4 vee lapsen pituudesta, voi ei...
Mittasin 4 v 7 kk ikäisen pojan juuri, 102 cm. Tasan nelivuotiaan keskipituus on 104 cm :(((((. Neuvolassa on kasvanut omalla käyrällään eikä asiaa ole ruvettu tutkimaan. Pitäisikö silti? Voiko ihan lievä esim. maitoallergia vaikuttaa noin kasvuun?
Kommentit (12)
Jotkut ihmiset on pitempiä ja toiset lyhyempiä.
Meillä on lapsen kehitys mennyt aika tasan isänsä mukaan. Tulee todennäköisesti olemaan alle 100cm nelivuotias.
ja sitä mietinkin että pitäisiköhän asiaa ruveta tutkimaan? Lapsi juo maitoa vain päiväkodissa, kotona ei suostu enää juomaan. Hänellä on aina ollut vähän näppyisyyteen taipuvainen iho, voisikohan se olla merkki allergiasta? Mulla on kyllä itselläkin ollut sairaan huono iho aina. Mitään muita oireita ei ole tullut, vatsakipua tai huonoa nukkumista. Kakka normaalia.
Onko kenenkään lapsen lyhyteen löytynyt syyksi jokin allergia? Miten oireili? Lapsi on muuten tosi hyvä syömään, lähes mikä tahansa menee alas.
mennyt hukkaamaan miehen neuvolakortin jonnekin. Anoppi antoi sen mulle epäviisaasti silloin kun ei ollut vielä lapsia :).
Lapsesi on siis 2 cm lyhyempi kuin keskiverto 4v. Tosi huolestuttavaa. Tarviiko siihen etsiä jotain kummaliista syytä? Ihmiset nyt vaan sattuvat olemaan eri pituisia, ja jotkut kasvavat vasta murrosiän alla keskivertopitkiksi. Tai jopa 2cm pidemmiksi! Itselläni ei ainakaan mitään huolta kun toinen lapsi pidempi kuin muut ja toinen lyhempi.
ja nykyisin ihan "normaalimittainen" joskin lyhyehkö.
Pitkä voi olla jopa 120 cm.
Mun lapsi lähestyy 5 vuotta kovaa vauhtia eikä ole päässyt vielä edes vuotta nuorempien keskipituuteen. Että kyllä se nyt aika lyhyt on.
Jos lapsesta tulee lyhyt, niin kuin itsekin muuten olen, ok, ei siinä mitään. Mietityttää vaan, että voisiko kyse olla jostain kasvua haittaavasta asiasta. Ja jos on, niin haittaako se jotain muutakin kuin kasvua. Isänsä on nimittäin aika pitkä mies.
mun veljentyttö oli 5-v tarkastuksessa 99 cm joten meillä on pieniä suvussa.
mitään esteitä.
Jos lapsi kasvaa omalla käyrällään niin ei ole syytä huoleen. Jotkut meistä vain ovat lyhyempiä kuin toiset.