Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyykinpesuaineet - hajusteella vai ilman?

03.04.2008 |

Eli pesetkö pyykkisi mielummin hajustetulla vai hajusteettomalle pesuaineella (ja kenties huuhteluaineella? Miksi?

Oma äitini suorastaan hysteerisesti vihaa hajustettuja pesuaineita, ja muistan kotoa asuessani kuinka aina ihmetteli vieraiden lähdettyä, että " miksi kukaan edes haista kilometrin päähän Omolta" :-)).

Itse en ihan noin intohimoisesti asiaan suhtaudu, vaikka meilläkin hajusteettomia pesuaineita käytetään. Jos mies vahingossa kaupasta hajustettua tuo, kyllä se esim. pyyhepyykissä käytetään, eikä äijäkultaa lyttyyn haukuta. Omaan nenään tietyt (kylläkin kovin harvat) hajusteelliset tuoksuu oikein hyvältäkin, mutta varmaankin jo kiitos äitini, en edes osaisi noita käyttää. Omat hajustetraumani on vaihto-oppilasvuosiltani, jossa pesuaineet HAISIVAT niin järkyttäviltä, että äitini peruisi vaikki puheensa suomalaisten " pesuainehajuista" ;-).

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käytän sitä hyvin harvoin, lähinnä jos pyyhkeet oikein " koppuraisia" silloinkin juuri Erisania tmv.

Niin ja tekokuiduillehan (eli vaatteissa jossa elastaania) huuhteluainetta ei suositella...

Vierailija
22/39 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä ei ole nyt kuivausrumpua, eli uudessa talossa kun on niin silloin enää tuskin koko huuhteluainetta tarvitsee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pesuaineena on Omo sensitive, ja huuhteluaineena LV, MiniRisk tai vastaava. Huuhteluainetta käytetään, kun pyykit on ihan koppuraisia muuten. Musta tuntuu käsissä inhottavalta koppuraiset pyykit, johtuu varmaan omista kuivista käsistä. Vaatteissa, jotka sisältää elastaania, ei käytetä huuhteluainetta, kun se pilaa ne.

Vierailija
24/39 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ykkösope:

Toinen samaan aihepiiriin liittyvä asia on käsisaippua. Me miehen kanssa aina ihmetelllään, kun kaupassa on hyllymetreittäin toinen toistaan hajullisempia ja kaiken kirjavan värisiä (neste)saippuapulloja. Meillä käytetään erisan-saippuaa, ei ärsytä käsiä ja ei haise miltään

Meilläkin käytetään joko Dermosilin tai Erisanin käsisaippuaa. Ja joka kaupasta ei edes tuota Erisania saa, joten sitä pitää aina muistaa ostaa kun käy sopivassa kaupassa. LV:stä en pidä, koska pumppunokan kärki menee helposti tukkoon ja saippuaa roiskahtelee kaaressa vaatteille.

Vierailija
25/39 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pestään siis aina hajusteettomalla. Mulla itsellä alkaa kurkkua kutittamaan ne hajusteelliset :). Nyt tosin viimeksi ostin kiireessä jostain " kaksi pakettia kolmella eurolla" ja kotona huomasin toisen olevankin hajustettua. Olen nyt pessyt sillä kesäsäilytykseen meneviä talvivaatteita. Voi kyllä olla, että vaatehuoneessa tuoksuu niin, ettei sinne pysty hetkeen menemään ilman hengityssuojaimia... Mutta eiköhän se tuoksu vaatteista ja vaatehuoneesta kesän aikana hälvene ;)...

Vierailija
26/39 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää voimakkaita hajuja enkä varsinkaan hajujen sekoittumista.Ihmettelen, miten joku voi haista yhtä aikaa Omolle, Chanel-parfyymille ja Elnet-hiuslakalle.

Äitini käyttää hajullisia, ja kyllä nukkuminen hänen lakanoissaan on vaikeaa. Vaikka kulta-äiti pesee aina ennen tuloamme lakanat hajuttomalla, ei se vuosien Omo-käsittely häviä mihinkään.

