Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AUTTAKAA!!!! Rytmihäiriöt pelottaa ;((

Vierailija
06.04.2008 |

Mulla on alkanut taas sydän muljumaan rinnassa. Tää on niin pelottava tunne, olen alkanut taas pelkäämään että saan sydärin ja kuolen....kolme pientä lasta :(( Olen käynyt lääkärillä vuosien mittaan monta kretaa tän takia ja aina on sydänkäyrä normaali, tää on normaalia mene kotiis...mut mitä mä teen kun en voi elää tän kans! Tää pysyi poissa vuoden, kun söin paniikkihäiriöön lääkitystä, mutta kun lopetin lääkkeet kaksi viikkoo sitten, rytmihäiriöt on alkaneet taas. Mä harrastan lenkkeilyä mut en uskalla mennä enää lenkillekään kun plekään että kuukahdan sinne lenkkipolulle. Ahdistaa aivan hirveästi :((( Onko muita jotka kärsii rytmihäiriöstä tai tällasest sydämen " muljahtelusta" ?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin oudolta kuin se kuulostaakin! :D

Omenamehu poisti elimistöstäni kaliumia ja sen puute aiheutti rytmihäiriöitä. Tosin nuo minun olivat sellaisia täysin harmittomia, jotka eivät edes näy sydänkäyrällä. Lyönti vain alkoi hitusen aiemmin (näin lääkäri sanoi), ja jostain syystä reagoin siihen. Tuntui tosi keljulta, kun joka toinen lyönti tuntui olevan sellainen muljahdus. Eihän siinä pystynyt edes nukahtamaan! Onneksi kyljen kääntäminen aina auttoi.

Toisenlaisiakin minulla on ollut. Yhteensä muutama kohtaus nuorella iällä. Yhtäkkiä sydän aloittaa hirveän ravin, ja veri ei kierrä, koska alkaa melkein heti pyörryttää. Siihen auttoin hetkellisesti nopea, voimakas sisäänhengitys. Se palautti normaalirytmin yhden lyönnin ajaksi, ja aivot saivat taas happea, enkä pyörtynyt. Kohtaukset kestivät useamman sekunnin, joten jouduin toistamaan tuon voimakkaan sisäänhengityksen pariin kertaan.

En tosiaan ole alan asiantuntija, mutta kerroinpa omat kokemukseni aiheesta. Lääkärissä kannattaa ehdottomasti käydä. On helpottavaa kuulla, ettei vika ole vaarallinen, ja aina on jokin apu olemassa. Jos ensimmäinen lääkäri ei sitä keksi, sitten seuraavalle, kunnes tilanne on selvillä.

Vierailija
2/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen muljahdukset ovat lisälyöntejä, jotka useimmiten ovat vaarattomia. Jos olet jo monta kertaa lääkärillekin kuvannut oireitasi ja EKG on katsottu niin turhaan pelkäät enää.

Lisälyönnit ovat epämiellyttävän tuntuisia runsaina, mutta harmittomia ja varsin tavallisia nuorillakin ihmisillä. Kammiovärinöitä, elvytyksiä, hypotermiahoitoja ja pallolaajennuksia on aivan turha pelätä. Pyydä lääkäriltä betasalpaaja oireisiin tai aloita paniikkihäiriölääkityksesi uudelleen.

terv. nimim. " satoja lisälyöntejä päivittäin"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä tosiaan tulee " kohtauksina" eli useampia minuutissa ennen kuin alkavat olla vaarallisia. Ja kuten 22 kirjoitti, sut on ap tutkittu ja terveeksi todettu, älä nyt enää panikoi turhia!

Vierailija
4/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka merkkistä ja pureskelen sen iltaisin.

Pelko lisää tuota ahdistusta ja kierre jatkuu joten se pitäisi saada poikkastua sinulta pikimmin.

Itsellänikin oli pelkotiloja josko pumppu tekee tenän mutta nyt on mennyt pari vuotta magnesiumin kanssa hyvin. Minulla oli lisäksi kaliumvajetta joka on korjaantunut.

Banaani sisältää kaliumia joten sitä päivittäin.

Vierailija
5/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muljahteluja saa tulla kymmeniä minuutissa, ennen kuin pelkän tiheyden perusteella katsotaan patologiseksi. Tutkimisesta sen verran, että pelkkä ekg ei riitä tässä tapauksessa. Jos muljahtelua (eli oletettavasti lisälyöntiä eli ekstrasystolea) tai muuta rytmihäiriötä ei saada nauhalle, ei ekg;n avulla voida sanoa mitään. Itse ottaisin ehdottomasti vaikkapa yksityiselle kardiologille ajan, saattaisin vaatia sydämen ultran. Ja lääkitys on mahdollista ottaa avuksi, esim. tuo beetasalpaaja. Mutta ap, tuo ihan todella kuulostaa täysin harmittomalta. Silti poikkeuksia aina on, sen vuoksi varmistaisin.

