Miten pienen vauvan kanssa olette lähteneet kauppoihin?
Meillä vauva reilut 2 viikkoa ja mietin viitsiikö käydä huomenna ostamassa tälle mammalle housut hänen kanssaan=) Vaunuissahan hän nukkuisi mutta kumminkin.Toisaalta tarvitsisin pöksyt kun entiset ei mene kiinni.
Kommentit (32)
Me lähdettiin aikoinaan ekaa kertaa " kaupoille" kun esikoinen oli kolmiviikkoinen. Onhan se niin, että ei turhaan kannata ihan ekoina viikkoina lähteä tauteja metsästämään, mutta ei minusta nyt syytä ole kotiinkaan linnoittautua. Kun vauva kuitenkin on suojassa omassa kopassaan. Mutta yksin en lähtisi mitään omaa vaatetta ostamaan ihan siitä syystä että vauva kuitenkin herää heti kun olet löytänyt jotain, saanut itsesi ja vaunut hilattua sovituskoppiin (jos ne ylipäätänsä sinne mahtuu..) ja seisot siellä alusvaatteillasi... Ja sitten tulee hiki ja kiire! :) Eli ota joku mukaan jos itsellesi ostat. Kolmisin on kivempaa. Ylös ja ulos vaan!
Myö käytiin viime viikolla " kaupassa" vauvan kanssa (4vk) sillä ajatuksella, että viivytään n.15min ja sitten pihalle. Pieleen meni. Kyllä sillä kauppareissulla varmaan meni n. 15min, mutta vauva huusi niin että marketti raikui, ja mie paniikissa ja hikisenä juoksin hyllyltä toiselle, keräsin tarvittavat ruoka-aineet ja suuntasin kassalle. Ei mitenkään miellyttävä kokemus! Vauva oli hyvin syötetty just ennen lähtöä, eli nälkä ei ollut, mutta taisi olla kuuma. Aukasin kyllä puvut ja muut peitteet hyvin, mutta kuumahan sille vauvalle tulee, kun pitää oikein kovin huutaa.
Hyvä vinkki oli, että vois ottaa jonkun kaverin avuks. Pue vauva niin, että on helppo keventää vaatetusta sisällä ja suojaa vaunun etuosa vaikka harsolla niin vauva on vähän suojassa.
Mäkin olin aivan paniikissa/hikisenä kun mentiin kauppaan ja vauva vaan kiljui.. itsekin olin just syöttänyt eli ei ois pitäny mitään hätää olla, mutta vauvalla oli vaan joku hätä. Sitten äkkiä ostokset koriin, kassalle ja ulos. Ja siinä rytäkässä unohtui ensin ne ostoksetkin kassalle, onneksi kassa huusi että ota ostokset mukaan:)
Kuten täällä onkin sanottu, niin kivempi jos on joku kaveri mukana. Varsinkin sovituskoppii ahtautuminen voi olla vaikeeta. Tietty jos vauva on hyvin nukkuvaa sorttia, niin sitten ei varmasti ole mitään hätää. Ja varmasti monet äidit suhtautuu siihen vauvan itkuun ihan normaalisti, ite vaan meen siitä suorastaan paniikkiin ja ryntään äkkiä pois kaupasta, etten vaan häiritse muita sillä vauvan itkulla..
mitä kamalaa on liikkua " ihmisten ilmoilla" pienen kanssa? Meillä molemmat talvivauvoja ja pian kotiutumisen jälkeen on kyllä ainakin ruokakaupassa käyty. Ainakin kaksi viikkoisen kanssa jo. Siis ihan lapsen ehdoilla, jos nälkä niin syödään jne.
Minun mielestä voit mennä, tokihan se shoppailu on nyt erilaista kuin ennen. Vauva ei välttämättä viihdy, on nälkä, on kakka tai muuten vaan harmittaa. Ja tietysti asioinnin on oltava vauvan aikatauluun sopivaa. Mutta tuon ikäinenhän mitä todennäköisemmin nukkuu. Vaunut tietty hyvä ja turvallinen apuväline.
Silläkin riskillä, että mut leimataan hysteerikoksi, olen sitä mieltä (kuten useat lasten infektiolääkärit), että pikkuvauvojen kanssa on hyvä välttää isoja väkijoukkoja ekat kuukaudet. On tietty eri asia lähteä ruokakauppaan tai vaatekauppaan suht nopeasti ostoksille kuin viettää koko päivä jossain kauppakeskuksessa. Vauva saa rajoittaa elämää. Ei vanhempien tartte yrittää näyttää, ettei mikään elämässä ole muuttunut.
Oltiin esikoisen kanssa 6 päivää sairaalassa ja päivän, parin päästä oli eka neuvola. Samalla reissulla kipaistiin ruokakaupassa. Muutenkin tuli kauppoja kierreltyä, kun oltiin just muutettu ja kaikkea piti hankkia uuteen kotiin. Kuopuksen kanssa pyöriskeltiin myöskin aika pienestä pitäen kaupoissa, mutta myöskin ihan pihalla, kun esikko kaipasi ulkoilua.
Ihan hyvin reissut menivät, kun mentiin lasten aikataulun mukaan.
Tunnet itse vauvasi parhaiten ja jos tuntuu että vauva voisi tyytyväisenä nukkua housujen hakureissun ajan niin miksipä ei?
Itse olen molempien kanssa käynyt kaupungilla n.pariviikkoisesta lähtien ja hyvin aina mennyt , eikä se mitenkään hikistä ole ollut!
Hae housut ja piristä samalla mieltäsi=)
Muista vain itsepestä käsiä jos pöpöjä pelkäät!
Shoppailija kerapojan 3,5v ja tytön 5kk=)
Me asustamme vaasassa joten ei ihan helsingin hulinassa kyl olla!
Jälkeenpäin ajatellen se oli ehkä vähän harkitsematonta, ja mitä tahansa pöpöjä olisi voinut tulla. Olen sitä mieltä, että jos olisi pakko mennä, niin menisin vieläkin alle kaksiviikkoisen kanssa. Turhaa riskiä alle sen iän en ehkä enää ottaisi.
Siis olen yksin käynyt kaupoissa, mutta en vauvan kanssa. Ei ole ollut pakollista tarvetta, ajatuksena ei kuulosta kovin mukavalta vauvalle eikä minulle, joten eipä ole tullut missään kaupassa käytyä vauvan kanssa. Mies tuo yleensä ruoka-tavarat töistä tullessaan ja katsoo vauvaa kotona jos mä haluan ostoksille.
Voisi kai tuota kyllä joskus rohkaistua lähtemäänkin vauvan kanssa, mutta se vain kuulostaa niin vaivalloiselta... Tai sit mä en vaan tiedä miten se tapahtuu helposti..
kun ei kai useissa kaupoissa voi edes käydä rattaiden kanssa (siis että ei saa viedä rattaita kauppaan sisälle), vai? Kun eikös niissä ole niitä kaukalollisia ostoskärryjä (esim prismassa). Mihin mä sit rattaat jätän? Kadulle pöllittäväksi? Ja kyllä meidän vauva ainakin yleensä herää jos sitä siirretään rattaista muualle...ja huutaa herättyään..
Muutenkaan ei meidän lähellä ole juurikaan kauppoja, joten autolla pitää mennä jos keskustaan haluaa. ja sit siirtää turvakaukalosta johonkin tai kantaa turvakaukaloa, minkä mä taas koen turhan raskaaksi.
Ei vaan huvita ryhtyä tuohon härdelliin. Vaikka hyvä kai vauva olisi ajoissa totuttaa isoihin julkisiin paikkoihin.
Meidän vauva oli siis muistaakseni 4 päivää vanha, kun menimme kävelemällä kauppaan (15min. matkaa) ja kävimme vieläpä samalla reissulla kahvillakin miehen kans. Siellä se vauva vaunuissaan tyytyväisenä nukkui. Eipä poitsulle mitään ainakaan sen takia ole tullut. Terve ja tyytyväinen poika on. ;)
-onni07 ja poitsu 6kk 2vk.
mutta mies odotteli vaunujen kanssa tavaratalon kahvilassa kun minä kävin hakemassa itselleni imetysliivit. Eilen oltiin junamatkalla ja yliopistolla pyörimässä koko päivä, vauva 3 viikkoa ja yhden päivän. Uskon kun neuvolassa ja synnytyslaitoksella sanoivat, että sen kahden viikon jälkeen ei ole enää rajoituksia, jos ei ole kovasti pakkasta. Jos viihtyy vauvan kanssa 4 seinän sisällä ensimmäiset pari kuukautta eikä ole muita lapsia joita kuskailla, niin mikä ettei niinkin voisi tehdä. Itse en kyllä pystyisi.
