¤¤¤SYYSKUUN SALAISUUDET vk 15¤¤¤
Kommentit (72)
 Ei tännekkään kummempia...tänään olisi ollut lääkärinneuvola, mutta soittivat että lääkäri sairastunu,niin siirrettiin viikolla... blääh! No eihän sille voi mitään ja kun ei tässä mitään hätää ole. On vaan jo edellis kerrasta aikaa enkä oo vielä ollenkaan kuullut pikkuisen sydämen  jumpsutuksia! Kun ekakerralla ultrattin vk10 ja sitten seuraava olikin np-ultra.
 Niin...hauskaa,meitä on nyt neljä systeriä yhtäaikaa raskaana ;D, Yksi saa vauvan kesällä,toiset kaks mun jälkeen loppuvuodesta:)
 Kamalan tuulinen päivä...ja luntaki näyttäis lentelevän, tulis jo kunnon kevät!
 mukavaa viikkkoa!!!
 tuutski 16+6
 Hei kaikille!
 En viikonloppuna ehtinyt koneelle, kun makasin sohvalla totaalisen väsymyksen kourissa. Edellisessäkin raskaudessa olin jopa väsyneempi toisen kolmanneksen aikana kuin ensimmäisen. Omituista. Tässä nyt on vielä tätä flunssaa, liitoskipuja ja pojan menetyksen surua mukana (hänen poismenostaan tulee 10. päivä puoli vuotta). Olo on alakuloinen, onneksi ulkona on sumua ja tihkusadetta, sopii fiiliksiin. Jospa se mielikin piristyisi taas kun aurinko paistaa..?
 Liikegallup: pikkuinen potkii ja myllertää aivan ihanasti lähes koko ajan, jopa niin että olen alkanut huolestumaan painaako mun housut liikaa ja ärsyyntyykö se niistä koko ajan eikä nuku tarpeeksi..? Miten voi olla huolissaan tällaisesta asiasta? Liikkeiden runsaudesta? Mistä sitä mielenrauhaa saisi tähän odotukseen. Vielä yli puolet jäljellä. Huokaus.
 Taidan laittaa seuraavan kysymyksen tuonne muillekin, mutta kysynpä teiltäkin: supisteleeko kellään toispuoleisesti? Heräsin yöllä siihen, että lapsi oli kokonaan oikealla puolella, maha pullotti tosi paljon kokonaan oikealla puolella ja kyllä se sattuikin. Oliko se supistus? Vai voiko lapsi tosiaankin lillua kohdussa noin paljon, että se painuu kokonaan toiselle puolelle? Saatoin olla nukkunut oikealla kyljelläni, mutta kun heräsin, olin jo selälläni ja kesti kauan ennen kuin paineen tunne helpotti. Maha palautui normaaliksi vasta kun nousin ja kävin vessassa. Muistan näitä tuntemuksia edellisestä raskaudesta loppuajasta, eikä oloani helpota yhtään se, että myöhemmin kävi ilmi että lapsi oli silloin jo kuollut. Onneksi tämä on jo nyt potkinut useita kertoja, eikä sitä huolta varmaan ole, mutta voiko se siellä tosiaankin ajelehtia ihan kokonaan toiseen reunaan? Vai oliko se supistus kun maha oli niin pinkeä ja kipeäkin?
 Tän siitä saa kun on täsmälleen kaikesta huolissaan.
 Dopplerista tuli tietoa, että on aloittanut matkansa postissa. On perillä varmaan tänään tai huomenna. Onkohan sitä hankala käyttää? Oliko jollakin jo kokemusta?
