Kotiäidit! Kertokaa päivärytminne?
Mihin aikaan teillä herätään, nukutaan, ulkoillaan ym?
Kommentit (18)
Heräävät itse joskus 6-9 välillä, yleensä klo 7.30 herää kuopus ja vanhempaa joutuu herättämään kerhoon.
Aamupalan jälkeen mennään klo 10 ulos leikkimään ja syödään lounas klo 12-13.
Tähän aikaan lapset katselevat videoita, piirtävät tai leikkivät omassa huoneessa ja mulla on omaa aikaa :))))))))
Klo 15 välipala ja taas ulos klo 17/18 asti.
Iltaruoka klo 18 ja sen jälkeen pesulle ja muut iltarutiinit.
Kuopus nukkumaan klo 19 ja esikoinen klo 20.
Herätään klo 9, annan tytöille aamupalan.
Kuopus menee nukkumaan heti aamuvellin syötyään, ja esikoinen aamupalan jälkeen katselee piirrettyjä ja minä teen pikasiivouksen ja pääsän koirat ulos.
Kuopus heräilee 11 aikaan, jolloin leikimme noin tunnin yleensä esikoisen leluilla.
12-13 välillä syödään lounas ja 13.30 tytöt menevät päikkäreille.
Heräävät tuossa 15 kieppeillä, jolloin syödään välipala ja sen jälkeen lähdetään ulos, jos on hyvä ilma. Kävellään yleensä ympäriinsä ja mennään keinumaan leikkipuistoon.
Päivällinen syödään 16-17 välillä, jonka jälkeen leikitään sisällä vähän aikaa, tai mennään omalle takapihalle.
18 aletaan iltapuuhiin, eli käydään suihkussa/kylvyssä ja syödään iltapuuro. Kuopus syö juuri ennen nukkumaan menoaan vielä iltavellin.
Nukkumaan menevät kuopus klo 19 ja esikoinen 19.30.
Eivät heräilee öisin.
Minä yleensä illalla sitten vielä siivoilen, laitan pyykit ja astiat koneeseen ja teen vähän töitä.
:)
...kun olin vielä lasten kanssa kotona, oli tällainen: ylös n. klo 7, aampuurot ja leikkiä sisällä. Leikkipuistoon n. klo 9. Lounas klo 11, sitten päikkäreille n. klo 12. Tämä oli siis sitä aikaa, kun nukuttiin enää yhdet päikkärit.
Päikkäreiden jälkeen välipala ja puistoon n. klo 14.30. Sitten päivällinen n. klo 17 ja illalla mahdollisesti vielä ulos, jos oli hyvä ilma. Iltapala n. klo 19.30 ja nukkumaan klo 20.
Hyvin sujui, lapset nukkuivat ja söivät hyvin, mutta tarkkana sai olla rytmin kanssa. Esim. jos aamulla lähtikin lasten kanssa autolla liikkeelle ja nukahtivat autoon siinä aamupäivällä, meni loppupäivä aika lailla sekaisin... yliväsynyttä kiukkuilua kun ei enää iltapäivällä tullut uni silmään normaaliin päiväuniaikaan. Eli kun piti rytmin aina samana, pääsi helpolla!
Anteeksi uteliaisuuteni, mutta miten voi olla mahdollista, että 3-vuotias nukkuu yli 13h yössä + päikkärit päälle?? Meillä 3-vuotias nukkuu yöllä 10h ja tunnin päivällä.
herätys joskus 9-11 välillä. siitä tunnin-kahen päästä noin tunnin unet.
ja taas siitä tunti pari eteenpäin niin pitkille unille n.3-4h ulos, jos sää sallii.
ja kellon ajasta riippuen vauva saattaa nukkua vielä yhen tunnin pätkän illasta tai sitten suoraan yöunille 19.30-21.30 on yleensä unten mailla.
Ja yöllä syödään noin 4 tunnin välein, aamuyöstä/aamusta tiheempään.
Ja vauvalla ikää 3kk.
Aamulla heräävät klo 6.30-7
Aamupalaa, katsovat lastenohjelmia noin tunnin.
Minä surffaan netissä, luen sanomalehden ja syön rauhassa aamupalan.
Ulos klo 9 aikoihin, kerran viikossa kerhoon. Ulkoilua noin klo 11 asti.
Leikkiä, lounas klo 12 suunnilleen.
Päikkärit klo 13-14/15.
Välipala.