Olen lopettanut huuhteluaineen käytönkin. Turhaa kemikaalia mielestäni. Pyykit kyllä oikenevat ja pehmenevät pian käyttöönoton jälkeen. (Tosin olen sitä mieltä, että silitetty vaate on kaunein päällä, en vain yleensä ehdi silittää...)

Vierailija
27/39 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillakin siis hajusteeton, itse ole kotoa oppinut kayttamaan hajusteettomia. Mies tykkaa tuoksuista enemman ja koska han usein vastaa tuollaisista ostoksisa niin enne vauvaa meilla oli usein tuoksullistakin. Vauvan myota siirryttiin kokonaan hajuttomaan ym kaikesta vapaaseen valmisteeseen.

Me yleensa kuivataan kaikki pyykit koneessa, koska en voi sietaa kovia koppuroita vaatteita ja olemme laiskoja silittaan. Luin eraalta toiselta palstalta vinkin miten estaa tama koppuraisuus narulla kuivattaessa: vahemman pesuainetta. Meilla ainakin tepsi, nyt kuivataan aina narulla niin paljon kuin mahtuu ja loput koneelliset kuivurissa. Ilmeisesti koppuraisuus johtuu pesuaine jaamista vaatteissa...

Vierailija
28/39 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meillä on niin paljon vaatteita, joille huuhteluaine ei sovi, katsoin parhaaksi luopua sen käytöstä kokonaan. Ei käy sitten vahinkoja, että vahingossa laittaisi sellaiseenkin koneelliseen mihin ei saisi. Ja koska äiti-kulta aina meillä ollessaan sitä laittoi joka koneelliseen (kielloista huolimatta), päätin olla hankkimatta meille enää yhtään huuhteluainepulloa!

Mitä silittämiseen tulee, niin se on mulle ihan pakkomielle :)! Kaikki pyykki mikä pestään, on myös pakko silittää!

Vierailija
29/39 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö asutaan kerrostalossa ja kuivatetaan pyykki talon kuivaushuoneessa. Meille syntyi kolmas lapsi (4vk) ja tietoisesti vaihdoin pyykinpesuaineen hajusteettomaan ja huuhteluainekin on mieto. Ei meillä aikasemminkaan pyykit haissu voimakkaasti pesuaineelle, mutta nyt halusin, että vauva ei saisi pyykin hajusta turhia ärsykkeitä.

Muutama päivä sitten vein pyykit kuivumaan ja olin pyörtyä jo ovella. Joku oli vähän holauttanut jauhetta reippaasti pyykin sekaan (liekö vahinko vai tarkotus?) ja haju tuntui jo käytävälläkin, ennen kun oven avas. Piti laittaa pyykit ripeästi narulle ja poistua huoneesta, kun ilma oli niin aineella kyllästetty. Myöhemmin, kun hain pyykit pois, nin arvatenkin voimakas haju oli tarttunut meidänkin vaatteisiin ja vähän harmitti.

Miun mielestä pyykki tuoksuu puhtaalta ilman pesuaineen hajuakin ja kyllä mie tykkään miedosta hajusta. Mutta sitä en ymmärrä, miksi vaatten hajun on tunnuttava koko huoneessa. Luulisi jo pesuainetta jäävän vaatteisiinkin, kun oikein voimakkaasti haisee.

Vierailija
30/39 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vannon lähes hysteerisesti Arielin nestemäisen tuoksuttoman pyykinpesuaineen olevan paras ; ) ainakin meidän pesukoneelle ja pyykeille. Miniriskin tuoksutonta huuhteluainetta käytän nykyään tosi vähän, kun ajattelen huuhteluaineen olevan turhake. Kuivausrumpu poistaa tosin kemikaalijäämät vaatteista, joten ei kait se huuhteluainekaan jäisi paidanpintaan?"

Kuka tosiaan haluaa haista pyykinpesuaineelle?

Mies meilläkin haluaisi hänen vaatteisiin käytettävän tuksuvaa pesuainetta. Luulee raukka puhtaan pyykin tuoksuvan aina pesuaineelle. Joten häntä varten kaapissa on Arielin nestemäistä soft pesuainetta. Tosin löyhkää kone sen käytön jälkeen, joten seuraavakin koneellinen saa tuoksua...

