Aloitin uudessa työssä, työkaverit inhottavia
Aloitin ensimmäisen oikean työn opiskelujeni ohessa. Olen ollut työssä 3 viikkoa ja osa työkavereista on suorastaan käyttäytynyt ilkeästi.
Tönitään edestä, ei kuulla kun kysyn jotain, ei katsota silmiin kun puhutaan, tiuskitaan. Myönnän kyllä etten ole osannut kaikkia annettua työtehtäviä ja olen mokaillut ja joutunut pyytämään apua. Ja siitä se nälviminen sitten alkaa ja huokailu.
Voisinko tehdä asialle jotain? Työilmapiiri on ainakin minusta todella ahdistava. Olen yrittänyt olla ystävällinen neutraalilla tavalla. Asiakkaat ovat puolestaan olleet ymmärtäväisiä sen suhteen, etten kaikkea vielä osaa.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:43"]Hoitoalalla?
[/quote]
Kaupanalla itseasiassa.
Ap
Mitä odotit?! Että työpaikka on joku kaverikerho, jossa kaikki osaa käyttäytyä aina tismalleen oikein niinkuin kultaisenkäytöksen oppaassa sanotaan?!
Joku kassapalvelu pikaruokapaikassa?
Sano esimeihille, niitten pitää laittaa muut työntekijät ruotuun.
Jos henkilökuntaan on vähän ja kiirettä yms väkisin vetää lapsenvahtina oleminen pinnan vähän kireälle. Älä ota henkilökohtaisesti, mutta monissa työpaikoissa on resurssit niin tiukoilla, että ei tahdota jaksaa.
Odottivat apua ja saivat taakan, pettyvät...
Hyvät työkaverit ovat harvinaisia.
Joillain kuspäillä ei vaan ole hajuakaan hyvistä käytöstavoista. Tsemppiä ap.
Tavaratalo kyseessä. Kyseessä ensimmäinen kaupanalan työni ja kerroin kyllä sen työnantajalle ja hän minut päätti siitä huolimatta palkata.
Vaikka työkaverit ovat naisia niin saan silti kuunnella tytöttelyä ja ohi kävellään nenä pystyssä.
Ap
Älä ota henkilökohtaisesti. Ei alussa voi osata kaikkea ja apua pitää kysellä paljon, anna nälvimisten mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Älä mene itse mukaan tuohon lapselliseen käytökseen, se saattaa jopa loppua jossain vaiheessa jos itse pysyt asiallisena ja ystävällisenä kaikesta huolimatta.
Tsemppiä! Hirveän epäreilultahan huono kohtelu tuntuu, jos itse yrittää parhaansa, mutta koita jaksaa. Et ole tehnyt mitään ansaitaksesi tuota.
Kerro vielä tarkemmin työtehtävistä ym. niin voidaan pohtia miten voisit toimia paremmin. Kuitenkin parasta on olla oma-aloitteinen, mutta kysyä neuvoa kun sitä tarvitsee. Itsekin olen ollut monissa eri kaupoissa töissä ja jotkut ihmiset ovat väsyneinä helposti tylyjä ja huokailevia uusia työntekijöitä kohtaan, mikä on todella ajattelematonta.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 19:04"]Kerro vielä tarkemmin työtehtävistä ym. niin voidaan pohtia miten voisit toimia paremmin. Kuitenkin parasta on olla oma-aloitteinen, mutta kysyä neuvoa kun sitä tarvitsee. Itsekin olen ollut monissa eri kaupoissa töissä ja jotkut ihmiset ovat väsyneinä helposti tylyjä ja huokailevia uusia työntekijöitä kohtaan, mikä on todella ajattelematonta.
[/quote]
Työtehtävät on perus kaupan. Kassalla, pakkaaminen, paketointi, tavaroiden purku ja esille laittaminen, hinnoittelu ja siistiminen. Ja tietysti asiakkaiden neuvominen.
Kassalla olen ollut välillä hidas, on tullut palautuksia yms ja ne hidastaa minua paljon. Paketoinnissa olen myös liian hidas. Siitä työkaverit ovat mainnitteet, lisäksi paketointi ei ole tarpeeksi hyvä ja olen useasti joutunut paketoimaan uudestaan saman tuotteen
Tavaroiden purkamiseen ja siistimiseen olen kelvannut. Itseasiassa olen eniten pitänyt näistä kahdesta hommasta.
Asiakkaiden neuvomisessa olen mielestäni hyvä. Mutta aina kun neuvon/esittelen jotain tuotetta, niin toinen myyjä tulee väliin. Mikä on sekin mielestäni aika ilkeää.
Ap
ala oleen niille sarkastisen ilkeä ja oikein ylikorostetun iloisesti sano aina hei! kun tulet töihin. TOIMII
Naisvaltaiset työpaikat ovat pahimpia ikinä, siellä on "nokkimisjärjestys." :( Ihan paskaa touhua...