 Ollaanhan taas yhteyksissä,
 t. Arkamamma ja erittäin vilkas suolakurkku rv 18+3
 PS. Mustaverho: ihanaa kuulla että kaikki on hyvin! Kamala kokemus teillä. Voimia sulle malttaa ottaa rennosti. Jos mahdollista, katsele elokuvia, lue hyviä kirjoja (millaisista pidät? voin suositella jotain hömppää jos sellainen kiinnostaa?), yritä malttaa levätä. Se on vaikeaa! Terkut myös miehelle, on iso asia kun työjuttuja menee sivu suun raskauden takia. Mutta tärkeysjärjestys on varmasti tämä. *iso voimahali*

Voi mikä ilma. Täällä on satanut lähestulkoon kaikkea, mitä sataa voi; on tullut lunta, räntää ja vettä, mutta onneksi näyttää että kaikki kiinteämpi sulaa samantien pois. Uskon siis syvästi, että kohta ilmat lämpiää ja aurinko paistaa jne. :)
 Meillä olis vasta ensi viikon lopulla nla-aika ja tuntuu etten malttais sinne asti odotella millään. Nyt kuitenkin on alkanu tuntua enemmän tuntemuksia, jotka oletan olevan potkuja. Semmosta pientä kuplimista tai jotain sen suuntasta ja välillä ihan kunnon tönäisyjäkin tuntuu. :)
 Viikonloppu meni vähän väsyneissä merkeissä. Heräsin la-aamuna kovaan päänsärkyyn ja sitä kesti su-iltaan asti. Vähän migreeni-tyyppistä tuo mun päänsärkyni usein on, mutta nyt ihme kyllä, parasetamoli helpotti oloa yhdessä unen kanssa. Kokonaanhan tuo kipu ei tietenkään kadonnut, mutta olo helpotti hetkeksi. Aika paljon meni sitten nukkuessa; la melkein koko päivä. Nyt onneksi tuntuu jo paremmalta.
 Mukavaa alkavaa viikkoa.
 tittamarianne ja papu 15+5
 Heikunkeikun! Ei se pahoinvointi viikonlopun perusteella ole sitten vieläkään kokonaan hellittänyt. Niin oli taas paha olo la- ja su-iltoina. Noh, kyllä mä kestän... Kestävyyteen auttaa myös massuasukin vilkas liikehdintä. Meille taitaa syntyä varsinainen rumpali!
 Kimaro: Oletko kokeillut Obsidan Fe++ -valmistetta? Minulle herkkävatsaiselle se kahden viikon kokemuksellakin on siedettävin rautavalmiste koskaan. Ainakaan vielä ei vatsaongelmia ole ilmaantunut.
 Ostin viikonloppuna kirpparilta kerran käytetyn napakan tukivyön/-liivin. Kävely tuntuu heti paremmalta ja pelkäämäni äkkiliikkeiden liitoskivut ovat laimentuneet. Myös ristiselän kivut ovat lähes poissa. Suosittelen.
 Arkamamma: Olen huomannut minäkin tuota toispuoleisuutta ja siihen liittyvää kipuilua makuuasennossa. Kaipa pikkuisella on vielä tilaa missä myllätä, näin itselleni aina uskottelen. Onneksi molemmat meistä tuntee niitä ihania liikkeitä, vai mitä? Muuten saattaisi saada paniikki vallan kun on noita ikäviä kokemuksia molemmilla takana.
 Heille, jotka eivät vielä tunne liikkeitä: Tämä maha-asukki on edellisiin verrattuna varsinainen vilkastus. Esim. esikoispoikani liikehti koko raskauden ajan hartaan verkkaisesti (on muuten rauhallisen lutuinen edelleen). Älkää huoliko, jokainen raskaus ON erilainen. Olen huomannut sen myös monessa muussakin raskauteen liittyvässä asiassa. Hyvää viikkoa! t. massumamma ja toukkis (potkii muuten taas) 17+5
 viimeksi kirjoittelinkin tuosta, että täälläkin mennään  laidasta laitaan massussa.. oli sellainen ihme pinkeys-paine vas. puolella kerran :) ainakin olen olettanut, että se oli vauva, koska meni aika äkkiä poiskin. onhan siellä tilaa liikuskella. tyttö oli aina oikealla puolella ja pää lonkkaluussani  ;) tänään onkin ollut enemmän liikettä, kuin aiemmin.
 niin ja arkamammalle vielä, että liikehtiihän se vauveli nukkuessankin tosi paljon ;)
 se doppleri on todella helppo käyttää. kunhan ei suhaa sillä ympäri vatsaa, vaan häpyluun ja navan linjan puolesta välistä löytynee äänet (näillä viikoilla siis). aikaisimmilla viikolla kuuluvat ihan tuosta häpyluun yläpuolelta :) sieltä se sitten nousee napaa kohti..
 tule tuula kertomaan sitten 4D kuulumiset! menetkö brunolle??
 minulla vielä se viikko elettävä ennen sitä :)
 cec 18+2
 täällähän pitäisi ehtiä päivittäin käymään, että pysyy keskusteluissa mukana ja puheenaiheista perillä :)
 Mustaverho: Hienoa, että kaikki on hyvin! Jaksamista ja voimia!
 Tänään oli töistä ihmisiä saikulla, joten viuhdoin ja touhusin koko päivän, ylitöitäkin. Huomasi kyllä, että oli tavallista epätavallista päivää väsyneempi olo. Huh. Huominen vissiin samalla kaavalla. Toinen huh. Mutta me ollaan nyt voitu hyvin, mistä oon iloinen. Masu on kiva vauvamasu, paino noussut noin 5kg ja liikkeitä tuntuu päivittäin, satunnaisia muljahduksia yms. Toinen ultra on parin viikon päästä, odotan sitä jo! Tuli mieleen...oletteko saaneet ultra-käynneistä videota?
 Mirrel: Oliko se äitiyspolin käynti (3h) rutiinijuttu, vai liittyykö johonkin erityiseen seurantaan tms.?
 Kiva, kun ootte täällä!:)
 t:aidae ja mokkula rv 19 (huomenna)

Ihana oli pitkä viikonloppu Budapestissä ja jopa nauttimaankin pystyin lomasta. Mutta kyllä sitä niin mielellään tuli kotiinkin, kun ikävä poikaa oli niin kova jo. Pikkuinen oli sitten sairastunut ja saanut kuurin korvatulehdukseen. Sunnuntaina kun tultiin kotiin, niin pojalla oli kova kuume. Mutta onneksi vasta sairastui kotiintulopäivänä ettei tarvinnut reissulla sitä murehtia. Meillä sairastettiin ensimmäinen korvatulehdus 1.5 vuotiaana ja  sen jälkeen on ollut 4 tulehdusta eli  1 per kuukausi. Meillä taisi alkaa tämä korvakierre vasta nyt.
 Omaan napaan ei mitään erityistä. Ehkä nyt muutamana iltana olen tuntenut hyvin, hyvin pientä kuplintaa mahassa, jotka saattaisivat olla liikkeitä. Mutta kuulostellaan edelleen. Toisin sanoen raskaudesta ei itsekään muuten tietäisi kuin että paino nousee ja vatsakin jo alkaa kasvaa.
 PikkuMyy: Nimimerkkini taitaa olla tuttu jostakin muusta yhteydestä, kun tuo esikoinen on syntynyt toukokuussa 2006, joten elokuisissa en ole kirjoitellut ;o)
 Ceciliah taisi kysellä tontin ostosta. Tonttia ei ole vielä ostettu, mutta kaupungilta ostetaan ja sopivaa on jo katsottu. Uudelta omakotialueelta, jonka tontit tulevat myyntiin touko-kesäkuussa.  Pieni kaupunki kun on kyseessä niin varmasti riittää yksi meillekin.
 Rakenneultraan on vielä yli viikko aikaa eli sinne asti täytyisi jaksaa odotella. Toivottavasti olisi edes liikettä enemmän jo ennen sitä niin ei tarttisi olla niin huolissaan sikiön voinnista.
 Elohelmi ja pirkko 18+1
 Mustaverho; Ihanaa, että selvisit säikähdyksellä! Minulla itselläni ihan samanlainen mystinen vuoto pari viikkoa sitten.. tiedän sen paniikin, olin myös silloin niin varma, että raskaus oli siinä. Kun ultrassa sitten näin kaiken olevan ok, samalla tavalla pillahdin hirmuiseen itkuun. Nyt mennyt reilu viikko ilman mitään vuotoja *koputtaa puuta* (mullahan on ollut kokoajan sellaista pientä) ja uskallan jo hieman huokaista..