Vierailija:

Kyllä niitä tosiaan tulee " kohtauksina" eli useampia minuutissa ennen kuin alkavat olla vaarallisia. Ja kuten 22 kirjoitti, sut on ap tutkittu ja terveeksi todettu, älä nyt enää panikoi turhia!

Vierailija
6/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ekstroja voi tulla " kymmeniä minuutissa" , kun normaalisti sykekään ei ole kuin " kymmeniä minuutissa" . Useita voi minuutissa tulla, mutta jos jatkuvasti on joka minuutin aikana enemmän muljuntaa kuin normaalisykettä (eli jatkuvaa bigeminiaa tms.) niin lääkärille mars. Lyhyet bigeminiapyrähdykset eivät ole harmillisia muuten kuin tuntuvat vittumaisilta.

NormiEKG on hyödyllinen myös eteisekstrojen etiologiaa selvitettäessä. Siitä nähdään johtumisaikoja jne, ja kun ne ovat normaaleja, ei jatkotutkimuksia useimmiten tarvita.

En tajua, mitä ultra kertoo lisälyönneistä. Kerro sinä, 25!

Ihmisen pitää tyytyä johonkin tietoon. Ei terveen sydämen " diagnosoimiseen" kardiologia tarvita. Tärkeintä on oppia tuntemaan ne asiat, jotka itsellä lisäävät lisälyöntisyyttä, usein unenpuute, stressi, kahvi, alkoholi.

Vierailija
7/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet oppinut tuntemaan muutaman termin, mutta se ei muuta asiaa miksikään. Sydämen terveeksi toteamiseen tarvitaan muutakin kuin pätkä ekg:ta, avuksi siinä ovat mm. ultra, vuorokausiholterointi ja rasitus-ekg. Jos ekstraa ei saada ekg:lle, mistä edes tiedät, että kysymyksessä on ETEISekstra. Oma tuntemushan ei eteis-ja kammioektrassa poikkea. Ja varmasti myös tiedät, että joissakin tapauksissa useat peräkkäiset kammioektrat ennakoivat eteisvärinää.

Vierailija:

Ei ekstroja voi tulla " kymmeniä minuutissa" , kun normaalisti sykekään ei ole kuin " kymmeniä minuutissa" . Useita voi minuutissa tulla, mutta jos jatkuvasti on joka minuutin aikana enemmän muljuntaa kuin normaalisykettä (eli jatkuvaa bigeminiaa tms.) niin lääkärille mars. Lyhyet bigeminiapyrähdykset eivät ole harmillisia muuten kuin tuntuvat vittumaisilta.

NormiEKG on hyödyllinen myös eteisekstrojen etiologiaa selvitettäessä. Siitä nähdään johtumisaikoja jne, ja kun ne ovat normaaleja, ei jatkotutkimuksia useimmiten tarvita.

En tajua, mitä ultra kertoo lisälyönneistä. Kerro sinä, 25!

Ihmisen pitää tyytyä johonkin tietoon. Ei terveen sydämen " diagnosoimiseen" kardiologia tarvita. Tärkeintä on oppia tuntemaan ne asiat, jotka itsellä lisäävät lisälyöntisyyttä, usein unenpuute, stressi, kahvi, alkoholi.

Vierailija
8/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun et vetänyt vielä elektrofysiologista tutkimusta juttuusi.

Et tosissasi voi väittää, että esim. 30 ekstraa minuttissa jatkuvasti olisi normaalia.

Vierailija
9/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaliina on useimmiten harmittomia ekstroja. Niitä saattaa olla paljon, mutta aika harvoin holter näissä tapauksissa antaa arvokasta lisätietoa.

Vierailija
10/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös parinkin kardiologin toimesta, jotka ovat minua tutkineet. Se tarkoittaa vain sitä, että ekstroja saa olla todella paljon ennen (ja nimenomaan sanoilla " kymmeniä" ), kuin niiden lukumäärä antaa aihetta epäillä, että taustalla olisi jotakin patologista.

Ultrassahan selviää osaltaan, onko rytmihäiriön taustalla mahd jokin sydänsairaus.

Sulla on tosi paskamainen tyyli, taitaa ottaa lujille olla tuollainen " tietäjä" joka ei sitten oikein tiedäkään vaikka on netistä imuroinut monenlaista hienoa sanaa.

