Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin alaikäaiselle lapselleni olutta...

Vierailija
30.11.2008 |

hyi minua...en ollut koskaan uskonut että voisin tehdä niin..nyt odotan lasta kotiin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat jonkun opetuksen! Ääliötouhua tollanen

Vierailija
2/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylä munkin äiti mulle osti kun oli 16 kun tiesi että kyllä mä mualtakin sitä sitten saan. No okei 3 pulloa ihan mutta musta oli ihan jees että osti, enkä ole alkoholisti nykyään ja aina olen osannut ottaa niin että mitään ei ole tarvinnut hävetä tai selitellä.

En kylläkään ole kosaan tajunnut et miks pitää ottaa niin paljon että aamulla on krapula ja että mistään ei tajua mitään, muutama pullo riittää ihan hyvin, tai ainkain ottaa sitten hitaasti eikä kaada kaksin käsin kurkusta alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen varmaan tiesitkin....

Vierailija
4/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa varmaan kirjoitusvirheistä:(

ap

Vierailija
5/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos nuores tekee tyhmyksisssään jotain itselleen tai muille? Sinä aikuisena viinanluovuttajana olet vastuussa ja saat syytteet. Lakia ei ole turhaan laadittu - harva meistä luovuttaisi autonsa alle 18-v ajokortittomalle, mieti ätä samaa viinan kanssa!

Kuinka moni alaikäinen pärjää tuliterän BMWn kanssa=yhtämoni pärjää alkoholin kanssa

Vierailija
6/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs voit tietää, vaikka lapsesi umpihumalassa makaisi paraikaa ojan pohjalla.

Vierailija
7/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä mitä oli kotona...

Lapsi täytää kolmen kuukauden päästä 18v...

Tiedän rttä kohta tulee kotiin,oli viettämässä kaverin 18v synntäreitä.

Mitä voin tehdä kolmen kuukauden päästä kun ostaa itse?

ap

Vierailija
8/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä ei tuu kiviä niskaan, mulla kanssa melkein 18 vlapsi.

Itse olen myös "ummistanut" silmäni lapseni illanvietoilta, aika paha se on ruveta huutamaan ja tiuskimaan, kun oma nuoreni täyttää joulukuussa ja on saanut odottaa melkei vuoden yksin kotona, kun aiemmin syntyneet luokkakaverit jo pyörivät baareissa.

Vierailija
9/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aiemmalle kirjoittajalle voin sanoa suoraan että uni,ei alkoholi.

Olin yövuorossa pe-la yön enkä päivällä paljon nukkunut,eli ihan vaan unen puute vaivaa.

Ja poikakin on ihan just kotona,

ap

Vierailija
10/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(:

Vierailija
11/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli täyttää kohta 18v

Oli vaan mielenkiintoista kuulla mitä mielipiteitä aloitus herätti.

ap

Vierailija
12/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskan, vastuuttoman vanhemman keino vaientaa omatuntonsa, jos jotain.

Laki kieltää alaikäiselle alkoholin myymisen JA ostamisen.

Vastuullinen vanhempi istuu vaikka etuoven eteen ja pitää huolen, ettei nuori lähde ulos, mikäli on uhka että tämä juopottelee.

Ja KYLLÄ, olen tosissani.

Vierailija
13/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo äsken kirjoitin, en todellakaan tarkoittanut, että minäkään (saati ap) tässä nyt on lähtemässä toistuvasti ostamaan niitä perjantaipulloja.

Kysymys on yksittäisestä (?) kerrasta.

Mutta sitä minä nyt edelleen jankutan, että kun Sinäkin tiedät, että nuoret kuitenkin kokeilevat ja että Sinä et ainakaan sitä ala rahoittamaan, niin mitämitä. Eivätkö Sinun nuoresi ole saanut kotoaan viikko-/kk-/taskurahaa kotona alaikäisinä asuessaan lainkaan? Tottakai Sinä olet rahoittanut heidän ensimmäiset päihdekokeilunsa. Olet vain asenteellasi ja asennoitumisellasi tasoitellut oman omatuntosi, että SINÄ et ainakaan ala lakia rikkomaan ja lapsille kaljaa kantamaan... Vai? Uskotko, kun kysyttäessä poikasi/tyttäresi sanoo, että: "pisaraakaan en koskaan alle 18-vuotiaana äiti-rakas maistanut. Ja nytkin täysi-ikäisenä otan sivistyneesti yhden oluen joskus juhannussaunasta tullessani."

Ethän voi olla noin naiivi!!!

Vierailija
14/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolenkymmentä vuotta töitä näiden "karmit kaulassa" karanneiden nuorten kanssa töitä tehneenä voin vakuuttaa sinulle parahin yllä olevan kirjoituksen laatija, että aina se oven eteen istuminen ei vaan toimi...

