Meidan nyt 8kk vauva oppi potallt/pontolle kuukausi sitten, kuukauden paivat kakannut vain pottaan tai pontolle. Nyt on noussut kolmena yonakin huutamaan, olen vienyt
potalle pissannut sinne ison pissan tai kakannut ja pissannut. Vaippa ihan kuiva, sit jatkaa unia. Homma lähti siitä kun huviksi laitoin pöntölle, vauva alkoi kakalle sit vaan käytin, joka päivä monta krt. Neljäs lapsi, muut oppineet n vuoden iässä.
Käytiin eilen pitemmällä reissulla, piti pysähtyä muutama kerta matkalla, että vauva pääsi vessaan, kummallain kerralla pissa ja kakka tuli. Onko muita joiden vauvat oppineet varhaisessa vaiheessa potalle?
Kommentit (7)
siis heti kun oppi istumaan ilman tukea.
Eipä paljon housuun kakkinut sen jälkeen. Joskus tietty, mutta ruuan jälkeen kun laittaa potalle, niin sietlä löytyy.
Nyt lapsi on jo 2,5 v ja istuu pytyllä renkaan kanssa. Mitään pottakammoa tai -lakkoa ei ole ollut, vaikka täällä aina vannotaan että kyllä se tulee, kokemusta on. Ei tule kaikille. Nyt lapsi on kuiva. :)
Eikä sen koommin enää kakannut vaippaan. Vaippa saattoi kyllä kastua ajoittain, mutta aina kun vein potalle niin jotain sinne tuli. Poika oppi päiväkuivaksi 1,5-vuotiaana.
Mutta oppiiko myös siihen, että käytät yöllä monta kertaa?
Meidän oma ei osaa syödä itse eikä olla edes ajateltu pottaa?? Olen tyhmänä kuvitellut että olisi edellä kehityksessä, kun osaa seistä ilman tukea xDDD.
Meillä kohta yhdeksänkuinen poika eikä osaa vielä syödä ite, pottaa en oo ees ajatellut vielä... :) tosi hienoa kyllä, että jotkut oppivat noin aikaisin, onhan se paljon kivempi tehdä tarpeet housujen ulkopuolelle ;)
Takapakiksi nyt voi kutsua lähinnä sitä, että äidille tulee välillä laiskempia kausia, ettei jaksa potattaa jatkuvasti. Tosin tuokin helpottaa nyt kun lapsi on jo taaperoiässä, kun pissaamisvälit ovat helposti sen pari tuntia. Meillä on välillä kokonaan kuivia päiviä, välillä sellaisia että ollaan ilman vaippaa tai harkkahousuilla ja pari vaatekertaa joutuu pyykkiin. Kyläreissuilla onnistuu pönttöön pissatus hyvin, tosin ilman vaippaa en vielä lähtisi kyläilemään todellakaan.
Meillä ei liikkumaan oppiminen vaikuttanut pottailuun mitenkään, lapsi on aina mielellään istunut potalla ja nauttinut kun saa äidin täyden huomion silloin. Pottalukemiset kannattaa miettiä tai jokin hauska lelu.
Meillä ei lapsi osaa vielä itse pyytää potalle, joten päiväkuivaksi oppiminen saattaa kestää. Tosin eilenkin kävi niin, että kakkasi vaippaan, ja kun mentiin vessaan pesulle niin meni pöntön kantta hakkaamaan, ja teki isot kakat vielä pönttöönkin sitten kun hänet siihen nostin.
Minun mielestäni tyttö osaa jo pidättääkin jonkin verran, ja öisinkin pissaa yleensä vain aamulla herätessään.
Sitten tulikin muutaman kuukauden pottalakko. Nyt on päälle 2-vuotias ja opetellaan sitä pottailua silleen ihan oikeasti ;)