Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä ok, että rauhallisella pientaloalueella lapset leikkivät kadulla?

Vierailija
01.12.2008 |

Muutimme jokin aika sitten "idylliselle" okt-alueelle, jossa kadulla leikkiminen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Autotiellä pelataan milloin sählyä, milloin leikitään hippaa - ja pulkkamäkikin kuulemma tulee suoraan tielle.

Olen huomannut, että tiellä myös kävellään miten sattuu: useimmiten keskellä tai reunalta toiselle pomppien. Tätä tekevät niin aikuiset kuin lapsetkin.

Onko tämä pientaloalueilla yleistäkin??? Minusta tiellä leikkiminen ei todellakaan ole ok. Vaikka paikalliset autoilijat tuntisivatkin kulttuurin, niin kyllähän täällä liikkuu ulkopuolisiakin.

Mutta ilmeisesti sitten olen ilonpilaaja, moralisti ja vastarannan kiiski, jos kiellän lapsiani tekemästä sitä, mitä kaikki naapuritkin tekevät.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijoiden täytyy tuntea liikennemerkit ja nopeusrajoitukset!

Meillä ei ole pihakatu, mutta päättyvä ja yksi naapuri on kieltänyt lapsia edes liikkumasta kadulla, vaikka kaverit asuu kadun toisella puolella!

Naapurista huolimatta 90% tietää täällä olevan lapsia ja käyttäytyy sen mukaan. Se on totta, ettei vielä kaikki koululaisetkaan tajua liikennesääntöjä ja tajua olla varovaisia. Ekaluokkalainen voi ajaa pysähtyneiden ohi ja peruuttava autoilija voi olla rekisteröinyt vain pysähtyneet eikä näiden takaa ohi kiilaavan rauhallisella päättyvällä kadulla kun ollaan. Itseä sapetti tilanne ainakin suunnattomasti, vaikkei pahempaa tapahtunut: ehkä sapetti siksi, että en huomattut ohittajaa ja peruutin, kunnes läheltäpiti pyöräilijä vilahti sivussa. Ja se sapetus tuli siitä, että minä olisin kuitenkin ollut se syypää.

Vierailija
2/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole aikaisemmin tällaista kuullutkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä on pihakadun merkki niin se on pihakatu. Jos ei niin se ei ole pihakatu.

Jos sinulla on kortti niin mene autokoulun kertaukseen.

Vierailija
4/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkutan omille lapsille että pysyisivät jalkakäytävällä, ja salaa harmittelen muiden isompien lasten katuleikkejä, koska eivät pienet vielä tajua tehdä eroa hiljaisen kadun ja vilkkaamman kadun välillä ja parempi että pysyvät poissa kaikilta kaduilta. Ja sattuu se onnettomuus hiljaisen kadunkin varrella jos niikseen tulee, eihän tästä ole kauaa kun lapsia jäi pulkan kanssa auton alle sivukadulla.

Vierailija
5/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talo päättyvän kadun päässä. Kadulla viisi taloa, joissa kaikissa samanikäisiä lapsia. Meillä kyllä lapset ajetelevat pyörällä, pelaavat ja leikkivät kadulla. Tosin heitä on opetettu menemään tien laitaan, jos tulee auto ja kaikilta tämä onnistuu hyvin. Kaikki menevät tien laitaan ja seisovat laidassa niin kauan, kunnes auto on kääntynyt pihaan. Jos joltain tämä ei onnistu, nin muutkin kyllä opettavat toisten lapsia, että miten pitää olla.

Meidän kadulla ei tosin ole jalkakäytävää.

Itse olen myös samanlaisella kadulla asunnut, mutta autoliikennettä oli paljon enemmän. Kuitenkin kadulla leikittiin ja autoja sitten väistettiin.

Vierailija
6/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot lapset (yli 10v) pystyvät jo seuraamaan liikennettä, mutta sitä pienemmät eivät. Eivätkä muuten usko, vaikka sanoo, etteivät he vielä kykene.

Vierailija
7/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina opettanut lapsiani, että tiellä kävellään reunassa, ei keskellä.

Myös pulkalla laskeminen hirvittää. Ei autoilija välttämättä huomaa, jos kadulle sujahtaa yllättäen metsästä pulkka. Käsitykseni mukaan tielle laskeminen on ollut ehdottomasti kiellettyä - mutta täällä se ei näköjään ole.

Eri asia toki on, jos aikuinen valvoo pulkkaleikkejä ja ja varmistaa, ettei autoja tule silloin kun lasketaan.

ap

Vierailija
8/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkivät ja kulkevat itsekseen tuossa kadulla. Kauhulla olen katsellut.

Isä on se aikaisemminkin kirjoittamani palomies.

Vierailija
9/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asumme okt-alueen kujan toiseksi viimeisessä taloyhtiössä ja liikennettä piisaa kun kaikilla on kaksi autoa jne. - maasturit ajaa ees taas koko ajan.ei tulisi mieleenikään pitää katua leikkialueena ja meillä ala-asteikäiset lapset.

Vierailija
10/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katu ei ole leikkipaikka. Rauhallinen pientaloalue meilläkin ja kapealla kadulla 30 nopeusrajoitus, mutta kyllä siinä eräskin lääkäri kaahaa mersullaan ja vaimo bemarillaan sellaista vauhtia että hirvittää.

Kauhulla olen katsellut, kun jotkut pienetkin lapset pyöräilevät tiellä ilman aikuisia tai n. 4-vuotias tyttö kävelee 1-vuotiaan pikkusiskon kanssa kahdestaan tiellä.

Vierailija
11/11 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä ehdi autoilija mitenkään huomata vaikka kuinka hiljainen vauhti olisi.

Onko se teidän katu muuten ihan virallinen pihakatu? Silloinhan nopeusrajoitus on 10 km/h ja kadulla periaatteessa saa leikkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi