Mitä päivähoidossa välipalana?
Meidän pph:lla mm. marjapiirakkaa ja jätskiä, mehujäätä, pannaria... aika herkkuja miusta. Siis eiks pitäs olla vähä jotai tukevampaa, vai oonko käsittäny väärin? Joskus ollu leipääkin, mut en tidä onko sit aina noitten herkkujen lisäks myös sitä leipääkin....
t. aloittelevien päivähoitolasten äiti
Kommentit (7)
Ja joskus jugurttia tai rahkaa sekä joskus lisäksi leipää tai hapankorppua/voileipäkeksiä. Ei ne välipalat ole sen kummempia päiväkodissakaan.
Joskus on myös lihapiirakkaa tai kaupan läpyskä pitsaa laitettu palasiksi...
mutta aikoinaan tarhassa oli jatkuvasti pannaria, pullaa, jäätelöä tms herkkua, eikä ollut ollenkaan hyvä homma!
Tuntuu olevan yleensä leipää ja kiisseleitä ja sen sellaisia. Herkkuja silloin, kun jollakin on synttärit ja tuovat kavereille jotain.
http: //www. vantaa. fi/i_perusdokumentti. asp?path=1; 53118; 53137; 53397; 53407
sillä vaan tankataan vähän energiaa että jaksetaan touhuta iltapäivä ja odottaa iltapäivän ruokaa. Hirveän makeakaan välipala ei saisi jatkuvasti olla, kerta viikkoon riittää.
Ei välipalalla syödä mahaa täyteen. Ei ihme että lapset ovat lihavia, kun välipalankin pitäisi olla kuin ateria. :(
Yleensä aina leipää, vähän vaihdellen. Toisinaan ruisleipää, joskus paahtista tai sämpylää. Päällä voi olla juustoa/kinkkua, kurkkua, tomaattia tmv.
Sitten on marjapuuroa, kiisseliä, muroja (tosi harvoin), viiliä, jogurttia (tätäkin harvoin). Harvinaisempia välipaloja on rahka, jäätelö, lätyt. Neljän viikon kiertävän ruokalistan aikana on kerran lättyjä ja kerran rahkaa tai jäätelöä.
Lisäksi on hedelmiä/kasviksia, maitoa. Hedelmiä ja kasviksia saa syödä niin paljon kuin jaksaa, kiisseleitä ym. makeampia juttuja yksi annos per nenä.
Ja omat lapset syö siis näitä samoja juttuja. Olen aina toiminut näin ja toimin vastakin.
aina leipää lisäksi jogurttia, viiliä, puuroja, kiisseliä, hedelmäsalaattia, rahkaa, karjalanpiirakkaa...
näin ainakin siellä missä mä olen töissä.