Ap ei ole vastuuton, saatika paska ostaessaan omalleen alkoholia!

Luultavastikin ko. perheessä äidin ja pojan välit ovat hyvinkin avoimet ja luottamukselliset; poika kertoo rehellisesti, millaisiin illanistujaisiin on menossa ja mitä ehkä on odotettavissa. Osoittaa kypsyyttä ja rehellisyyttä olla pyytämässä omaa äitiä "trokariksi" sen sijaan, että olisi llähtenyt "tuonne vaan" ja tullut kotiin mynthonia syöden ja seinän viertä pitkin äkkiä omaan huoneeseen muutaman oluen SALAA ottaneena.

Laki kieltää kyllä alaikäiselle välittämisen, mutta miettikääpä nyt ihan hetki järjellä... Mikä sen 18v-päivän jälkeen nuoren tekee sitten autuaaksi ostamaan ihan itse itselleen olutta ja päihtymään siitä yhtään sen fiksummin kuin että on saanut vanhempiensa "valvonnassa" ehkä alaikäisenä harjoitella kerran pari...?

Kaikki kielletty kiinnostaa ja kiihottaa, kaikkihan sen tietää, joten miksi tehdä asiasta niin tiukasti kiellettyä? Keskustella pitää ja rajat pitää löytyä, mutta niuhot vanhemmat kasvattavat umpimielisiä ja näköalattomia lapsia!

Ja minäkin olen tosissani!!!

Vierailija
15/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärrä ei. Mä en tajoa edes esikoiselleni joka sentään on 20 v juomia jollei nyt sentään joku juhlatilaisuus ole kyseessä. En ikänä ostaisi ja näin samalla myös hyväksyisi ja kannustaisi alaikäistä juomaan. Kaikki kai sen tietävät että teinit kokeilevat mutta ei äitien tehtävä ole sitä edesauttaa.

Vierailija
16/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole kannustamista saati yllyttämistä, että osaa olla avarakatseinen.

On kai hienoa, ettet tarjoa, et edes parikymppiselle.

Miten olet koskaan voinut olla istumatta oven edessä, kun teinisi on lähtenyt ovestanne ulos, jos teillä kommunikointi asiassa on tuota luokkaa...? Siis jos tiedät hänen kuitenkin kokeilevan...

Seksin suhteen on ihan sama juttu. On selvää, että nuoret kokeilevat. Avoimessa vanhempi-lapsi -suhteessa asioista voidaan jutella. Ei se, että murrosikäiselle kerrotaan seksistä ja siihen liittyvistä riskeistä ja vastuista mielestäni kuitenkaan kannusta aloittamaan seksin harrastamista! Se, että alkoholista ja päihteistä jutellaan kotona, ei ole niiden käyttöön yllyttämistä. Se, että vanhempi hankkii lapsensa käyttämän alkoholin (en nyt todellakaan tarkoita, että pojalle haettaisiin rutiinisti mitään perjentai-pulloa) ei KANNUSTA. En ymmärrä en, mistä sait moisen ajatuksen...

Vierailija
17/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olemme siis eri mieltä, minusta taas se jo yhden pullon ostaminen kannustaa. Vanhempi silloin hyväksyy lastensa juomisen. Ja en missään sanonut ettei meillä ole avoimesti puhuttu asioista? Se puhuminen kun kuitenkin on ihan eri asia kuin oluen osto. Mulla on siis jo kaksi täysikäistä lasta jotka asuvat omillaan, eikä minun heidän juomisiaan enää tarvitse sinäänsä miettiä. Mutta minkään teini-ikäisen juominkeja en lähtisi rahoittamaan. Meillä asuu myös yksi teini joka tietää tämän erittäin hyvin. Sitäpaitsi, tästä on kyllä juteltu myös noiden jo aikuisten lapsien kanssa ja heillä on täysin sama käsitys kuin minulla. Lapsilleen viinaa ostavia vanhempia ei kovin korkealle arvosteta oikeasti vaikka he jossain vaiheessa ovatkin kovassa suosiossa ja syynkin arvaat varmaankin miksi

Vierailija
18/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näissä keskusteluissa vedotaan avoimuuteen, kun aikuinen ostaa teinille alkot. Hetkinen: tarkoittaako teillä avoin keskustelu sitä, että hyväksytte kaiken mitä teini haluaa tai suunnittelee? Eikö avoimuuteen liity mahdollisuutta olla eri mieltä?

Olen ihmetellyt sitä valtavaa määrää aikuisia, jotka eivät osaa pitää puoliaan ja pelkäävät erimielisyyttä, vaikka se tapahtuisi rakentavassa keskustelussa. Antavat heti näennäisesti periksi, vaikka oikeasti eivät ole muuttaneet mieltään.

Avoimessa vanhempi-lapsi -suhteessa asioista voidaan jutella.

... Se, että vanhempi hankkii lapsensa käyttämän alkoholin (en nyt todellakaan tarkoita, että pojalle haettaisiin rutiinisti mitään perjentai-pulloa) ei KANNUSTA. En ymmärrä en, mistä sait moisen ajatuksen...

Vierailija
19/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin asiakaskuntamme huume-ja alkoholipiireissä nuorten suhteen on juuri nämä "en osta alkoholia nuorella"-lapset.

Eniten mielenterveysongelmia ja viiltelyä löytyy absolutistiperheistä.

Koulukodin nuorista myös eniten ja vaikeaongelmaisia nuoria on raittiiden lapset, jotka eivät saa toteuttaa normaalia kautta kokeilujaan alkoholin suhteen.

Joten ostakaa nuorille itse oluet. Olen myös nähnyt sen, että jos jo pienestä pitäen lapselle antaa ruokajuomaksi maistiaiset viiniä, ei hänellä ole tarvetta uhmata vanhempana vaan hän ymmärtää viinin olevan ruokajuoman.

Pois suomalainen ahdasmielisyys. Me sosiaalityöntekijät joudumme niitä jälkiä sitten korjaamaan.

Vierailija
20/23 |
30.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten alkoholinkäytöstä

Nuoren on tärkeää tietää, mitä mieltä vanhemmat ovat alaikäisten alkoholinkäytöstä. Alkoholikokeilujen ei tarvitse kuulua nuoruuteen ja suurin osa alaikäisistä nuorista ei käytä alkoholia.

Alkoholimyrkytyksen vaara on suuri pienikokoisella alaikäisellä. Suurten alkoholimäärien juominen nopeassa tahdissa johtaa niin syvään myrkytystilaan, että hengitys pysähtyy. Tappava veren alkoholipitoisuus on aikuisilla n. 5 promillea, mutta alkoholiin tottumattomilla nuorilla jo alle 3 promillea.

Päihtynyttä nuorta kohtaavia vaaroja ovat mm. ryöstetyksi tai väkivallan kohteeksi joutuminen tai lumihankeen paleltuminen. Alkoholi myös lisää tapaturmien ja erityisesti liikenneonnettomuuksien riskiä.

Alkoholin terveyshaittoihin liittyy, että alkoholin käyttö kovin nuorena saattaa haitata vakavasti kasvu- ja kehitysprosesseja. Alkoholi vaikuttaa hermokudoksiin.

Miten ehkäistä nuoren alkoholikokeiluja?

Tutkimusten mukaan vanhempien kielteinen suhtautuminen nuorten alkoholinkäyttöön voi ehkäistä nuorten alkoholikokeiluja. Äidin ja isän esimerkki vaikuttaa. Vanhempien viestit omasta suhteestaan alkoholiin ovat merkityksellisiä nuoren suhtautumiselle alkoholiin. Vanhemmat ovat roolimalleja lapsilleen. Vanhempien runsas alkoholinkäyttö voi tuoda lapsille turvattomuuden tunteen ja toisaalta antaa käyttäytymismallin. On hyvä miettiä, miten alkoholi näyttäytyy kotona lapsille. Osa alkoholinkäytön aikaisin aloittaneista ja myöhemmin runsaasti alkoholia käyttävistä nuorista on saanut alkoholia ensimmäiseksi vanhemmiltaan tai sisaruksiltaan.

Alkoholin välittäminen alaikäiselle on laitonta. (Alkoholilaki 8.12.1994/1143, 16 §)

Vanhemmilla on monia keinoja ehkäistä nuoren alkoholinkäyttöä:

* Taskurahaa ei tulisi olla liikaa käytettävissä. Vanhempien on hyvä seurata, mihin nuoren rahat kuluvat.

* Alaikäistä nuorta ei tarvitse päästää bileisiin, joissa käytetään alkoholia. Puhuttaessa juhlista nuoren kaverin luona vanhempien on hyvä varmistaa, että kaverin vanhemmat ovat tietoisia suunnitelmista. Nuorten bileissä tulisi aina olla juhlista vastuun ottava aikuinen paikalla tai tavoitettavissa.

* Kotiintuloajoista kannattaa sopia ja pitää niistä kiinni. Myös nuoren kavereiden vanhempien kanssa kannattaa keskustella, löytyisikö kotiintuloaikoihin yhteinen linja.

* Jos kotona on alkoholia, se on hyvä säilyttää lasten ulottumattomissa.

* Nuorta voi rohkaista luottamaan, että niin pahaa tilannetta ei ole, että siitä ei voisi kertoa kotona. Kun vanhemmat kertovat omasta suhteestaan alkoholiin, nuori saa asiasta todenmukaisen kuvan ihmiseltä, jonka tuntee. Hänen on myös helpompi kertoa omista ajatuksistaan, kun vanhempi kertoo omistaan.