 Tunnen pientä liikettä alavatsalla, kun makaan selälläni ja keskityn kovasti. En kyllä tiedä onko ne vauvan aiheuttamia vai suolen murinoita =D
 Huomenna neuvola.
 Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!!
 M@mi rv 15+3
 Hei,
 ihanaa, eilen se doppler vihdoin tuli. Osattiin jopa käyttää sitä, hyvä me! :) Enkä edes jäänyt ihmeissäni kuuntelemaan omaa sykettäni (!) vaan ymmärsin etsiä ne pikkuisen reippaammat.. :) Tosiaan, ihan tuosta häpyluun yläpuolelta kuuluu parhaiten. Ja hirmuisia kiepsahduksia ja suhinoita kun se liikkuu. Ja mikä yllättävintä: tämä olikin miehelleni supertärkeä juttu! En laitetta tilatessani ymmärtänytkään, että näinhän se ukko-kulta pääsee tähän juttuun mukaan! Suosittelen siis lämpimästi! Katellaan nyt vaan, että maltanko olla ihan joka ilta kuuntelematta, ei haluaisi olla riippuvainen mistään kuitenkaan. We´ll see.. :)
 Supisteluita ja toiselle puolelle painamista ei viime yönä onneksi ollut, vaikka heräsin kolmen aikaan sitä jännittämään enkä oikein olisi uskaltanut kyljelläni olla. Onneksi erikoisia tuntemuksia ei ollut ja sain unta palloon. :) Kiitos myös muistutuksesta, että pikkuinen saattaa liikkua myös unissaan.
 Mukavaa tiistaita kaikille,
 T. Arkamamma rv 18+4

että viimein saitte dopplerin arkamamma :) hiukan antaa rauhaa teille kuulla äänet milloin vain haluatte. meilläkin mies innoissaan sillä kuunnellut ääniä. nyt on tosin ollut vähällä käytöllä, kun liikkeet tuntuu hyvin. eikö olekin mukava kuulla sitä liikkumis-suhinaakin?? :) meillä potkitaan sitä anturia pois kovalla rytinällä aina..
 joku kyseli videokuvaa ultrista. eihän sitä ymmärtääkseni saa kun 4D ultrasta?? minä en ole kuullutkaan, että muissa laitteissa olisi sellaista toimintoa. me saadaan nyt ens ma kuvaa meidän pikkuisesta 4D ultrasta :) jos siis bruno muistaa laittaa nauhotuksen päälle! edellisellä kerralla unohti ja joutui ultraamaan uudestaan jonkin aikaa ;)
 nyt sampopankin verkkosivuille, on muutes ihan pa**at nämä nykyiset. jumittaa ja laskujen maksut viivästyy :/ kohta vaihtuu pankki!
 cec 18+3
 Vaikkakin sateista sellasta.. Itselläni on niin mieletön väsymys päällä, että kylmästi jäin kotiin huilimaan. Tuntuu, että nyt on ihan liikaa kaikkea ja pitää saada hetki rentoutua rauhassa.
 Arkamamma: Minäkin sain vihdoin viime perjantaina sen Dopplerin ja joka päivä ollaan kuunneltu sydänääniä. Meilläkin mies ihan innoissaan. Vielä kun saadaan kytkentä tietokoneeseen toimimaan, niin voidaan kuunnella ääniä yhdessä. =)
 Kohdusta ja supisteluista. Kohtuhan voi tosiaan vetää joskus sivuun ihan jo jännittyneiden kireiden faskioiden vuoksi. Tiedän joitakin tapauksia, joilla kohtu on koko raskauden ollut sivussa. Tietenkin voisi ajatella, että jos faskiat on tosi kireät, niin voisihan sekin aiheuttaa supistuksia. Reagoihan muutkin lihakset noihin faskiakireyksiin. Oletko huomannut, että onko kohtu muuten keskellä? Vai vetääkö helposti toiselle puolelle? Tuntuuko vatsa muuten kireältä (molemmin tai toispuoleisesti)?
