusta ja ajattelin että jos saisi yhtään aikaisemmin lähettää ne laput
Kommentit (7)
voit laittaa paperit jo nyt. Muista vaan kirjoittaa mille kuukaudelle nyt haet. Edellisessä kuussa maksettua vuokraa ei oteta tulona huomioon. Mikäli viime kuussa (ilm maaliskuu) sinulle maksettiin vain perustoimeentulotuki (laskelman mukainen), saat saman summant ässäkin kuussa mikäli tosiaan tulot ja menot ovat ennallaan. Jos vuokrasi maskettiin viime kuussa normin lisäksi, saat tässä kuussa vähemmän.
Jos haet toimeentulotukea esim huhtikuulle vuokraan ym. voit laittaa hakemuksen niin aikaisin kun haluat, kunhan viet sinne kaikki tarvittavat paperit. Vaikka sinulla ei vielä kaikkia tarvittavia papereita olisikaan käsillä, voit jättää hakemuksen ja viedä täydennyksiä sitä mukaa kun saat puuttuvia papereita, esim tilinauhoja, kelan tositteita jnejne.
Vuokraan annettu tuki ei ole tuloa seuraavalle kuukaudelle, sitä ei siis lasketa tuloksi mikäli SINULLA ON ESITTÄÄ KUITTI ETTÄ SE ON TODELLA MENNYT VUOKRAAN. Pankin pikatiliote jossa ilmenee maksettu summa käy tositteeksi ensi alkuun ja kun saat pankista koko kuukauden tilitiedot kiikutat ne sossuun ja sieltä pitää näkyä että vuokra on maksettu, muuten se LASKETAAN SEUR KK:LLE TULOIKSI.
Muista myös että takautuvasti toimeentulotukea ei makseta eli huhtikuun ensimmäisenä päivänä et voi jättää hakemusta esim maaliskuun vuokrasta.
Muista myös että mikäli lainaat vaikkapa sisareltasi 50 euroa johonkin kiireiseen menoon ja hän laittaa rahan tilillesi, sossu laksee sen tuloksi ja se pienentää avustuksen määrää. Velan takaisinmaksua sitävastoin ei lasketa menoksi.... Eli kaikki lainat ja vipit suoraan käteen, pankkitilille ei senttiäkään. Menoiksi ei myöskään lasketa kaikkia menoja mitä ihmisillä on, vain sähkö, vuokra, vesilaksu ja lääkärin määräämät lääkkeet. Puhelin, vakuutusmaksu, eläinlääkärinmaksut mikäli omistat eläimen samoin kun sen ruoka, terveyskeskusmaksut ,tv-lupa, tilaamasi lehdet, matkat, vaatteet, ilman reseptiä myytävät lääkkeet, hygienia, virkistys ym kuuluu asiakkaan maksaa toimeentulotuen perusosasta joka lienee jotain 399 euro/kk aikuisella henkilöllä.
Laitta kuukkeliin toimeentulotuki ja sieltä löytyy tietoa.
Voin toki kertoa lisääkin mikäli on kysyttävää.
perusosan suuruus riippuu kotipaikkakunnasta. on I ja II " luokan" paikkakuntia. Ero on kuitenkin pieni. Lisäksi kotivakuutus (minimi) lasketaan menoksi normilaskelmassa. Ja jos haluaa reseptilääkkeitä korvattavan, tulee liitteeksi ainakin meidän kunnassa toimittaa sekä resepti että kuitti ostetusta lääkkeestä.
pääsääntöisesti lasketaan tulot kuukauden ensimmäisestä päivästä viimeiseen päivään. Joskus kuitenkin katsotaan kohtuulliseksi ottaa esim. huhtikuulle laskelmaan tulona maaliskuun puolella sinulle maksettuja etuuksia tai palkkoja tms. Etuuksien maksupäivät kun menee miten sattuu, esim. joskus maaliskuun alun työttömyyskorvauksia saatetaan käsittely- yms. ajoista johtuen maksaa vasta reilusti huhtikuun puolella. Kaikki hakemukset pyritään käsittelemään aina tapauskohtaisesti.
Kuinka pitkältä ajalta mun pitää nyt laittaa tiliote? Kk? Kiva kun loppukuusta sain lainaan rahaa kaverilta 2 sataa mutta maksoin sillä heti vuokrarästejä pois. Entäs kun laitoin käteistä tilille itse? Ottavatko senkin tuloina huomioon? Nostin sen kyllä takaisin heti seuraavana päivänä. Harmi jos nyt tuon kaverin parin satkun lainan takia joudun maksamaan itse tämän kuun vuokran.
kuukaudelta. meillä ainakin ekaan hakemukseen pidemmältä ajalta, sitten riittää lyhyempi aika. Niin että aukkoja ei jää, mikäli käsittelijä on tarkkana. Kaverin lainaama raha todennäköisesti otetaan tulona huomioon, tosin itse jättäisin ottamatta mikäli voit vedenpitävästi osoittaa että mennyt vuokrarästeihin. tässä on varmasti paikkakuntakohtaisia eroja. Itse tilille laitettuun käteisen tullaan varmasti myös puuttumaan. Otetaan varmasti tulona.
Miten ne päivät menee kun laskevat tukea? Siis mistä päivästä mihin päivään katsovat tulot ja laskevat? Jos vain olisin huomenna saanut jo lähettää laput niin vuokrakin kerkisi ajoissa