kalliope
Esikoisen kanssa käytiin hakemassa passi heti kun sairaalasta päästiin, eli 4 päivän ikäisenä (maistraatti, poliisiasema jne) ja 6 päivän ikäisenä oltiin tasokkaassa ruokaravintolassa sukulaisjoukon kanssa juhlistamassa vauvan syntymää (vauva nukkui pöydällä makuupussinsa päällä). Kolmiviikkoisena lensin vauvan kanssa Aasiaan tämän hetkiseen asuinmaahamme, jossa miljoonakaupungissa liikuimme normaalisti ulkona päivittäin. Ja koska kyseessä on tropiikin kaupunki (silloin lämpö oli +35), niin paljon aikaa vietettiin ilmastoiduissa kahviloissa ja kauppakeskuksissa. Lapsi on erittäin terve taapero ja ekana vuonna oli yhden vuorokauden kuumeessa - ei mitään muita tauteja.
Pikkukakkonen syntyi täällä Aasian miljoonakaupungissa ja noin 1 viikon ikäisestä on liikuttu kaupungilla. Vauva kulkee mukanani joka paikkaan, taaperon jätän välillä kotiin lastenhoitajan kanssa. Mielestäni vauvan paikka on äidin lähellä. Ja eipä vauvakaan ole ulkoa mitään pöpöjä ainakaan vielä napannut (nyt 4kk), vaikka täällä onkin ollut varsin kova flunssakausi ja sekä aikuisilla että lapsilla nenät valuvat. Onneksi ei kuitenkaan meidän lapsilla (koputtaa puuta).
Kyllä mä menen joka kauppaan rattailla, jos sellaiset on mukana. Esim. marketeihin. Ne kaukalokärryt on kai lähinnä sitä varten, että jos tulee autolla niin siihen voi laittaa vauvan, joka ei istu.
Mutta eihän vauvoilla mikään kiire kauppoihin ole.. =)
Mä kävin tuon esikoisen kanssa aika aikasessa vaiheessa kaupungilla. Mutta tuo olikin hyvä nukkuja. Oli kellon tarkka siitä, että nukkui aina 4 tuntia putkeen. Helppohan sellasen kanssa oli käydä, siinä ajassa kerkeää jo vaikka mitä.. =)
Pienemmän kanssa ei edes huvittanu lähteä muuta kun pakolliset ostamaan pikkukauppaan. Ei sitten nimittäin ollutkaan niin iisi tapaus.. =D
Eli paikallisessa S-marketissa kävallen. Vauva kulki mukana vaunuissa (tapahtui tos helmikuun lopulla, joten oli toppapukua päällä). Nukkui tyytyväisenä koko kauppareissun ajan, joskin kaupassa availin toppapukua ettei kuuma yllättänyt.
Sen jälkeen ollaankin sit kuljettu isommissa marketeissa, mm. Prismat ja cittarit, sekä kaupungilla pienissä liikkeissä vaateostoilla. Vaateostoille kyllä yhä ottaisin miehen/kaverin mukaan (vaikeuksia tunkea vauvan kans sovituskoppiin), mut yksikseni pärjää hyvinkin vauvan kans muilla ostoilla. Kaupungin keskuksissa ja liikkeissä kuljetaan vaunujen kanssa. Pääosin kaukalossa kuljettu suuremmis kaupoissa, eli autosta nappaan kaukalossa mukaan ja heivaan kaukalon ostoskärryihin (en oo tääl edes nk. pienen vauvan kärryjä havainnut).
Ostosreissut sujuneet tänän asti siis ihan hyvin, kunhan muistaa vaatetusta vähentää kaupassa, jottei vauvan tule kuuma. Parhaimmillaan 3h ajan kaupungilla oltu, vauva nukkui. Mut nämäkin lähes kaikki käynnit olleet pakollisia reissuja, huvitukset erikseen.. =] no ehkä viimeinen prisman käynti alkuviikosta oli vähän vaan " shoppailua" ..
