Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö vaan niellä katkeruus? Sisko menee naimisiin eikä ole kutsunut häihin

Vierailija
03.04.2008 |

minua tai lastani. Koko muu lapsuudenperheeni on jehovantodistajia, siskokin, ja vaikka kohteleekin minua muutoin ystävällisesti, niin häihinsä ei ole kutsunut.

Kyllä surettaa.. Olen hoitanut siskoa pienestä pitäen kuin omaani, koska äitini oli ajoittain hoidossa psykiatrisessa sairaalassa. Jouduin joskus jopa olemaan pois koulusta sen takia, että siskolla ei ollut hoitajaa. Niin minä pieni 8-vuotias hoidin vauvaa - työnsin rattaissa kauppaan ja ostin päivän ruoat, vaihdoin vaipat, nukutin, syötin, rauhoittelin.. Ja tässä on kiitos.

Nyt äitini ja siskoni etsivät onnessaan hääpukua, suunnittelevat juhlia ja ruokalistoja. Ja minä olen ulkopuolinen. He jopa kuvailevat, minkälaiset häät tulevat olemaan - tietäen että minä en pääse olemaan mukana.

Miten päästä tästä surusta? Miten reagoida kun he kehua retostelevat tulevia juhlia? )),:

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon tai ei, mutta on tuo silti niin julmaa mielestäni.

Vierailija
2/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus perheenjäseniä ei kutsuta koska on itsestään selvää että he ovat paikalla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni jopa päästi naurunhörähdyksen, koska koki kysymykseni niin hulluna.

ap

Vierailija
4/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut sisareni tiesivät kyllä.. Välimme eivät ole läheiset, mutta emme missään riidoissakaan ole. Kyläilemme silloin tällöin ja mummu jumaloi lapsen lapsiaan. En antanut mokoman vaikuttaa " suhteeseemme" ..

Vierailija
5/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hääintoiluaan, koska et itse pääse mukaan?

Vierailija
6/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko sinun ja siskosi välillä jotain muuta kaunaa tai erimielisyyttä? Onko jehovantodistajien häät jotenkin erityisen uskonnollinen tapahtuma johon ei saa muut kuin uskossa olevat tulla?

Vierailija
7/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan häntä suuresti, koska kiinnyin häneen niin paljon silloin joskus. Olen aina yrittänyt tarjota apua ja tukea, vaikka hän onkin vain kohautellut harteitaan ja hymähdellyt minulle. Olenhan vain tavallinen taateli, en jt. Satuttaa niin paljon, että taidan vetäytyä kuvioista siihen asti kun häät ovat ohi.

Ap

Vierailija
8/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman yhteisön painostus voi olla kovaa ja julmaa.

Vierailija
9/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tunnet itsesi loukatuksi ja olet asiasta todella surullinen?

Vierailija
10/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin missäs ne häät on?

Niin jehovat eivät vietä syntymäpäiviä, viettävätkö sit oikeesti häitä!?!?!?

Eikä ne vietä jouluakaan, taidat olla ihan provo!!!!!!

Vierailija
11/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokka I - vakavat synnit:

-tupakointi, ei edes sikaria varpajaisissa. Tosin useat nuoret rikkovat tätä sääntöä esim. bileissä tai ravintoloissa

-verensiirto (tämä sääntö on jatkuvassa muutoksessa, Vartiotorni hyväksyy koko ajan uusia verituotteita todistajien käyttöön)

-ei saa tervehtiä lippua, tämä on epäjumalan kunnioittamista

-ei saa harrastaa käydä ennustajalla tai harrastaa spiritismiä

-seurustellessa ei saa hyväillä toisen sukuelimiä tai harrastaa seksiä

-ei saa syödä verilettuja tai muita veriruokia

-ei saa äänestää (periaatteessa tämä sääntö kumottiin äskettäin, mutta sitä noudatetaan edelleen)

-ei saa olla ammattinyrkkeilijä (lähde: vanhinten Lauma-kirja)

-ei saa kritisoida Järjestöä tai olla eri mieltä siitä, mitä Vartiotorni kirjoittaa.

-homoseksuaalisen taipumuksen mukaan eläminen on kielletty, kaappihomo voi siis olla.

-yhdessä masturboiminen luetaan homoseksuaalisuudeksi (ethän syyllistynyt tähän tietämättäsi isossa tuvassa peiton alla- olet silloin homo!)

-sukupuolenvaihdosleikkaus

Luokka II - muut synnit

-masturbointi (ks. Nuoret kysyvät ja Nuoruutesi -kirjat)

-seurustelu ei-Jehovan todistajan kanssa

-seurustelu jos ei suunnittele avioitumista, eli ns. seurustelu huvin vuoksi

-ei saa lotota (tästäkin on erotettu)

-ei saa viettää syntymäpäiviä, mukaanlukien esim. työkaverin lahjaan kerättävän rahan lahjoittaminen.

-syntymäpäivä- tai joulukortin kirjoittaminen

-ei saa käyttää alkoholia runsaasti tai olla julkisella paikalla humalassa (juominen on kyllä muutoin hyvin yleistä todistajapiireissä, sillä se on ainoa jossain määrin sallittu pahe)

-ei saa kantaa kaulassa ristiä (epäjumalanpalvontaa)

-vanhin tai avustava palvelija ei saa harrastaa suu- tai anaaliseksiä

-naisten on pukeuduttava kokouksissa ja kenttäpalveluksessa hameisiin

-miehillä ei saa olla partaa, koska se antaa epäsiistin (?) kuvan

-miesten on pukeuduttava länsimaiseen pukuun kokouksissa joka puolella maailmaa, afrikasta intiaan

-ei saa viettää joulua, tuoda kuusta kotiin tai tehdä joulukoristeita

-ei saa viettää pääsiäistä, kasvattaa rairuohoa tai ostellä pääsiäismunia

-ei saa viettää vappua, kävellä kaupungilla ylioppislaslakki päässä

-ei saa viettää isänpäivää, äitienpäivää, Halloweenia (Herätkää! 8.10.2001) tai mitään muitakaan kalenterin ' maailmallisia' juhlia. Kaikilla on pakanallinen alkuperä.

