Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

meitä on viisi henkinen perhe ja ruokaan menee paljon rahaa.

Vierailija
09.04.2008 |

antakaa vinkkejä miten pystyisin ostamaan halvemmalla ruokaa niin että vatsa täyttyisi eikä tarvi nähdä nälkää. kuukaudessa meillä menee nyt noin 900-1100 euroa. 2w aikuista ja kolme alle 7-vuotiasta. jään hoitovapaalle ja pitäisi pärjätä pienemmällä rahasummalla.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

oletteko ylipainoisia? syöttekö liikaa? ostatteko paljon herkkuja, valmisruokia, kalliita lihoja?

! Tarjoat siten lapsillesi myös terveellisemmän ruokavalion.

Vierailija
22/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaapa tarkkoina noiden Pirkka-tuotteiden kanssa, kaikki eivät ole halvempia. Katsokaa ja vertailkaa kilohintoja jne.

Esim. meidän lähikaupassa Pirkan naudan jauheliha oli kilohinnaltaan parikymmentä senttiä kalliimpaa kuin atrian samanlainen.

Jotkut tuotteet on tosin halvempia, mutta eivät välttämättä kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät pihistelykuukauden, pelkkää halpaa ruokaa vaan.

Siinä jää jo 500e säästöön, menkää sillä rahalla vaikka uimaan.

Vierailija
24/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus raaka-aineista tehty kotiruoka ei ole kallista. Meillä syödään paljon keittoja

- jauhelihakeitto

- siskonmakkarakeitto

- kalakeitto

- kanakeitto

Keittoon paljon perunaa ja porkkanaa, niin todella edullista on.

Myös erilaisia uuniruokia, laatikoita, patoja jne meillä syödään paljon. Pakastealtaan vihenneksista saa helposti ja suht halvalla lisuketta ruokapöytään.

Katsele asioiden kilohintoja, esim leipää on tosi monen hintaista.

Vierailija
25/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi syödä.

Vierailija
26/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso, paljonko kuiteissa on RUOKAA, paljonko herkkuja (limut, sipsit, jäätelöt, karkit..). Moni laskee myös talouspaperit, pyykkiaineet ja vaipat ruokamenoiksi, vaikkeivät sellaisia syökään.

Seuraa tarjouksia ja tee kerralla isoja satseja ja pakasta osa. Tehkää itse hernekeitto, sima, ja muut syötävät joita saa " helposti" valmiinakin.

Perusohjeita sämpylöihin löytyy jauhopussien kyljistä.

Itse leipomalla puolilitraisen sämpylätaikinan koko taikinalle hintaa tulee n. 2e ja siitä saa sen 20sämpylää. Ei paha minusta.

Vierailija
27/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti meillä menee kauppaan kuukaudessa 400¿ + vaipat.

Ja mielestäni ostan ihan tavallista ruokaa, nälkää ei nähdä. Aamupalalla on miltei aina puuroa, se on hyvää ja halpaa.

Kaks lämmintä ruokaa teen päivässä ja syödään paljon marjoja ja riistaa.

Vierailija
28/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan itse ruokalaskusta että kalliiksi tulee se hedelmien ja marjojen ja vastaavien tarjoaminen lapsille. Pyrin siihen että meillä on koko ajan erilaisia hedelmiä tarjolla, se tarkoittaa noin 10kg ostoksia viikossa (nyt: banaania, omenoita, mansikoita, melonia). Haluan myös lasten kokeilevan erilaisia hedelmiä ja vihanneksia ja sekin maksaa...

Samoin maksaa jos haluaa tarjoata heille kunnon lihaa. Maitoa kuluu 15 litraa viikossa - 60 e kuussa pelkästään siihen. Ja jugurtit! Ostan halvinta, mutta kulutus on reilusti yli 50 purkkia viikossa (aamupala, välipala, iltapala = 3 prk/lapsi / pv = 63 purkkia lapsille, siihen päälle minun ja miehen jugurtit. kääk!) Eli jugurttiin noin 100e/kk. Ja sitten juustot. Ja leikkeleet (halvimpia). Ja salaattiaineet - varsinkin tähän vuodenaikaan. *huoh*

Haluaisin vähentää ruokalaskua, tietysti, mutta en ruuan terveellisyyden kustannuksella.

