Ovatko vanhempanne vaatineet avioehtoa liittoonne?
Kuulin juuri naisesta, jonka varakkaat vanhemmat olivat teettäneet avioehdon nuorelle parille. Minusta se tuntui tosi kummalliselta, enkä pysty ymmärtämään, että joku suostuisi tottelemaan vanhempiaan omaan avioliittoonsa liittyvissä asioissa. Mieheni kuitenkin epäili, että tämä on yleistäkin.
Ovatko teidän vanhempanne ottaneet esiin avioehdon naimisiin mennessänne?
Kommentit (6)
varakkaat vanhemmat eivät halua, että heidän omaisuutensa voisi siirtyä vävylle. Voisivat tietysti hoitaa asian testamentilla eli laittaisivat siinä perinnön ehdoksi, että se ei ole avio-oikeuden alaista omaisuutta.
No ei ole vaatinut, mutta en ihmettelisi, jos olisivat suositelleet, jos en olisi itse niin näpsäkkä talousasioissa. Vanhempani luottavat kyllä minun talousasioiden hoitamiseen jopa omissa raha-asioissaankin.
Ihmettelen vaan, että pari suostuu appivanhempien kontrollointiin. Sama kai se on appivanhemmille, että mitä heidän kuoltuaan heidän rahoilleen tapahtuu. Jos niiden laillinen omistaja haluaa niiden erossa tai kuoleman jälkeen jäävän puolisolleen, niin minusta vanhempien pitäisi kunnioittaa aikuisen lapsensa päätöstä.
Tavallaan ymmärrän kyllä tämän naisen vanhempia. Nainen on sellainen vähän 'yksinkertainen' raha-asioiden suhteen, ja avioliitto solmittiin aika lyhyen seurustelun jälkeen. Ja vanhemmilla on sen verran omaisuutta, että voisi jotakuta ehkä jopa houkutellakin. Mutta silti olisin itse loukkaantunut, jos omat vanhempani olisivat samoin käyttäytyneet. Ylpeä olen vanhemmistani, että he ovat isot rahalahjat (jo ihan verojenkin takia.. ) antaneet meille aina yhteisesti mieheni kanssa.
hoitaa hienotunteisemmin niin, että vanhemmat lisäävät testamenttiinsa ehdon jonka mukaan testamentilla tuleva omaisuus ei kuulu avio-oikeuden piiriin. Ei tarvitse ottaa puheeksi asiaa, joka ei vanhemmille kuulu.
Mutta kovasti sitä suosittelivat. Emme kuitenkaan hankkineet, mutta vanhemmat suojasivat oman omaisuutensa (li tulean perintömme) testamentilla. fiksua mielestäni.