Lyhennetty työpäivä vai perjantait kotona?
Harkitsen jääväni osittaiselle hoitovapaalle. Kertokaapa perusteluineen, kannattaako lyhentää työpäivä 6 tuntiin vai olla perjantait kotona. Lapset silloin 2,5 ja 4,5 vuotiaat.
Kommentit (31)
Minulla 4-päiväinen työviikko tarkoittaa käytännössä 80% työajasta ja palkasta. Jos muilla on lyhyt työviikko arkipyhän takia, niin mun pitää tehdä 80% heidän työajastaan. Eli jos muut tekee 4 8 tunnin työpäivää eli 32 tuntia, niin mun täytyy tehdä 80% 32 tunnista eli 25,6 tuntia. Käytännössä siis vähän reilut 3 työpäivää.
Normaalisti teen arkipyhäviikolla 3 työpäivää (eli olen esim. tammikuussa töissä loppiaisviikolla ma, ke ja to) ja allejäävät tunnit miinustetaan saldosta.
minä pidin maanantait vapaana - oli ihana kun vikonloppu jatkui. Usien viikonloppuna oli jotain ohjelmaa ja maanantai oli sitten se "vapaa päivä" jolloin lasten kanssa vaan olstiin rauhassa kotona.
Kun on työmatkaa täällä PK-seudulla menee aikaa ja muutenkintuntuu paljon enempi se ettei yhtenä päivänä tarvi lähteä mihinkään vaan voi rauhassa kölliä lasten kanssa sängyllä jos huvittaa :-)
nelipäiväinen viikko on vanhemmalle kivampi. Lapselle sitten taas se lyhyt päivä.
Eli mun lapsille se näköjään on ihan se ja sama ja jonkun toisen lapsi huomaa eron? :D
Olin siis töihin palatessa ensin 6 h töissä päivittäin ja sittemmin täyden. Lapset ei reagoinu pitenevään päivään mitenkään, kotona jaksoivat illatkin ihan yhtälailla.
Sama jos otin parin tunnin pekkasen osittaisella ja hain lapsia entistä aikasemmin, ei eroa.
Mutta jos kotona yksi kokonainen päivä niin se on koko päivä silloin vaan omaan käyttöön.
Näkee sen kun lapsi sairastuukin, kyselee milloin pääsee takasin hoitoon.
Eikö muilla ole tällästä? :D
21
Meillä on mahtavan hyvä päiväkoti, mutta kyllä kotona on aina parempi lasten mielestä.
Näkee sen kun lapsi sairastuukin, kyselee milloin pääsee takasin hoitoon.
Eikö muilla ole tällästä? :D
21
Siis jos on ollut kipeänä monta päivää ja neljän seinän sisällä, niin kyllä kovasti alkaa kiinnostamaan päiväkodin kaverit ja touhut! Vaikka tämä samainen 5v. nauttii suunnattomasti siitä, että ollaan perjantait aina kotona osittaisella hoitovapaalla.
Minä kuulun tähän joukkoon, joka ei oikein näe suurta eroa 6 tunnin ja 8 tunnin työpäivillä lasten kannalta. Ainoa mikä jäisi päiväkotipäivästä pois olisi iltapäiväulkoilu ja meillä ainakin kummatkin rakastaa ulkoilua.
iltapäivisin kun teen lyhennettyä päivää. Lapset saavat siis saman verran ulkoilua jokatapauksessa, eivät siis jää mistään paitsi. Joskus otetaan joku tarhakaveri meille kyläilemään klo 15-17, saavat sitten ihan keskenään leikkiä omia juttujaan.
Kun omat lapset tykkää pidennetystä viikonlopusta, mutta kyselee jo takasin hoitoon. :)
Jos taas teen 6 h päivän, en huomaa lapsissa eroa jos ne olis hoidossa pari tuntia pidempään.
Tähän perustan mm. väitteen ettei lapselle ole pahasta myöskään tavallinen hoitopäivä!
Ihan samanlailla lapseni on hoidossa viihtyny puhutaan sitten muutaman tunnin pidemmästä tai lyhemmästä päivästä.
Mutta mulla taitaa lapset olla jotenkin poikkeavia, ainakin ne suuresti nauttii tarhasta! :D
21
ja kun päivä on lyhyempi, sitä kunnon leikkiaikaa jää enemmän.
En tiedä onko meidän lapset sitten outoja, mutta eivät oikeastaan koskaan haikaile omia kavereitaan, vain siitä tulee suru puseroon, jos sisko ei ole mukana.