PPT:t pinoon!
Kerro kuinka kauan olet ollut alalla? Onko omia lapsia ryhmässä? MItä ovat mielestäsi työn plussat ja miinukset? Oletko nyt alalla, jota aiot tehdä lopun ikääsi :)
Vastaan itse ensin:
Olen ollut pph:na 3 vuotta, ryhmään kuuluu yksi oma lapsi (2v). Plussaa on se, että ei aamulla tarvitse raahautua minnekään vaan työt tulevat suoraan ovelle, tykkään ulkoilla lasten kanssa, saan siis raitista ilmaa paljon! Minulla on mukavat työtoverit, tykkään hoitaa kotia, tehdä ruokaa ja oman lapseni ei tarvitse mennä kellon mukaan hoitoon, saa nukkua aamustakin pitkään :)
Miinukset: HUONO palkka, ylipitkät työpäivät, jatkuva siivoaminen, muutama ajattelematon vanhempi, joka ei ymmärrä että minulla on omakin elämä työpäivän jälkeen (myöhästelevät). Perheen koululaiset eivät tykkää siitä, että kotimme on aina täynnä hoitolapsia :/
En ole unelma-ammatissani ja muuta työtä haen viimeistään kun kuopus menee eskariin...
Kommentit (4)
Asenne sinulla ainakin on kohdallaan :)
Vierailija:
Kerro kuinka kauan olet ollut alalla? Onko omia lapsia ryhmässä? MItä ovat mielestäsi työn plussat ja miinukset? Oletko nyt alalla, jota aiot tehdä lopun ikääsi :)
Tätä työtä olen nyt tehnyt vajaat 3 vuotta, ja ryhmässä on oma 4-vuotias.
Tykkään työstäni, tästä vapaudesta etenkin, että saa itse suunnitella päivien kulun. Tykkään siitä, ettei tarvitse aamuisin lähteä viemään pienintä hoitoon ja että olen kotona kun koululainen tulee. Olen aina pitänyt askartelemisesta, luonnon tarkkailemisesta, satuilemisesta ja kaikenlaisesta puuhaamisesta, jota saan nyt lasten kanssa tehdä - ja minulle vielä maksetaan siitä. :D
Nautin siitä, että pääsen lähelle lasten sielunelämää, tutustun heihin syvällisesti ja näen heidän kehittyvän. Tahdon, että jokaisella lapsella on luonani hyvä olla, ja että jokainen saa olla oma itsensä, ja mielestäni olen siinä onnistunutkin.
Saattaa olla, että jatkan perhepäivähoitajana pitkäänkin, mutta en välttämättä. Opiskelen tässä työn ohessa aina jotakin, ja voihan se olla, että joskus opiskelu vie mennessään ja vaihdan alaa.
Miinusta on tämä nykyinen sekalainen porukka, joka perhepäivähoidossa on hoidettavana. On paljon puolipäiväisiä, satunnaishoitoisia, iltahoidettavia, aamuyöhoidettavia, ollaan pois hoidosta tuolloin ja tällöin ja sitten taas tarvitaan hoitoa viikko putkeen. Ohjaaja on helisemässä puolipäiväisten kanssa ja lykkää niitä sitten ylipaikoille hoitajille; ainahan jonkun tunteihin mahtuu täytteeksi vielä yksi satunnaishoidettava.
Kerroppa miten pph: ksi voi alkaa ja miten huono se palkka sitten on? Kiinnostaisi itseäkin
Palkka on tosiaan peestä, mutta rahan takia tuskin kukaan tätä työtä tekeekään, lisäksi yksityisenä, kun maksan yel- ja vakuutusmaksut omasta pussistani, niin palkka on todella surkea. Plussaa onkin just se kotona olo, kun voi olla laittamassa isompia kouluun ja ottamassa vastaan, ja pienempiä ei tarvitse hoitoon viedä.
Aloitan tosiaan tätä uraa vasta, mutta haaveena olisi tulla sellaiseksi " ihanaksi" hoitotädiksi, jonka luo on kiva tulla hoitoon. Saas nähä, miten käy. =)