Leikkiä, ulos toistamiseen jos hyvä ilma, sisään klo 17.
Lastenohjelmat.
Ruoka klo 18.
Puuhastelua koko perheen kera. Sauna 2-3 kertaa viikossa.
Iltapala klo 20 ja nukkumaan ysin pintaan.
Suunnilleen näin menevät päivämme. Välistä esikoinen jättää päikkärit pois.
En tiedä, molemmat tytöt ovat olleet TOSI hyväunisia koko pienen ikänsä. Molemmat alkoivat nukkua tuon 13-14h yössä putkeen 2kk iästä eteenpäin.... Veljeni lapset ovat samanlaisia (olen puoliksi irlantilainen), ja ainakaan siellä päin muailmoo se ei ole ihmeellistä...
Esikoinen touhuaa päivän mittaan ihan älyttömästi kaikenlaista, ja ainakin vauva-aikana unen tarvetta selitettiin kovalla touhuamisella :).
4
6kk ja 2-v
ylös kuudelta, aamupala, touhutaan yhdessä sisällä (+laitan ruokaa, pyykkejä, tiskejä jne.
10:30 syödään ja päikkärit
kun heräävät noin 13 niin välipala ja ulos
Syödään noin 16-17
Pikkukakkoset
18 kylvetetään molemmat (vanhempi ensin, on melkein tunnin ammeessa)
19:30-20 iltapala, vielä hampaiden pesut ja nukutukset jotka yleensä kestää niin että noin 21 on molemmat unessa vasta
Sen jälkeen vielä kotityöt mulla edessä (pyykkien viikkaukset ja taas tiskejä joko koneesta tai koneeseen jne. joskus imuroin illalla)
aamulla herätään 9.30
aamupuuro koko sakille ja vaatteet päälle ja ulos.
tyttö nukkuu vaunuissa ja pojan kanssa käydään lenkillä ja puistossa.. taas pääsee pyörällä JEE(poika)!
kotia tekeen ruokaa, syödään 13.00
pikku puuhastelua
ja maitopullo ja maitolasi lapset päikkäreille heräävät n16.00
välipalaa tai ruokaa
isä kotiutuu ja puuhataan mitä milloinkin=)
äidin jumppa iltaisin 4xvko
19.30 iltapuurot ja pesut ja 20.30 koti on hiljainen lapset nukkuu ja äidillä ja isillä omaa aikaa ja tv=)
Meidän ipana herää kuudelta, aina :-( Päiväunia pari tuntia, ja illalla nukkuu klo 21 mennessä.
Ja poika on 1,5 vuotta. Sama rytmi ollut jo varmaan puoli vuotta. Herätys 7/7.30, päiväunet 13-14.30 ja nukahtaa klo 21.
Herätys aamulla 6-7 välillä
Aamupiirrettyjä ja minulle aamukahvia
Aamupala klo8
Leikkimistä ja siivoamista
Ulos klo9-10
Kotiin lounaalle klo12-13
Leikkimistä ja siivoamista
Päiväunet
Herätys klo15-16:30 välillä (nukkuvat todellakin joskus puoli viiteen!)
Päivällinen 17 aikaan
Lastenohjelmia
Iltapala klo18:30
Iltapesut klo19
Yhessäoloa
Nukkumaan klo20
plutuuna heräilee klo 6-7.30 välillä, katsovat lastenohjelmat ja samalla syövät aamupalan. Ulos/kerhoon/kaupungille/kavereille klo 9-9.30. Lounas klo 11-12. Unille viimeistään klo 13, nukkuvat 1-3 tuntia jokainen, mikä on korvaamatonta laatuaikaa äidille. Unien jälkeen 2 isommalla on 15min aikaa pelata tietokoneella. Sitten välipala ja mieskin tulee kotiin klo 14.30-15. Iltapäivä menee yleensä yhteisissä touhuissa esim. kauppareissulla. Isä menee lasten kanssa yleensä ulos, jos on hyvä ilma ja sen jälkeen syödään päivällinen klo 18. Pikkukakkonen katsotaan klo 17 ja vapaata leikkiäkin mahtuu päivään. Pikku iltapala ennen nukkumaan menon ja nukkumaan kaikki käyvät n. klo 20-20.30.
Ikää lapsilla 5v, 3,5v ja 11kk, nuorimmainen saattaa lisäksi nukkua rattaissa aamulla 30min-1h, jos olemme liikenteessä. Mutta siis on todella ihanaa, kun kaikilla on sama rytmi jo nyt.