-juhannuksena pitää ahtautua hikiseen jäähalliin haukotteleman kolmepäiväiseksi konventiksi

-ei saa jäädä kokouksista pois, kolmena päivänä viikossa pitää käydä salilla

-kenttäpalvelusta odotetaan tehtävän vähintään 10 tuntia viikossa, jos aikoo päästä johonkin asemaan seurakunnassa. Tavallinen keskiarvo on 7 tuntia. Tunnit lasketaan ensimmäisestä ovikellonsoitosta viimeiseen soittoon, joten esim. ajomatkaa salilta kenttäalueelle ei lasketa. Tämä tarkoittaa käytännössä kentälle menoa kerran joka viikko, yleisimmin lauantai-aamupäivänä, jolloin tavalliset ihmiset ovat kaupoissa tai kotona kiireisinä laittamassa ruokaa.

-pitää osallistua ' teokraattiseen palveluskouluun' eli harjoitella lyhyiden puheiden pitämistä salilla yleisön edessä. Ne miehet jotka eivät etene, joutuvat ikuisesti pitämään viiden minuutin ' kakkos' - ja ' nelospuheita' ; muut pätevät pitämällä pidempiä ja vapaampia esityksiä. Naiset eivät pääse edes näin pitkälle, vaan heidät on tuomittu ' heikompina astioina' pitämään kahden siskon harjoiteltuja vuoropuheluja lavalla.

-itsepuolustuslajien harrastaminen, kuten judo tai karate on kiellettyä

Luokka III - paheet

-ei saa osallistua arpajaisiin

-ei saa nostaa maljaa ja kilisyttää laseja yhteen (muinainen demonien karkoitustapa!)

-ei saa nousta urheilukilpailuissa seisomaan Maamme-laulun tai kansallishymnin ajaksi. Hyvin kiusallinen kielto, monet kiertävät tämän saapumalla katsomoon vasta laulun jälkeen.

-ei saa hautajaisissa nousta seisomaan vainaja tuotaessa sisään. Tämä on ihmisen kunnioittamista. Erittäin typerä ja epäkohtelias sääntö.

-sama sääntö pätee myös häissä, älä ihmettele jos todistajahäissä kaikki istuvat kuin tatti hääparin tullessa sisään.

-ei saa osallistua äänestykseen koulun vaaleissa

-elämän päämään pitää olla kokoaikaiseksi saarnaajaksi ryhtymisessä, itsensä ja perheensä voi elättää hanttihommilla ja osa-aikatyöllä

-opiskelun pitää suuntautua ammatin hankkimiseksi, jos nyt sitten hairahtuu opiskelemaan

-ei saa opiskella yliopistossa, koska niissä oppii maailmallisia filosofioita, huonoa moraalia ja käytetään huumeita (kuten ilmeisesti ammattikouluissa ei tehdä..) (lähde: Herätkää!-lehti)

-miesten pitää käyttää valkoista kauluspaitaa, ei värillistä.

-ei saa uskoa evoluutioon

-ei saa uskoa jääkauteen, koska se teoria keksittiin Raamatun vedenpaisumuskertomuksen kumoamiseksi (lähde: Onko Raamattu todella Jumalan sana -kirja)

-ei saa käydä psykiatrilla, jos on mielenterveydellisiä vaikeuksia. Sen sijaan pitää keskustella vanhinten kanssa, jotka voivat ' antaa rohkaisua' .

-metsästys harrastuksena, ei ruuan hankkimisena (missä ero sitten lieneekään..)

-ei saa olla ystävyyssuhteita todistajien ulkopuolella.

Vierailija
12/12 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on oikeus olla vihainen tuosta, että sinua ei kutstua. Sinua syrjitään perheessäsi uskonnon takia. Se on törkeää, mutta voit ajatella, että perheesi toimii yhteisön sääntöjen mukaan, ymmärtämättä itsekään miten ikävästi sinua satuttavat. Eli perheesi on tietyllä tavalla " sokaistunut" usk. piireissään ja sinä saat tästä kärsiä. Mielestäni on ymmärrettävää, jos et heihin halua pitää yhteyttä. Toisaalta osoitat vahvuutta, jos et piittaa hääasiasta ja elelet niin kuin muutenkin.

Olen kyllä luullut, että jt:t eivät pidä yhteyttä lainkaan yhteisöstä irronneisiin? mutta ilmeisesti teidän perheessä on pidetty ja eikö se ole jo hyvä asia. Ilmeisesti häihin ei sitten missään tapauksessa yhteisön sääntöjen mukaan voi kutsua niitä, jotka ovat lähteneet.

Olen joskus ollut häissä, jossa oli jt:itä kutstuvieraissa ja he eivät kirkossa istuneet alas vaan jäivät seisomaan takaosaan. Olivat hääparin lähisukulaisia. Kyllä näytti kummallliselta, kun kirkko oli melkein tyhjä ja vieraat seisoivat takaosassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi