###SYYSSISSIT VKO 15 (ma-ti)###
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12834773&p=1&tmo…
Aloitusta ei näkynyt joten uuteen viikkoon...
Kommentit (21)
Hereillä ollaan oltu jo klo 6 lähtien, joten tyttö on jo ekoilla" päivä" unilla. Rohisee edelleen, mutta kuume oli yön aikana laskenut. Tänään pitäisi mennä käymään työpaikalla, joten taidan nyt sitten ottaa neidin mukaan, kun lämpö on normaali. Siellä kuitenkin kovasti odotetaan meitä molempia. Täytyy käydä allekirjoittamassa kaikenlaisia vahempainvapaa -papereita. Saapa sitten olla rauhassa paperitöiden suhteen lokakuuhun asti, jolloin olen menossa takaisin töihin. Meillä leijuu mieletön pullan tuoksu, kun paistoin työkavereille tuliaisia. Eihän sinne ilman kahvipullaa uskalla mennä! =) Turvauduin kaupan pakastealtaan antimiin, kun tuo pieni apulainen ei aina ole kovin suopea äidin leipomispuuhien suhteen.
Sää näyttää olevan todella kurja. Vettä tulee ihan rivakasti. No, onhan siinä se hyvä puoli, että katupöly pysyy kurissa.
Jaahas, äitiä huudellaan... Täytyy mennä.......
Piiiitkästä aikaa täällä. Nopsasti luin teidän kirjotukset viikon ajalta ja päähän jäi hyvin vähän lukemasta, joten en ala kommentoimaan sen suuremmin. Jospa ajan kanssa sitten myöhemmin.
Korvakierteistä ja allergioista ainakin ollut juttua kovastikin. Itse esikoisen korvakierteet eläneenä en voi todeta kuin, että olkaa napakoita ja pitäkää lastenne puolta, vaikkakin lääkärit ovat asiantuntijoita alallansa. Meillä lopulta tehosi vain yksi lääke, laajakirjoinen antibiootti Zithromax (tulikohan oikein tuo kirjoitettua..?) korvatulehdukseen hetkeksi, kunnes taas seuraava oli kehissä. Monet lääkärit (oman kokemukseni mukaan) usein vain määräävät antibiootteja kerta toisensa jälkeen, vaikka jo aihetta kitarisaleikkaukseen ja putkitukseen olisi. Meilläkin tytölläni oli jo niin isot risat, jossa bakteerit jylläsi että oikeastaan mikään muu kuin nuo edellä mainitut toimenpiteet ei enää auttanut.
Tästä hetkestä:
Olivia on oppinut nousemaan istumaan itsenäisesti. Konttaukset tapahtuvat taaksepäin, eteenpäin menossa kaikki palikat eivät ole vielä loksahtaneet paikoillensa, vaikka yritys on hurja :D. Huvittavan näköistä etenemistä meillä siis harjoitetaan. Yhtään en voi jättää häntä " yksikseen" , istuminen ei vielä ole niin vakaata, vaan aika ajoin jos kurkottelee esim ylöspäin muksahtaa selälleen :(. Turvakypärä saisi olla päässä, mutta toistaiseksi yritän olla nopea ja asetella tyynyjä selän taakse huomaamattomasti, jotta sitten ei sattuisi suurempia onnettomuuksia. Sänky on pitänyt tietty laskea alas, kun yöt edelleen menevät erilaisia taitoja treenatessa. Mamma on vähän väsynyt. Juu ja ne lehdet, kaukosäätimet, kännykät, kukat yms. kielletty kyllä on ihan ykkös mielenkiinnon kohteena. Välillä suuttuu oikein kunnolla kun ei saa haluamaansa ja perheenjäsenet yrittävät tarjota tilalle jotakin pehmokirjaa tai vastaavaa (voisko vähempää kiinnostaa...tuumii Olivia neiti). Ihanan temperamenttinen tyttö tuntuu tästäkin pienimmäisestä tyttärestä kehkeytyvän, aivan kuten siskoistaan ja...hmm äidistään (pakko myöntää).
Nyt Ihanainen tuittupää protestoi vaunuissaan, joten...
Muuten päiväunet ovat vähentyneet huomattavasti.
haikarapolska ja olivia 7kk
Ei juuri ole ehtinyt kirjoittelemaan.
Täällä myös Miko pitää huolen siitä, että hereillä ollessaan järjestää äidille aktiviteettia.. Vauhti on kova ja kaikki kielletty kiinnostaa. Yöt siltikin nukkuu hyvin, vaikka uusia taitoja tulee huimaa vauhtia.
En juurikaan ajatuksella lukenut noita teidän kirjoituksia, mutta sairasteluita oli monessa perheessä. Ikävää..
Nyt ruokapöydän ääreen, vatsa kurnii ja ruoka tuoksuu kutsuvasti..
Palailen paremmalla ajalla.
Vieläkään ei mennä kontaten eteenpäin, mutta yritystä on sitäkin enemmän. Ja niitä syöksyjä nenälleen =). Päiväunet on vähentyneet hirveästi ja siirtyneet aamupäivälle pääosin. Ja äidin pitäisi koko ajan olla vieressä. Yöt jätkä kyllä nukkuukin taas ihan täysin ja vasta kahdeksalta on herätys. Lähes kellon tarkasti. Hääjuttuja olen tässä sivussa koittanut hoidella, tajuttiin juuri että nehän ovat ihan just Onneksi kumminkin simppelit juhlat joten stressiä tuskin tulee. Onnea muuten Umalle tulevasta avioliitosta =)!
Käytiin onneksi sunnuntaina katsomassa sitä mun " unelmataloa" . Hehhee,siellä minä pyörin kun papu p*****sa ja etsin missä on olohuone.. Tajusinhan mä pohjakuvista että siellä piti olla tupakeittiö ja siinä olkkari, mutta kuvittelin että siihen onkin vedetty väliseinä. Että siinä se hinta sitten. Keittiö-olkkari oli ehkä 25 m2 yhteensä jos sitäkään!! Että mun unelmani suuretsa divaanista siihen huoneeseen kuihtui heti. Kauniisti oli talo laitettu kyllä, kaikki uuutta. Mutta ihan liian pieni meille. Siis huoneet olivat liian pieniä ja huonejärjestys oli huono. Muutenhan 102 m2 olis kyllä aivan riitävä. Mutta käytävää oli paljon ja valtava kylppäri. Siinä ne neliöt sitten katosivatkin. Hyvä että mentiin katsomaan! Nyt katsellaan sitten suuntaan Klaukkala tai Tuusula.. Olen siis saanut miehen lämpiämään ajatukselle että voitaisiin hyvin asua n. 30 minuutin (tai kilometrin) säteellä Helsingistä. Olisi Lukankin kannalta niin paljon parempi joku pienempi pitäjä.
Ei mutta hemmetti, nyt on pakko mennä kiskaisemaan poika torkuilta kun pitäisi lähteä miestä vastaan töistä. Käydään tekemässä se isäkuukausi hakemus kelaan. Mies on siis koko kesän kotona ja palkallisesti! Ylläri että niiden töissä se isäkuukausikin on täysin palkallinen.. Meillä varmaan sais maksaa työnantajalle jonkun poissaolo korvauksen.. =). Voi kamalaa.. Se töihinmenokin lähestyy pikkuhiljaa.. Tällä tietoa olen kotona nyt siihen että Luka täyttää vuoden. Tai tämän vuoden loppuun korkeintaan. Hoitopaikkaa on nyt vähän vaikea hakea kun ei tiedetä yhtään missä asutaan syksyllä.. Edes kuntaa..
No mutta nyt mä häippäisen!
'
Isot onnittelut Umalle (niin talosta kun avioliitosta), Colikselle myos hyvia talokauppoja ja sairastuville pikaista parantumista! Meilla oli askein 5v haapaiva, kylla tuntuu etta vasta eilen maistraatissa oltiin...
Tana on ollut ihan kauhea paiva, ukko on huuuuuuutanut koko paivan. Paikkareita siis ehka 30min + 30 min ja muuten ihan kiljumista ja huutamista. Silmat hanella ihan turvoksissa karjumisesta. http://www.aijaa.com/v.php?i=1893135.jpg
Naapurit raukat! Esikoisen kanssa valilla molemmat kiljuu niin kova etta korvista otta kipea. Mikas se nytte on? Hampaita ei nakyy/tuntuu, kaikki pitasi olla ok? Huhhhh, tietenkin olen taas yksi, etta kiva kiva. Nostan hattua teille kenella useita lapsia, olen niin kypsa niihin kahteen etta oksat pois! KOska se koliikki sitten helpotta? Ei edes haaveilee mistaan lomamatkasta, joku vois vaan otta ne lapset ainakin vuorokaudeksi pois!
