RASKAUSDIABETES ja vauvan kunto?
hei,
jotenkin en ole saanut tarpeeksi tietoa juuri ilmenneestä radistani, kun paikkakuntamme diabeteshoitajakin on lomalla:(
Kertokaa siis te jotka tiedätte: jos sinulla oli raskausdiabetes ja vauvallasi sitä liikakasvuisuutta eli makrosomiaa, niin miten sitä seurattiin, ja miten katsottiin että sillä vauvalla ei ole happivajetta ja hengitysvaikeuksia?
Onkohan ne happivajeet yleisiä ja kuinka usein päädyttiin aikaiseen käynnistämiseen? Muistatko vielä kuinka koholla arvosi olivat ja jouduitko ottamaan insuliinia jos/kun siihen käynnistykseen päädyttin?
Kiitos jo etukäteen vastuksistanne, olen vähän yksin tämän asian kanssa.
Kommentit (19)
Seurannat äitipolilla. Vauvat ovat olleet n nelikiloisia, kenelläkään ei ollut mitään hengitys vaikeuksia yms kaikki oli hyvin niin kohdussa kuin suntuessäkin. Myös verensokeri arvot oli kohdalla syntymän jälkeen kaikilla.
Söin normaalia kotiruokaa, vältin herkkuja.
Silti vauvalla oli sokeriongelmia. Hän painoi vain 3900g, mutta oli punainen ja turvoksissa kuten sokerivauvat, ja verensokeri oli liian alhainen. Vauva vietti sokeritipassa pari päivää.
Tänä päivänäkään en pysty käsittämään miten se on mahdollista, kun sokereissa ei ollut " isoa vikaa" .
mulla oli myös raskausdiabetes, rasituksessa arvot yli 13 sain insuliinia ja vauva painoi tarkalleen 3,5 kg ei ollut sokerivauva ja ei tietoakaan makrosomiasta. Ystäviä sokerirasitusvuorokausista monet selvisivät pelkällä dieetillä ja vauvat kasvoivat yli 4 kg. Makrosomia ja raskausdiabetes eivät kulje ihan käsikädessä matemaattisen kaavan mukaan.
Olen syyllistänyt itseäni asiasta, miettinyt että söinköhän kuitenkin liikaa nopeita hiilareita, olisko pitänyt jättää perunat ja riisit aterioilta kokonaan pois, ja mites se joulutorttukin viikko ennen synnytystä...
Nyt kun odotan seuraavaa niin pelkään että kaikista hyvistä yrityksistäni huolimatta onnistun saattamaan vauvan taas samaan jamaan :-(
olen jutellut diabeteshoitajan kanssa ja vaikka palvelu onkin ystävällistä, niin täytyy sanoa että vähän hirvittää kun eri puolilla suomea on eri arvot tuossa insuliinin aloituksessa.
HUS:alueella paastoarvon raja on 5,5 ja mulla aamuarvot ovat olleet 5,4 -5,3. Jossain muualla saisin jo pitkävaikutteista insuliinia illalla mut täällä en.
Kurjaa kun ajattelin että sillä voisi ainakin parantaa todennäköisyyttä, ettei vauvalla ole makrosomiaa. Kiva kuulla, että teillä muilla joilla on ollut radi, niin vauvat ovat monesti olleet myös ihan tavallisia.
T:ap
Kun muistat syödä säännöllisesti ja pääasiassa terveellisesti, sillä pystyt vaikuttamaan jo hyvin vauvan kasvuun. Kävelylläkin kannattaa käydä mahdollisimman usein, itse kävin melkein joka päivä n. 30 min kävelyn. Rauhallista kävelyä ja vaikuttaa suotuisasti verensokeriin.. puuro on hyvästä, kanamuna jne.. Mulla oli karkkipäivä kerran viikossa.
Nyt vaan rauhallista loppuodotusta!
T. olinkohan 2 vai 3
löystyminen ja selkäkivut pitävät liikunnan tosi vähäisenä ja noita viikkojakin on jo 32.
Yhtään herkuttelua en ole diagnoosin jälkeen itselleni sallinut mulla kun nousi kahden ruisleivän (ja tunnin odottelun) jälkeen arvo jo 9.8 ja silti ei insuliinia aloitettu. mittailet nyt vaan rauhassa vielä grrr
Ärsyttävää tuntuu kun hoito keskittyisi mahdollisien vahinkojen korjaamiseen
esim. vauvan verensokerin pitämiseen tasaisena syntymän jälkeen sen sijaan että saisi kaiken mahdollisen ennalta ehkäisevän avun.