Vierailija:

Kas kun et vetänyt vielä elektrofysiologista tutkimusta juttuusi.

Et tosissasi voi väittää, että esim. 30 ekstraa minuttissa jatkuvasti olisi normaalia.

Vierailija
11/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointtina oli ennen kaikkea se, että itse en missään nimessä uskoisi jonkin ylityöllistetyn tk-lääkärin hätäisesti koottujen esitietojen ja ekg-pätkän perusteella tehtyä " ei sua mikään vaivaa" -lausuntoa. Useinmitenhan ekstrat ovat vaarattomia, mutta poikkeuksiakin löytyy, kuten jo eräs tässä keskustelussa omalla esimerkillään todisti.

Vierailija
12/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

25, kumpi noista on väärin? Sekö, että niitä pitää olla enemmän kuin yksi silloin tällöin vai se, että ap:n ei kannata olla paniikissa? Kumpi näistä on väärää tietoa?

Vierailija
13/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja lääkitys on mahdollista ottaa avuksi, esim. tuo beetasalpaaja. Mutta ap, tuo ihan todella kuulostaa täysin harmittomalta. Silti poikkeuksia aina on, sen vuoksi varmistaisin.

Mä ymmärrän ton varmistamisen, mutta jotain ylihysteeristä tässä sulla nyt on. Eikä varmaan se ap:n lääkäri nyt niin idiootti ole ollut, että pelkän ekg:n perusteella toteaa terveeksi :) Ehkä esim. käydyistä keskusteluist a on voinut päätellä jotain...

23/32

Vierailija
14/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi, että tilanne saataisiin kaikenkaikkiaan rauhoittumaan, ap tuntuu olevan aika hermostunut ja toisaalta veisivät niitä vähäisiäkin ekstroja vähemmäksi. Beetasalpaajastahan on vaikea keksiä mitään negatiivista sanottavaa enkä ymmärrä, mikseivät ne voisi olla tarvittaessa käytössä?

Vierailija
15/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

siksi, että tilanne saataisiin kaikenkaikkiaan rauhoittumaan, ap tuntuu olevan aika hermostunut ja toisaalta veisivät niitä vähäisiäkin ekstroja vähemmäksi. Beetasalpaajastahan on vaikea keksiä mitään negatiivista sanottavaa enkä ymmärrä, mikseivät ne voisi olla tarvittaessa käytössä?

Ehkä jotkut xylitolipastillit beetasalpaajapurkissa voisi ajaa saman asian? (lääkkeitä b:tkin on haittavaikutuksineen...) ;-)

No ei, en mäkään siis missään nimessä nyt sitä tarkoita, ettei kannata tutkia jos siltä tuntuu. Kuulostaa vaan ihan harmittomilta, ei kannata panikoida. Voihan sitä ajan kulukseen käydä vielä lääkärissä jos haluaa.

23/32

Vierailija
16/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä, haluanko lähteä enää tk:hon. Kun vastaus on mitä varmimmin sama, että käyrä on ok ja vika on korvien välissä. Yksityiselle minulla ei ol eikinä varaa lähteä. Enkä beetasalpaajia voisi aloittaa kuitenkaan, kun toiveena on tosiaan raskaus mahd. pian (vai voiko niitä syödä raskaanakin?).

Nyt taas muljuaa rinnassa ihan kauheasti...lenkille kuitenkin aion mennä, eihän nuo rytmihäiriöt tee liikunnasta vaarallista? Siis kunnon hikiliikunnasta, esim. aerobicistä jossa käyn säännöllisesti?

ap

Vierailija
17/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen. Miten sulla on varaa käydä aerobikissä, jos ei 50-70 e saa mennä erikoislääkäriin??? Kelalta saa osan pois lääkärinpalkkioista. Varmaan tiesitkin.

Vierailija
18/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka maksa 5 e kerta. vähän eri luokkaa kuin kardiologien palkkiot, joista en alle satasen selviä edes kelan korvauksella! eikä mulle kukaan voi rahaa lainata. :(

Vierailija
19/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä luitteko koko ketjua, mutta minä OLEN käynyt lääkärillä jo useamman kerran, ja kärsinyt vaivasta jo vuosia. ja aina saanut vastauksen että harmitonta on, mutta silti pelottaa. ap

Vierailija
20/43 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on jotain stressiä tai pelkotiloja. Kun et pureudu niiden selvittämiseen, ahdistuksesi pahenee ja elimistö reagoi siihen, tulee rytmihäiriöitä. Puhun kokemuksesta!