Mistä te, jotka ostatte itse kaikki lasten joululahjat, löydätte rahaa niihin?
Meillä on monta lasta, ja koskaan ei ole lapsia muistettu joululahjoilla sukulaisten toimesta. Nyt kun osa lapsista on jo yläaste-ja lukioiässä, joululahjoiksi ei enää käy pikkuauto tai kirppikseltä ostettu nukke, ja onhan uudet lelutkin ihan hirveän kalliita. Meidän teinit toivoo vaatimattomasti vain jokainen jotain yhtä lahjaa (100-150 euroa kpl) ja olisihan se kiva, että jouluna saisi sen mitä toivoo, varsinkin jos toiveita on vain yksi.
Kommentit (68)
Näin tehden tekee todella hyviä ja edullisia löytöjä. säästää pitkän pennin ja kun rahan meno jakautuu ympäri vuoden niin se ei niin pahasti tunnu, kerta laakilla. esim. pelkästään yhdessä lego pakkauksessa tein melkein 30e säästön, kun ostin sen jo syksyllä jemmaan ja jos ynnäilisin enemmän noita hintoja niin säästöt nousisi varmaankin useisiin satasiin.
Joulun alla kun ei ole muuta osteltavaa, kun joulun herkut niin voi sitten niihin satsata haluammansa verran.
Kierrän kaukaa osamaksut ja visat.
Joulun jälkeen alkaa taas alennusmyynnit.:)
ymmärtää mikä on perheen taloudellinen tilanne ja sovittaa lahjatoivomuksensa kohtuudella siihen.
Ne teinit voi mennä jakamaan niitä mainoksi jos on pakko saada joku digijärjestelmäkamera.
Minulla on paljon sukulaisia, joille pitää ostaa lahjoja. Siihen auttaa se että keräilen niitä kaappiin alennusmyynneistä jo paljon aikaisemmin. Ennen joulua hinnat on aina ihan mahdottomia. Lapsille joskus keräilen myös vähän, kun eteen sattuu. Mutta he saavat kyllä sukulaisilta niitä leluja vähintäänkin tarpeeksi.
joille ostettu nuorena kaikki 'käyttöelektronikka' ettei vaan joudu kesällä hanttihommiin ja maksettu isolla kädellä opiskelu, ja opiskeluajan asunto jne.
Ovat vielä 3-kymppisinäkin varsin epäkypsiä, enemmän lapsia kuin aikuisia.
eikä se mitään jalosta. Katkeroittaa vain. Ja uuvuttaa ja vie tärkeän ajan tärkeämmiltä tekemisiltä.
Mun yksi teinityttö jakaa mainoksia, mutta ei siitä kertakaikkiaan tulisi yhtään mitään ilman vanhempien apua. Tyttö kyllä kiltisti niputtaa postit, mutta ei ole ihan pienen teinitytön hommaa kantaa montakymmentä kiloa painavia kasseja kilometrien päähän, tai kuljettaa niitä edes pyörällä. Mainoksia voi olla yhdellä jakokerralla satoja kiloja. Naapurin tytön pyörän vanteet väänty, kun hän vei mainoksia pyörällä. Ei se mainostenjako niin kevyttä hommaa ole kuin miltä päälle päin näyttää. Ja palkkana on suunnilleen satanen kuussa. Tytöllemme sekin on tarpeen, mutta tosiaan, minä tai mies autetaan tyttöä. Myös aikaa mainostenjakoon niputtamisineen menee monta tuntia viikossa.
Niita me annamme varsinkin aikuisille. Uusi kirja kaupassa saattaa olla 30 euroa, Amazonista sen saatttaa saada kolmella eurolla plus postikulut. Tilasin tana vuonna miehelleni sielta yhden tv-sarjan dvd-boksin: oikea hinta yli 300 dollaria, mina maksoin siita 45 dollaria. Uudenveroinen!
minä olen joutunut muuttamaan omilleni 17-vuotiaana. Ja kyllä se jalosti.
Tällä palstalla ei äidit näytä käsittävän, että koulukäisten lahjatoiveet eivät ole jotain 20 euron luokkaa, vaan yksi lahja saattaa maksaa 200- 400 euroa.
Itse ostan tulevaisuudessa sen kallimman lahjan esim. ds pelikonen ja peli 200 ekeä. Siihen menee jo kahden lapsen lapsilisät.
Eli ap jos pystyt ostamaan sen kalliimman joululahjan niin se riittää. Muuta ei tarvita.
Itse ostin kahdelle lapselle paljon leluja ja voin sanoa, että paljon niihin meni rahaa, kun yksin lahja on noin 40 ekeä/ kpl ja kuopuksen iso robotti maksoi 250 ekeä.
Saahan sitä pienellä rahalla ostetu kaikki rihkamaa ja sälää.
Mekin joudumme itse ostamaan kaikki lasten lahjat, kun kummit keksivät sen että lapsilla on liikaa leluja ja laittavat rahat poikien tilille. Tulee meille vanhemmille aikamoiset paineet hankkia lahjat, kun muut ei osta mitään.
Musta koululaisille on tärkeä ostaa yksi kalliimpi ja harkittu lahja.
meillä alakoululainen ei päätä, että mitä hänelle ostetaan joululahjaksi. Varsinkaan mitään mikä sotkee perheen talouden.
Meillä lapset on lapsia ja aikuiset aikuisia.
Ds pelikone maksaa pelin kanssa 200 ekeä ja pleikkari 3 400 ekeä ja kyllä ovat ihan alakoululaisten lasten toivelahjoja.
Lisäksi myös pelit näihin on jotain 40-50 eken luokkaa.
Ette te ole ainoita joilla tuo raha-ongelma jouluna. En mina jaksa ainakaan alka ostella joululahjoja pitkin vuotta, kun joka kuu muutenkin on raha tiukalla. Nyt olen saanut kaikki lahjat jo ostettua, ja olen kylla sitten nyt P.A. Mulle tulee tilille palkkaa kahdesta tyosta ja toinen palkka just tuli ja meni ja nain toista palkkaa odotellessa...
Mutta lahjat on ostettu ja tiedan etta lapset tykkaavat niista. On kiva etta he saavat vahan enemman hemmottelua jouluna. Kukaan muu ei osta heille lahjoja kuin mina. Mies kylla on hengessa mukana, muttei "osaa" ostella, joten lahinna se olen mina jonka pussista koko joulu rahoitetaan. Miehen kulttuurissa ei edes joulua juhlita ja hanen vanhemmiltaan ei tule lapsille synttari-eika joululahjoja.
Meilla on kaksi lasta, toinen koululainen toinen 4v. Saavat noin 10-15 lahjaa per nena. Aitini kylla ostaa heille lahjat myos.
Sinulla oli sitten varmaan kehno alkutilanne luonteesi suhteen.
33
Esim. noita Bratz-nukkeja on tosi usein myynnissä ainakin täällä meilläpäin. Siisti nukke tarvikkeineen ja hintaa yleensä 3 e. Itse en ole niitä ostanut varastoon, kun tyttö on vasta vuoden ikäinen ja saattaapi nuo trendilelut vaihtua vielä moneen kertaan ennen kuin hän on siinä iässä. Mutta laadukkaita leluja olen kirppiksiltä kyllä ostellut tulevia paketteja varten, esim. Brion junarataa.
Käyttöelektroniikka on sitten aivan toinen asia, mutta ainakin leluja löytyy hyviäkin käytettynä. Eikä näin ollen muutaman kympin lahja tarkoita jotain heti hajoavaa sälää!
Ai niin, ja lelujen lisäksi pelejä on tosi hyvin saatavana käytettynä. Niistä vain kannattaa tarkistaa etukäteen, että kaikki palat ovat tallella, jottei aattoilta mene itkuksi...
Aikuisille hankin niin joulu- kuin merkkipäivälahjatkin ennakkoon tarjouksista. Joskus ostan jotain jo muutamaa vuottakin aikaisemmin, kuten juuri antamani 50-vuotislahjan (isoin Aalto-maljakko), jonka ostin tehtaanmyymälästä varastoon pari vuotta sitten 50 eurolla...
joten hanelle emme osta viela mitaan. Vanhemmat ostavat toisilleen yhdet lahjat. Menot on vaan suunniteltava tulojen mukaan, ei siina muu auta. Lapset meilla saavat tosin jonkun verran paketteja myos sukulaisilta. Ekaluokkalaiselle on kerrottu, etta mihinkaan kamalan kalliiseen ei ole rahaa, ja han sen kylla ymmartaa ja on aina ilahtunut minkalaisista lahjoista tahansa. Kun lahjoja ei saa kahmalokaupalla, niin ehka niita osaa enemman arvostaakin? Jotenkin vieras ajatus tuo, etta lapselle hankittaisiin 10-15 lahjaa.
euron säästöpossuun, joten joka vuosi minulla on 365 e, joilla ostaa joululahjoja. :)
Jos ei muuta niin S-Bonus rahat voi aina käyttää lahjoihin. Meillä tulee S-tilillekin ainakin 400 € joka vuosi. Hyvin voisi nekin rahat käyttää vaikka lahjoihin. Tosin nyt ei ole edes siihen tarvetta, vaikka olemme ns. pienipalkkaisia ja meillä on ISO asuntolaina. Kumma kun meillä riittää rahat lahjoihin?
Ai jaa, ehkä se on siksi koska nuukailemme pitkin vuotta, emmekä juuri koskaan ostele itsellemme mitään turhaa.
mutta tilanne on se, että ainoat lahjat lapset saavat meiltä. Me taas ajattelemme niin, että leluja/tarpeellisia tavaroita ym. ostetaan pitkin vuotta, silloin kun niitä tarvitaan / on ajankohtaista muuten, niin jouluksi ei sitten "kerry paineita". Eli meillä lapset tottuvat jo pienestä pitäen, että jouluna saa paketin tai kaksi, jotain pientä.
mukavat joululahjatkin ostamaan.Ei ole siis eletty yli varojen tässäkään asiassa.
Meillä annetaan isot lahjat jouluna ja synttäreinä. Teinien ei tarvitse mennä mäkkäriin töihin läppärin takia ja opinnotkin me rahoitamme.
Asunnot lapsille on jo hankittuna.