Lpaselle on mahdotonta saada osa-aikaista hoitopaikkaa muualta kuin päiväkodista.
Aloitan elokuussa tekemään töitä osa-aikaisesti eli 20 tuntia viikossa. Lapset ovat silloin 5,5v ja 1v 6kk. Silloin kun lupasin työnantajalle varhentavani työhönpaluutani, mutta vain osa-aikaisena, enpä ajatellut mihin ryhdyin. Oltiin ajateltu hakea kuopukselle perhepäivähoitopaikkaa, kuten esikoisellekin aikoinaan, mutta sepä ei onnistukaan. Kukaan perhepäivähoitaja ei ota lasta hoitoon yhdeksi tai kahdeksi päiväksi viikossa, ei yksityinen eikä kunnallinen. Yksityisen hoidon tukeakaan ei saa koska hoidontarve on niin pieni, joten ei voida oikein palkata ketään kotiinkaan. Ei kai auta muu kuin laittaa kuopuskin päiväkotiin, vaikkei se paras mahdollinen ratkaisu olekaan.
Siis eihän siitä nyt niin kamalaa haittaa ole jos 1,5v on päivän tai kaksi viikossa muutaman tunnin kerrallaan hoidossa päiväkodissa? Tämä on kyllä niin kamala tilanne. Välillä tuntuu, että pitäisi perua koko töihinpaluu, mutta siellä on jo järjestelyt tehty ja toisaalta haluankin mennä töihin, sillä olen alalla, jossa kotiäiti vuodet kyllä hankaloittavat työhönpaluuta ja rankasti.
Ollaan mietitty myös sitä, että jos maksetaan kokoaikaisen hoidon maksua, mutta sitten minun ei tosiaankaan kannata mennä töihin. Onko kellään mitään hyviä ehdotuksia?
Kommentit (19)
että tehdän saatte kotihoidontukea vielä 1,5 vuotta! Palkatkaa sen avulla se hoitaja.
Hoitajaa emme voi palkata kotiin, siitä syystä, että emme saisi mitään yksityisen hoidon tukia kuten jo edellä mainitsin. Taloudellisesti ei myöskään kannata palkata ketään MLL:n tmv hoitajaa. Hoidontarve on myöskin säännöllistä, joten hoitajan pitäisi olla siihen sitoutunut. Ja kuka hoitaja suostui noudattamaan minun työvuorojani tienatakseen pari kolme sataa kuussa. Esikoinenkaan ei ollut aikoinaan hoidossa kuin 3-4 päivää viikossa pph:lla, mutta tuo kolme päivää on kuulemma minimi.
Joskus oli puhetta lisätienestien hankkimisesta juuri hoitolapsien muodossa ja siksi olenkin nyt kysellyt siitä, mutta ei niin ei.
yksityisen hoidon tukea, nostakaa kotihoidontukea.
Yksityisen hoidon tuen raja on muuten 5 tuntia per päivä, ei tarvitse olla kokopäiväistä.
3
Meillä lapset olivat osa-aikaisina pph:lla, kolmena päivänä viikossa. Kuukaudessa olivat kuitenkin useamman päivän jossain muualla kuin pph:lla. Pph:lla oli aina joku vapaapäivä, lomaa, sairauspäiviä yms. Ehkäpä noin 1/4 päivistä olivat jossain muualla. Siirsin lapsemme päiväkotiin ja nyt asiat ovat sujuneet hyvin. Oli todella ikävää saada aikaisin aamulla puhelinsoitto, että viekää sittenkin päiväkotiin. Pienelle voi olla shokki mennä yhtäkkiä vieraaseen paikkaan, johon ei ole käynyt tutustumassa. Jos päiväkoti on kiva paikka, niin sinne vaan.
