Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teillä muilla lapset ovat mummolassa?

Vierailija
24.05.2008 |

Sitä ei muistaakseni koskaan ole suoranaisesti tarjottu, mutta ei ole kieltäydyttykään. Isovanhemmat siis edelleen työelämässä, toiset taas asuvat aivan toisella puolella maata.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pohdin tätä ikuisuuskysymystä, kun kaveripariskunta pyysi minua ja miestä täksi illaksi heille katsomaan viisuja ja istumaan iltaa -ilman lapsia.

Meillä on lapset 9v, 5v, 3v ja 1v 10kk. Ovat olleet viimeksi mummolassa yökylässä maaliskuussa. Sen jälkeen kerran viikossa n. 3t hoidossa, kun ollaan miehen kans käyty syömässä tai leffassa kaksin.

Mummot nuoria, hyväkuntoisia, mutta kovassa työelämässä vielä täysillä mukana. Eivät IKINÄ ole kieltäytyneet ottamasta lapsia, mutta toisaalta eivät koskaan itse tarjoakaan tuota mahdollisuutta. Tosin tuo perjantai-illan kolmetuntinen on jo ihan vakio, tehty noin jo ainakin 2v ajan. Lapset aina tuolloin saunovat mummoilla ja paistavat makkaraa iltapalaksi papan kanssa takassa ;o)

NIIN, nyt taas mietin, että viitsinkö soittaa ja kysyä mummoilta, ottasivatko lapset. Ajatuksena, että esikoinen ja kuopus voisivat mennä toiseen mummolaan ja keskimmäiset toiseen. Toisaalta ajattelen,että itse olen lapset tehnyt ja on väärin hoidattaa heitä muilla. Toisaalta tiedän, että jollain muulla lapset ovat useammanki hoidossa ja toisaalta mummoillahan on oikeus kieltäytyä. Tosi hankala tilanne, kun ajatuksen on niin ristiriitaisia.

Vierailija
2/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini asuu lähellä, mutta ei yksin asuvana halua ottaa lapsia hoitoon ja muut isovanhemmat kaukana. Eli kahdenkeskistä aikaa minulla ja miehelläni ei ole ollut vuosiin eikä varmaan pitkään aikaan tulekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on myöskin vielä työelämässä ja hän hoitaa kahta lastamme (1 ja 3v) sillon kuin sitä pyydämme. Hän ei ota lapsia yökylään, mutta joitakin tunteja yleensä hoitaa pyydettäessä.

Appivanhemmat ovat eläkkeelle ja he ottaneet tuon isomman tytön n. kerran kuussa viikonlopuksi heille. Pienempi on myös ollut kerran heillä yökylässä. Anoppi tulee myös aina meille kotiin hoitamaan, jos tarvetta on.

Vierailija
4/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodessa yhden yön.

Vierailija
5/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolat kaukana ja mummot vanhoja. En luota että jaksaisivat vilkasta 4-vuotiasta.

Vierailija
6/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ovat kuolleet. Ja miehen vanhemmat taas asuvat satojen kilsojen päässä.

Vierailija
7/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymme n. kerran kahdessa kuukaudessa Virossa ja tulloin lapset ovat mummolla kolme joskus neljä yötä! Välillä vanhempi tyttö haluaa jäädä mummolle muulloinkin yökylään! En ymmärrä miksi lapset eivät saisi olla isovanhemmillaan hoidossa, jos molemmat tykkäävät toisistaan ja järjestely sopii molemmille! Itse olen hoitovapaalla!

Vierailija
8/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mahdollista käyttää???

Ärsyttää tuollainen marttyyriasenne; ihan kuin isovanhemmat olisivat ainoat ihmiset maailmassa, jotka lapsia voivat hoitaa. Meilläkään ei ole isovanhemmat hoitoapuna, mutta osaamme kyllä ostaa hoitoapua / pyytää ystäviä, kummeja jne.

Äitini asuu lähellä, mutta ei yksin asuvana halua ottaa lapsia hoitoon ja muut isovanhemmat kaukana. Eli kahdenkeskistä aikaa minulla ja miehelläni ei ole ollut vuosiin eikä varmaan pitkään aikaan tulekaan.

Vierailija
9/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vanhemmillani yökylässä. Asuvat lähellä ja äitini aina soittaa ja pyytää josko saisivat tytön kylään, sitten kysyn tytöltä haluaako mennä. Ainahan tuo haluaa ja yleensä vielä moneksi yöksi mutta yritän vähän rajoittaa ettei mummo ole ihan poikki ja väsynyt.

Kerran kuukaudessa on sellainen tilanne että itse kysyn voisivatko hoitaa sen aikaa kun meillä joku meno.Jos heillä on omia menoja niin sitten tietenkin ymmärrän ja siirrän meidän menot tai kysyn jotain muuta hoitajaa.

Aikaisemmin oli parin viikon välein tyttö mummolassa, nyt kun olen raskaana niin äitini varmaan ajattelee että tarviin lepoa niin pyytää useammin.

Apeelle, jos mummolle ei käy niin kai hän sanoo sen ja viette lapset sitte hoitoon joku toinen kerta. Eivät ehkä sen takia pyydä heitä itse jos ajattelevat että lapset on tulossa lähiaikoina kuitenkin. :)

Vierailija
10/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei usein.

Mutta jos olisivat lähempänä, niin uskoisin että kerran parin kuukauden sisällä olisivat (siis yökylässä). Töissä ovat.

Vierailija
11/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummot eivät ole halunneet hoitaa. Mekin ollaan menossa tänään kaveripariskunnalle katsomaan euroviisuja, ja meillä lähtee viidestä lapsesta neljä mukaan. Teidän kaveripariskunta on sitten ilmeisesti lapseton, koska musta tuntuisi ihan hassulta mennä iltaa istumaan ilman lapsia ystäville, koska olisihan heidän lapset kuitenkin kotona. Ei kai sellaisia lapsenvahteja saa palkattua, jotka veisivät lapset omaan kotiinsa hoitoon.

Vierailija
12/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmat ovat sitä mieltä, että jokainen omansa hoitakoon.

Vierailija
13/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan 5.v menee yksin, joskus molemmat. Nuorempi 2-v.

Mummo usein soittaa ja pyytää 5v seuraksi yökylään.

En näe mummola yökyläilyssä mitään pahaa.

Vierailija
14/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei ikinä lapset hoidossa, minä hoidan omani itse"-asennetta. Eihän sille mitään voi, jos isovanhemmat eivät halua osallistua lastenlastensa elämään, mutta jos isovanhemmat mielellään hoitavat, niin miksei sitä mahdollisuutta lapselle soisi.

Mielestäni lapsen ja isovanhemman suhde on todella tärkeä ja kehittyy varmasti vieläkin tärkeämmäksi, jos he saavat olla välillä keskenäänkin.

Meillä lapset ovat viikottain hoidossa jomman kumman, mieheni tai minun, vanhemmilla. Yökyliä on harvemmin, viimeksi maaliskuussa.

Vierailija
15/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 2 kertaa kuukaudessa yökylässä, tosin tuskin olisi jos miellä olis 4 lasta....

Vierailija
16/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli enemmän kuin kerran viikossa?

Vierailija
17/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuolla ystäväpariskunnallamme on itsellään 2 lasta, jotka ovat nyt mummolassa vkonlopun eli ymmärrän hyvin, mikseivät halua meidän lapsia sinne ;o)

Päätin nyt kuitenki soittaa mummoilla, oma äitini hakee kuulemma enemmän kuin mielellään nuo 3v ja 5v heille. Mies soitti sitten äidilleen, joka oli saanut siskoltaan kutsun tulla katsomaan viisuja. Mies sitten sanoi, että voidaan olla kotona, onhan jokatapauksessa luvassa rauhallinen ilta vaan 2 lapsen kanssa. Juuri äsken sitten anoppi soitti, että siskonsa tuleekin heille ja näkee mielellään meidän lapsia, joten... vapaailta tiedossa!

Ja tosiaan, tuo perjantai-illan perinne on lähteny miehestä, jonka lapsuudessa heillä oli aina siskojensa kanssa tapana saunoa perjantaisin mummolassa. Ollaan sitten mummojen ja pappojen innostuttua jatkettu perinnettä :)

ap

Vierailija
18/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tänään 3 ja 1 v menevät ensimmäistä kertaa mummolaan (miehen äidille) yökylään. Isompi on kyllä ollut minun vanhemmillani aikaisemmin yökylässä ja odottaakin nyt innoissaan toiseen mummolaan pääsyä. Meillä hoitoapua kysytään todella harvoin, johtuen suureksi osaksi siitä, että oma äitini, joka todella mielellään hoitaa lapsia, on vielä työelämässä ja vuorotyössä, joten järjestelyt ovat joskus melko vaikeita :( Anoppi on eläkkeellä, mutta aikoinaan (meillä ei vielä silloin lapsia) valitti miehen veljen lasten hoitamisesta, ja tämä estää minua pyytämästä, vaikka hän onkin itse usein sanonut mielellään hoitavansa, että päästään kahdestaan ulos. Aina iltahoidon jälkeen on kuitenkin sellainen tunne, että ollaan vaivaksi, eikä mummostakaan kuulu sitten pitkään aikaan mitään - aivan kuin olisi saanut tarpeekseen taas vähäksi aikaa meidän lapsista...

No mutta hauskaa iltaa meille, keiden lapset tänään yökylässä!!!

Vierailija
19/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen toiset isovanhemmat hoitaisivat enemmän kuin ovat saaneet hoitaa. Asumme parinkymmenen kilometrin päässä. Lapsi on ollut näillä isovanhemmilla kaksi kertaa yökylässä elämänsä aikana ja tarvittaessa isovanhemmat ovat ottaneet lapsen hoitoon muutamiksi tunneiksi (noin pari kertaa kuukaudessa). Isovanhempien apu on arvokas etu. Emme kuitenkaan ilman syytä käytä isovanhempia hoitajina, kyläilemme isovanhempien luona myös muuten.

Toiset isovanhemmat asuvat kauempana, noin 2,5 tunnin ajomatkan päässä. Eivät ikinä tarjoudu hoitamaan. Lapsi on ollut muutaman kerran muutamia tunteja isovanhempien kanssa ilman vanhempien läsnä oloa. Kerran on pyydetty meille kotiin hoitamaan. Mummo kieltäytyi.

Lapsen kaikki mummot ja vaarit ovat työelämässä. Kunnioitamme isovanhempien tapaa olla mummoina ja vaareina. Isovanhemmuus on muutakin kuin hoitoapua. Tarvittaessa ostamme hoitopalveluja.

Vierailija
20/36 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyläillään koko perheenä vaikka lähellä asutaankin. Itse en kyllä kehtaisi viisuiltana hoitoapua pyytää, koska olettaisin että isovanhemmatkin saattavat haluta niitä katsoa. Jos taas eivät katsoisi, saattaisin pyytääkin. Meillä lapset ovat olleet ihan parit kerrat mummoillaan yötä, kun eivät kutsu en kehtaa tuputella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä