Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

synnytyspelko vauvan koon takia, suostutaanko käynnistämään

31.03.2008 |

aiemmin esim. vko.37 jos vauva silloin jo 3kg tai yli vai onko sectio ainoa vaihtoehto.

itsellä ensimmäisen kanssa paikat repesi vaikka vauva vaan himpun yli 3kg,syntyi siis 3vko etuajassa joten 4kg olisi muuten ollut. seuraavan kanssa sain pelkosection 10pv ennen laskettua aikaa ja painoa oli 3800gr ja nyt kolmas tulossa ja synnytys pelottaa taas. mietin vaihtoehtona synnytystä joka käynnistettäisiin hyvillä viikoilla hieman aiemmin ettei vauva kasvaisi liian isoksi mutta onko tämä edes mahdollista?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen pienikokoinen ja vauva syntyi yli 4 kiloisena.

Vierailija
2/7 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän epäilen ettei vielä viikolla 37 helposti aleta käynnistämään. Tai ainakin kohdunsuulla pitäisi varmaan tilanne olla jossain määrin " kypsä" . Mutta aina kannattaa ottaa puheeksi omat mietteet ja ainakin kysyä asiaa ja vaihtoehtoja.

Mulle lupailtiin nyt käynnistystä vauvan koon takia laskettuna aikana tai siinä main, edellyttäen että kohdunsuu on jo jossain määrin valmis synnytykseen. Itselläni esikoinen, joka ei mennyt edes yliaikaiseksi, oli n. 5-kiloinen ja synnytys ja repeämät sen mukaiset. Siksi ei kauheasti yliaikaiseksi olisi tarkoitus tätä toista vauvaa päästää.

Toivon kuitenkin, että synnytys käynnistyisi vielä itsestään. Nyt rv 39.

Gerda

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itselläni ensimmäinen synnytys alateitse tulossa, mutta raskausviikolla 36 vauva painoi 3,1 kg eli laskettuun aikaan painoa olisi vähintään 4,1 kg... Kookas vauva tulossa. Synnytys pelottaa niin paljon todennäköisten komplikkatioiden vuoksi, sekä lapsen että äidin kannalta. Onkohan jollain kokemuksia sektiosta, kun tulossa kookas vauva " ensisynnyttäjälle" ?

Ensimmäinen lapsemme syntyi sektiolla perätilan vuoksi ja oli reippaasti alle 3kg. Tämä vauva on omien tuntemukseni mukaan hulppeasti isompi jo nyt ja siltä masu ja sf-mitatkin näyttävät.

Vauvan painoarviot ovat todella vain arvioita, voivat heittää ylöspäinkin 1kg-1,5kg...

Vierailija
4/7 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen tiedän että jos kohdun suu on täysin epäkypsä ja aletaan noin vain käynnistämään niin ei siitä oikein taida mitään tulla.. ja se ei ole hyväksi sekään että noin vain käynnistellään, että luulisin ettei käynnistä ihan tuon syyn takia koska miksi ei se synnytys menisi hyvin? Synnytystapa arviointi ja lääkärin arviointi on se joka määrä tuleeko se lapsi sieltä hyvin, huonosti vai hyvin huonosti ;) eli tarviiko leikata.. Mun käsitys on se että jos ei mahdu syntymään niin leikataan lähellä laskettua aikaa eikä siis käynnistetä ennen aikojaan..mut voin toki olla väärässä ja voi olla tässäkin eri käytäntöjä.

Minulla on syntynyt aina isoja vauvoja enkä mikään iso ole, synnytykset ovat olleet suht helppoja, viimeisin oli 4100g ja etukäteen toki sitä jännitin kun tiesin jo tulevan ja tiesin vauvan koon mutta hyvin se meni, jouduttiin käynnistämään, oli 2vkoa yli, kohdunsuu oli hiukan jo auki jne. ja silti se oli epämukavin avautumisvaihe, en suosittelis jos ei olis pakko, itsekseen käynnistyminen on ollut kahdessa aiemmassa huomattavasti miellyttävämpi, eron huomasin. Mutta itse luotin siihen lääkäriin joka sanoi että kyllä se sieltä tulee ja voisi olla hiukan isompikin niin mahtuisi, ei hätää..tähän luotin, hyvä niin :)

Sinuna ennemmin miettisin niitä vaihtoehtoja nyt sen lääkärin kanssa kuitenkin vielä, onko se sittenkin parempi leikata siellä lähellä niitä täysiä viikkoja, vauva saisi olla siellä mahdollisimman täysiaikaiseksi ja kehittyä/kasvaa, ne keuhkot kuitenkin sen vaatii.. ehkä se lääkäri on oikea henkilö vastaamaan näihin :)

Hyvin kaikki menee!

Vierailija
5/7 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynnistettynä ison koon vuoksi. 39 viikolla suostuuvat käynnistämään siksi että vauvat ns. valmiita. 38 viikolla jos synnytetään keuhkoissa varmemmin kosteutta tai jotain muuta vastaavaa häikkää, euvätkä halua ottaa riskejä.

Olen itse pien kooltani mutta 4150g, 4350g ja 4480g ovat viimeisimmät synnyttämäni lapset. EN ole revennyt ja oletukseni sille on että jokaisen lapsen kanssa olen ollut kylpyammeessa jolloin vesi " voitelee" kudokset.

SUOSITTELEN kaikille lämpimästi!!!

Vierailija
6/7 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lapsi oli 3400 g.

Toinen oli 4450 g ja sieltä se vaan ulos tuli vaikka pää oli iso!! Lapsen koko ei välttämättä ratkaise. Pienenkin lapsen synnytys voi olla vaikea. Silloin kun menin synnyttämään, lääkäri ultrasi ja arvioi kooksi 3900 g. Kätilöt olivat arvioineet vähän päälle 4 kg. Meillä lapsi olikin tosi pitkä eli 54 cm. Pitkä ja hoikka on edelleen.

Itse en enää pelkäisi tuota kokoa. Minäkin olen pienikokoinen ja supistukset vielä aina tosi heikkoja ja meinaavat loppua kokonaan loppusuoralla. Silti lapset ovat alakautta tulleet, mutta olen joutunut ponnistamaan ihan täysiä (ponnistamisvaihe oli 40 min).

Vierailija
7/7 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastailen.

Ei ole mitään ihmeellistä siinä, että vauva painaa 3kg viikolla 37, se ei ole edes mitenkään paljon.

Itse olin synnytystapa-arviossa viikolla 36+0, painoarvio oli reilu 3,1kg, yksityisellä oli sama arvio edellisenä päivänä. Lapsi syntyi kaksi päivää ennen laskettua aikaa ja painoi 3650, joten ihan normaalin kokoinen.

Pää tosin oli paljon isompi kuin monella reippaasti yli neljäkiloisella.

Ei millään pahalla mutta mun on edes nyt, vaikean synnytyksen kokeneena, vaikea ymmärtää järjettömiä pelkotiloja synnytysten suhteen. Miettikää kuinka turvallista synnyttäminen nykyään on ja harva sitä joutuu täysin ilman mitään kivunlievitystäkään kestämään, toisin oli asiat vielä sukupolvi tai pari sitten.

Ja muista ettei vauvan iso paino ratkaise sitä, miten synnytys menee.