T. 3 pojan äiti

Vierailija
29/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne voi heittää pakastimeen odottamaan.

Sämpylöitä on tosi helppo tehdä itse.

Seuraa tarjouksia, osta kerralla enemmän ja pakasta, jos jostain on tosi hyvä tarjous (esim. paistijauhelihasta).

Viikkoon vain yksi herkkupäivä. Jäätelöön, suklaapatukoihin ja limskaan menee helposti paljon rahaa.

Jos juotte paljon vichyä, osta Lidlistä. Niiden vastaavat juomat on puol ilmasia ja tosi hyviä.

Vierailija
30/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

litraa viikossa - 60 e kuussa pelkästään siihen. Ja jugurtit! Ostan halvinta, mutta kulutus on reilusti yli 50 purkkia viikossa (aamupala, välipala, iltapala = 3 prk/lapsi / pv = 63 purkkia lapsille, siihen päälle minun ja miehen jugurtit. kääk!) Eli jugurttiin noin 100e/kk.

T. 3 pojan äiti

Rakas ystävä,

osta litran purkeissa ne jogurtit niin säästät edes vähän =)

Meilläkin menee kyllä paljon jogurttia, mutta ei sitä kukaan kolmea purkkia päivässä syö vaan meillä syödään myös puuroja, kiisseleitä, muroja, mysliä ym.

Vierailija
31/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perheessä kolme lasta, kaksi aikuista ja koira ja ruokamenot on 500 e/kk ja siihen sisältyvät jo pesuaineet (pyykki ja siivous), wc-paperit, vaipat ja saunaoluet :). Minusta meillä on mennyt paljon ruokaan :).

Olen nyt hoitovapaalla, joten meillä on tarkan markan budjetti...Olen tarkka ruokaostoksilla, laitamme usein sitä, mitä on tarjouksessa. Käyn/käymme kaupassa vain 1-2 kertaa viikossa ja suunnittelen ostokset paikallislehden avulla etukäteen. Syömme monipuolisesti ja vihannekset nielevätkin ison osan budjetista...valitettavasti nakit ja makkarat olisivat halvempia :D.

Teen paljon kastikkeita ja laatikoita (kanakastiketta, jauhelihakastiketta, makaroonilaatikkoa, janssoninkiusausta jne. jne.). Kastikkeissa hyödynnän paljon tomaattimurskaa, joka on tosi halpaa. Pyrin toki vaihtelemaan koko ajan ruokia, jotta ei tarvitsisi tomaattimurskaa syödä joka päivä ;).

Valmisruokia meillä ei syödä ja leipä ostetaan pääosin kaupasta. Melko harvoin leivon leipää...Sen sijaan juhlaherkut leivon kaikki itse eli synttärit yms. tulevat melko edullisiksi.

Vierailija
32/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivässä! Menee rahat ja hampaat. Maustamaton jogurtti halpaa, ostakaa vaikka Lidlistä tai tehkää itse (Tyhjään viilipurkkiin vähärasvaista maitoa ja 1 rkl bulgarianjogurttia, huoneenlämpöön seisomaan puoleksitoista vuorokaudeksi) ja jogurttiin mausteeksi vaikka Euroshopperin pakastemansikoita, 3-4 e/kg. Pakastemarjat kannattaa tietysti poimia itse metsästä ja puutarhasta.

Puolen kilon sämpylätaikinan hinnaksi ei todellakaan tule 2 euroa, sillä hinnallahan saa jauhojakin jo useamman kilon.

paljon kasviksia ruokiin, paljon halpoja kausihedelmiä (kuten omenoita), lihat tarjouksesta, pakastin täyteen, ruuanlaiton perusohjeiden opettelua.

Vierailija
33/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä tarjota 5 eri lajia hedelmiä, jotka roudattu maailman toiselta puolelta. Ne ravintoarvotkin on niissä aika vähäiset.

Kotimaisia vihanneksia ja tosiaan noita sesongin mukaisia tuontihedelmiä/vihanneksia. Ensi kesänä marjoja pakastimeen, niillä pääsee jo pitkälle.

Vierailija
34/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Huomaan itse ruokalaskusta että kalliiksi tulee se hedelmien ja marjojen ja vastaavien tarjoaminen lapsille. Pyrin siihen että meillä on koko ajan erilaisia hedelmiä tarjolla, se tarkoittaa noin 10kg ostoksia viikossa (nyt: banaania, omenoita, mansikoita, melonia). Haluan myös lasten kokeilevan erilaisia hedelmiä ja vihanneksia ja sekin maksaa...