Idioottejahan nuo on... Asiallisesti käyttäytymällä ja neuvomalla oppisit paljon nopeammin ja siitä hyötyisivät tasan kaikki.
Ap, älä lannistu, kyllä se siitä, tsemppiä. :) Ja kun jonain päivänä perehdytät uutta, älä laita vahinkoa enää kiertämään. :)
Paljon auttaa myös se, kun ottaa tietoisesti sellaisen asenteen, ettet ole töissä olemassa kenenkään kaveri, vaan haluat vain suoriutua hyvin tehtävistäsi. (En siis kuvittele, että olisit erityisesti kaveeraamassa kenenkään kanssa, mutta yleensä uudessa työpaikassa odotusarvona on se, että jonkin verran työkavereiden kanssa jutellaan ja heihin tutustutaan.) Ole tietysti kohtelias ja iloinen kaikille, mutta älä jää odottamaan saavasi mitään vastakaikua. Jossain vaiheessa työkavereilta tulevaan ilkeilyyn oppii suhtautumaan myös huumorilla, koska se alkaa olla niin ennalta-arvattavaa.
Jonkin aikaa kun kitkuttelet, niin voit alkaa hakea uutta työpaikkaa ja sittenhän sinulla on jo kaupan alan kokemustakin. Harmi, että ensimmäiseksi työpaikaksesi osui nyt tällainen ympäristö, mutta ei se ole samanlaista kaikkialla. Yritä oppia itse työstä mahdollisimman paljon, jotta olisit houkutteleva kandidaatti kun alat vaihtaa paikkaa.
Ymmärrän. Itse olin eräässä bestsellerin liikkeessä, nopeasti kävi ilmi että kyseessä oli ylikasvaneiden pissisten kukkoilukerho eikä vaatekauppa. Niskoja nakeltiin, neuvottiin tahalteen väärin, suljettiin juttujen ulkopuolelle, ei tervehditty aamuisin tai vuoron alkaessa.
Nyt, hyvässä työpaikassa vuoden päivät olleena, arvostan hyvää työilmapiiriä aivan älyttömän korkealle ja vaikka kuinka vtuttaisi henkilökohtaiset asiat, tervehdin työkavereita joka aamu ja löydän aikaa jos joku heistä pyytää apuani.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 20:09"]Paljon auttaa myös se, kun ottaa tietoisesti sellaisen asenteen, ettet ole töissä olemassa kenenkään kaveri, vaan haluat vain suoriutua hyvin tehtävistäsi. (En siis kuvittele, että olisit erityisesti kaveeraamassa kenenkään kanssa, mutta yleensä uudessa työpaikassa odotusarvona on se, että jonkin verran työkavereiden kanssa jutellaan ja heihin tutustutaan.) Ole tietysti kohtelias ja iloinen kaikille, mutta älä jää odottamaan saavasi mitään vastakaikua. Jossain vaiheessa työkavereilta tulevaan ilkeilyyn oppii suhtautumaan myös huumorilla, koska se alkaa olla niin ennalta-arvattavaa.
Jonkin aikaa kun kitkuttelet, niin voit alkaa hakea uutta työpaikkaa ja sittenhän sinulla on jo kaupan alan kokemustakin. Harmi, että ensimmäiseksi työpaikaksesi osui nyt tällainen ympäristö, mutta ei se ole samanlaista kaikkialla. Yritä oppia itse työstä mahdollisimman paljon, jotta olisit houkutteleva kandidaatti kun alat vaihtaa paikkaa.
[/quote]
Kiitos vinkeistä! Yritän ottaa tuon asenteen. Mielestäni huono ilmapiiri vaikuttaa niin paljon omaan oloon työpaikalla, että on vaikeaa ainakin näin alussa olla välittämättä ilkeilystä.
Ap
Itse olin aikoinaan hoitoalalla kesätöissä. Alusta alkaen sain jatkuvasti varsinkin yhdeltä vanhemmalta naiselta ilkeää kommenttia. Noh, keskityin vaan oppimaan hommat ja tein parhaani. Itkin sitten kotona. Minusta tulikin sitten oikein tehokas ja osaava, ja pestin lopussa sain kiitosta tuolta arvotelleelta naiselta. Eli kannattaa keskittyä vaan työhön ja koittaa kerätä hyvin tehdyn työn kautta arvostusta.
Ainakin itsellä on kokemusta työkavereista, jotka lämpenevät hitaammin. Ensin ollaan tylyjä, vältellään jne. mutta kunhan tottuvat ja kuuntelet kun he kertovat itsestään ja olet kiinnostunut, alkavat he pikkuhiljaa pitää sinusta.
Teennäinen ei missään nimessä kannata olla, vaan hyvin rauhallisen luontevasti ystävällinen. Ja työt hoidat hyvin. Kyllä se työympäristö siitä avautuu.
Siinä vaiheessa, kun nämä tylyt tulevat kysymään sinulta apua johonkin asiaan, niin ollaan jo voiton puolella.