Kenelle tehty laparoskopia?
Kommentit (14)
Laparoskopia tehtiin nukutuksessa. Heti herättyäni oli hyvässä kunnossa. Vatsaan tietenkin sattui ja sattui pitkään sängystä ylösnouseminen, käveleminen. Sain kauhean pitkän sairausloman, 2 viikkoa. Toisaalta ehdin kuntoutua siinä ajassa hyvin. Minulle ei jäänyt kammoa laparoskopiasta, mutta huonetoveri koki saman täysin päinvastaisesti. Voi pahoin, oli erittäin kipeä, katetroitiin ym.
perjantaina edessä.
muita kokemuksia?
Tiesin että saan helposti pahoinvointia, mainitsin nukutuslääkärille, antoi pahoinvointia ehkäisevää nukutuksen yhetydessä. ei pahoinvointia.
Ei tullut myöskään hartiapistosta(vatsaan laitettava kaasu voi aiheuttaa). Kipuja hieman, ylösnousu hankalin, kotiin lähdin seuraavana aamuna, eli keskiviikkona leikkaus, torstaina kotiin.
Hyvin se menee, rutiinihomma nykyään sairaalassa, komplikaatiot harvinaisia.
Muuten meni hyvin, mutta jotain oli sohittu sen verran että minulle tuli iso ja todella kipeä verenpurkauma leikkakusen jälkeen vatsan alueelle. Oli kipeä viikkoja.
Myös arpi navassa on tosi ruma, sellainen paksu.
omituisen korkean kuumeilun, vatsakivun ja CRP:n huiman nousun vuoksi. Samalla poistettiin (terve) umpilisäke.
Leikkaus meni hyvin ja nukutus jne. ongelmitta. Vatsa oli kyllä tosi kipeä muutaman päivän sinne puhalletun kaasun vuoksi.
Muistona 3 rumaa arpea. Yksi häpykarvoituksen reunassa (se ei haittaa), yksi navan alapuolella (aika huomaamaton) ja yksi vatsan toisella puolell - se haittaa!
Sen jälkeen kaikki hyvin, toimenpiteestä 10v.
kotiuduin samana iltana (yritin ehkä olla turhankin reipas sen suhteen, hyvin olisi vielä voinut sairaalassa nukkua). Hartiapistosta kesti pari päivää, arvet tosi huomaamattomat, viikon saikun jälkeen olin valmis töihin.
raskausaikana kun oli pakko selvittää mikä veti olon niin kipeäksi ettei voinut kävellä edes. Löytyi dermoidikysta munasarjasta, oli mennyt munasarja ja munatorvi kierteelle ja kuolioon. Kaksi yötä olin raskauden takia sairaalassa, mutta en minä kyllä kipeä tuon toimenpiteen takia juuri ollut. Vanhasta sektiohaavasta poistettiin kysta.
Eihän siinä mikään muu satu kuin se, että vatsaontelo on täynnä ilmaa (siis kuin kaameat ilmavaivat paitsi ettei tämä kaasu poistu suoliston kautta vaan ajan myötä).
Sinulle ei varmaan paljon uskallettu puhaltaa kun olit raskaana.
3 pv sairauslomaa, kaksi viikkoa oli vaikea kävellä hartiapistoksen vuoksi. Se mahaan jäänyt kaasu oli kaikista pahinta. Mulla poistettiin endometrioosia.
kohdunulkoisen raskauden takia. Hyvin meni ja toivuin nopeasti. Toki vatsa oli hieman hellä jonkin aikaa ja muutama päivä ilmaa vatsassa, mutta hyvin siis meni.
Älä pelkää turhaan! Tunnen moniakin, joille kyseinen operaatio on tehty ja kaikilla se on mennyt hyvin =)
eli parin tunnin päästä toimenpiteestä pääsin kotiin. Saattaja piti olla kotimatkalle.
3 päivää sairaslomaa, vatsa oli kipeä muutaman päivän sen kaasun vuoksi, tosi siisti ja pieni arpi jäi.
Eli älä turhaan jännitä!
Minulle tehtiin laparoskopia ja olin ihmeissäni avannepussista vatsallani keräämässä verta:-O Kukaan ei selittänyt sellaisista etukäteen.
Nukutuksen jälkeen oksennutti. Mitään ei tietenkään tullut ulos syömättömyyden ja juomattomuuden vuoksi.
Kaksi viikkoa kävelin kuin mummo.
Endometrioosista ei ole kuulunut sen koommin ja lapsia on siunaantunut kaksi:-)