Samoin maksaa jos haluaa tarjoata heille kunnon lihaa. Maitoa kuluu 15 litraa viikossa - 60 e kuussa pelkästään siihen. Ja jugurtit! Ostan halvinta, mutta kulutus on reilusti yli 50 purkkia viikossa (aamupala, välipala, iltapala = 3 prk/lapsi / pv = 63 purkkia lapsille, siihen päälle minun ja miehen jugurtit. kääk!) Eli jugurttiin noin 100e/kk. Ja sitten juustot. Ja leikkeleet (halvimpia). Ja salaattiaineet - varsinkin tähän vuodenaikaan. *huoh*

Haluaisin vähentää ruokalaskua, tietysti, mutta en ruuan terveellisyyden kustannuksella.

T. 3 pojan äiti

sanoit että haluat pienentää ruokalaskua vähentämättä terveellisyydestä. No sanoisin että jos syö monta jugurttia päivässä niin ei kovin terveellistä ole! EIkö ole muita aamu- väli ja iltapala vaihtoehtoja?

Vierailija
35/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niitä muitakin välipaloja ole kuin jogurtti. Mä teen usein vispipuuroa eri marjoista.

Rahkavälipalasta lapsetkin tykkävät; yks purkki rahkaa, 1 dl maitoa, sekaan vaikkapa banaani, n. 2-3 dl mustikoita, vadelmia, mansikoita... Vähän sokeria, ehkä pari rkl. Eikä ole yhtä paljon sokeria kuin valmisjogurteissa ja taatusti enemmän marjoja!!

Kiisselikään ei tule kalliiksi kunhan jaksaisi useammin tehdä.

Leivän mussuttaminen tulee kalliiksi. Itse leipä on kallista ja ne leivänpäälliste vasta maksaakin...

Vierailija
36/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tulee se ehkä hiukan halvemmaksi ja saa mun mielestä paremmanmakuisia sämpylöitä kuin kaupan. tuosta saa siis n 1 litran taikinan.

Mitä jauhoja saa useamman kilon 2e:lla ?

Vierailija:

Puolen kilon sämpylätaikinan hinnaksi ei todellakaan tule 2 euroa, sillä hinnallahan saa jauhojakin jo useamman kilon.

Vierailija
37/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin löytyi kaksi SUURTA MENOERÄÄ ja ne olivat:

a) vihannekset ja hedelmät (olin todella yllättynyt miten paljon niihin meni rahaa, mutta syönkin yleensä paljon hedelmiä...)

b) kaikenlaiset herkut, eli olut, siideri, sipsit, popparit, keksit, pullat, jätskit.

Tuon b)-osion nyt ainakin voi kevyesti jättää pois melkein kokonaan. Herkutella voi esim. perjantai-iltaisin. Itse en nykyään osta keksejä muutoin kuin synttäreille tai joihinkin juhliin. Muuten emme syö mitään pullaa tai keksejä, tai sitten teen itse esim. suklaapalloja tai leivon jonkin kuivakakun. Ensinnäkin ovat terveellisempiä ja halvempia.

Vierailija
38/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mekin tehdään rahkaa, mutta sille tulee paljon hintaa myös - enemmän kuin jugurtille.

Ja meillä jugurtti on halvempaa ostaa erikseen kuin isommissa purkeissa. Usein lapset laittavat sen jugurtin murojen päälle (syödään Weetabixia tai Special K) ja syövät sen niin. Ja joskus on välipalaksi lettuja, pannaria, leipää, jne. Puuroa eivät enää suostu syömään - vielä puoli vuotta sitten se oli vakioaamiainen.

Vierailija
39/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista ja lapset 2 ja 4 vuotta. Syödään hyvin, kasviksia, hedelmiä lihaa, kalaa, kanaa jne. Tuohon myös sisältyy pesuaineet, vaipat pienemmälle jne. Meillä vertaillaan aika paljon hintoja ja yleensä käydään vain kerran viikossa kaupassa ja ostosten hinta silloin 50-80 euroa yleensä. En tiedä onko sillä merkitystä ettemme asu pääkaupunkiseudulla vaan aika pienemmässä kaupungissa.