Ja kyllä noihin kauppoihin SAA mennä vaunujen kanssa. Meidänkin lähiprismassa on kasoilla kyltit, joissa on kerrottu miltä kassoilta mahtuu helposti pyörätuolin JA lastenvaunujen kanssa läpi!! Joten ei sitä ole kielletty.
jonttu ja prinsessa 2kk
..eli saatiin maalisvauvallemme ulkoilulupa neuvolasta 9 päivän ikäisenä ja vähitellen totuteltiin häntä ulkoilmaan pitenevillä lenkeillä. Pariviikkoisena käytiin pikaisesti kaupassa vaunulenkin yhteydessä ja muutama päivä sen jälkeen jo autolla marketissa, mutta ei ruuhka-aikaan. Ajattelisin, että vaunuissa vauva on paremmassa suojassa pöpöiltä kuin kaukalossa ostoskärreissä. Tutun lääkärini mukaan tärkeää huomioida pöpöjen kannalta on ruuhkat ja infektioaika - jotkut influenssat voi olla pikkuvauvalle tosi rajuja tauteja (joutuu sairaalaan tiputukseen, jopa hengityskoneeseen), mutta niitähän liikkuu vaan tiettyyn aikaan vuodesta ja mitä enemmän ihmisiä samassa paikassa, sen helpommin tarttuu.
Noin kuukauden ikäisenä lähdin vaunuilla myös kaupunkiasioille ajoittaen käynnin pisimpään päiväuniaikaan. Kohta (vauva nyt reilu 5 vkoa) varmaan uskallaudun jo muihinkin aikoihin/pidemmälle reissulle... lähinnä itseä vielä jännittää vieraassa paikassa imettäminen.
Ihmettelen, mikä ongelma vaunujen kanssa liikkumisessa on? Lähes kaikkiin kauppoihin, etenkin prismoihin ja muihin isompiin pääsee vaunuilla, ostoskori vain käteen ja menoksi. Muutenkin joka paikassa on hissit joita pitkin kauppakeskuksissa ja julkisilla paikoilla pääsee. Meillä ei edes ole autoa, joten vaunujen tavarakori on kätevä ostoksien kuljettamisessa.
Paljon helpommin kaikki taudit tarttuvat kokemukseni mukaan avoimista päiväkodeista ja muista vauvakerhoista, joissa vauvat nuolevat samoja leluja ja ovat lähemmässä kontaktissa. Ei ne isommat lapsetkaan sairasta korvatulehduskierteitä ostosreissujen takia, vaan päivähoidosta nappaavat pöpöt mukaansa.
Vaan eivätpä infektiolääkärit suosittele perhekahviloitakaan yms. vastasyntyneille. Kaikkea ei voi estää, jos on esim. sisaruksia päiväkodissa, mutta kyllä mä _pikkuvauvan_ kanssa välttäisin isompia väkijoukkoja. Ei se tarkoita sitä, että pitäisi neljän seinän sisälle jäädä tai ettei pääsisi kaupassa käymään.
Vakavammat taudit ovat onneksi suht harvinaisia, mutta jok' ikinen vuosi sairaalaan joutuu vauvoja mm. RS- ja rotavirusten takia. Hinkuyskäkään ei ole ihan tuntematon tauti.
Milliina79:
Paljon helpommin kaikki taudit tarttuvat kokemukseni mukaan avoimista päiväkodeista ja muista vauvakerhoista, joissa vauvat nuolevat samoja leluja ja ovat lähemmässä kontaktissa.
Mene vaan, jos itsestä siltä tuntuu. Pääsethän sieltä pian pois, jos ongelmia tulee.
Minä odottelin pari kolme viikkoa, kun uskaltauduin ulos ensin lenkkeilemään ja sitten shoppailemaan vauvan kanssa. Hyvin on mennyt. Ensimmäinen matkakin tehtiin Ruotsiin, kun vauva oli 2,5 kk:tta vanha ja 4 kk:n iässä olimme jo etelän auringossa vauvan kanssa. Siitäin ollaan vauhtia elämässä pidetty ja hyvin on mennyt. " Vauvamme" jo kokenut matkailija ja sopeutuja, nyt jo 2 v taapero.
Ja ainakin arkiaamupäivisin on rauhallisempaa. Ja kiva, jos vauva vaikka nukkuukin!! Minusta on kamalaa, kun näkee ihan vastasyntyneitä vauvoja esim. keskustan Stockalla...ei kai kenenkään ole " pakko" shoppailla vastasyntyneen kanssa?
Mutta siis pointtini on, että mene toki, hyvin syötetyn vauvan kanssa:=)
-k