Kunnon purkaus, sorry. Jospa huomenna olis parempi paiva...
kewa ja ukko 20.09
Täällä viettelen vapaapäivää!
aamupäivällä oli siivooja talossa, minä oonan kanssa paossa kauppakeskuksessa. kaksi keskimmäistä mummolassa ja isoimmalla kaveri täällä kylässä. On niin leppoisaa!
hellurei vaan ja tsemit Kewalle! hanki sitten joku vakkari hoitaja Suomessa, että saat välillä vapaahetken pojista, jos eivät sukulaiset pääse hoitamaan!
apinaemo
Voi, Kewaa ja ukko-parkaa. Olisi tuossa olemista kotonakin, saatikka sitten siellä maailmalla. Jakselehan siellä.
Sairastelijoita taas löytyy. Kohta on kesä ja silloin monet taudit hellittää. Eikös niin? Korvakierteitä ei meillä onneksi ole ollut. Siihenkin olisi geenit kohdallaan. Mies on ollut lapsena korvalapsi. Onneksi tytöt eivät ole olleet sitä. Tsemppiä korvatulehduslaisille!
Allergiat on sitten vähän tutumpia. Onneksi meillä ei ole ollut mitään superhankalaa. Esikoisen maitoallergia tuli ilmi noin 9 kk iässä, kun yritin aloittaa maitovalmisteet. Kerran annoin sormellisen jäätelöä omasta jätskistäni ja kaulaan lehahti laikut. Verikokeissa ja prick-testeissä ei näkynyt maitoallergiaa, mutta sieltä löytyi kananmuna joka on edelleen. Toisella lapsella ei ole myöskää prick-testeissä löytynyt allergioita. Kuitenkin iho reagoi tomaatille, kissalle ja pähkinälle. Hän myös lehahtelee ihollaan. Eli jotain vissiin on, emme vain tiedä mitä.
Nuorin on tod.näk. maitoallergikko ja varmaankin myös jotain muuta. Nyt juuri testaamme maitoa, saan syödä jotain maitovalmisteita muutaman päivän ja katsotaan tuleeko läpi poikasen ihoon. Testeissä ja verikokeissa emme ole vielä olleet. Prick-testeihin en ihan pienessä pakossa mene. En tiedä vaatiiko kela niitä. Prickit ovat minun kokemuksen mukaan epäluotettavia ja inhottavia tehdä, varsinkin pienelle.
Meillä menee vauhdikkaasti. Poikanen kääntyilee ja yrittää ryömiä, mutta mikä on kun taidot ei riitä. Hän on nyt syönyt bataattia viikon ja syö reippaasti. Bataatti tulee vaippaan hajun vaihtaneena. Muuten näyttäisi olevan sama tavara kuin on suuhun lapiotu. Nyt täytyy syöttää poika ja sitten menen jumppaan.
Umalle onnea asuntokauppoihin ja kyllä on mukavaa jos pääsette vihille kesällä. Se tekee hyvää myös tunteille.
terv peikkoäet ja APJ 1.10.
Esikoisella on ihan kamala vaihe päällä. Vinkuu ja volisee ja mikään ei käy, koko ajan kiskoo äitiä vaatteista ja sormista mutta mikään ei silti ole hyvin, iskä ei kelpaa mihinkään, jos häivyn toiseen huoneeseen hetkeksi, esikoinen ei tee mitään muuta kuin karjuu äitiä ja huutaa niin että on ihan hikinen. En jaksa! Mies lähti nyt lopulta pojan kanssa ulos sateeseen riehumaan (sinne sentään suostui lähtemään ilman äitiä) ja nyt oletettavasti mun hermojen pitäs levätä ku Onnikin nukkuu. Mutta miten ne hermot lepää jos ne on katkennut jo??? Aaaaaaargh! Nyrkkeilysäkki olis nyt hyvä. Mä oon ihan hajalla. Korvat soi. Vilkutus vain Kewalle.