Vierailija
31/39 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ehdottomasti ilman huuhteluainetta! Tahdon pyykin tuoksuvan raikkaalle, puhtaalle ja ei millekään. Kuivaan pyykin ulkona aina kun mahdollista kesäkaudella.

En voi sietää pesuaineiden hajusteita, ja olen kieltänyt anoppia ja äitiäni pesemästä lastemme vaatteita jos ovat yökylässä, sillä käyttävät hajustettuja pesuaineita sekä huuhteluainetta. Pepsen vain nestemäisillä, sillä pulverit eivät kyllä nykyaikaisten koneiden vesimäärissä ehdi tarpeeksi liueta veteen, saati huuhtoutua pois.

Inhoan silittämistä, joten mulla on pakkomielle pyykin ripustamisessa: ravistan reippaasti ja oion huolella hihat ja saumat, jolloin vaatteet ovat suht sileitä kuivuttuaan. Haluan pyyhkeiden, farkkujen ja lakanoiden olevan puhtaana " kovia" .

Hajusteiden mahdollisesti aiheuttamista allergioista:

Hajusteethan sisältävät runsaasti mm. keinomyskiä, jonka on todettu aiheuttavan allergiaa.

Oma äitini sairastui 60-vuotiaana astmaan, joka on takuuvarmasti keinohajusteiden aiheuttama: hajuvesiä, kaikki pyykki pesty vahvasti hajustetuilla pulvereilla, vessassa suihkutettavia hajusteita, tiskipöydät ym. pestään suihkutettavilla antibakteeri-tuotteilla ja käyttää kaikkeen siivoamiseen suihkutettavia kemikaaleja. Tukkaan vahvasti hajustettuja geelejä, hiuskiinnettä.....

Kaikki nuo suihkeet leviävät satoinatuhansina pisaroina hengitysteiden limakalvoille ja siitä elimistöön. Ei kai tuossa iässä puhkeavaan astmaan muuta tarvita?

Vierailija
32/39 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sertoa, erisania tai dailya. Huuhteluainetta käytän, Comfortin hajusteetonta.. pitäisi siitä päästä eroon, mutta pidän siitä kun pyykit ovat pehmeitä =) Meillä ei ole kuivausrumpua...

Huuto. netistä olen saanut muutamia vaatteita, joissa on todella voimakas pesuaineen haju, eikä se lähde vaikka sitä on monta kertaa pesty. Usein sieltä tulee kuitenkin " ei millekään" haisevia vaatteita. Minusta pyykin pitääkin tuoksua puhtaalle " ei millekään" .

Käsisaippuan valitsen sitten hajusteellisen =). Oikein hyvää on Palmoliven oliivi tms..

Vierailija
33/39 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten ihan totta, että kuivaushuoneissa hajustetuilla pestyistä pyykeistä tarttuu haju hajusteettomalla pestyyn pyykkiin! Ja jos pesukoneeseen pistää hajusteettomien joukkoon näitä huutonet-hajupommeja, niin usein tarttuu sekin muun pyykin joukkoon...

Olen miettinyt ihan samaa, että eikö ihmiset mieti yhtään millaisessa kemikaalipilvessä elävät ja miten se vaikuttaa ajan saatossa terveyteen. Shampoot ja hoitoaineet tuoksuu yhdelle, sitten geeliä ja lakkaa, hajustettua kosteusvoidetta, hajuvettä, hajustetulla pesuaineella pestyt vaatteet päälle.... huh!

Vierailija
34/39 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ne kaikki hajusteelliset ostaa ;D

Sama täällä; käytämme vain hajusteettomia. Hajusteellisella pestyt vaatteet haistan jo kaukaa ja tuntuu tukalalta pitää niitä päällä. Kerran tuttava oli unohtanut meille harsovaipan. Meillä oli muutenkin kämppä täynnä harsovaippoja, joten se olisi saattanut maastoutua joukkoon - mutta haju paljasti sen kuuluvan toiselle perheelle ;)

Muutenkin mennyt maku kaikkiin hajusteisiin luettuani monien tuoksujen olevan ns. hormonihäiritsijöitä..