T. ap
ja lasta seurattiin äitipolilla parin kk välein. Ultrattiin jne.. ei ollut hengitysvaikeuksia tms.. painoi syntyessään 40+1 3,3kg. Olin dieettihoidolla, mutta viimeisen kk pitin 4 yksikköä iltaisin insuliinia. Synnytys käynnistettiin la, ettei tarvinnut enää pistää insuliinia, vauva kun oli " valmis" syntymään.
Ja mulla oli vaan rasituksessa paasto koholla 5.5, muut arvot ok. Kotimittauksissa vaan tuo paasto kohoili loppuajasta, siksi insuliini. Mutta ota ihan rauhallisesti ja odota, että pääset sinne diabeteshoitajan juttusille, sieltä saat hyvät ohjeet juuri sinulle!
Lapsi oli 4,4 kg. Verensokereita seurattiin sairaalassa ollessa. Kotiin päästiin normalisti. Lapsi oli terve ja hyvävointinen. Syntyi käynnistyksellä viikoilla 42+1.
kohdun sisäisen kuoleman
liika kasvua, josta tulee sitten erilaisia synnytysvammoja
ennenaikainen synnytys
Asfyksia elikkä hapenpuutetta josta seuraa aivovaurio
synnytyksen jälkeen
hypoglykemia
keuhkojen kypsymättömyyttä
hyperbilirubinea
ja kohonnutta perinataalikuolleisuutta.
toki olen tietoinen rohkaisevan viestisi mukavasta listasta, mutta lähinnä haluaisinkin kuulla kokemuksia minkä tasoisina ja miten oireillen listasi vaivat ovat äitikollegoillani esiintyneet.
en aio synkistellä tai murehtia vielä, turha varautua kohtukuolemaan, kun se on niin iso juttu, että siihen ei voi varautua. Kiitos kuitenkin vastauksestasi
T:ap
Yksi kasvoi " liian suurena " , syntyi suunnitellusti sektiolla laskettuna aikana. Painoi 4.5 kg. Ei seurattu synnytyksen jälkeen neuvolaa kummemmin, kehittyi normaalisti. Terve lapsi.
Kolme seuraavaa syntyivät normaalisti alateitse, 3,9 kg, 3,0 kg ja 3,2 kg. kaikki terveitä, ei neuvolaa kummempaa seurantaa. Ainoastaan synnytysosastolla seurattiin vauvan verensokereita, jotka hieman heilahtelivat ( ei suuria heittoja ). Kotiin päästiin vasta kun arvot tasaisina. Terveitä lapsi hekin kaikki. Kaikissa raskauksissa olin dieettihoidolla.
Lasta seurattiin loppuraskaudesta ensin viikon välein ja sitten vähän tiheämmin äitipolilla ultralla. Lähinnä kasvua. Viimeisen " viikon" olin sairaalassa käynnistystä odottelemassa. Lapsen syntymämitat oli 3940gr ja 51cm joten ei ollut edes loppujen lopuksi kovasti isokaan.
aina hoidettu ruokavaliolla, sillä pysyivät sokerit aisoissa. vauvat olleet suuria 4,5-5,1 kg, mutta niillä ei kenelläkään ollut mitään poikkeavaa verensokerissa.
ei ole käynnistetty, syntyivät osa yliaikaisena, osa lasketun ajan tienoilla. hyvin hoidossa olevasta raskausdiabeteksesta ei ole vaaraa sikiölle.
Kaikissa raskauksissa paastoarvo koholla, dieettihoito. Ekassa ja kolmannessa raskaudessa paastosokerit pysyivät hyvin dieetillä kurissa, keskimmäisen kanssa kävin vuorokauden sokerikäyrässä osastolla koska paastoarvot pyrki nousemaan. Vuorokausikäyrä oli kuitenkin normaali joten insuliinihoidon tarvetta ei ollut. Kaikkien vauvojen verensokeria on seurattu syntymän jälkeen.
