Valitettavan moni tupakoivien vanhempien lapsi alkaa tupakoida myöhemmin
Kommentit (12)
Itse en tosin polta, vaikka molemmat vanhempani polttavat, mutta noin yleisellä tasolla uskon tämän väitteen paikkansapitävyyteen.
Lähes kaikki teinit maistavat tupakkaa jossakin vaiheessa, mutta luulen että tupakoitsijoiden perheissä sen sallitaan helpommin myös jatkua! Eihän tupakoivilla vanhemmilla ole paljoa varaa sanoa lapselleen miten toimia, jos itsekin tekevät väärin!
Luultavasti tupakoivien vanhempien lapset eivät saa kotoa tukea sille, että tupakointi jäisi vain kokeiluksi.
Vanhempien tupakoimattomuus ei toisaalta kyllä ole mikään tae sille, etteikö lapsi alkaisi tupakoida. Meillä eivät vanhemmat polttaneet ja minä aloin silti teininä polttaa. Äiti vihaa tupakointia hirveästi. En oikeastaan jäänyt kunnolla kiinni tupakasta koskaan. Tupakoin edelleen säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta voin hyvin olla monta päivää polttamatta. Luulen, että jos olisin saanut polttaa teininä kotona, olisin jäänyt pahemmin koukkuun. Raskausajat olen ollut täysin polttamatta ja omilla lapsillani ei ole mitään havaintoa siitä, että tupakoin joskus.
Turha valittaa, että lapsensa alkaa polttaa. Me olemme kaikki lapsillemme roolimalleja ja luomme heille ihmisenä olemisen mallin. Kaikki tekemisemme vaikuttavat siihen, mitä lapsistamme tulee aikuisina. Jos kulkee tupakka suussa ja kaljapullo kädessä niin mitä voi olettaa. En ole minäkään täydellinen, mutta esim. kiroilu jäi minulta kokonaan kun lapsi syntyi. Minun huonoin puoleni on äkkipikaisuus ja yritän kovasti kasvattaa itselleni lehmän hermoja, mutta se on vaikeaa.
että sen "sallitaan jatkua helpommin" vai miten sen sanoit? Kyllä ne teinit keksivät tavan polttaa, juoda alkoholia, harrastaa seksiä salaa vanhemmiltaan, vaikka sitä ei sallittaisikaan, eikä tuettaisi.
Nimim. Kokemusta on
että tupakoitsijoiden perheissä puututaan ja kielletään lapsen tupakointi yhtä helposti kuin tupakoimattomien perheissä? Tästä minulla on monta ystävääni esimerkkinä! Eivät vanhemmat kiellä lapsiltaan tupakointia, jos itse polttavat!
Tutkimusten mukaan,
eniten polttavat ne nuoret, joiden vanhemmat tupakoivat, ja suhtautuvat sallivasti nuorten tupakointiin
toiseksi eniten ne, joiden vanhemmat polttavat, mutta suhtautuvat kielteisesti nuorten tupakointiin
kolmanneksi eniten ne, joiden vanhemmat eivät polta, mutta suhtautuvat sallivasti tai välinpitämättömästi nuorten tupakointiin
ja vähiten ne, joiden vanhemmat eivät polta, ja suhtauuvat kielteisesti...
sauhuttelusta. Sain jopa selkääni ja tekivät kaikkensa etten polttaisi, mutta tein sitä silti salaa. Vanhemmat monesti kieltävät, mutta ei sillä mitään merkitystä ole, jos sen tekee salassa. Onnekseni olen päässyt tupakasta eroon ennen lapsien saamista.
että tupakoitsijoiden perheissä puututaan ja kielletään lapsen tupakointi yhtä helposti kuin tupakoimattomien perheissä? Tästä minulla on monta ystävääni esimerkkinä! Eivät vanhemmat kiellä lapsiltaan tupakointia, jos itse polttavat!
Siskoni polttaa ja hänen aikuiset lapsensa eivät voi sietää tupakansavua.
Kaverini pölli vanhemmiltaan tupakkaa teininä. Joka päivä kun otti pari, eivät mitään huomanneet. Näin sai tupakointinsa hyvään alkuun. Tupakoivat vanhemmat eivät myös haista onko lapsi tupakoinut.
minä poltan. Muutenkin molempien vanhempien suvuista vain ihan pari ihmistä polttaa.
Kaverini isä poltti, ja hän vihasi tupakkaa kuin ruttoa, eikä edes teininä polttanut ikinä.
Tosi typerää!