Meillä tuli Onnin kanssa iso muutos. Onni sairasti viime viikolla vauvarokon, ja siinä samalla vierotti itsensä tissistä. Olen onnellinen siitä, elämä on nyt huomattavasti helpompaa. Vaikka se pullo ei aiemmin kelvannut, niin nyt ei ole mitään ongelmaa siinä. Kuumeisena taisteli tissiä vastaan niin että mitään mahdollisuuksia ei ollut saada lasta syömään paitsi yöllä. Pulloakin vastaan taisteli mutta huoli kuitenkin sen verran, että vähän tuli pissaakin vaippaan välillä eli ei tarvinnut sairaalaan lähteä. Niin se vain sitten jätettiin tissi kokonaan (okei, on kyllä vielä yöllä syönyt kerran kun en oo jaksanut nousta pumppaamaan, helpompi ottaa se vauva rinnalle, kun jollain keinolla on vielä pakko vähän tyhjentää ettei räjähdä). Pullosta juo maitoa reippaasti ja kiinteät menee paremmin kuin koskaan. Helpotus!! Yöheräilytkin on vähentynyt semmoiseen 2-3 kertaan yössä. Kyllä oon iloinen.
Umalle onnea talokaupasta ja Colikselle tsemppiä etsintään. Niin se vain lähestyy kovaa kyytiä meidänkin muutto ensimmäiseen omaan kotiin, kuun viimeisenä päivänä tulee muuttofirma. Suunnittelen täyttä häkää huonejärjestyksiä ja kuolaan lastenhuoneeseen boordeja. Ihanaa.
Dumle, en varannut pöytää sinne kirpparille kun sen verran vähän jäi tavaraa edelliseltä kirpparilta. Lahjoitin spr:n kirppikselle jämät. Mutta aion kyllä tulla katsastamaan tarjonnan, josko löytyisi vaikka jotain kivoja leluja kesää ajatellen... Käytiin rautakaupassa ja siellä oli tajuttoman hienoja puutarhavälineitä lapsille, ja keinut ja traktorit ja muut, mies ei meinannut saada mua ulos sieltä kaupasta... Mutta tottahan se on että kannattaa ostaa semmoset tavarat vasta muuton jälkeen. Huooh, pitää vain malttaa vielä muutama viikko!
Kaikille sairasteleville lapsosille nopeaa paranemista! Ja voimia heitä hoitaville. On se aina niin kurjaa kun pieni sairastaa. Onnin vauvarokkokin oli aika ankea tapaus, selvästi vaivasi oloa koko ajan vaikka panadolilla kuume pysyikin alhaalla.
Nyt on pakko hakea Onni sisälle tuolta parvekkeelta, on kello jo niin paljon että yöunet siirtyy turhan myöhään jos annan vielä nukkua päiväunia... Nukkuuko muilla vauvat näin myöhään päiväunia? Onni ei edelleenkään jaksa olla paljoa yli 2h hereillä kerrallaan, sitten alkaa väsynyt kitinä.
Mentävä on vaikka laiskottaa.
katsotaan nyt kuinka käy ton naimisiin menon kanssa. aika hyvältä näyttää, mut en vielä luota siihen ihan täysin. No naimisiin me kuitenkin joskus mennään. Se on varma.
Kewalle oikein paljon jaksamisia!!!! Ihana kuva oli poitsusta!
meillä ollut ihan hulina päivä. Koko päivä oltu menossa. Nyt onkin sitten ihan poikki. Taitaa uni tulla hyvin kun nukkumaan menee. Käytiin tänään vielä kattomassa asunto läpi. Myyjät jättävät meille mm. arkkupakastimen, puutarhakeinun, ruohonleikkurin, kattolampun jne. Ihan kiva, niin ei tartte itte niin paljoa ostaa. perjantaina tehään kauppakirjat ja raha siirtyy 2.6. jolloin asunto sit siirtyy meille. Voi että kun odotan jo kesäkuuta niin kovasti. Niin ja ihana yllätys oli että pihalla oli kirsikkapuu. Ei tartte sitäkään ostaa. Se ois ollu nimittäin edessä. Mä olen ihan hulluna kirsikoihin.
Mua jo hirvittää miten väsynyt olen, kun mies lähtee. Hän on tähän asti hoitanut Veslin yöhyssytykset ja niitähän on riittänyt. Mun ei ole tarvinnut kuin kerran imettää aamuyöllä. Nyt sit saankin 7 viikkoa ihan yksin hoitaa yöheräilyt. Hain tänään kirjastosta Elizabeth Pantleyn kirjan pehmeä matka höyhensaarille. Jospa siitä olisi hieman apua.
Huomena aamusta pitääkin mennä veslin kanssa lääkäriin. Saadaan ne tulokset allergiatesteistä. uskon et mitään ei löydy. Luulenpa et maha on vaan herkkä eikä kestä mm. kauraa, parsakaalia, kukkakaalia ym Niitä emme sitten annakaan.
Mutta nyt mentävä. Vesli ei nukahtanutkaan...
Meillä meni viikonloppu aikaslailla perheen kanssa touhutessa. Lauantaina tehtiin pieni retki asuntoautolla eväiden kera. Kesämmällä aateltiin tehdä matka Ruotsiin tai Lappiin.
Sunnuntaina alkoi taas esikoisen jalkapallo treenit ja saatiin jo alustavaa listaa tulevista peleistä tälle kesälle.
Mä havahduin viikonlopulla siihen kun tajusin, etttä meiän Turkin matka lähestyy. 2kk päästä löhölomaileen aurinkoon. Upeeta.
Mausteista oli puhetta. Ainaskin tilliä oon uskaltanut laittaa kalaruokaan Sonjalle.
Risella ja Sonja 6½kk
tää on nyt kolmas reilun kahden kuukauden aikana. Saatiin aika korvapolille vielä täksi päivää niin katsotaan miten edetään. Eilinen tk-lääkäri ehdotteli tuubitusta. Itse olen nyt sitä mieltä että kokeillaan ensin jollakin toisella antibiootilla, kun nyt on yhtä merkkiä siis syöty kaksi suht lyhyttä kuuria. Kakkosella noita tulehduksia oli samanikäisenä neljä ja sitten loppuivat kuin seinään, silloinkin jouduttiin muistaakseni kolmea eri antibioottia syömään ennen kuin tulehduskierre loppui ja sen jälkeen niitä ei sitten hänellä ole ollutkaan.
Muuten tyttö on pirteä itsensä, supon kanssa nukkui yönkin ihan hyvin.
minttupipsa ja korvapotilas Peppi 13.9.2007
Toivottavasti Pepin korvatulehukset loppuis pian! Voimia sinne.
Colatoffee: Se on paritalo jonka ostamme. On vähemmän hoidettavaa mulla kun mies oln paljon poissa. Ja pihakin on paljon pienempi.
Meillä Vesli on jo kiinnostunut muista vauvoista. Ainakin ystäväni 1,5 kk nuorempaa poikaa silittelee poskesta ja repii hiuksista. :) Ja muutenkin haluaa aina pojan lähelle.
Mausteista ollut puhetta. Mä en ole vielä laittanut mitään,kun en tiedä mitä vois kayttää. Joten vihjeitä otetaan vastaan.
Vauvakeinu me haettiin Veslille lauantaina. Keinuu nyt siinä sisällä ja kunhan kesä tulee ja pääsemme uuteen asuntoon, niin laitamme senn pihalle. Viimistään seuraavalle kesälle sitten isäni rakentaa poitsulle hiekkalaatikon.
Paljon ollut ja on nyt puuhaa asunnon takia. Mies on tänään maalla päivän. Välittäjä kävi siellä arvioimassa miehen talon, kun se tulee lainan vakuudeksi. Näin emme tarvitse luultavasti takaajia. Viikonloppu meni shoppaillessa. Nyt on ostettu sohva, nojatuolit, ruokailuryhmä. Vielä täytys pakastin ostaa ennen miehen lähtöä. Hänen poissaollessa sitten ostelen mattoja ja verhokankaita. Äitini onneks on loistava ompelija, joten hän loihtiikin sitten verhot ikkunoihin. Ja lauantaina mies sitten taas lähtee. Onneks ´nyt saan suunnitella asunnon sisustusta ja vähn jo pakkailla miehen poissaollessa. Kuluis aika mukavemmin.
Niin ja vähän mietittiinb miehen kanssa et jos mentäs kesällä maistraattiin!!!!! Vihdoin ja viimein. Tosi niin paljon turvaa mulle, jos miehelle jotain tapahtus. Varsinkin nyt kun ollaan laittamassa yhteinen asunto ja tilit ym yhteisiksi. Ois se kyllä ihanaa jos vihille pääsisin! Niin ja sitten päästäs seuraavana keväänä vaikka kahestaan häämatkalle. Jee jee!!!
Mutta nyt mentävä. vesli kaipailee ja mies on edelleen reissun päällä. Sori kun kommentoin taas niin vähän. Ens viikosta lähtien mulla on taas enemmän aikaa!!!
Teilläkin korvatuleduksia...Meillähän Lukaksella on tällä hetkellä menossa jo KOLMAS kuuri samaan korvatulehdukseen...Heti kun edellinen kuuri on loppunut, on mennyt pari päivää ja sitten korvat alkavat taas oirehtia. Nyt jo viimeksi varasin ajan korvalääkärille, joka myös ehdotti meille putkitusta. En haluaisi ehkä vielä putkittaa, mutta en sitten tiedä, onko enää vaihtoehtoja, jos ei tuo kuuri auta. Kun jotenkin tuntuu pahalle syöttää noita antibiootteja niin paljon. Tämä on siis toinen korvatulehdus, eka oli tammikuun lopussa ja se meni ohi yhdellä kuurilla (ehdittiin siis jälkitarkastukseen). Tämä toinen tuli sitten maaliskuun alussa ja siitä asti on antibiootteja syöty.
Mitä oireita Pepillä on korvatulehduksessa? Meillä Lukas lopettaa syömisen ja parina kertana on huutanut edellisen yön. Meillähän Lukas on muutenkin pienikokoinen ja kasvukontrollissa käytiin neuvolassa viime viikolla. Ihan ookoosti oli nyt pituutta&painoa tullut, vaikka edelleen laahataan siellä miinuskäyrillä...väitän, että tuohon hitaaseen kasvuun on vaikuttanut nää korvasairastelut, koska ei poika syö, kun on korvat kipeät :-/
Se mikä minua nyt tässä vähän jännittää on, että me ollaan lähdössä etelään 3vkon päästä ja olis kiva, että korvat olisivat terveet, kun lentokoneeseen mennään. Siksikin tässä nyt vähän kiirehditään sitä putkitusta, jos tämä kuuri ei ala tehoamaan. Toivoa siis vielä on, että päästään sinne etelään :-)
Gotta go, paremmalla ajalla lisää,
-Ultsi kera Lukaksen-
korvalääkäristä kotiuduttu. Ehdotti meille tuubitusta mutta en ihan nyt vielä sille lämmennyt. Pepillä eka tulehdus oli tammikuun lopussa ja siihen syötiin Amorion kuuri, sitten menikin ihan hyvin jälkitarkastukseen asti jossa todettiin korvien olevan sumeat mutta eivät tulehtuneet, oli just alkanut räkis ja siitä sitten reilu viikko ja molemmissa korvissa tulehdus ja tästä on nyt kolme viikkoa aikaa. Nyt sitten saatiin vähän jytympi antibiootti sillä saattaahan se yksinkertaisesti olla niin että korvissa on pöpö johon amorion ei tehoa.
Kuukauden päästä jälkitarkastus ja seuraavasta tulehduksesta mennään sitten suosiolla tuubitukseen jos en saa lääkäriä ylipuhutuksi risojen poistoon. Totesi ne nyt jo aika suuriksi mutta niitä ei alta vuoden ikäisiltä leikata.
Pepillä on tulehdukset onkin ollut tosi vaikea havaita. Nukkuu hyvin, ei itkeskele juurikaan enempää. Nyt tällä kertaa huomasin siitä että päikkäreiltä herätessään itki, yleensä siis höpöttelee herättyään tyytyväisenä. Ja illalla ei huolinut puurolusikkaa suuhunsa. Lisäksi maitoa syödessään kaivaa korviaan jatkuvasti.
Pituutta ja painoa on tullut normaalisti ja musta kuuleekin ihan hyvin että ei sillä saralla huolta vielä.
Meillä siis tämä on jo kolmas korvakierrelapsi joten tuttua hommaa on.
minttupipsa kera pepin
Mitä allergioita olet havainnut ja miten? Eli onko testattu ja miten? Miten allergia on näkynyt?
Minä hieman epäilen, että yksi syy Oonan huonoon nukkumiseen voisi olla maitoallergia. Olen viime viikolla harjoitellut nokkamukia maissivellin kanssa. Sitä on mennyt siis vai 10-15 ml illalla. Mutta sekin on tuonut tosi pätkäiset yöt tullessaan. Eilen en sitten antanut sitä enää ja itsekin jätin maitotuotteet pois (imetän) ja viime yö oli taas tosi hyvä (vain kaksi kertaa tissillä).
Onko kenelläkään kokemuksia soijamaidosta tai riisimaidosta vauvan tai taaperon elämässä? Minä tiedän että riisimaitoa monet käyttävät kun eivät halua limaisuutta vauvalle, vaihtoehtona maidolle. Riisimaidossakin on nykyisin kalsiumia lisättynä.
Kokemuksia ja kommentteja kiitos!
apinaemo ja oona tänään 7 kk! =)
on tuttua meilläkin jo vanhempien lasten kohdalla eli sekä esikko että kakkonen on tuubitettu ja siihen ovat loppuneet tulehdukset. Eli sinänsä olen jo tähän tottunut, en tosin vielä näin pienellä, kun molemmat vanhemmat ovat talvilapsia ja kierre heillä alkoi vasta 1vuotiaana. Lukas käy nyt saman läpi, mutta puol vuotta nuorempana. Tämä päivä on syömisten suhteen taas ollut yhtä takkuamista, joten todennäköisesti putkitus on edessä (olisi varmaan joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin). Katsellaan vielä huomiseen asti.
Noista antibiooteista, että ekassa tulehduksessa oli amorium ja se tehosi. Tokassa 5vkoa myöhemmin oli ekaksi Kefalex, sitten Ditrim Duplo ja nyt Clavurion. Tietty voisi vielä kokeilla uuttakin kuuria jos tämä ei tehoa, mutta...
Mua ahdistaa tää asia ihan hirveästi, etenkin kun se meidän matkakin jo häämöttää. Pakko tunnustaa, etten ole matkan eteen edes ajatusta laittanut kun päälimmäisenä on nyt ollut se, että Lukaksen korvat saadaan kuntoon!
Oma mieli on tällä hetkellä tosi maassa, kaikki vaan ärsyttää ja ahdistaa ja tuntuu että seinät kaatuvat päälle. No, eiköhän tästä(kin) selvitä :-)
-Ultsi & Lukas-
Eilen oli jo ihana keväinen ilma ja pihasta suli lumet hyvin pois, mutta tänään on koko päivän satanut lisää lunta :(.
Umalle onnittelut talokaupoista ja että maistraattiin myös :). Meidät vihittiin myös maistraatissa esikoisen syntymän jälkeen, ei kerrottu edes lähisukulaisille etukäteen. Haluttiin yhteisten sukunimien lisäksi " turvaa" jos jotain sattuisi, lapsi muutti ajatusmaailmaa paljon...
Pepillä ja Lukaksella korvatulehduksia, ikävää. Meillä Aapolla ollut yksi korvatulehdus ja oireili vain yöllä, oli siis itkuinen.
Minäkin ottaisin mielellään vinkkejä vastaa noista mausteista. Oletteko muuten antaneet sipulia vauvoille (saako sitä edes antaa?), vai aiheuttaako mahavaivoja?
Minä olen antanut sormiruokana vain kurkkua ja maissinaksuja, tosiaan porkkanaa vois myös antaa.
Meillä on lapsilla ikäero noin 3,5vuotta. Ihana seurata miten pikkuveli on jo tärkeä tuolle 4-vuotiaalle, aamulla ensimmäisenä pitää saada Aapoa pussailla ja isoveli saa tietenkin parhaat naurut, kun vähän pelleilee :). Mustasukkaisuutta ei meillä ole ollut, vaikka välillä pienempi väkisinkin saa enemmän huomiota.
Nyt ruokaa laittamaan...
Juhon mamma ja muriseva Aapo 250907
Olette jutelleet korvekierteistä, joihin minulla ei kyllä ole sanottavaa, kummallakaan lapsella ei ole vielä ollut yhtäkään.. Toivotaan kuitenkin että teillä kaikilla näistä kärsivillä saataisiin kierteet kuriin!
No mutta allergiat on hieman tutumpia - Minjalle tehtiin n. puoli vuotiaana verikokein allergiatestit ja ei näyttänyt olevan mitään. Niin kuin joku edellisessä pinossa mainitsikin ettei näillä pienillä aina allergiat näy verikokeissa! Sitten aloitettiin vain karsimaan jo listalla olevia ruokia ja sen päälle prick(?) testit. Niissä vain kanamuna löytyi. Mutta allergisoi silti usealle aineelle mm. mansikka, omena, sitrushedelmät.