Herätys klo 7 (kuopus), hänelle aamupuurot. Minä syön samalla aamupalaa ja luen lehteä. Järjestelyä, pyykkikonetta pyörimään, käyn suihkussa.
Klo 8.30 esikoinen herää, aamupalaa hänelle.
Klo 9 jälkeen ulos
Klo 11 sisälle lounaalle, kuopuksella on jo kiljuva nälkä
Klo 11.30 kuopus päiväunille
Kuopuksen päiväunien aikana touhutaan esikoisen kassa, järjestelen paikkoja, laitan pyykkejä ja valmistelen päivällistä
Klo 14 välipalaa lapsille ja päiväkahvit minulle
Leikitääm sisällä, voidaan leipoa tai tehdään yhdessä ruokaa (lapset tykkää osallistua), luetaan...
Klo 16.30 syödään päivälistä, isä on tullut töistä
Päivällisen jälkeen voidaan lähteä asioille, kylään, ulos tai ollaan vaan kotona sisällä.
Klo 19 jälkeen iltapalat, pesut ja klo 20 lapset sänkyyn.
Kuopus ja minä heräämme 6.30-7.00. Teemme aamutoimia, aamupalaa, lapsi saa katsoa aamun lastenohjelmia kunnes esikoinen herää klo. 8.30-9.00.
Aamupäivän ohjelma riippuu siitä, onko kyseisenä päivänä jotain kerhoja. Jos esikoisella ei ole sinä päivänä päiväkerhoa, mennään aamulla perhekerhoon tai ulkoilemaan ja asioille. Jos esikoisella on päiväkerhopäivä, jäädään aamupäiväksi sisälle leikkimään ja tekemään kotitöitä.
Lounas syödään noin klo. 12. Sen jälkeen kuopus menee päiväunille ja nukkuu vajaat kaksi tuntia. Leikitään sillä aikaa isomman kanssa kahdestaan. Kuopuksen herättyä, välipalan jälkeen säästä riippuen ulkoillaan vielä tai lapset leikkivät sisällä ja minä teen kotitöitä.
Jos esikoisella on päiväkerho, viedään hänet sinne yhdeksi ja lähdetään kuopuksen kanssa ulkoilemaan ja rataslenkille, jolla hän yleensä nukahtaa. Tullaan kotiin välipalalle/päiväkahville ja haetaan esikoinen kerhosta neljältä. Ulkoillaan vielä hetki.
Noin 16.30 syödään, sitten lapset saavat katsoa TV2:n lastenohjelmat ja minä siivoilen sillä aikaa. Noin klo. 18.15 mies tulee töistä. Jos en ole vielä käynyt lenkillä sinä päivänä, lähden yksin tunnin, puolentoista reippaalle kävelylle. Jos mies tulee sattumoisin aikaisemmin töistä, menen usein uimaan. Kotiin tultuani annan lapsille iltapalaa, tehdään lasten iltatoimet, luen iltasadun. Lapsilta valot sammuvat klo. 21. Usein minä ja mies menemme myös nukkumaan heti kun ollaan saatu lapset yöpuulle.
Itse herään klo 6, syön aamupalan ja käyn koirien kans n. tunnin lenkin.
Herätän miehen 7.30 ja hän lähtee aamukahvin jälkeen töihin.
Lapset herää 8 aikoihin (10min tarkkuudella).
Aamupala 8.15, esikoinen lähtee kouluun 8.40
Ulos 9-10.30
Lounas 11 aikoihin, riippuen mitä syödään.
Päiväunet 12-14
Välipala 14.15
Ulos 15-16
Päivällinen 16.30, kun mies tulee töistä
Illalla sitten kyläillään / ulkoillaan / pelaillaan / ollaan vaan.
Iltapuuro klo 20.15
Lapset nukkumassa 21 aikaan.
Ja meillä tämä aika tarkka aikataulu on arjen pelastus.
Lapset 9v ja 1v 3kk
Herätys 7-8, aamiainen ja leikkejä. pikkutirsat. Klo 11 lounas ja rauhoitutaan odottelemaan unimattia joka tulee klo 12-13. Ip välipalaa ja ulos. Lounas 17 aikaan ja iltatoimet+iltapala 19 aikaan. Nukkumaan 20 pintaan.
Mulla tosin on vauvaikäinen eli ulkoilut jne menevät aikalailla tilanteen mukaan.