Mikä ihmeen ötökkä syö kaikki minun tunikat?
Nyt on jo neljä tunikaa mennyt pilalle reikien takia. Ja aina reiät on samassa kohtaa paitaa, helmassa ja etupuolella paitaa. Miten on mahdollista, että ötökkä löytää vain tietyn tyyppiset vaatteet ja syö aina ne täsmälleen samasta kohtaa paitaa?
Kommentit (17)
Mulla se teki reiän aina samaan kohtaan paitaa, kunnes tajusin vaihtaa takaisin renkaaseen. :)
minkälainen vyönsolki sulla on? entäs takin vetoketju? Jos ne hinkaa ja repii tunikoita aina samasta paikasta?
Mulla on joskus käynyt noin, että toinen vaate on pilannut toisen. Ja joku vaate monta, ennen kuin on tajunnut mistä on kyse.
Ovatko ne juuri näitä turkiskuoriaisia vai sokeritoukkia? Epäilen niitä syylliseksi. Eikö koit lentele, en ole nähnyt mitään siivekkäitä.
Mutta eniten hämmästyttää se, että ötökkä löytää aina saman kohdan tunikasta, jonka syö. Jotenkin mystistä.
Ap.
Vierailija:
Ovatko ne juuri näitä turkiskuoriaisia vai sokeritoukkia? Epäilen niitä syylliseksi. Eikö koit lentele, en ole nähnyt mitään siivekkäitä.
Mutta eniten hämmästyttää se, että ötökkä löytää aina saman kohdan tunikasta, jonka syö. Jotenkin mystistä.
Ap.
Tosin hieman outoa tuo, että aina tietystä kohdasta järsivät..
Mutta näitä reikiä on paljon pienellä alueella ja jotkut reiät on isompia ja jotkut pienempiä. Lisäksi nämä reiät ilmestyvät yleensä ihan yhtäkkiä. Näyttää juuri sellaisilta ötökän tekemiltä.
Tuo on kyllä totta, että reiät ilmestyvät siihen kohtaan missä vyönsolki koskettaa tunikaa. Maistuisiko tunika jotenkin herkullisemmalta siitä kohtaa? Vai voiko nikkeli erittää kankaaseen jotakin ainetta, joka sitten reagoi esim. huuhteluaineen kanssa niin, että pesussa syntyy reikiä?
Napakorua ei ole.
Ap.
Kokeile vaihtaa vyötä, ja seuraa tuleeko reikiä edelleen.
Ei niitä toukkia näy kuin silloin tällöin 1 kpl jossain. Ehkä kerran kahden kuukauden aikana. Ja eikös turkiskuoriaiset ole aika yleisiä taloissa kuin taloissa.
Lisäksi meillä on pieniä lapsia + koira, joten ei mitään myrkkyjä viitsi alkaa levittelemään minnekään.
Ap.
Todennäköisesti just ne ap sullakin vaatteiden kimpussa.
Omakotitalossa vähän helpompaa, mutta esim. kerrostalossa pitää taloyhtiön hoitaa asia. Ei hyödytä mitään " vähän myrkytellä" yhdessä asunnossa.
Onneksi ötökät syö vaatteita vaan valikoidusti (jos nyt syynä on nuo ötökät eikä mikään kemiallinen reaktio tms.). Ja suurin osa vaatteista saa olla vain rauhassa, Ikävää vain, että hyökkäyksen kohteeksi joutuvat usein ne lempivaatteet. Mutta eipähän tule sitten liikaa kiintyneeksi materiaan.
Niin ja meillä kyllä pidetään hygieniasta hyvää huolta ja siivotaan usein.
Ap.
mutta tummempia ja ne eivät " vilistä" . Eli vilistävät ovat todennäköisesti sokeritoukkia ja ne eivät syö tekstiilejä. Onko näkynyt kuoriaisia, nimittäin turkiskuoriainen on ehkä helpoin tunnistaa silloin kun näkee kuoriaisen.
homma eli paitoihin tulee aina samaan kohtaan pieniä reikiä. Ensin ihmettelin että mistäkähän johtuu, mutta sitten olen huomannut että kun tiskaan ja hommailen keittiössä ja länträän aineiden kanssa niin se kohta paidasta menesti kastuu. Eli olen päätellyt että tiskiaineet ja pesuaineet kuluttavat ja syövyttävät mahan kohdalle pienen pieniä reikiä ajan kanssa...
tai farkkujen napit. Joskus jopa farkkujen paksu merkkilappu tai siis se kokolappu esim Leviksissä. Siinä voi olla hurjan terävä reuna. Joskus olen huomannut että vyönsolki hinkkaa kangasta esim istuessa aina samasta kohtaa
Jos se tekee reiän vaatteeseen, reikä on pyöreä, selkeärajainen.
Meillä on vyöturkiskuoriaisia yksittäisinä havaintoina ollut koko sen ajan kun ollaan tässä talossa asuttu (6 vuotta). Villavaatteita on paljon suojaamattomina, yhteen villavaippaan teki toukka reiän, se yksilö jäi kiinni rysän päältä ja sitä kautta itse asiassa vasta tajusinkin mitä ne kuoriaiset ja niiden toukat on. Eli välttämättä ollenkaan niistä ei tule pahaa riesaa, vaan voivat jäädä onneksi yksittäisiksi esiintymisiksi.
jotain tököttiä.