Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isyyden vahvistaminen oikeudessa

03.04.2008 |

..ihan mitä haluaa. 1800€/kk tulot ei kovin huimat ole ja niistä kun vähennetään pakolliset menot niin ei elatusmaksuistakaan kovin huimia jää. Elatusmaksun idea ei muutenkaan ole vaan "vaatia sitten kunnolla!!", vaan takaa lapselle riittävä elatus. Toinen ihminen joka ei ole lasta samassa asunnossa hoitamassa ja maksamassa, antaa rahaa.

Laskemiseen käytetään laskuria elatusavun suuruuden määräämiseksi eli sitä ei tosiaankaan voi vain hatusta heittää paljonko haluaa kuukaudessa. Aika erikoista, jos lastenvalvoja kehoittaa vaatimaan "kunnon elatusmaksut". Luulisi alan ihmisen kyllä tietävän, miten elatusmaksut määräytyy ja miten ei.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voi ne paljon pienemmätkin olla, kuten minulla. Se elatusmaksun suurus asia on jo selvitetty ja olin todellakin "vaatimassa" liian pientä summaa. Onneksi sain toista kautta selville mikä on kohtuullinen summa aloittaa "vaatimus".

Eikä lastenvalvoja missään vaiheessa sanonutkaan etteikö laskisi sitä lopullista summaan ja on muuten muutenkin oikein asiallinen ja kokenut lastenvalvoja. Olen myös muualta kuullut pelkkää positiivistä hänestä. Joten ihan turhaan "tanyaest" epäilit hänen tietämystään.

Nyt ymmärän jatkossa pysyä pois tältä palstalta kysymykieni kanssa.

Vierailija
2/10 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja sanoi, että meidän molempien on oltava läsnä isyydentunnustamisessa. Isä ei aio tulla, "tunnusta mitä tunnustat", vaikka isyytensä haluaisikin tunnustaa. Aikoo hoitaa asian sitten kun ehtii. Niinkö?

Lapsihan nyt on mun nimellä. Isyydentunnustamisen jälkeen lapsella on oikeus isänsä sukunimeen, tjsp. Onko nimi PAKKO vaihtaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen etu- ja sukunimen vaihtamisesta päättävät lapsen huoltaja/huoltajat (ja tietenkin lapsi itse 18 vuotta täytettyään).

Jos lapsen isällä ei ole huoltajuutta, hänellä ei ole myöskään päätösvaltaa nimen suhteen. Jos taas haluatte yhteishuoltajuuden, lapsen isä voi estää lapsen nimen muuttamisen (esim. mahdollisen uuden puolisosi sukunimelle), mutta niin kauan kuin sinä olet lapsen huoltaja, isä ei voi nimeä yksin muuttaa. Eli jos et halua lasta isän nimelle, hän pysyy sinun nimelläsi.

Sitä en tiedä, voitko edes yksinhuoltajana vaihtaa lapsen isän sukunimelle, jos isä vastustaa sitä.

Vierailija
4/10 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän molempien ei tarvitse olla yhtäaikaa paikalla. Meillä ainakin yritettiin sitä että minä allekirjoitin jo aikaisemmin isyydentunnus paperin ja lastenvalvoja yritti saada isän käymään siellä ja allekirjoittamaan sen saman paperin.

Sukunimeä ei ole pakko vaihtaa isyydentunnustamisen jälkeen.

Ilmeisesti ette ole siis vielä käyneet lastenvalvojalla? Kun lapsi on syntynyt sinulle tulee kutsu lastenvalvojan luo. Jos isä ei tule mukaan kerrot vaan isän tiedot ja lastenvalvoja ottaa yhteyttä isään. Jos isä ei suostu tulemaan, sitten asia menee halutessasi oikeuden hoidettavaksi.

Vierailija
5/10 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä isä ei suosiolla suostu tunnustamaan. Meni kyllä testeihin ja niistä tuli tulos 99.999%. Mutta isä päätti että ei silti tunnusta, kun siitä tulee hänelle henkilökohtaisia hankaluuksia. Eli asia ilmeisesti menossa nyt oikeuteen, aika asianajalalle tulossa. Mitä oikeuden käsittelyssä tapahtuu? Lastenvalvojahan esitti pitkän listan kysymyksiä suhteesta, ehkäisystä, tapaamisesta. Käydäänkö ne kohdat läpi siellä oikeudessa ja sitten vasta vahvistetaan se isyys. Vai miten?

Lastenvalvoja sanoin että jos asia menee oikeuteen kannattaa sitten vaatia kunnon elatusmaksut. Mikä olisi sellainen kunnon summa, kun miehen tulot on noin 1800¿/kk ja itse olen kotihoidontuella?

Vierailija
6/10 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 on pieni palkka, joten ei varmaan hirveän korkeat elarit ole.

Vierailija
7/10 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kysyi paljonko haluaisin. Yrin pyytää että hän laskisi, mutta käski vaan minun sanoa jonkun summan. Tiesi kyllä jo isän tulot. Itselläni vielä pienemmät, kun olen hoitvapaalla. Hetin jonkun summan, joka ilmeisesti oli aika pieni, koska sanoin minulle että jos menee oikeuteen niin kannattaa vatia kunnon elatusmaksut.

Vierailija
8/10 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat sieltä itsellesi julkisen oikeusavustajan ja kun varaat aikaa sinne pyydä että saat avustajaksi sellaisen jolla on kokemusta perheoikeudesta.

elatusavun määrään on olemassa laskenta malli johon vaikuttavat molempien vanhempien tulot. vaatiahan sinä voit aina toki ihan mitä tahansa summia mutta yleensä se oikeus katsoo asian tapauskohtaisesti.

Vierailija
9/10 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimies ottaa minuun yhteyttä, kun palaa lomiltaan. Haluaisin nyt kuulla muiden kokemuksia, jolla asia on mennyt oikeuteen ja lähinnä sitä miten tarkkaan siellä käsitellään esim. niitä vastauksia joita lastenvalvoja kyseli. Minulla pitää nyt kuitenkin olla joku summa vaatimus ennen kuin lastenvalvoja / oikeus rupeaa laskemaan mitään.

Vierailija
10/10 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenvalvojalla on kaava, jolla hän saa helposti laskettua sopivan summan. Vaadi nyt vain häntä laskemaan, se on yksi hänen töistään. Ei sinun tarvitse sitä summaa tietää.