G:Opetitteko lapsillenne pienestä pitäen r ja s ääntämistä vai annoitte oppia itse?
Eli harjoitus aloitettiin alle 3-vuotiaana? Kaverini lapsi oppi r ääntämisen 3 vuotiaana, oli aloitettu harjoittelu kotona jo alle 2 vuotiaana. Mä en ole opettanut lastani ja nyt 5-täytettyään ei vielä osaa... Kumpi siis parempi? Neuvolassa sanoivat että opetus ahdistaa lasta eli ei tarvitse...??
Kommentit (14)
Ei kai sitä voi silleen opettaaa...
sanotaan, että ei saisi opettaa. Saa tukea (esim. sanomalla niitä kirjaimia itse selkeästi) mutta ei varsinaisesti kai kannata opettaa. Olen kuullut. Vain puheopettaja saa opettaa, muuten voi mennä väärin.
Kyllä lapsi jo 1,5-vuotiaana osasi lausua r:n ja s:n, vaikka puhe muuten olikin tietysti aika puutteellista.
r ei osaa vielä vähän alle 5 vuotiaana, eikä suostu ottamaan neuvoja vastaan miten voisi harjoitella.
juu, ei todellakaan olla opetettu! Meillä 4 lasta, joista 2 oppi r ja s-äänteen 2 vuotiaana, yksi 6 vuotiaana ja yksi 4 vuotiaana.
Esikoinen sanoi s:n alusta lähtien oikein, r-alkoi sujua 4-vuotiaana.
Kuopus ei paljoa vielä puhu (1,5v.) mutta s kuulostaa minusta ihan ok:lta. R:stä paha sanoa, mutta eiköhän se aikanaan tule. Ei kai noita edes saisi ruveta liian aikaisin opettelemaan? Mahtaa olla ahdistavaa lapselle =/
Esikoinen osasi sekä s että r jo alle vuoden ikäisenä, mutta toinen lapsista ei vielä r osaa nyt 2,5 vuotiaana.
Siis aivan pienellä lapsella. Kyse on kypsyydestä, joka tulee yksilöllisessä tahdissa.
Viisivuotiaan kanssa voisi jo kotona tehdä harjoituksia, jotka saa puheterapeutilta. Mutta ei siis ominpäin eikä jatkuvaa lapsen oikomista ja korjaamista!
Vanhempani ahdistelevat isompaa jatkuvasti, sano rrrr, sano nyt rrrr, eikun rrrr. Kuuntele nyt kun pienempikin osaa. Olen heitä kieltänyt, mutta käyvät minun kimppuuni siitä etten lasta opeta. Hävetä saa kun ei kouluun mennessä osaa puhua...
ja koulussa sitten ohjattiin puheopetukseen r-vian takia! Toiselle lapselle en sitten enää korostanut mitään kirjaimia.
Kaikki osas ässän ihan suoraan, esikoinen oppi ärrän 2,5 vuotiaana, toka 3,5 vuotiaana ja kolmas reilusti alle 2-vuotiaana.
kun ei vielä kunnolla erota äänteitä ja kirjaimia. Kun meidän esikoiselle ei sitten vielä 5-vuotiaanakaan r onnistunut, niin sain neuvolasta ohjeet harjoittelua varten. 6-vuotiaana olisi päässyt kunnalliseen puheopetukseen, mutta oppi itse.
ja kysyin mitä mieltä terapeutti on siitä että vanhemmat itse opettaisivat lapsille yksittäisiä äänteitä.
Puheterapeutti oli sitä mieltä että siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Lapset kuulemma yleensä helpommin kuuntelee puheterapeuttia eivätkä välttämättä edes ala mitään harjoituksia vanhempiensa kanssa tekemään. Sanoi myös että lapsi kokee liian aikaisen puheopetuksen stressaavana mikä saattaa jopa hidastaa oppimista. Lisäksi lapselle muodostuu paineita ko. äänteen oppimisesta mikäli hänellä ei vielä ole kykyä siihen.
Semmoisenkin sanoi, että lapsi ei välttämättä itse edes huomaa ettei sano jotain äännettä oikein ja että iso osa lapsista oppii kyllä ihan itsestään kouluikään mennessä.
Eskari-ikäisen tämän puheterapeutin mukaan kannattaa aikaisintaan aloittaa harjoittelu ja silloinkin asiantuntevassa ohjauksessa.
Tuota asiaan kysyin anopin takia. Hän yrittää painostaa minua opettamaan r-äänne 4-vuotiaalle pojalleni. En ollut edes ajatellut että itse alkaisin sitä opettamaan mutta sainpahan nyt hyvät perustelut :)
Esikoisen kanssa leikkimielellä vähän harjoiteltiin mutta oppi itsestään 3 iäss. Kuopus on 1v 7kk ikäinen ja on viime viikkoina oppinut r kirjaimen ääntämisen.