Vierailija
40/53 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, on mahdollista syödä terveellisesti ja edullisesti. Eivät siis sulje toisiaan pois.

Ensinnäkin, muistakaa kasvisproteiinit. Edullista, terveellistä, ekologista jne. Säilyvät kuivakaapissa, ostakaa kotimaista härkäpapua ja hernettä. Linssejä ja muita papuja. Tölkissä jos ostaa, on hintakin kovempi, mutta onpahan hetivalmista käytettäväksi. Mutta kuivattuja kannattaa liottaa isompi annos kerrallaan, ja pakastaa keitetetyt.

Todella monipuolisia ruokia ja edullisesti. Googlettakaa ohjeita. Me teemme mm. kidneypapucurrya, tomaattista kidneypapukastiketta, kasvishernekeittoa, papukeittoa, tofukastiketta ja wokkia yms. Tulee vaihtelua ja lapsetkin oppivat syömään vähän muutakin kuin läskisoosia.

Jugurtti on aika turhaa tavaraa. Ostakaa litran purkeissa maustamatonta, lisätkää itse marjat ja tarvittaessa vaikka hiukan hunajaa mausteeksi. Tai tehkää itse marjarahkaa, kiisseliä yms. Kannattaa ensi kesänä käydä marjassa, tai nyt keväällä kysellä sukulaisista löytyiskö pakkasen pohjalta marjoja teillekin. Sienimetsään syksyllä, jopa Helsingissä pääsee sieneen. Sienistä tekee monenmoisia ruokia todella edullisesti. Kanttarellimuhennosta, torvisienikeittoa, erilaisia risottoja. Sienet kuivaa helposti, säilyvät vuosia eivätkä näin säilöttynä kuluta sähköäkään..

Viili ja jugurtti on myös helppoa tehdä itse. Tulee edullisemmaksi, eikä teko todellakaan ole vaikeaa. Sekoitat litran maitoon purkin viiliä, jätät huoneen lämpöön vuorokaudeksi. Namia. Etenkin punaiseen maitoon kun tekee..

Sesongin mukaan syöminen kannattaa. Me emme esimerkiksi osta tuontihedelmiä juuri ollenkaan. Emmekä tuontikasviksiakaan. Laskekaapas huvikseen paljonko maksaa kilon salaatti esim. ruukkusalaatista, tuontitomaatista ja -kurkusta. Verratkaa sitä esim. kaali-porkkana-sipulisalaattiin. Verratkaas fineli piste fi myös ravintoarvoja. Raastesalaattiin voi raastaa vaikka mitä kotimaista juuresta. On edullista, ekologista ja veikkaisin että aika paljon enemmän ravintorikkaampaa kun esim tuontitomaatit yms. Ottaen vielä huomioon epäinhimilliset olot mitä Espanjassa laittomilla maahanmuuttaja-poimijoilla on, kallistuu vaaka meillä ainakin kotimaisiin juureksiin.

Nyt on hyvä aika miettiä saisiko parvekkeelle tai pihalle tai vaikka ikkunalaudalle laitettua jotain pientä kivaa kasvamaan. Tomaattia, kesäkurpitsaa, paprikaa, chiliä? Kasvatin ennen parvekkeella. Ikkunalla onnistuu myös paprikat ja chilit jos parveketta ei ole. Yhdessä multasäkissä saa jo nelisen tomaatintainta kasvamaan, ei vie tilaa paljoakaan. Amppelimansikka tai amppelitomaatti lapsille hoidettavaksi. Yrttejä on helppoa ja halpaa kasvattaa vaikka ikkunalla, siitä sitten kuivaa talven tarpeisiin omat basilikat yms. Salaatit on helppo kasvattaa myös itse. Lapset tykkäävät seurata kasvun ihmettä, ja saapa siinä hyvää ja edullista syömistäkin sivussa.

Perusruokaa, itsetehtyä, unohtamatta herkutteluhetkiä. Näin meillä touhutaan. Tehdään kyllä usein vaikka popcorneja itse, eipä maksa paljoa. Niitäkin voi maustaa mielensä mukaan. Itsetehty pitsa, on terveellisempää ja huomattavasti edullisempaa kuin kaupan/pitseriasta haettu.

Olen puhunut ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän