En jaksanut pidellä kummityttöä ristiäisissä :(
Sain kaksiviikkoa sitten itsekin vauvan ja menetin verta todella paljon. Hb oli vielä viikko sitten 90.
Tänään sitten olimme kummitytön ristiäisissä ja jo muutaman minuutin jälkeen minusta alkoi tuntumaan että en jaksa pitää vauvaa. Pelkkä seisominen tuntui jo tuskalta, en pysty olemaan vielä pitkiä aikoja seisaallaan. Yritin ja yritin, minuutti kerrallaan. Hetken päästä käteni tärisi jo niin kovin että pappi sanoi että anna kummisedälle vauva ja niin mieheni piteli vauvaa kasteen ajan. Minä otin kädellä seinästä kiinni että pysyin pystyssä . Pappi sanoi että voin mennä istumaankin, mutta en mennyt.
Voi että kun nolottaa. Ristiäiset oli suuret ja tuntui että kaikki katsoo paheksuvasti. En ole ikinä kuullutkaan ettei kummitäti jaksaisi kannatella vauvaa ristiäisten aikaa :(
Kommentit (12)
suosiolla lapsen isän eli mieheni pitää lasta, jotta kummi ei rasitu.
kun pitää seisoa paikallaan. Sitä ei arvaakaan, jos ei ennen ole sylikummina ollut. Itsellänikin oli rankkaa pidellä vauvaa sylikummina. Ihan järkevää on antaa kummille tuoli, jos kummi on jostain syystä heikommassa kunnossa tai on epävarma jaksamisestaan. Älä yhtään häpeä asiaa. Hyvä että sait lapsen sylistäsi ennen kuin pyörryit tai pudotit hänet! Ei käynyt kuinkaan!
Minä olen kahden lapsen sylikummi ja molemmilla kerroilla istuin tuolilla apin papatuksen ajan. Kasteen ajaksi tietysti nousin vauvan kanssa ylös, mutta automaattisesti molemmissa ristiäisissä oli kummeille tuolit!! Miksi ihmeessä pitäisi seistä koko homman ajan?
Ensimmäisissä ristiäisissä kummisetä meinasi pyörtyä helteessä, siispä minä pidin lasta. Kaiken lisäksi pidin väärin päin (vatsallaan käsivarrellani), koska vauvalla oli koliikki ja se oli kaikin puolin paras asento kohtauksen iskiessä.
Toinen vauva kävi välillä sylissäni rauhoittumassa, kun enon syli oudoksutti.
Kolmas vauva siirtyi kummin sylistä minulle, koska kummia jännitti, vauva vaistosi sen ja alkoi itkeä.
Ristiäiset ovat vauvan juhla, mitäs pienistä. Ei ole pakko jäykistellä, jos ei halua.
niin istuin osan aikaa kummilapseni ristiäisissä. En ollut sylikummi. Ei siinä ole mitään hävettävää.
me vanhemmat olemme pidelleet lasta !
tätä on etenkin anoppi paheksunut. emme ole halunneet erotella kummeja.
Se on myös voitu jättää varalta selän taakse. Ja joissakin on tosiaan kummi istunut heti alkuaankin.
Meillä myös yhden oman lapsen ristiäisissä vietettiin suurin osa seremoniasta niin, että kaikki istuivat. Olin itse juuri päässyt sairaalasta, johon jouduin muista syistä kuin synnytykseen liittyvistä. (kaikki vieraat sen tosin tiesivät) Näin ollen sovittiin tilanteen alussa papin kanssa, että istutaan kaikki paitsi tietyissä kohtaa.
Et varmasti ole ensimmäinen etkä viimeinen kenelle käy noin, mutta tietty itseä voi harmittaa. Ja kannattaa tulevaisuudessa varata se tuoli, jos pappi sitä ei älyä ehdottaa, kuten niissä ristiäisissä missä minä olen ollut.
Ei vainkaan ihan normaalia ja vasta itsekin synnyttänyt.
No aika pienistä ihmiset nolostuvat. Minun mielestäni on aika normaalia, että sellaisia, jotka eivät ole tottuneet esiintymään, voi pelkkä yleisön edessä seisominen jo jännittää niin, että alkaa huimata. Saati sitten, että jos hemoglobiini on 90.
Minusta on ihan huomaavaista varata tuoli sylikummille.
Ole nyt ap hiukan armollisempi itsellesi. Monillahan on tuolla hemoglobiiniarvolla jo niin huono olo, että ei olisi edes kyennyt ristiäisiin tulemaan. Sinä sentään pääsit paikalle ja hoidit velvollisuutesi.
koko seremonian ajan, mutta heillä on kyllä ollut kylliksi järkeä antaa lapsi toiseen syliin jo ennen kuin ovat lyyhistyä kasaan.