Ekassa raskaudessa mua seurattiin äitipolilla rv 26 alkaen, aluksi noin kuukauden välein ja rv 36 alkaen kahden viikon välein ja lasketun ajan jälkeen päivittäin (Mulla on myös hankalahoitoinen perustauti, jonka takia nuo tiheät seurannat). Tokassa olin siis siinä sokerikäyrässä ja sitten kontrollissa rv 36, 38 ja 40 (Nämä kontrollit myös perustaudin takia). Kolmannessa raskaudessa olin äitipolin kontrollissa rv 36, koska neuvolalääkäri ei ollut paikalla (osui joulun välipäiville) ja sitten yliaikaiskontrollissa rv 41+4 ja sen jälkeen kävin käyrällä 41+6 ja taas lääkärillä 42+2 joka määräsi sitten käynnistykseen yliaikaisuuden takia.
Eka lapsi syntyi käynnistyksellä 41+0, paino 4210g. Syntymän jälkeen vauvalla epäiltiin infektiota, jonka vuoksi joutui lastenosastolle antibioottihoitoon. Sokerit pysyivät normaaleina koko ajan. Muuten terve vauva.
Toka syntyi spontaanisti 40+3, paino 4045g. Sokerit pysyivät normaaleina koko ajan. Terve vauva.
Kolmas syntyi käynnistyksellä yliaikaisuuden takia 42+3, paino 4275g, verensokerit ajoittain matalahkoja, sai lisämaitoa. Muuten terve vauva.
Meidän neuvolassa mua viimeisimmässä raskaudessa (viime vuonna) evästettiin että mikäli rasituskokeessa paastoarvo koholla, mutta se dieettihoidolla pysyy kurissa, mitään sen kummempia seurantoja ei tehdä. Kahdessa aikaisemmassa raskaudessa oli vielä kontrollit rv 36 rutiinisti, mutta nykyään laitetaan lähete äitipolille vasta jos nuo paastoarvot lähtevät nousuun tai tietty jos kohdunpohjan korkeus alkaa kasvaa hurjasti tai painoa tulee paljon.
En tiedä kuinka sairaalakohtaista tämä on, mutta näin ainakin HUS:n alueella. Ja tietty riippuu paljon äidin tilanteesta kuinka järeitä toimia ja seurantaa tarvitaan.
Vaikka raskausdiabetes onkin kelju vaiva, siihen onneksi voi vaikuttaa paljon itse. Lieväoireisena ja hyvin hoidettuna se ei erityisemmin vaikuta muuta kuin siihen että vauvan sokereita seurataan syntymän jälkeen.
mutta lohdutan, että mulla kaksi lasta, molempia odottaessa raskausdiabetes.
Vauvoilla sokerit nollassa syntymän jälkeen, heti aloitettiin sokeritiputus teholla. Vauvoja seurattiin muutama viikko (lisänä molemmilla oli kuumeilua jonkun infektion takia ja antibioottikuuri). Molempia tarkkailtiin ja pää kuvattiin mahdollisten aivovaurioiden varalta, löydökset puhtaat.
Lapset nyt terveitä leikki-ikäisiä, säikähdyksellä selvittiin!!
Omat sokeriarvoni palautuivat normaaleiksi kun sain raskauskiloja karistettua, terveet elämäntavat jatkuvat, painonhallinta on loppuelämää diabeteksen puhkeamisen estämiseksi, mutta uusi elämäntapa sopii perheellemme paremmin kuin viinan kanssa läträäminen ja rasvan mättäminen suuhun
Mitään ongelmia ei kummankaan kohdalla ollut syntymän jälkeen tuosta johtuen. Sokereita vain seurattiin vauvan synnyttyä olikos se nyt 48h tietyn kaavan mukaan. Kaikki arvot olivat kummallakin ok.
Minulla sokerit pysyivät raskausaikana ihan sallituissa rajoissa ilman mitään dietteejä. Paino ei noussut silti lainkaan, päinvastoin. JA SITTEN toinen vauva oli pienempi kuin esikoiseni jonka aikana ei ollut raskausdiabetestä ja kolmas oli reilusti pienmpi n. 2,6kg. Kasvua seurattiin tiiviisti jo odotusaikana. MItään syytä pienelle koolle ei löytynyt. Myöhemmin jutellessani diabeteshoitajan kanssa sanoi, että pienikasvuisuus on voinut johtua myös raskausdiabeteksestä, että aiheuttaa myös sitä vaikka aina puhutaan vain makrosomiasta. Pitääpä kysyä lääkäriltä joskus kun he eivät sitä osanneet syyksi silloin kertoa kun ihmeteltiin vauvan pientä kokoa (siis selvästi pienempi kuin sisaruksensa).