 No, tämä nyt tuli vaan mieleen. Ja jos johtuu tuosta asiasta niin sekin on hoidettavissa. =)
 Ja kyllähän se kohtu harjoittelee. Itselläni on supistellut alusta asti. Ei tosin kipeästi. Inhottava olo vaan tulee kun maha kovettuu.
 Mustaverho: Ihanaa, että kaikki on hyvin. Nyt vaan toivotaan, että enää ei kenelläkään noita vuotoja tule. Niin tuskaista se on.
 Nyt taidan vetäytyä vällyjen alle..
 Mamaj 15+4

ääh...kirjotin pitkän jutun ja se meni hukkaan... kun menin lueskeleen juttuja joihin sitten kommentoida...
 noh tässä uudelleen...
 arkamamma ja ceciliah...saatte aikaan doppler-kuumeen ;) ei se mitään! En oo miehelleni vielä maininnutkaan tuollaisesta kotilaitteesta,(oon kyllä käynyt sen katsastamassa kuuntelevauvaa sivuilla)  taidan kertoa kunhan tulee töistä, innostuuko asiasta...hope so!!
 arkamamma ja mamaj: mulla on tuntunut välillä kohtu niinkuin ois toisella laitaa tai sitten välillä  tosi ylhäällä,mut ei juurikaan ole tuntunut kipeältä....piti käydä ihan googlettaan tuo faskia-sana kun en ymmärtänyt mitä se on :) Eilen tuli yksi supistus ihan vaan kun sohvalla istuskelin, mut onneks sekään ei ollut kipeä, vaan sellainen tosi kireän tuntuinen.
 Oon tässä taas vähän hätäillyt ja hermoillut kun vauva ei oo ilmoitellut itsestään moneen päivään... Aamulla piti oikeen jäädä sänkyyn kuullostelemaan ja mahaa " heiluttelemaan"  josko se heräis....en tuntenut kuitenkaan mitään...tietenki oon heti hermona, kun oisi eilen ollut neuvola joka sitten siirrettiinkin viikolla... Mutta kun tähän istahdin niin muljahti masussa ihan kunnollla ja nyt muutama hennompikin töytäisy. jess. jospa se tästä taas!!
 Mustaverhon jutusta ihan veet tuli silmiin...ihana että vauva oli tallessa!!!
 Meidän eiliset vieraat huomasi masun :) joo ei tätä enää taideta piilossa pitää...
 Taidan lähtä tekeen juustosarvia;)
 tuutski ja 17+0!!
 Ilmoittaudun mukaan listalle. Olen tässä jo muutaman kuukauden seuraillut keskustelua sivusta ja nyt rohkaistuin ja päätin rekisteröityä.
 Esittelynä voisin kertoa, että olen kahden kouluikäisen lapsen 35-v äiti ja nyt siis mahassa kolmas tulossa (la 15.9). Olen joitain vuosia sitten eronnut ja nyt uudessa suhteessa vauvan isän kanssa. Isommat ovat innoissaan mukana odotuksessa ja onkin ihan uusi tilanne odottaa vauvaa näin isolla porukalla :)
 Alkuraskaus on sujunut ihan hyvin. Samanlaisia pelkoja ja jännitystä vauvan voinnista on ollut niin kuin monilla kirjoittajilla. Joitain pieiniä ongelmia on ollut ja nyt olen sairaslomalla supistelujen ja uskomattoman väsymyksen takia.
 Uutena asiana tässä odotuksessa on tullut innostus kestovaippailuun ja olen netistä ja muualta yrittänyt haalia tietoa eri vaipoista. Villahousuja on tullut neulottua ja tätä menoa housuja riittää useammaksi vuodeksi.
 Vauvan liikkeitä olen tuntenut muutaman viikon ajan ja ne voimistuvat päivä päivältä. Tänä aamuna oikein säikähdin kun muksautti kunnon potkun. On hassua kun vauva mahtuu pyörimään vielä mahassa ja potkut voivat tuntua milloin missäkin suunnassa.
 RasiNa (17+1)
 Nää mun supistukset ei lopu! Tänään on ollut ihan kauhea päivä, kokoajan supistellut ja pari tuntia tuli äsken ihan säännöllisiä. No ei kai ne supistelut sinänsä haittaa, mutta kun on kipeitä!
 Tulin nyt hetkeksi tähän koneen ääreen ja sitten taas vaakatasoon. Täytyy todeta, että onneksi mies on kotona päivisin!
 Eilen soitettiin Naistenklinikalta ja multa oli joku tulehdus löytynyt ja siihen lähettävät antibioottikuri reseptin, toivon että se kuuri saa supistukset loppumaan, koska muuten tuntuu, että elämä menee ihan pilalle :(
 Mä tilasin dobblerin perjantaina, mutta ei ole vielä tullut. Kauanko teillä kesti, ennen kuin tuli?
 Närästys on alkanut vaivaamaan siinä määrin, että nukkumaan menosta ei tahdo tulla mitään. Kummasti se vaivaa juuri silloin!
 Taas jälleen joudun toteamaan, että en pidä raskaana olosta yhtään! Vauvat sitten onkin ihan toinen juttu :)
 Miehen mielestä tosin olen mielettömän upea ja kaunis mahani kanssa, no hyvä niin, että tykkää :)
 Tälläisiä kuuluisia täällä tiistaina.
 Mustaverho 17+4
 Mulla on myös jonkin verran ilmennyt närästystä, mutta ilman mitään rohtoja olen vielä selvinnyt.
 Kävin tänään shoppailemassa mammavaatteita Jumbosta ja kylläpä oli rankkaa! En noin yleensäkään pidä vaatteiden ostamisesta, kun jotenkin en hahmota vaatteita itsekseen sieltä kaiken sälän keskeltä, joten vaatii ihan oman keskittymisensä ja vireystilan homman onnistumiseen!
 Ensin nytkin meinasi mennä siihen tyypilliseen tapaan pelkkään kauppojen kiertelyyn ja katseluun, mutta sain sitten itseäni niskasta kiinni ja aloin kokeilemaan vaatteita. Ja tuijotin niitä siihen malliin että varmaan joku ajatteli, että toi nainen on ihan pimee, mutta kovasti yritin keksiä mistä pitäisin ja mitä haluaisin! :) Tosi tylsän värisiä mammavaatteita oli henkalla ja maukalla, pelkkää mustaa ja ankeeta harmaata ja ruskeeta tai sitten ihan vitivalkoista. No löysin sitten kuitenkin housut, muutaman paidan ja sen sellaista.... En tosin kaikkea H&M:ltä vaan jotain ihan muistakin kaupoista.
 Töissä talon paras salaisuuksien pitäjä (vahingossa kertoo siis kaikille :)) tuli eilen kysymään varovasti, että voisko olla mahdollista että olisin ehkä raskaana... No toki myönsin asian ja nyt oikeestaan odotankin, koska koko talo tietää! Menis kyllä aika helposti tuolleen toi kertominen, kun ei oikeen tiedä kuinka sen asian ilmottaisi silleen ohimennen...
 No, sellaista omaa napaa, mutta juku että oon ilonen että sain niitä vaatteita! se on mulle suuri suoritus!
 Hyvää viikonjatkoa kaikille!
 t. Sanelma 15+2

Hei!
 Reilu viikko on ollut sellaista hässäkkää etten oo ees tänne ehtiny kirjottamaan, nyt onneksi pieni hetki vapaata. Kerran ehdin välillä käydä kurkkaamassa vilkasta keskustelua - ihanhan teitä oli ikävä!
 Ollaan oltu miehen kanssa jo hetki asuntokuumeessa ja loppuviikosta sitten mein tarjous hyväksyttiin. Kovalla tohinalla on sit hoidettu käsirahaa ja laitettu nykyistä kotia myyntiin ja käytiinpä eilen jo katsastamassa tapettivaihtoehtojakin uuteen kotiin. Ajoitus osui ihan nappiin, näillä näkymin päästään muuttamaan vielä ennen juhannusta ja ollaan siis keretty hyvin asettua ennen pienen syntymää.