Minjalla siis atopiana ilmeni ruoka-aine herkkyydet, mutta ihottumaan oli muitakin syitä kuin vain ruuat ja sitten oli tuntemattomiakin tekijöitä ihottumaan! Joten hankalaa oli luovia eteenpäin ihottuman kanssa.
Mennillä toistaiseksi(!) ei ole ilmennyt mitään, mutta pidän joka hetkessä mielessä että varovasti kokeillaan uusia makuja. Esim. kalaan on vielä pitkä matka ja mansikkaan tmv. Pientä atopiaa on Mennilläkin, etenkin nyt flunssan aikaan punotti koko tyttö. Mennin pienet punotukset on kyllä niin pieniä ja myös hyvin yleisiä näillä pienillä ihan ilman kummempia allergioita..
Apinaemo - Mun siskon tyttö on maitoallerginen ja juo nyt soijamaitoa, joka näyttää sopivan. Kovasti tuntuu olevan hankalaa löytää ruokia jotka ovat TÄYSIN maidottomia, esim. lasten puuroissa lähes kaikissa on maitojauhetta käytetty. Ja leivissä, kekseissä ym. useimmiten on myös tuota maitojauhetta. Tsemppiä maidottomaan kokeiluun!
Uma - Hienoa jos päätätte maistraattiin astua :)
Juhon mammako se oli sinne etelän reissuun lähdössä. Me myös miehen kanssa funtsitaan jos ens syksyks varattas matka. Ja ihan vain meidän kahden kesken. Lapsille on hoitopaikka kyseltynä anoppilasta :) Saa vaan nähdä uskallanko jättää tuota pienintä nuppua niin pitkäks aikaa hoitoon.. Iiik! Onko muut matkanneet ilman lapsia, miten mennyt?
Mut köllähdän nyt soffalle, odottelemaan peliä :) Flunssakin tulossa minuun nyt tyttöjen jälkeen, joten olo alkaa olemaan sen mukainen..
Sekavaa tekstiä tuottava Dumle kera nukkuvan Mennin
Ilmoittaudumme mekin sairastajien kerhoon... Jennille nousi viime yönä kuumetta ja sitä nyt sitten podetaan. On hiukan kärttyinen ja kovasti äidin perään. Rohisee ihan aavistuksen verran, että kai tämä jotain flunssaa on. Toivottavasti on " vaan" flunssaa, sillä meillä on takana yksi sairaalareissu munuaisaltaantulehduksen takia, enkä tahtoisi enää sairaalaan viettämään aikaa antibioottitiputuksen takia...
Niistä allergioista on täällä juteltu. Minä ryhdyin eilen pitämään ruokapäiväkirjaa Jennin syömisistä, jos siitä saisi vaikka vähän johtolankaa vaippaihottuman aiheuttajan suhteen. Tänäänkin on tullut kakka jokaisen syötön jälkeen ja peppu alkaa taas punoittaa. Voi tietysti tuo kuumekin ärsyttää ihoa ja mahaa. Porkkana on meillä nyt hetken pois ruokalistalta. Syödään yksitoikkoisesti perunaa, possua, kesäkurpitsaa, luumua, päärynää ja riisiä. Täälläkin moni on kirjoittanut, että näin pienillä ei allergiat välttämättä testeissä näy, joten ihan vielä en ole tyttöä testeihin viemässä.
Tsemppiä kaikkiin sairastupiin!
Mä luulin myös eilen illalla, että sonjalle korvatulehdus tulossa kun itki niin kauheesti koko ajan ja on tosi nuhainen, mutta nyt aamulla on ollut taas iloinen tyllerö joten en ihan vielä lähde lääkäriin kiikuttaan. Hampaat ne vaan taitaa kiusata kun kuolaa tulee enemmän kun isolta koiralta. Yks hammas vasta neidillä suussa...lisää siis on odotettavissa.
Parantumisia kaikkiin sairastupiin.
Aamulenkki tuli tehtyä taas kun vein pojan päiväkotiin. Siellä on mukavan raikas ja keväinen ilma vaikka vettä sataakin. Hyvä niin. Lähtee loputkin lumet pois ja kesä pääsee tulemaan.
Kuka oli lähdössä pian matkalle? Minne olette lähdössä jos saan udella?
Nyt kahvin keittoon!
Risella ja Sonja 230907