Vierailija
35/39 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoloissa käydessä (ihan toisella puolen Suomea) meinaa noiden Omojen ja Persilien tuoksut (hajut) välillä kohta pyörryttää. Itsekin kai herkistyn niille, sillä usein kyynärtaipeisiin tulee sellaista punaista ihottuman tapaista. Oman äitini olen saanut vähitellen siirtymään hajusteettomien pesuaineiden käyttäjäksi...

Joskus, kun vien omassa kodissani pyykkiä taloyhtiön narulle, meinaan pökrätä. Joku rakkaista naapureistamme käyttää todella vahvasti hajustettua pesuainetta, joka tuoksuu kauas.

Vierailija
36/39 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin kuka ne kaikki haisevat pyykinpesuaineet ostaa? No täytyy myöntää, oma äitini ja anoppini ainakin, eivät onneksi niitä kaikkein voimaikkaimmin haisevia. Olisiko tämä jonkinlainen ikä/sukupolvikysymys?

Ja huuhteluainetta ei tosiaan yleensä käytetä, mutta joskus (kuten tänään) laitan jos koneessa paljon tekokuitujuttuja jotka sähköistyvät. Nytkin pesin useamman vauvan fleecepeiton jotka ihmeen sähköisiä viimeksi pesusta tultuaan joten laitoin hieman _tuoksutonta_ huuhteluainetta. En tiedä muuten miksi niin sähköistyvät, kun enää ei täällä ole noita pakkasiakaan? Mies muuten osti viimeksi kaksi huuhteluainepullollista kerralla kun olivat jossain kimppatarjouksessa, aikaa tästä varmaankin puoli vuotta ja jäljellä ainakin puolitoista pullollista huuhtista...

Vierailija
37/39 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon syynä esim. pojan astma, poikien atooppiset ihot ja omakin kurkku turpoaa hajuista ja niistä saa migreenin. Samaa minäkin ihmettelen kuka ihme ostaa ne hajutuotteet tämän ketjun perusteella :) Vihaan myös kaikkia parfyymeja, partavesiä yms edellä mainittujen oireiden takia.

Vierailija
38/39 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki pyykki pestään hajusteettomalla pesuaineella. Välillä nestemäisellä välillä jauheella. Pyykin pitää tuoksua puhtaalta! Hajusteetonta käytetään myös perheemme allergioiden, astman ja atopian takia.

Olen itse todella herkkä voimakkaille tuoksuille ja saan niistä päänsäryn. Lisäksi iho oireilee todella herkästi koko perheellä. Hyvä esimerkki oli kun anoppi väkisin halusi kokeilla Persiliä meillä vieraillessaan. Mies sai siitä aivan älyttömän ihottuman ja joutui hakemaan lääkäriltä oikein tujut antihistamiinit. Oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta kun meillä käytetään hajustettuja aineita! Anoppi otti onnellisena pesuaineen vastaan ja ihmetteli miksei me käytetä niin tehokasta ja hyväntuoksuista ainetta ;).

Huuhteluainetta olen käyttänyt todella harvoin - yleensä vain poistamaan joko voimakkaiden hajusteiden hajuja tai varastossa " tarttunutta" ummehtunutta hajua.

Meilläkin käsisaippuat ovat hajusteettomia (Erisan) - paitsi keittiössä miedosti sitruunantuoksuinen (Keittiö Bemina) poistamassa esim. kalan tai valkosipulin hajun käsistä.

Vierailija
39/39 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo on kyllä kumma, miten muiden on niin vaikea ymmärtää, että jotkut ihan oikeasti eivät voi käyttää hajustettuja aineita. Ja että me kuvitellaan vaan, jos kurkussa tuntuu epämiellyttävälle hajustettujen vaatteiden pito tai lakanoissa nukkuminen. Olen vienyt anoppilaan omat pesuaineet, ja joka vierailulla erikseen muistutan, että lasten/meidän vaatteet pestävä sitten sillä... Silti aina saan kuulla, miten hyviä tahranpoistajia ovat ariel, bio luvil....