 Mein " pikku"  myllertää ja töytäilee jo ihan tuntuvasti. Ihan yks parhaista odotusajan jutuista noi liikkeet, niistä tulee aina niin hyvä ja rauhallinen fiilis itselle. Ihan pian alkaa varmasti jo tuntumaan teilläkin, joilla ei vielä kunnolla tunnu.
 Ens maanantaina ois sitten rakenneultra. Meinataan kysyä, josko näkyisi, kumpaa sorttia pikku on. Ihan hassua, et esikoisesta ei tullut mieleenkään etukäteen selvittää sukupuolta, mutta nyt haluttais molemmat miehen kanssa tietää. No, saa nähdä mitä pieni suostuu näyttämään, 4D:hen tai muuhun vastaavaan ei aiota näillä näkymin pelkkää sukupuolta mennä selvittelemään.
 Kiva kuulla, että täällä on muitakin kestovaippailusta innostuneita. Yhden lapsen kestoilukokemuksella annan mieluusti vinkkejä ja vaihdan kokemuksia.
 Käytiin eilen katsomassa ystävien viikon vanhaa vauvaa ja se oli NIIN pieni (nelikiloinen ja yli 50 senttinen, mutta silti). Huokailtiin molemmat miehen kanssa et onko ne ihan oikeesti NOIN pieniä ja ihania. Jotenkin tuo oma " vauva"  on kasvanut ihan huomaamatta ympäriinsä tepastelevaksi taaperoksi, hyvä kun osasin pidellä niin uutta tulokasta. Vauvakuumettahan sellaisesta vierailusta tuli, onneksi on tämä oma " projekti"  jo näin hyvällä mallilla, vaikka pitkältä tuntuukin jäljellä oleva odotusaika.
 Mukavaa viikkoa ja kuulumisiin!
 Adalmiina ja pikku 18+4
 Taas sataa lunta taivaan täydeltä. Kyllä sitä kunnon kevättä saadaan taas täällä pohjoisessa odotella!
 Mustaverho on ollut useasti viime päivinä mielessä. Todella ikävää, että seuraavaksi sinua vaivaavat nuo supistukset, voi itku... Toivottavasti kaikki kääntyy nyt parhain päin. Minullakin supistuksia on ollut, mutta ei niitä onneksi voi sanoa kivuliaiksi vaikka tuntuvatkin. Taitaa olla rakastamani kävelylenkit nyt vähäksi aikaa kävelty, sillä kävellessä supistukset tuntuvat hyvin voimakkaina. Kävely ei todellakaan tunnu enää nautinnolta. Turha kai minun on riskeerata, kerkiäähän sitä sitten vauvan kanssa lykkiä, vai mitä mieltä olette? Tuntuu vain niin uskomattomalta tällaiselta ikiliikkujalta, että illat menee nykyisin sohvalla. Aiemmilla viikoilla se johtui pahoinvoinnista, nyt suppareista tai sitten pelkästään valtavasta väsymyksestä (vali, vali vali...). Siis sitä minä vaan, että ei tämä raskaus ole minustakaan niin valtavaa onnen aikaa. Positiivista tässä on, että nyt vatsa on pullahtanut kunnolla näkyviin (joo, ja ne pikkuruiset rinnat eivät ole enää niin pikkuiset). Mies on aivan haltioissaan, minäkin alan pikkuhiljaa kääntyä hänen kannalleen. Ja nuo vauvan liikkeet, ai että ne tuntuvat ihanilta joka ikinen kerta!
 Mekin haluamme tietää vauvan sukupuolen rakenneultrassa. Eri asia onkin sitten, kertooko gyne sen meille. On kuulemma sitä sorttia ettei piruuttaankaan kerro... no sen näemme parin viikon päästä.
 t. massumamma ja toukkis 18+0 (vau, 19. rv!!!)
