Pojalla monta oiretta.
Poika oli vajaa 3kk Pakistanissa ja tuli sieltä 24.2.2008 takas. Sen jälkeen sillä on ollut eri oireita:
ripulia, kuumetta, yskää, nuhaa ja sit välillä on iho kukkinut ja kutissut ihan hirveesti. Samoin kerran sitä särki kädestä. Hän on ollut aika väsynyt ja on juonut paljon.
Soitin yhteen numeroon mistä pitäis saada neuvoa terveyteen liittyviin kysymyksiin, mut se akka oli täys paska suoraan sanottuna. Se äksyili mulle että ei hän voi auttaa mua jos ei hän tiiä että mikä lasta vaivaa. Mä menin sanattomaksi. Aattelin myöhemmin että sikshän mä soitin ku haluan tietää mikä lasta mahdollisesti vaivaa.
No sieltä en saanut apua ja siks aattelin kysyä että tietäiskö täällä kukaan että mikä sillä vois olla? Ja huom. sillä ei oo kaikkea noita aina samaan aikaan. Se saattaa ripuloida ja välillä taas kakka on ok ja kuumetta oli kerran 39 astetta mut ei enään jne. Sitäki mietin että uskaltaako viedä tarhaan ku välillä oireilee ja välillä ei. Ja jos sil on joku pöpö johon on olemassa lääkitys niin haluaisin saada sen selville jotta poika paranis ja vois jatkaa tarhassa oloa.
Kommentit (4)
ja lastenlääkärillä mut mitään ei hyödytty niistä käynneistä. Emme asu Suomessa ja täällä ei tunnu saavan apua niin helposti mitä Suomessa. Se me ollaa monen suomalaisen kaa todettu täällä.
Mutta nyt epäillää jotain allergiaa. Sen lisäks että sillä on iho kutissut niin sillä on ollut vatta kipee ja on ripuloinut. Siskoni sanoi että monesti allergiareagointi saattaa olla ripulia.
Veikkaan keliakiaa. Sillä on ollut maito ja kananmuna allergia mut ei oo enään. Tänään annoin spaghettia ja sen jälkeen sitä sattui kovasti mahaa ja voivotteli että ai ai ai ja jonkin ajan päästä kakkas ripuloiden.
Nyt pitäis saada aika niihin testeihin. Ärsyttää ku tarha ei suostu antaa erikoisruokaa jos eivät saa todistusta allergioista ja kuulemma eivät voi kirjoittaa todistusta koska poika on ollut viimeks vuonna 2006 siellä ja kaikki pitää aloittaa alusta. Ja kuulemma voi olla että vasta kesällä saa ajan.
Aion sanoa tarhaan että senkus annatte kaikkia ruokia mutta jos poika alkaa ripuloimaan niin turha on soittaa ja pyytää tulla hakee kotiin. :(
Sinuna veisin lapsen heti lääkäriin. Kyse voi olla allergiasta tai keliakiasta, mutta malaria-alueella vierailleen, kuumeilevan potilaan kohdalla pitää epäillä malariaa, kunnes tutkimuksissa suljetaan se mahdollisuus pois. Kyseessä voi olla jokin muukin tauti, ja jos kyseessä olisikin tavanomaisempi vaiva, kyllä nuo oireet pitää tutkia.
Tulimme itse Vietnamin-matkalta kuukausi sitten. Tyttöjen iho on täällä Suomessa ollut paljon kuivempi kuin yleenä ja nuoremmalla iho on hilseillyt varsinkin poskista.
...Eli lapsi laakariin uudelleen, tosiaan pitaa ehdottomasti sanoa Pakistanin matkasta, ja kysya suoraan voisiko olla malariaa tai muuta trooppista tautia. Itselle tuli mieleen jotkin muutkin loiseliot kuin malaria kun tauti tuntuu olevan " syklista" eli oireet voimistuvat aina valilla ja sitten taas heikkenevat (loiselaimilla on monesti oma " lisaantymissyklinsa" jonka mukaan tauti etenee). Etteko asukin Ruotsissa (muistelen lukeneeni aikaisempia viestejasi?)? Kylla siellakin pitaa tama asia pystya laakareiden selvittamaan, mutta tosiaan se voi vaatia hiukan sitkeytta. Tsemppia!
Ei varmasti kukaan, edes lääkäri, voi antaa diagnoosia ilman, että näkee lapsen ja mahdollisesti ottaa ainakin verikokeet ja ehkä esim. ulostenäytteen.
Voihan näes olla, että lapsella on vain joku sitkeä virus ja on väsynyt matkasta tms. Voi myös olla jotain vakavampaa joka vaatii ainakin antibioottihoidon. Itse en kyllä odottelisi kotona ja miettisi asiaa vaan veisin lapsen heti lääkäriin. Varsinkin, kun lapsi on ollut vielä maassa jossa on ihan eri bakteerikanta kuin täällä meilläpäin.