Ekat lihamaistiaiset: mitä kannattaa antaa?
Millä lihalla olette aloittaneet? Siis, jos haluaisi laittaa lihaa itsetehdyn kasvissoseen sekaan. TAI osaisiko joku antaa vinkin, löytyykö sellaista purkkiruokaa, jossa on pelkästään perunaa ja/tai porkkanaa sekä lihaa? (Mieluiten ei saisi olla edes porkkanaa, koska vauvani saattaa olla sille allerginen... Peruna-liha-yhdistelmä ois paras!) Niissä, mitä oon nähnyt, on aina jotain muutakin, kuten hernettä ja palsternakkaa. Vauvani (7 kk) on atoopikko, joten on kovin hidasta, jos pitää ensin testata hernettä viikko, sitten palsternakkaa viikko ja vasta sitten voi mahdollisesti tarjota kyseistä purkkiruokaa. MAHDOLLISESTI todellakin. Kokeilun tuloshan voi olla esim., että vauvani on herneelle allerginen.
Nimerkki " Ihan pihalla" (Itsellemme ostamme aina vain jauhelihaa tai valmispihvejä, joten en todellakaan ole tottunut liharuuan laittaja...)
Kommentit (8)
... että meilläkin lapsen elimistö reagoi välillä uusiin ruoka-aineisiin poskien punoituksella. Jo pelkkä peruna sai sen aikaan silloin, kun kiinteitä aloitettiin, mutta pikkuannoksilla kun jatkettiin, punotus lakkasi. Mutta em. ruoista ei meillä tullut mitään reaktiota missään vaiheessa.
Piltillä on montakin 5-6 kk:n ruokaa, jossa on perunaa, porkkanaa ja lihaa. Sitten on Piltti kasviksia ja porsaanlihaa, jossa on perunaa, porsasta ja kesäkurpitsaa sekä Piltti perunaa ja lihaa, jossa on perunaa, omenaa ja nautaa. Käviskö nuo?
Minä olen tehnyt vauvoille aikanaan itse soseita paljonkin, ja (aion taas tehdä, kunhan tässä kiinteiden aloitus kohtapuoliin tulee taas ajankohtaiseksi). Mutta siis, olen lihat aloitellut tosi yksinkertaisilla sekoituksilla. Eli esim. pottua tai bataattia, tai vaikka riisiä, maissia/porkkanaa ja kanaa tai possua. Helppo tehdä itse, kun keittää esim. kanan maustamattomasta filepihvistä paloja, ja soseuttaa sen keitettyjen perunoiden tai riisin kanssa. Siihen voi sitten lisätä keitettyä porkkanaa, maissia, tai mikä nyt ikinä tuntuu vauvalle sopivan. Samoin possusta on ihan yhtälailla helppo tehdä, kun keittää vaan pieneksi pilkottua possunfilettä. Maustaa voi esim. persiljalla, jos ei halua voimakkaampia, pippureita tms. vielä käyttää.
Näitä eri sekoituksia olen tehnyt valmiiksi ja pakastanut pieninä annoksina:)
Kiitos kaikille vastauksista!
Saakohan niitä Hipp-merkkisiä purkkiruokia Prismasta? Meillä mies hoitaa yleensä ruokaostokset Prismasta, eikä ollut löytänyt sieltä oikein mitään purkkiruokaa, jossa ois riittävän vähän makuja+lihaa. Paitsi Piltin... Mutta kaverini sanoi, että ei kannata ostaa Piltin porsaanlihaa ja kasviksia, koska se on koostumukseltaan löysää ja näyttää ihan räältä! En tiedä. Kaverini suositteli Semperiä, mutta siinä tosiaan oli liikaa makuja. Kaikkihan selviää vain kokeilemalla...
Olen tehnyt tähän mennessä kaikki soseet itse (porkkana-, kesäkurpitsa- ja mustikkasosetta). Niistä harvoista purkkiruuista (päärynä, mango, mustikka), joita ollaan kokeiltu, pikkuneiti ei ole tykännyt ollenkaan! Mutta lihan keittämistä kohtaan mulla on jonkinlainen kynnys. Osaanko varmasti kypsentää sen riittävän kypsäksi, koska vähänkin liian raaka liha on tietysti tosi vaarallista vauvalle... NO, ei kai siinä pitäisi mitään ongelmaa olla, kun vaan keittää riittävän pitkään!
Mutta myös ne Hipp-purkkiruuat kuulostivat hyvältä vaihtoehdolta. (Täytyyhän meidän joka tapauksessa löytää ainakin kesään mennessä jotain purkkiruokia, jotka tyttö kelpuuttaa, jotta pääsemme reissaamaan johonkin!!) Maissi käy kai tytöllemme, ja maissinaksut ovat yksi hänen herkkuruuistaan. On epäselvää, mistä tuli ihottuma selkään. Se tuli samoihin aikoihin, kun aloitettin kiinteät maissinaksuilla ja porkkanalla. Mutta samaan aikaan vauva myös sairasti flunssan ja yllättäen virtsatientulehduksen, joten huomiokykyni ihottuman osalta oli kovin hatara. En tiedä, milloin tarkalleen ihottuma tuli :( Ensin ajateltiin, että se saattoi johtua tulehduksesta, mutta nyt kyllä siitä on jo niin kauan aikaa, että ei ihottumaa voi laittaa tulehduksen piikkiin. Nyt neiti on ollut ilman porkkanaa viikon, eikä ihottuma ole hävinnyt mihinkään. Mutta eihän ihottuma välttämättä parane joka tapauksessa ilman kortisoonikuuria, joten täytynee varata aika allergologille, jos ihottuma ei parane... Siis se, että ihottuma ei ole hävinnyt, ei toki todista satavarmasti, että neiti ei ole porkkanalle allerginen! Porkkanaa hän on eniten syönyt, tykkää siitä kaikkein eniten.
Kyllä uskon Hipp' ejä Prismastakin löytyvän, on jopa meidän lähi-Valintatalossakin (joskin siellä vähän suppeampi valikoima saatavilla kuin marketeissa). Hipp:in nettisivuilta (www.hipp.fi) minäkin aina kauppalistan kirjoitan siltä osin, kuin lähikaupasta ei kaikkia makuja löydy ;)
Meillä aloitettiin 6 kk iässä broilerin lihalla. Ostin siis broilerin jauhelihaa jonka keitin ja soseutin. Tosi yksinkertaista ja helppoa. Nyt ollaan maisteltu myös naudan lihaa, senkin ostin ihan paistijauhelihana ja keitin sen. Kasvis- ja lihasoseet tehdään siis meillä itse, kyläreissuilla syödään valmiita ruokia. Soseet pakastan minigrip-pusseissa, niissä on helppo ruoat sitten sulattaa.
Meripihka78:
Mutta kaverini sanoi, että ei kannata ostaa Piltin porsaanlihaa ja kasviksia, koska se on koostumukseltaan löysää ja näyttää ihan räältä!
Pakko kommentoida tätä -mulle on ihan sama miltä jokin ruoka näyttää kunhan se maistuu ja sopii lapselle :).
Mutta asiaan -ostin eilen ensimmäiset purkit Piltin Kasviksia ja porsaanlihaa (sis. vesi, peruna, sianliha, kesäkurpitsa, riisitärkkelys, rypsiöljy), Semperin Peruna-lihasosetta (peruna, vesi, vasikanliha (8 %), sianliha (5 %), rapsiöljy, tilli), Bonan Perunaa ja porsasta (vesi, peruna (28%), sianliha (15%), keitetty riisi (12%) ja omena) sekä Pikkufarmarin herkkua (peruna, vesi, maissi, naudanliha (12%) ja rypsiöljy). Jälkimmäinen oli esikoisen herkkua :).
HiPP-ruokia saa Prismoista.
Käypä muuten katsomassa valmistajien omia sivuja, esim. Semperin sivuilla http://www.semper.fi/templates/ProductSearch.aspx?id=2476 on mahdollista hakea sopivia ruokia ruksimalla pois allergiaa aiheuttavat valmistusaineet.
Toivottavasti tästä oli apua.
KL.
Voisikohan maissi olla teillä ok? Meillä purkkiruoista eka suosikki n. 7 kuukauden iässä oli Hipp " peruna-maissisosetta ja kalkkunaa" . Ainekset maissi, peruna, keitetty riisi, kalkkuna, maissiöljy, vesi. On sekä luomuruoka että myös LA-merkinnällä (harvoin allergiaa aiheuttava) varustettu 6 kk:n iästä annettava ruoka.
Sitä ennen oltiin yritetty itse keitettyä naudanlihaa ja kalkkunaa antaa, mutta vaikka kuinka hienoksi oli sauvasekoitin lihan survonut, aiheutti se epäluuloja meidän pienen suussa. Nyt nekin jo menevät sujuvasti.
Samoin Hipp-ruoista löytyy " kasviksia ja naudanlihapataa soseena" (aineksina porkkana, peruna, naudanliha, maissiöljy, vesi), mutta siinä on siis tuota epäilemääsi porkkanaa. Tässäkin on kyllä se harvoin allergiaa aiheuttava -merkki.
Eli meillä lihojen syönti lähti käyntiin purkkiruokien avustuksella, ensin äiti meinasi jo masentuakin kokkaustaidoistaan :) Mutta nyt kotitekoisetkin liharuoat tekevät hyvin kauppansa. Ei se lihan keittäminenkään kyllä suuri vaiva ollut, laitettiin pieninä teelusikan kokoisina " kökköinä" pakkaseen ja sieltä on ollut liha helppo sekottaa kasviksiin.