Minä myös uusioperheellinen. Meillä lapsia ennen tätä massuasukkia yhteensä kuusi. Ja kaikki odottavat!
 Hei kaikille!
 Töissä on alkanut rauhallinen jakso, kaksi kuukautta kesää kohti lasketellen eikä suurempiä projekteja. Sen siitä saa kun on ollut 4 vuotta samalla työpaikalla ja kaikki menee joko vanhoilla pohjilla tai rutiinilla. Toisaalta mukavaa, toisaalta aika matelee... No, voinpahan kirjoitella tänne usein... :)
 Mustaverholle paljon voimia jaksaa supistelujen kanssa. Miehesi kuulostaa aivan ihanalta, yhdessä te varmasti jaksatte! Meille se doppleri tuli reilussa viikossa (tilasin perjantaina, tuli sit ssitä seuraavan viikon maanantaina), joten peukut pystyyn että postilappu tulee pian laatikkoon! Toivotaan myös, että lääkekuuri osuu kohdalleen ja supistelut rauhoittuu. Useinhan näin käy. Ollaan toiveikkaita!
 Sanelman kanssa olen samoilla linjoilla tuon shoppailun kanssa. En osaa! Yritän aina saada jonkun ystävän apuun, mutta sitten miulla on koko ajan huono omatunto kun toiset joutuu odottelemaan minun takia. Minäki tarvitsisin vaaleampia kevät(mamma)vaatteita, ulkotakin ja kengät. Kengistähän sanotaan ettei niitä kannata ostaa raskausaikana, mutta mie olisin tarvinnut ne jo viime keväänä ja silloin jätin ostamatta tästä samasta syystä. Nyt ne on vaan pakko hankkia. Ei voi mennä talvisaappaissa niin kauan että pääsee taas sandaaleissa...
 Adalmiinalle ja perheelle isot onnittelut talonoston johdosta! Wow! Mielelläni kuulisin lisää yksityiskohtia..? Meillä oli talokuume 05-06, ja löydettiinkin sitten aivan ihana unelmiemme talo ihan nappisijainnilta. Mikään ei ole niin tärkeää kuin oma koti.
 Massumamma sanoit, että supistelee kävellessä. Miulla kans kävely sattuu, paitsi että liitos- ja kasvukivut repii eikä niinkään supistele (vielä). Tukivyö on helpottanut jonkun verran. Lääkäri myös ehdotti uimista. Varsinkin kun paikat on kunnolla kiinni. Arveluttaa vaan lähteä tällaisena valaana (tai siis kohtahan sitä ollaan jo valaan mitoissa) julkiselle paikalle.. Mutta eikös raskaus ole raskaus, eikä suurta mahaa tarvitse piilotella? Mitä olette mieltä? Onko kellään tietoa hyvistä mammakoon uikkareista? Muutenkin tarttis vähän kuntoilla, jaksaa sitten (valaana) paremmin.
 Jostain syystä valastunnelmissa,
 Arkamamma rv 18+5
Ei vieläkään liikkeitä (tai jos jotain on, niin todella vähän ja vaimeita nekin) :( Erittäin tylsää. Edellisestä ultrasta on sata vuotta ja siellä ei istukan sijainnista ollut puhetta (ja istukkakin tietysti siirtyy kohdun kasvaessa). Huomenna on nyt sitten se 4D-ultra, toivottavasti kaikki on kunnossa, vaikkei liikkeitä oikein tunnukaan :/ Alkaa aina kammotus nousta tässä ultraa ennen, mutta täytyisi yrittää olla rauhallisin mielin. Etukäteen murehtimisesta ei ole kerrassaan mitään iloa.
Kuukauden päästä olis pääsykoe, voehan nääs. Lukeminen näin kotona ollessa on aika työlästä, varsinkin kun pieninkään ei nuku enää kunnon päikkäreitä. Mutta hei, ei se pääsemättömyys olis mikään maailmanloppu, onhan mulla yhdet opinnot vielä pahasti kesken.
Siinä lyhyesti.