Pitää myöskin ajatella asiaa isomman lapsen kannalta. 5,5-vuotias on jo selkeästi päiväkoti-ikäinen. Minusta ainakin tuntuisi raskaalta viedä lapset eri paikkaan aamuisin puoli seitsemältä.
tälläkin palstalla käydyt keskustelut siitä, kuinka päiväkoti ei ole alle kolme vuotiaan paikka ja äiti-lapsi-suhde kärsii jne. Voihan se olla, että omatunto kolkuttaa vielä siinäkin vaiheessa kun 18 vuotiaan saatan armeijaan ;-) Voi tätä äiti-ihmisen ainaista syyllisyyttä.
Ja vaikka saataiskin sitä tukea, nii ei kannata palkata ketään kotiin, koska pitäisi maksaa myös palkkaa ja työnantajakulut yms. Ja yksityiset pph:t eivät ota. Selvitetty on juurta jaksain. Ja kuka tulisi meille kotiin hoitamaan lapsia viidellä sadalla kuussa (Kotihoidontuki + hoitomaksut). Onko vapaaehtoisia? ;-)) Työ alkaisi 6.30 ja päättyisi 15.30. Tai sitten 13-16. Ja työtä olisi milloin sattuu. Viikonloput vapaat.
Tälläkin hetkellä on hoidossa eräs tyttö, joka on hoidossa vain 6pvä/kk ja yks poika, jolle on varattu 13pvä/kk
aluksi osa-aikasesti pph:lle, tehtiin niin että paikkasin toisen osa-aikaisen lapsen tyhjäksi jääviä päiviä. Mun työpäivät riippui sitten sen toisen työvuoroista, mutta mulla oli sen verran joustava työ että onnistui.
että hyvä hoito järjestetään ensin, sitten työ sopeutetaan siihen. En halua survoa minne sattuu! Nyt kuopus täyttää neljä, olen vuoden jonottanut hänelle paikkaa parhaaseen päiväkotiin. Nyt sen saan!
Vierailija:
että hyvä hoito järjestetään ensin, sitten työ sopeutetaan siihen. En halua survoa minne sattuu! Nyt kuopus täyttää neljä, olen vuoden jonottanut hänelle paikkaa parhaaseen päiväkotiin. Nyt sen saan!
jotka joustavat. En pidä tästä työstä, mutta lasten etu menee nyt tässä edelle.
13
Vierailija:
Tälläkin hetkellä on hoidossa eräs tyttö, joka on hoidossa vain 6pvä/kk ja yks poika, jolle on varattu 13pvä/kk
Pph:llahan saa olla lapsia hoidossa 4,5 kerrallaan, ja se puolikas neljän kokopäiväisen lisäksi saa olla vain eskarilainen, ei pienempi. Oletko onnistunut järjestämään niin, että nuo lapset eivät ole samana päivänä hoidossa?
Sen vuoksi perhepäivähoitajat eivät ota osapäiväisiä, koska osapäiväinen alle kaksivuotias vie käytännössä kokopäiväisen paikan. Palkan pph saa kuitenkin vain puolikkaasta päivästä.
on osa-aikaisia, myös ihan pieniä. Ne on vuorotellen selvästikin eli kullekin rakennetaan omat " vuorot" . Ja kaikki hoitajat ei kai myöskään halua täyttää ihan " tappiin" .
13
" että hyvä hoito järjestetään ensin, sitten työ sopeutetaan siihen. En halua survoa minne sattuu! Nyt kuopus täyttää neljä, olen vuoden jonottanut hänelle paikkaa parhaaseen päiväkotiin. Nyt sen saan!"
On eri painotuksia (liikunta, musiikki, kuvataide), erilaisia ryhmiä, erilaisia ulkoilumahdollisuuksia jne.
Itse kuuntelisin eniten muiden kokemuksia eri päiväkodeista.
Ei muutama päivä viikossa haittaa, vaikka päiväkoteja vastustankin. Itsekin ajattelin hakea lapselle (2,5v) hoitopaikkaa päiväkodista. Veisin vaan 5h/pv ja kaks päivää viikossa. Tosin en tiiä huoliiko ne noin lyhyeks aikaa. Oisin halunnut kerhopaikan, mutta kerhoon ei pääse kuin 3 vuotiaat.